اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۵۵:۴۲
اذان ظهر ۱۲:۰۴:۲۳
اذان مغرب ۱۸:۵۹:۵۶
طلوع آفتاب ۰۵:۲۶:۰۹
غروب آفتاب ۱۸:۴۱:۰۸
نیمه شب ۲۳:۱۸:۵۵
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۲/۰۹/۲۲ - ۱۰:۵۶
محمدجواد لاریجانی در برنامه دیروز امروز فردا:

دوره ۶ ماهه مثل ماه‌عسل نه چندان شیرین است/غنی‌سازی در ایران به دیگران مربوط نیست

محمدجواد لاریجانی شب گذشته در برنامه دیروز امروز فردا به بررسی آخرین تحولات مربوط به سیاست خارجی ایران پرداخت.

دوره ۶ ماهه مثل ماه‌عسل نه چندان شیرین است/غنی‌سازی در ایران به دیگران مربوط نیست

دبیر ستاد حقوق‌ بشر قوه قضائیه گفت: با تأکید بر اینکه سندی که در ژنو به امضاء رسید، پایه حقوقی ندارد، گفت:پایه حقوقی اسناد نیازمند لوازمی است، در واقع باید توافقنامه‌ای باشد و در داخل کشورها به تصویب برسد.


به گزارش « سراج24 » محمدجواد لاریجانی شب گذشته در برنامه دیروز امروز فردا به بررسی آخرین تحولات مربوط به سیاست خارجی ایران پرداخت.

لاریجانی در ابتدای برنامه در مورد عرصه فرهنگ کشور و استفاده از قدرت نرم برای صدور فرهنگ به دنیا گفت: غرب سعی کرده فرهنگ را به یک مفهوم سکولار تنازل بدهد. فرهنگ مفهوم دیگری دارد و آن عقلانیت پایه‌ای است که اعمال ما را شکل می دهد که در این صورت بحثی جدی است.

وی افزود:‌ یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی این است که ملت یک نظام مدنی سیاسی بر اساس فقه اسلامی را تجربه کرد، این تجربه باعث شد ایرانی که دست نشانده کشورهای غربی بود به بزرگترین کشور منطقه از نظر دموکراسی، قوی ترین از نظر نظامی و پیشرفته‌ترین از نظر ساختار مدنی تبدیل شود.

لاریجانی ادامه داد: اسلام یک دین سرزنده است و کهنه نمی شود. اسلام دین جامعه ای هم هست که بخش عمومی و خصوصی زندگی را در بر می گیرد. یکی از انحرافاتی که گاهی در کشور به وجود می آید این است که ساحت عمومی حکومت باید سکولار باشد که این درست نیست. اسلام دین جهان شمولی است که سیاه و سفید ندارد و این که برخی می گویند اسلام دین خشونت آمیزی است درست نیست.

 وی  گفت:‌ قوام فرهنگ ها به عقلانیت پایه ای است که تمدن را می سازد. چیزی که ایران امروز را به قوی ترین کشور منطقه تبدیل کرده، همین تجربه بزرگ ملت ماست که مبنایی فرهنگی دارد. اگر قدر این مسائل را ندانیم به دنبال چیزی می رویم که برای ما عزت نمی آورد. فرهنگ ما به معنای واقعی کلمه مظلوم است. نهادهایی که متولی کار فرهنگ هستند به دنبال مفاهیم سکولار آن رفته اند و به مفاهیم سطحی از آن توجه دارند.

لاریجانی گفت: شیوه زندگی که رهبری فرمودند محل ظهور فرهنگ است. در شیوه زندگی عقلانیت انسان مشخص می شود. طبیعتاً در نحوه زندگی عقلانیت رشد و ظهور و نمو پیدا می کند. اگر می خواهیم فرهنگ را ارتقا دهیم، باید در جهت اقامه دین در همه جهات زندگی تلاش کنیم. این ها ویژگی هایی است که فرهنگ ما را می سازد. علت این که پیشرفت زیادی داشته ایم، به جز فرهنگ، پیشرفت علمی کشور است. ما در منطقه در زمینه علم و تکنولوژی حرف اول را می زنیم و رقیب هم نداریم. شاید ترکیه نزدیک ترین کشور از این نظر به ما باشد که در خیلی از جهات از ما عقب تر است. کشور اول منطقه در هر صورت ایران اسلامی است.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: ما بر اثر یک اتفاق پیشرفت کردیم یا دلیلی سیستماتیک داشته است؟ قطعاً علت مشخصی در این زمینه وجود دارد و آن هم این است که تصوری درست با یک مشی نسبتاً درست طی بیست سال توسط نفر اول نظام (رهبری) پیگیری شده است.

وی اظهار داشت: علوم پایه با انقلاب اسلامی رشد کرد و با همت مقام معظم رهبری پژوهش گران متعددی روی آن کار کردند. موتور علمی کشور ما، جوانان هستند. وقتی ما جوانان را می‌بینیم که با توانایی بالا وارد دنیای علم می شوند و پیشرفت های زیادی به دست می آورند انسان لذت می برد. مقام معظم رهبری همیشه تاکید داشتند ما باید در میدان جهانی وارد شویم و حرف های علمی خود را در سطح جهانی عرضه کنیم. نوشتن مقاله های جهانی یکی از محمل هایی است که می توانیم به وسیله آن خود را در سطح بین المللی مطرح کنیم.

لاریجانی همچنین گفت: چرخه دانش در کاربرد، صنعت و سرمایه نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشت. در نهایت فکر می کنم موج با طراوت ما می توانیم موتور پیشرفته ماست. سیاست درست در حوزه علم و مداومت رهبری در دوره های مختلف، در مورد آن باعث شده طرح های مختلف علمی در ایران راه بیفتد و ادامه پیدا کند.

محمد جواد لاریجانی در بخش دیگری از «دیروز،امروز، فردا» گفت: ما باید بفهمیم محیط علمی چه فرهنگی را نیاز دارد. در محیط علمی عوام فرهنگی نباید وجود داشته باشد و اصالت علمی به عنوان اصل شناخته شود. همچنین حب و بغض های خارج از فضای علمی هم نباید در ارزیابی های این محیط ها نقش داشته باشد. محیط علمی هیچ وقت با هوچی گری رابطه خوبی ندارد و زنده باد و مرده باد برای محیط علمی زیبا نیست. اما حرف منطقی برای این محیط خوشایند است. دانشجویان نیاز ندارند کسی چیزی را به آن ها دیکته کنند بلکه باید بصیرت افزایش پیدا کند.

*قبل از انقلاب بیشترین شکار مارکسیست‌ها در محیط دانشگاه بود

وی ادامه داد: دنیا و دشمنان ما می‌دانند که نسل جوان بسیار مهم است. قبل از انقلاب بیشترین شکار مارکسیست‌ها در محیط دانشگاه بود. بعد از انقلاب بیشترین جایی که دشمنان نظام به دنبال تاثیر گذاری در آن هستند، محیط‌های دانشگاهی است. یک وقتی جوان می گوید من باید با کشف بزرگ علمی پرچم ما می توانیم را بالا ببرم، در این صورت او خسته نمی شود. از طرف دیگر یک نفر می گوید، من باید کشف کنم که در پی آن به خارج از کشور بروم و در آن جا زندگی کنم که این بحث دیگری است. در هر صورت اداره محیط دانشگاه؛ مکانیزم خاصی دارد. ما باید به بچه ها احترام بگذاریم، حتی اگر گاهی از آن ها رفتاری نامناسب دیدیم. داشنجوها باید مثل بچه های ما باشند.

وی گفت: ما در دانشگاه نباید بقالی علمی داشته باشیم و باید دانشجویان را به نوعی تربیت کنیم و مثل تالیف کتاب، باید عمر خود را صرف دانجشو کرد. نسل جوان به توجه پرورش نیاز دارد که این موضوع به صبوری و آرامش نیازد دارد، کسانی باید وارد این عرصه شوند که حاضرند فداکاری کنند.

*سندی که در ژنو به امضاء رسید، پایه حقوقی ندارد

لاریجانی در بخش دیگری از مصاحبه تلویزیونی خود گفت: سندی که در ژنو به امضاء رسید، پایه حقوقی ندارد. پایه حقوقی اسناد نیازمند لوازمی است. در واقع باید توافقنامه ای باشد و در داخل کشورها به تصویب برسد. ضمناً در داخل این اسناد باید بندهایی وجود داشته باشد که مسائل مختلف در آن مثل سیستم حکمیت و... مشخص باشد. چون چنین اسنادی مبادله نشده، این سند پایه حقوقی ندارد و بر اساس اصل عام وفای به عهد اعتبار دارد. ملاک این است که اگر طرفی حس کند خلاف تعهد انجام شده، می تواند عهد را نقض کند.

وی ادامه داد: در سندی که به امضا رسیده چهار دوره پیش بینی شده است. یک دوره شش ماهه است که مثل ماه عسل است البته آنقدرها هم شیرین نیست. در این دوره اگر آمریکایی‌ها تحریم جدیدی وضع کنند، یا بعضی از پول‌های بلوکه شده را پس ندهند یا ... نقض عهد صورت گرفته است. در این سند گفته شده طرفین باید با حسن نیت با هم مذاکره کنند. هر مورد تهدید آمریکا بر علیه ما نقض عهد و تخلف است. این قابل قبول نیست.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه افزود: مصداق دیگر نقض عهد پیچاندن عبارات است. متنی که نوشته شده، قرآن نیست و نقاط لغوی وجود دارد، اما باید نگاه به این سند بر اساس حسن نیت باشد. یکی از این عبارات حق غنی سازی است که مدام با آن بازی می کنند.

*یکی از نکات مثبت این سند تن دادن آمریکایی‌ها به حق غنی سازی ایران است

لاریجانی افزود: حق ما در غنی سازی مسلم است. این که آمریکایی ها می گویند باید برای غنی سازی توافق کنیم موضوع صحیحی نیست. یکی از نکات مثبت این سند این است که بالاخره آمریکایی ها به این موضوع تن دادند که غنی سازی ایران را تحمل کنند. تمام دنیا می دانند که آمریکا این تنازل را داشته است، پس ادعاهای آمریکایی ها به طور کل مردود است. با این حساب آمریکایی ها همین الان ده پانزده مورد نقض عهد و مفاد این معاهده را داشته اند و این یعنی در زمانی کمتر از شش ماه این سند هوا شده است.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در بخش دیگری از «دیروز،امروز،فردا» گفت: آمریکایی ها حرف تند و متناقض می زنند که این موضوع چند دلیل دارد. اول اینکه این ها خودشان تبلیغات زیادی علیه ایران انجام دادند اما در نهایت با ایران پای میز مذاکره نشستند که در نهایت نتیجه این مذاکرات این بود که همه می گویند ایران پیروز مذاکرات بود. زبان متعفن تهدید ناشی از ترس است، این ها از قدرت ایران می ترسند. قدرت ایران قدرت عجیبی در منطقه است و کسی نمی تواند با آن بازی کند.

وی ادامه داد: بخشی از تلقیات آمریکایی‌ها که اخیراً از شرایط کشور داشتند در نوع صحبت‌های آنها موثر است. آن ها فکر می کنند فشارهای اقتصادی که بر ایران بوده، وضع بدی را برای ایران در پی داشته است. برخی از صحبت هایی که دوستان در داخل داشته‌اند هم به این تصور دامن زده‌اند. مثل اینکه می‌گویند چرخ سانتریفیوژ باید بچرخد، چرخ کارخانه ها هم باید بچرخد که این تلقی درستی نیست و چرخ های سانتریفیوژها به چیزی بدهکار نیستند. ما باید اقتصاد را بر اساس واقعیات ببندیم و به سمت اقتصاد مقاومتی حرکت کنیم. اگر بودجه 93 بر اساس اقتصاد مقاومتی بود، آمریکایی ها می فهمیدند که کسی در ایران از منافع ملی به دلیل مسائل اقتصادی و تحریم ها دست بر نمی دارد.

لاریجانی گفت: ما باید به آن ها بفهمانیم که مسیر پیشرفت خود را چه با تحریم و چه بی تحریم ادامه خواهیم داد. این عوامل باعث شده آن ها از زبان سخیفی استفاده کنند. هم غرب از رژیم صهیونیستی به عنوان یک لولو استفاده می کند و هم حکومت های غرب دست نشانده لابی های بزرگ صهیونیستی است. این یعنی ما با یک معادله پیچیده روبه رو هستیم.

*برخی از بندهای این سند با قانون اساسی ما در تضاد است

جواد لاریجانی در بخش دیگری از برنامه اظهار داشت: دولت محترم و دوستان مذاکره کننده مورد حمایت نظام و ملت هستند و نباید احساس ضعف کنند. وقتی می خواهیم مسائل را تحلیل کنیم نباید طوری تحلیل کنیم که باعث سوء استفاده دشمن شود. برداشت کلی مردم این است که این مسیر نتایج خوبی را در پی خواهد داشت که ان‌شاءالله این تصور درستی است. نهادهای مسئول باید به وظایف خود عمل کنند چون منافع ملی و استقلال کشور مطرح است. مجلس در این زمینه باید بهتر عمل کند و خط به خط این سند را تحلیل کنند. نمایندگان مجلس باید در جریان همه چیز این سند باشند. برخی از بندهای این سند با قانون اساسی ما در تضاد است. مثل بندی که می گوید ما در یک دوره طولانی هرگونه برنامه ریزی برای غنی سازی و توسعه غنی سازی را باید به تصویب کشورهای 5+1 برسانیم. یعنی آن ها باید تشخیص دهند چقدر نیاز داریم، کجا باید غنی سازی کنیم و... که این یک بحث داخلی است و به دیگران مرتبط نیست.

وی ادامه داد: من تعجب می کنم نمایندگان مجلس که گاهی به دنبال برخی مسائل کوچک هستند، به چنین سند مهمی توجه ندارند. نهادهای مسئول به خصوص مجلس باید این سند را به دقت بررسی کنند. نظام ما که مورد حمایت مردم هست این سند را تعهد داده است.

لاریجانی افزود: فرهیختگان و دانشگاهیان هم باید روی این سند کار کنند. این برای نظام ما بد است که این اتفاقات نمی افتد. مذاکره‌کنندگان نباید احساس ضعف کنند چون نظامی بزرگی پشت سر آن ها است. اینطور نباید باشد که بگویند هرکه انتقاد کرد، بر ضد دولت است. اینطور نیست، ما دوست دار دولت هستیم و دولت برای ماست.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در بخش دیگری از مصاحبه تلویزیونی خود اظهار داشت: جمهوری اسلامی تهدید بزرگی برای سیاست تسلط بر منطقه و جهان اسلام است و تبدیل به کابوس کسانی که به جهان گشایی فکر می‌کردند شده است. تحریم‌های اقتصادی، تهاجم فرهنگی، تهاجم امنیتی، ترور و... سلاح هایی است که غرب برای مقابله با ایران انتخاب کرده است. بحث حقوق بشر وسیله ای است برای اینکه غرب خودش را به دنیا تحمیل کند. حقوق بشر امروز پرچم یک تهاجم است و غرب برای بشر ارزش قائل نیست.

وی ادامه داد: اگر فردا بگوییم به طور کل مساله هسته‌ای را کنار می گذاریم آن ها بازهم ما را رها نخواهند کرد. اگر آن ها در مورد مساله هسته ای مقداری تسامح کنند، مساله حقوق بشر را صد برابر مطرح خواهند کرد. در این شرایط باید هوشیار عمل کنیم و درست رفتار کنیم  و نقش خود را در منطقه بشناسیم. در سوریه کارهای زیادی کردند اما در نهایت شکست خوردند که یکی از عوامل این شکست، نقش موثر ایران بود. اینکه غرب از ایران شکست بخورد مساله ای است که برای آن ها قابل تحمل نیست. ما باید راه اصلی قدرت را تشخیص دهیم و آن را ادامه دهیم.

لاریجانی گفت:بیانیه احمد شهید می گوید چرا بخشی از قوانین شما بر اساس اسلام است. یا مثلاً احمد شهید به عنوان یک متفکر می گوید توهین به انبیاء مهم نیست. یا در مورد ازدواج می گویند شریک زندگی الزاماً نباید از جنس مخالف باشد و می تواند هم جنس انسان هم باشد که ما هیچ کدام از این ها را قبول نداریم. یا در بخشی دیگر می گویند شما در کشور خودتان زندانیان را بدون محاکمه اعدام می کنید که حتی یک مورد هم اینطور نبوده، البته شاید اشتباهی صورت گرفته که این موضوع در همه جای دنیا وجود دارد.

وی ادامه داد: از همه زشت‌تر این است که گروه های تروریستی که علیه مردم ایران برخورد می کنند (مثل پژاک  به عنوان مدافع حقوق بشر معرفی می شوند. این حرف ها بی اساس است. قوه قضاییه به همراه نهادهای دیگر در صدها صفحه به این اتهامات پاسخ داده است. از این حرف‌ها نمی ترسیم و اگر صدبار هم این حرف ها را تکرار کنند، بازهم جواب های مستندی خواهیم داد. تخلفات احمد شهید شانیت سازمان ملل را در زمینه حقوق بشر زیر سوال برده است. ما به دستاوردهای حقوقی و قضایی نظام جمهوری اسلامی می بالیم و به آن استقبال می کنیم.

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••