اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۵۵:۴۲
اذان ظهر ۱۲:۰۴:۲۳
اذان مغرب ۱۸:۵۹:۵۶
طلوع آفتاب ۰۵:۲۶:۰۹
غروب آفتاب ۱۸:۴۱:۰۸
نیمه شب ۲۳:۱۸:۵۵
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۲/۰۹/۱۹ - ۱۱:۵۵
گزارش ویژه/

عزیز شدن "ماندلای مرده" برای سران جنگ افروز صهیونیست

شیمون پرز مانند ماندلا برنده جایزه صلح نوبل شده است اما کدام جایزه صلح؟! جایزه صلح برای جنگ‌افروزی؟!

عزیز شدن "ماندلای مرده" برای سران جنگ افروز صهیونیست
به گزارش سراج24، در میان رهبران جهان که پس از مرگ نلسون ماندلا سیل پیام هاى تسلیت خود را روانه آفریقاى جنوبى کرده اند، شیمون پرز مانند ماندلا، برنده جایزه صلح نوبل شده است. اما کدام جایزه صلح؟! جایزه صلح برای جنگ‌افروزی؟!
 
ماندلا در ٩٥ سالگى بدرود حیات گفت. در ٩٠ سالگى، پرز همچنان به عنوان رییس رژیم اشغالگر اسراییل فعالیت مى‌کند.  
 
 پرز به نیابت از مردم اسراییل گفت: جهان رهبرى بزرگ را از دست داد. او چهره تاریخ را تغییر داده است. نلسون ماندلا براى حقوق بشر مبارزه کرد و مهر خود را بر جنگ علیه تبعیض و نژادپرستى گذاشته است.    
 
*** نگاهی به قراردادهای ننگین پرز با رژیم آپارتاید
اما براساس مصاحبه ها، شواهد و مدارکى که توسط شبکه NBC جمع آورى شده، در دهه ١٩٧٠ میلادى، درحالیکه ماندلا در یک زندان نمور در جزیره رابن محبوس بود، پرز در حال انعقاد قراردادى با رژیم آپارتاید آفریقاى جنوبى بود.
 
 
شیمون پرز با کمک یکى از عاملین صهیونیست، که در حال حاضر به دلیل تهیه کنندگى فیلم‌هاى هالیوودى مانند "باشگاه مشت زنى" به شهرتى رسیده، قراردادى براى مبادله موشک و اورانیوم مورد نیاز براى ساخت بمب اتمى منعقد کرد.        
 
درکانون این رابطه دبیرخانه مشترک جنگ سیاسى و روانى قرار داشت که در سال ١٩٧٥ به جهت پیشبرد مسائلى مختلف همچون پروپاگاندا و جنگ روانى راه‌اندازى شده بود. در نتیجه آن، کمپین پروپاگانداى آفریقاى جنوبى بوجود آمد که با بودجه اى ١٠٠ میلیون دلارى درصدد ترمیم تصویر مخدوش این کشور بود.   
 
تحت این موافقتنامه که با پشتیبانى شیمون پرز و وزیر دفاع وقت اسحاق رابین به امضا رسید، اسراییل متعهد مى شد به رژیم آفریقاى جنوبى در به دست آوردن شهرت بین المللى اش یارى رساند و رژیم آفریقاى جنوبى نیز باید به هر کشورى که دبیرى براى حمایت از منافع اش تعیین مى‌کرد، پول مى‌پرداخت.   
 
 
همچنانکه رابطه بین این دو رژیم گسترش مى‌یافت، دو طرف همکارى در زمینه نظامى و حتى توسعه هسته‌اى را آغاز کردند. پرز، معمار برنامه هسته‌اى اسراییل، در دهه ١٩٥٠ میلادى اولین رآکتور اتمى اسراییل را خرید و آژانسى مخفى به نام اداره همکارى علمى را با هدف بدست آوردن فن آورى هسته اى بنیان گذاشت.   
 
طى مصاحبه اى در فوریه ١٩٩٣، اشل رودى به NBC گفت که در این توافق وى نماینده آفریقاى جنوبى و آرنون میلخان نیز نماینده رژیم صهیونیستى بوده است. ما سالیانه ٤٠ هزار دلار به وى مى پرداختیم. در حال حاضر میلخان یک میلیونر هالیوودى است که بیش از ١٢٠ فیلم سینمایى تهیه کرده است. پرز وى را در بیست سالگى به استخدام اداره همکارى علمى درآورده بود و بعدتر نیز او را به نمایندگى از اسراییل به آفریقاى جنوبى فرستاد.  
 
زمانیکه رودى در سال ١٩٧٤ به تل آویو پرواز کرد همکارى‌ها آغاز گردید. به گفته وى یک سال بعد دو رژیم در هتلى در زوریخ توافقنامه اى الحاقى را به امضا رسانیدند. این توافقنامه حتى ملاقات یوهانس فورستر نخست وزیر وقت رژیم آفریقاى جنوبى از اسراییل را نیز پیش‌بینى کرده بود. فورستر در زمان جنگ جهانى دوم از هواداران رژیم آلمان نازى بوده است.    
 
پرز ضمن ابراز خرسندى خود از پیوندهاى رو به رشد دو رژیم طى نامه اى در ٢٢ نوامبر ١٩٧٤ از رودى به خاطر تلاش‌هایش قدردانى کرد.  
 
اما قدم‌هاى بزرگترى نیز برداشته شده بود. ساشا پولاکوو سورانسکى در کتاب خود اتحاد ناگفته به شرح برنامه هاى وسیع تر دو رژیم مى پردازد. وى مدارک مورد استناد خود را از اسناد دولتى آفریقاى جنوبى بدست آورده و تحت قانون آزادى اطلاعات این کشور از آنها در کتاب خود بهره برده است. در بخشى از این کتاب قسمتى از نشستى دوجانبه بین مسئولان دو رژیم شرح داده شده است: گروه به ریاست "هاین دو تویت" رییس اطلاعات ارتش آفریقاى جنوبى درباره تاثیر و نفوذ چین و شوروى در آفریقا، سلاح‌هاى فروخته شده به آفریقا و کشورهاى عرب، تحرکات دریایى اعراب و شوروى در اقیانوس هند و از همه مهمتر همکارى گروه‌هاى فلسطینى با سازمان هاى تروریستى در جنوب آفریقا گفتگو کردند.         
 
پس از مدتى گفتگوها از محور ضد تروریسم به همکارى‌هاى اطلاعاتى و راهبردى و حتى موشک‌هاى داراى کلاهک هسته‌اى کشیده مى‌شود. این نویسنده درباره جلسه اى دیگر به تاریخ ژوئن ١٩٧٤ در زوریخ بین شیمون پرز و بوتا طرف آفریقاى جنوبى خود مى‌نویسد: اینک بحث به سمت کلاهک‌هاى هسته‌اى مى رود. بوتا علاقه خود را به موشک‌هاى برد کوتاه جریکو در صورتى که داراى کلاهک‌هاى مناسب باشند اعلام مى‌کند و پرز مى‌گوید که کلاهک‌هاى مناسب در سه اندازه موجود است. نویسنده، که اکنون از سردبیران نیویورک تایمز است، با استناد به یادداشتى دیگر ثابت مى‌کند که آنها درباره کلاهک‌هاى اتمى صحبت می‌کرده‌اند. 
 
با وجود اینکه پرز همیشه وجود چنین معامله‌اى را تکذیب مى‌کند، اما اسراییل به یقین سلاح‌هاى اتمى خود را با کمک آفریقاى جنوبى گسترش داده است. رودى و یکى دیگر از مقامات بلندپایه آفریقاى جنوبى به NBC گفته اند که دو رژیم در اواخر دهه ١٩٧٠ میلادى قراردادى مبنى بر معاوضه ٦٠٠ تن اورانیوم با ٣٠ گرم تریتیوم (چاشنى سلاح اتمى) را منعقد کرده اند.   
 
"میلخان" به عنوان بخشى از نقش تهیه‌کنندگى‌اش پذیرفته است که در شرکتى کالیفرنیایى سرمایه گذارى کرده که چاشنى‌هاى اتمى و دیگر اجزا موشک را به اسراییل صادر مى‌کرده است. آمریکا نیز به این امر که اسراییل در اوایل دهه ١٩٨٠ از دبیرخانه مشترک پرز براى ارسال چاشنى‌ها و دیگر فن آورى‌هاى هسته‌اى به آفریقاى جنوبى استفاده مى‌کرده؛ ظنین بوده است.     
 
خواه اسراییل به آفریقاى جنوبى چاشنى صادر کرده باشد یا خیر، حتما رژیم آپارتاید را به موشک‌هاى جریکو مجهز کرده است. طبق تایید ماهواره هاى جاسوسى آمریکا، در پنجم ژوییه ١٩٨٩ این رژیم در منطقه اووربرگ در شرق کیپ تاون دست به آزمایش این موشک زده است. همچنین آمریکا دریافته است که رژیم صهیونیستى بین سال هاى ١٩٨٠ و ١٩٩٠ شش بار از سایت موشکى اووربرگ براى آزمایش موشک هاى پیشرفته تر جریکوى ٢ استفاده کرده است.   
 
در سال ١٩٩٤ و به ریاست جمهورى رسیدن ماندلا روابط آفریقاى جنوبى و اسراییل رو به وخامت گذاشت و در اوت ١٩٩٤ آخرین نظامى اسراییلى آفریقاى جنوبى را ترک کرد.
 
*** لغو سفر نتانیاهو به آفریقای جنوبی
اما گویا روابط اسراییل و ماندلا پس از مرگ وى نیز بهبود نیافته است. به گزارش  لس آنجلس تایمز بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستى به دلیل اینکه مخارج بالاى سفر به آفریقاى جنوبى در مراسم یادبود نلسون ماندلا شرکت نخواهد کرد. وى مخارج امنیتى و لجستیکى این سفر را بالغ بر ٢ میلیون دلار تخمین زده است. نتانیاهو اخیرا به دنبال انتشار گزارش هایى مبنى بر تحمیل هزینه هاى زیاد بر مالیات دهندگان براى مراقبت از اقامتگاه‌هاى شخصى‌اش تحت فشار قرار دارد. 
 
***   آزادى ما بدون آزادى فلسطین نیمه تمام است 
نشریه اسراییلى جروزالم پست در مقاله اى با اشاره به سفر ماندلا به سرزمین هاى اشغالى مى نویسد وى هرگز موضع خود را نسبت به رژیم صهیونیستى تغییر نداده است. او به خبرنگار این نشریه گفته است که اسراییل باید به مرزهاى پیش از جنگ ٦ روزه در سال ١٩٦٧ بازگردد و سرزمین‌هاى اشغال شده را به فلسطین و سوریه بازگرداند.
 
 
 
این مقاله به نقل از وى مى نویسد مادامى که اسراییل به روش خصمانه خود با فلسطینیان ادامه دهد گفتگو هاى صالح ثمرى نخواهد داشت.  
 
نشریه استاف مى نویسد فلسطینى‌هاى ساکن غزه یکشنبه شب براى اداى احترام به ماندلا شمع روشن کردند. ماندلا همواره مى گفت که آزادى ما بدون آزادى فلسطین نیمه تمام است.  حزب ماندلا و سازمان آزادیبخش فلسطین به رهبرى یاسر عرفات در دهه ١٩٦٠ میلادى همکارى هاى نزدیک از جمله آموزش مشترک نظامى داشته اند.   
 
 
 
 
*** اقدامات چنی و ریگان علیه ماندلا
از سویى دیگر ایالت متحد نیز از یاران آفریقاى جنوبى محسوب نمى‌شد. اخیرا یکى از نشریات آمریکایى ضمن هشدار به مردم آمریکا از آنها خواسته تا نلسون ماندلا را تطهیر نکنند. این نشریه با این ادعا که ماندلا سال‌ها دشمن ایالات متحد بوده مى‌خواهد از وى همچون یک قدیس نام برده نشود.  
 
تا چندى پیش در حلقه‌هاى بالایى واشنگتن از ماندلا به عنوان دشمن ایالات متحد نام برده مى‌شد. در دهه ١٩٨٠ میلادى رونالد ریگان نام کنگره ملى آفریقا (ANC) (حزب نلسون ماندلا) را در فهرست رسمى گروه هاى تروریستى دولت آمریکا قرار داد. در سال ١٩٨٥ نیز دیک چنى، عضو کنگره وقت، علیه قطعنامه‌اى راى داد که خواهان آزادى ماندلا از زندان بود. 
 
 
 
در سال ٢٠٠٤، پس از انتقاد ماندلا از حمله آمریکا به عراق مقاله اى در نشریه نشنال ریویو نوشت که رفتار ضد آمریکایى و شریرانه ماندلا و حمایتش از صدام حسین نباید کسى را غافلگیر کند، بلکه باید به عنوان اداى دین او به کمونیسم و تروریست‌ها قلمداد شود. در سال ٢٠٠٨ کنگره ملى آفریقا در فهرست گروه هاى تروریستى باقى بود ولى  به حکم وزیر کشور آمریکا ماندلاى ٨٩ ساله براى دیدار از آمریکا به این کشور دعوت شد.     
 
    
 
از دیدگاه آمریکایى‌ها بى‌اعتمادى نسبت به نلسون ماندلا موجه است. آنها به دلیل اینکه ماندلا علیه آپارتاید دست مقاومت مسلحانه زده است او را تروریست خطاب مى کنند و به این بهانه که شوروى ولی‌نعمت حزب ANC بوده و و حزب ماندلا نزدیکترین متحد داخلى حزب کمونیست آفریقاى جنوبى بوده وى را کمونیست مى خوانند. بنیادى ترین مشکل آمریکا با ماندلا این بود که وى خود را مخالف آمریکا مى دانست نه متحد این کشور.   
 
و حال باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا و میشل اوباما، همسر وی ،"جرج دبلیو بوش"، رئیس جمهور سابق آمریکا نیز با همسرش با هواپیمای ایرفورس وان، هواپیمای اختصاصی رئیس جمهور آمریکا برای شرکت در مراسم ماندلا به آفریقای جنوبی عزیمت خواهند کرد."بیل کلینتون"، که به مدت هشت سال ریاست جمهوری آمریکا را به عهده داشت و ریاست جمهوری وی با ریاست جمهوری ماندلا در آفریقای جنوبی همزمان بود نیز اعلام کرد با خانواده خود در مراسم خاکسپاری ماندلا شرکت خواهد کرد!  
 
   
*** عبارت "آزادی" دست‌آویزی برای منافع امریکایی
این روزها در واشنگتن سیاستمداران از جنگ سرد با عنوان کشمکش میان نیروهاى آزادى به پشتیبانى آمریکا و نیروهاى استبداد با حمایت روسیه یاد مى‌کنند. با این توصیف جنگ سرد در آفریقاى جنوبى به کلى مغایر این نظر است. براى دهه ها روساى جمهور آمریکا با نام ضد کمونیسم از رژیم آپارتاید آفریقاى جنوبى حمایت مى کردند. درحقیقت در سال ١٩٨١ رونالد ریگان، رییس جمهور وقت آمریکا، با خطاب کردن رژیم غیرانسانى آفریقاى جنوبى به عنوان ضرورتى براى جهان آزاد، زبان جنگ سرد را به فساد کشید.    
 
 
 
در این مسئله درسى مهم براى آمریکا وجود دارد. جنگ سرد تمام شده اما جنگ‌هاى سرد کوچکترى در پى آن آمده است. یکبار دیگر نخبگان آمریکا، بویژه در جناح راست، عادت بد خود را در بکار بردن عبارت آزادى براى دنبال کردن منافع خود تکرار مى کنند. به همین روش آنها با تحت فشار قرار دادن مردم ایران بوسیله تحریم هاى سخت و تهدیدشان به جنگ دنبال منافع شریرانه خود هستند.   
 
ماندلا مى خواست با این مسئله مبارزه کند. مانند مارتین لوتر کینگ که ادعاى لیندون جانسون رییس جمهور آمریکا را مبنى بر نامیدن جنگ ویتنام به جنگ براى دموکراسى را رد کرد، او نیز ادعاى پوچ جورج بوش را درباره عراق مورد تردید قرار داد.
 
 
 
هنگامیکه در سال ٢٠٠٣ بوش به مردم عراق وعده آزادى داد ماندلا گفت که او در پى نفت عراق است و وقتیکه بوش عراق را به داشتن سلاح اتمى متهم کرد وى به او یادآورى کرد که تنها آمریکاست که از این سلاح استفاده کرده است. 
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••