اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۳۰:۳۰
اذان ظهر ۱۲:۱۰:۱۷
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۰۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۶:۱۳
غروب آفتاب ۱۸:۲۲:۵۵
نیمه شب ۲۳:۲۷:۱۳
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۲/۰۹/۱۷ - ۱۲:۵۲

معاون هنری ارشاد: خاکسپاری در قطعه هنرمندان بهشت زهرا آیین‌نامه‌ ندارد

معاون هنری وزارت ارشاد گفت که با کل بودجه معاونت هنری فقط می‌توان تئاتر را اداره کرد. او همچنین درباره‌ حمایت از آثار دارای مجوز هم گفت که در محتوا،‌ تمام حمایت کامل خود را از اجرای آثاری که مجوز دارند، انجام خواهد داد.

معاون هنری ارشاد: خاکسپاری در قطعه هنرمندان بهشت زهرا آیین‌نامه‌ ندارد

به گزارش « سراج24 » علی مرادخانی درباره‌ شکل‌گیری تئاتر خصوصی، الویت دفن در قطعه هنرمندان، تکریم پیشکسوتان، وضعیت فعالیت ارکسترسمفونیک و... به سوالات  پاسخ داد و از هنرمندان تئاتر درباره یک موضوع خاص نظرسنجی کرد.


معاون هنری وزارت ارشاد درباره چشم‌اندازش در زمینه‌ی شکل‌گیری تئاتر خصوصی و آنچه که در حال حاضر به عنوان شکلی من درآوردی و عجیب از تئاتر خصوصی اجرا می‌شود، توضیح داد: در حال حاضر شورای حمایت تعهداتی ایجاد کرده که باید پاسخگو باشیم اما پرسش من این است «اگر روزی مرکز هنرهای نمایشی تعطیل شود، آیا تئاتر مملکت تعطیل خواهد شد، مسلما نه.» پس چرا فکر می‌کنید دولت حتما باید به تئاتر یارانه بدهد.


وی در عین حال اضافه کرد: قبول دارم دولت باید به تئاتر یارانه بدهد اما اگر زاویه معکوس بنگریم، واقعا لازم است که وزارت ارشاد حتما ملزم به تأمین بودجه باشد یا اینکه باید تئاتر را حمایت کند.


مرادخانی نداشتن زیرساختهای لازم را یکی از مشکلات مهم در ایران برشمرد و تصریح کرد: مشکل این‌جاست در کشورمان زیرساخت نداریم. مسلما اگر مرکز هنرهای را نداشتیم، تئاتر تعطیل نمی‌شد اما تنها کسانی در این هنر می‌ماندند که قدرت ماندن داشتند. ولی حال که جایی به نام مرکز هنرهای نمایشی وجود دارد، می‌تواند تا حدی که می‌تواند، کار گروه‌ها را راه بیندازد و از آنان حمایت کند.


وی با اشاره به ظرفیت محدود تئاتر شهر از رایزنی‌هایی با شهرداری تهران خبر داد و افزود: طبیعی است تئاتر شهر ظرفیت مشخصی دارد و ناچاریم امکانات جدیدی ایجاد کنیم. بزودی ممکن است با شهرداری به تفاهم برسیم تا در محله‌های تهران تئاتر اجرا شود، اگر چنین شود نباید بگویند چرا گروه‌ها به فلان محله می‌روند و به دیگری نمی‌روند؟حمایت از آثار نمایشی استانداردی دارد و در همین راستا، دوستان ما در اداره کل هنرهای نمایشی معیارهایی را در نظر گرفته‌اند که حالا باید درباره کمی یا زیادی یا عادلانه بودن و غیر عادلانه بودن آن بحث کرد.


معاون هنری با تأکید بر لزوم طبقه‌بندی آثار نمایشی ادامه داد:باید آثار هنری طبقه‌بندی شوند. طبیعتا نمایش‌های خاص می‌توانند در تالاری مانند وحدت اجرا بگیرند ولی متأسفانه در کشور ما از انواع ترفندها استفاده می‌کنند تا کارشان را پیش ببرند. اگر بپذیریم مدیر سالن به هر حال دلش برای همه گروه‌ها می‌سوزد، به هر حال واقعیت هم وجود دارد که کمبود امکانات و زیرساخت داریم. در چنین شرایطی باید از ایجاد هر سالن جدیدی استقبال کنیم. بنابراین باید زیرساخت ایجاد کنیم تا گروه‌ها بتوانند کارشان را انجام دهند. در این وضعیت است که شورای حمایت می‌تواند میزان حمایت خود را از هر اثر معلوم کند.


این مدیر هنری که از ابتدای مدیریتش از انجام همکاری‌هایی با شهرداری و گرفتن سالن‌هایی از این مرکز خبر داده بود، درباره اجرایی شدن این مذاکرات گفت: خوشبختانه با شهرداری مفصل در ارتباط هستیم. با آقای دکتر ایازی گفت‌وگو کرده‌ایم که بازدیدی از مجموعه‌های ما داشته باشند چون با شهرداری دو نوع مسأله داریم یکی مسایل پیرامونی مجموعه‌های ما به ویژه تئاتر شهر و دیگر مسائل درونی این مجموعه‌ها.


معاون هنری در این بخش از سخنانش موضوعی را مطرح کرد و خواستار نظرسنجی از هنرمندان تئاتر شد.


مرادخانی معتقد است: وظیفه اصلی معاونت هنری یا مرکز هنرهای نمایشی سیاستگذاری، حمایت و نظارت برفعالیت‌های نمایشی است و کارکردش باید ستادی باشد.
وی خاطر نشان کرد: باید در این شیوه که همه کارها توسط خود ما انجام می‌شود، مقدار زیادی تجدید نظر کنیم. یکی از ادارات کل ارشادی که مظلوم واقع شده، اداره کل ارشاد استان تهران است.


معاون هنری توضیح داد: هر سالنی در هر نقطه تهران حتی اگر سطحی بسیار عالی داشته باشد به هر حال زیر نظر مدیر کل استان اداره می‌شود و حال این پرسش پیش می‌آید اگر پایتخت به شهر دیگری منتقل شود تکلیف تالارهای نمایشی ما چه خواهد شد؟


وی با اعتقاد بر اینکه درست نیست تمام دغدغه اداره کل هنرهای نمایشی به اداره سالن‌های تئاتر مربوط شود، یادآور شد: بیشترین حجم این مسئولیت بر عهده اداره کل استان است. مدیر کل استان با فرماندار، شهردار و مجموعه فعالان حوزه کاری خود در ارتباط است و اگر مشکلی پیش بیاید، او خود می‌تواند آن را حل کند.


مرادخانی ادامه داد: در این شیوه، به جای اینکه خود ما به همه امور بپردازیم، کار را به مدیر کل استان واگذار می‌کنیم.


وی تأکید کرد: قرار نیست مدیر کل اظهار نظر محتوایی بر آثار داشته باشد. بلکه مهم این است که کار هنرمندان را راه بیاندازد و حالا پرسش ما این است بهتر است چه کسی کار هنرمندان را راه بیندازد؟ اداره کل می‌تواند با یک مفاهمه اساسی با بخش‌های یاد شده این امور را به پیش ببرد. در این شرایط است که ما از بسیاری از مسائل فارغ می‌شویم و می‌توانیم دنبال مسائل کلان‌تر مانند بودجه و امکانات برویم و به تمام ایران فکر بکنیم اما در حال حاضر همه وقت و انرژی ما صرف تهران می‌شود.


مرادخانی خواستار بازتاب نظرات هنرمندان تئاتر در این زمینه شد و گفت: می‌دانم برخی از اساتید با این قضیه موافق‌اند و برخی نه.


معاون هنری وزارت ارشاد در ادامه درباره وضعیت نابسامان محیط پیرامون تئاتر شهر توضیح داد: با پیگیری‌هایی که انجام می‌دهیم این وضعیت به سامان می‌شود. تئاتر شهر مشکلات محیطی دارد. با حفظ احترام به همه شهروندان، تعدادی از افرادی که پیرامون تئاتر شهر رفت‌وآمد دارند، هیچ سنخیتی با مراجعان این مجموعه ندارند. از سوی دیگر مترو فشار زیادی ایجاد می‌کند که اجتناب‌ناپذیر است اما می‌توان در مورد مسائل پیرامون مترو راهکاری پیدا کرد به ویژه اینکه فضای بیرونی مکان بسیار مناسبی برای تئاتر خیابانی است.


این مدیر هنری با اشاره به مشکلات درون تئاتر شهر اضافه کرد: دوستان زحمت کشیده‌اند و به دلیل کمبود امکانات از تمام فضای تئاتر شهر استفاده کرده‌اند اما این نکته وجود دارد مراجعه این همه آدم به این مجموعه خطرساز نیست؟ آیا این تعداد سالن در این مجموعه لازم است؟ و اگر چنین است آیا اشکلاتی ایجاد نمی‌کند؟ البته با مدیر تئاترشهر و دیگر دوستان صحبت کردم و از آنان خواستم مسائل و مشکلات را مطرح کنند.


مرادخانی با اشاره به بازسازی پیشین مجموعه تئاتر شهر یادآور شد: آن طور که دوستان گفته‌اند در این بازسازی نه تنها مشکلات تئاتر شهر حل نشد که مشکلات جدیدی بر آن اضافه شد. البته حتما فکرهای مهندسی داشته‌اند و درست نیست ما قضاوت کنیم اما از دوستان خواسته‌ام بررسی کنند تا فشارهای وارد بر تئاتر شهر به این مجموعه ضربه نزند. برای تامین بودجه نیز از شهرداری و مکان‌های دیگر کمک می‌گیریم.


او درباره بازسازی دوباره اداره تئاتر که پیشتر قول آن را داده بود، گفت: اگر قول داده‌ام سعی می‌کنم حتما عمل کنم.


معاون هنری وزارت ارشاد در ادامه‌ درباره‌ بودجه نامتوازنی که در بخش‌های مختلف هنری هزینه می‌شود و تعدد جشنواره‌های غیرضروری که خروجی خاصی ندارند، توضیح داد: باید کم‌کم همه ما به واقع‌بینی برسیم که ببینیم چقدر این امکان را داریم تا آنچه را دلخواهمان است، داشته باشیم. نگاه و درآمد در حوزه فرهنگ و هنر بسیار متفاوت است مثلا گاه با یک بودجه دو میلیونی می‌توان یک تئاتر را نجات داد. اما طبیعی است که دولت ناچار است همه چیز را به صورت کلان نگاه کند و همه ما خود را محق می‌دانیم.به هر حال باید برای ایجاد توازن تلاش کنیم. چون واقعا دچار کمبود بودجه هستیم. با کل بودجه معاونت فقط می‌توان تئاتر را اداره کرد.


مرادخانی خاطر نشان کرد: بودجه‌ای که به ما می‌دهند یک دهم نیاز ما نیست. دلیل ایجاد تعهد در دوره قبلی هم این بوده که میزان درخواست هنرمندان از مدیران آنقدر بالا بوده که توان مدیران را از بین برده و مدیران به این امید که بتوانند از جای دیگری بودجه را تأمین کنند، خود را موظف به کار دیده‌اند و تعهدات جدیدی برای خود ایجاد کرده‌اند و همین خطر الان خود ما را تهدید می‌کند. همین جشنواره‌های فجر که پیش روی ماست هزینه‌بر است اما سعی می‌کنیم با جابه‌جایی بودجه هم که شده، مشکلات را برطرف کنیم.


او ادامه داد: تعطیل کردن جشنواره‌ها دو معنا دارد؛ گاه احساس می‌شود بعضی جشنواره‌ها بی‌فایده است و بهتر است تجمیع شود اما در شیوه‌ای دیگر جشنواره‌ها لازم است ولی به دلیل نبود بودجه حذف می‌شود و ما نباید به اینجا برسیم.


مرادخانی در ادامه این گفت‌وگو درباره تکریم پیشکسوتان و رسیدگی به آنان توضیح داد: مشکل عمده ما این است که همه کارها را به دولت نسبت می‌دهیم. اما چه خوب است موسسات و کسانی باشند که این کارها را انجام دهند و ما به آنان کمک کنیم تا این چرخه‌ها را ایجاد کنند ولی متاسفانه هنوز نتوانسته‌ایم در بخش خصوصی به مقوله تهیه‌کنندگی اهمیت لازم را بدهیم.
او با اشاره به راه‌اندازی موسسه هنرمندان پیشکسوت ادامه داد: به هر حال گفته می‌شود این موسسه به صورت نمادین پیشکسوتان ما را تکریم می‌کند. باید موسساتی را که در این زمینه می‌توانند فعالیت کنند، فعال کنیم. اما به دنبال این نباشیم که بخش تکریم هنرمندان،ملزم باشد برای آنان کار هم ایجاد کند ولی می‌تواند کمک‌شان کند که اگر بتوانند، کار بگیرند.
معاون هنری با اشاره به مراقبت‌های گوناگونی که باید از پیشکسوتان انجام شود، گفت: مراقبت دو حالت دارد؛ یکی رسیدگی به حال و روز آنان است و دیگر اینکه کمک‌شان کنیم تا کارشان راه بیفتد. در هر حال بهتر است کمتر این وظیفه را به عنوان وظیفه دولتی مطرح کنیم. دولت می‌تواند نقش حمایت‌کننده داشته باشد ولی موسسات زیادی می‌توانند این کار را انجام دهند.
علی مرادخانی در ادامه درباره وضعیت قطعه هنرمندان توضیح داد: طبق صحبتی که با شهرداری داشتیم باید قطعه شماره 2 هنرمندان راه‌اندازی شود.


معاون هنری درباره اینکه تغییر مدیران چه تأثیری در استاندارد دفن در قطعه هنرمندان دارد و آیا آیین نامه خاصی در این زمینه وجود دارد، توضیح داد:دفن در این قطعه آیین‌نامه‌ای نانوشته دارد. مثلا صنوف هنری باید آن افراد را به عنوان هنرمند بپذیرند اما بیش از این، چیزی به صورت مکتوب وجود ندارد.


وی یادآور شد: در دوره حضور کرباسچی در شهرداری که همزمان با معاونت هنری آقای خو‌شخو بود، خیلی تلاش کردند این قطعه ایجاد شود. بسیاری از افراد ارزشمند در این قطعه مدفون هستند. به هر حال برای دفن در این قطعه شرایط خاصی وجود دارد مثلا نمی‌توان در همه موارد، شورای تصمیم‌گیرنده را پیدا کرد تا تصمیم بگیرند از سوی دیگر گاه،با مشکلات عاطفی افراد روبرو هستیم و به این نتیجه می‌رسیم که خود صنوف تعیین کننده، کافی است.با این حال، شاید بتوان برای قطعه هنرمندان 2 آیین‌نامه‌ای نوشت. به خاطر اتفاقاتی که در چند روز گذشته پیش آمد، مسائل قطعه هنرمندان اوج گرفت.


علی مرادخانی درباره‌ برخی مسایل موسیقی به اظهارنظر پرداخت.


او درباره از دست رفتن برخی از ساختارها در چند سال اخیر و عدم فعالیت مکان‌هایی مانند موزه هنرهای معاصر ، تعطیلی ارکسترهای ملی و سمفونیک و ترمیم این ساختارهای از دست رفته گفت: احیای دوباره از شکل‌گیری اولیه سخت‌تر است. واقعیت این است که ارکستر سمفونیک تهران را به رغم سابقه طولانی مدتش، از دست داده‌ایم البته ما برای این وضعیت اسم وقفه می‌گذاریم نه تعطیلی ضمن اینکه باید برای ارکستر ملی هم کاری کنیم.


معاون هنری وزارت ارشاد با ابراز خرسندی از اعلام آمادگی برخی استادان برای راه‌اندازی دوباره ارکستر ملی اضافه کرد: جالب اینجاست استاد فخرالدینی و بسیاری استادان دیگر در این زمینه اعلام آمادگی کرده‌اند. زمانی کسی حاضر به همکاری نیست ولی خوشبختانه در شرایط فعلی،‌ همه حاضر به همکاری هستند و ما باید خود را آماده کنیم اما الان دچار نقصان اساسی در امکانات هستیم.


مرادخانی توضیح داد: ارکستر سمفونیک ساز و کار بسیار پیچیده‌ای دارد، نیازمند منابع انسانی، مالی،‌محتوایی و ابزار کار است؛ این چهار عنصر باید در کنار هم قرار بگیرند.
وی با اشاره به مشکلات سازهای ارکستر سمفونیک که چند سال پیش ایجاد شده بود، تاکید کرد: مجموعه سازهای یک ارکستر حتما باید از برند مشخصی و هماهنگ با یکدیگر باشد. از سوی دیگر باید بتوانیم رهبران میهمان را از دیگر کشورها دعوت کنیم.


مرادخانی یادآور شد: همه جای دنیا ارکستر سمفونیک‌هایشان هفته‌ای یک بار برنامه دارد. ما هم باید بتوانیم ماهی یک بار برنامه داشته باشیم یعنی ارکستر سمفونیک تهران باید سالانه 12 برنامه منظم در تهران داشته باشد. ضمن اینکه در دیگر شهرها نیز برنامه اجرا کند اما انجام همه این امور نیازمند هماهنگی و بودجه است چون باید بتوانیم دستمزد نوازندگان و رهبر ارکستر را بپردازیم.


مدیر پیشین مرکز موسیقی با اظهار تاسف از بدهی معاونت هنری پیشین به ارکسترهای تهران که رقمی در حدود 440 میلیون تومان است،‌افزود: در اولین فرصتی که بودجه برسد، این بدهی را می‌پردازیم.


او اضافه کرد: وقتی ارکستری تعطیل می‌شود، باید ببینیم چه پارامترهایی تاثیرگذار بوده؛ مدیریت،‌ مشکلات سلیقه‌ای جمعی، نداشتن ساختار درست و ... . به هر حال ارکستر سمفونیک ما نیازمند نگاهی اساسی است که بر اساس آن کار کند و مدیران ما هم بدانند ارکستر سمفونیک ما این اندازه می‌تواند کار کند.


مرادخانی با اشاره به شیوه فعالیت ارکستر سمفونیک در کشورهای دیگر توضیح داد: باید وضعیت خود را در راه‌اندازی ارکستر جدید بررسی کنیم به هر حال مشکلات متعددی داریم و از هم مهم‌تر اینکه نوازنده نداریم و دستمان برای انتخاب بسته است و این جاست که دچار نوسان حرکت مدیریتی می‌شویم.
این مدیر هنری دعوت از نوازندگان خارجی را یکی دیگر از ضروریات فعالیت‌های ارکستر سمفونیک دانست و در عین حال گفت: باید ساز و کار این دعوت را فراهم کنیم. بنده باید همه این قضایا را با سرعتی بالا تمهید کنم .البته مهم‌ترین وجه کار ما پرداخت بدهی‌هاست. بعد از تسویه حساب، برای فعالیت ارکسترهای سمفونیک و ملی سالی 4 میلیارد و 400 میلیون تومان لازم داریم و این درصورتی است که نوازنده خارجی نیاوریم و بخشی از هزینه‌ها را از فروش بلیت تهیه کنیم. برای فعالیت یک گروه 180 نفره نیازمند چنین بودجه‌ای هستیم.
معاون هنری در بخش دیگری از گفت‌وگویش با ایسنا در پاسخ به پرسشی درباره دفاع از مجوزهایی که در وزارت ارشاد تصویب می‌شود و حمایت از گروه‌های هنری در برابر دخالت نهادهایی خارج از وزارت ارشاد تصریح کرد: همه ما تلاش‌مان را بر این قضیه گذاشته‌ایم و با بسیاری از کسانی که در این زمینه‌ها حضور داشته‌اند،‌گفت‌وگو کرده‌ایم البته در این مدت کمترین مشکل را در این زمینه داشتیم.
او یادآور شد: شاید در برخی موارد حساسیت‌هایی باشد و مسایلی مانند حجاب و ... مطرح شود،‌اینها مواردی است که به حاشیه‌ها مربوط می‌شود نه محتوای آثار . بنابراین باید گفت‌وگو کنیم تا این مساله حل شود اما در محتوا،‌ تمام حمایت کامل خود را از اجرای آثاری که مجوز ما را دارند، انجام خواهیم داد تا هیچ خطری گروه‌های هنری را تهدید نکند و با هر نهادی که لازم باشد، همکاری می‌کنیم.


مدیر موزه موسیقی درباره تفاوتی که در صدور مجوز اجرای کنسرت در تهران و دیگر شهرها وجود دارد، توضیح داد: به هر حال این معضلات را داریم و زمان خود من هم مسایلی بود. این گونه مسایل دو وجه دارد، یکی بحث سیاست‌ها است که لازم است به گونه‌ای عمل کنیم تا معدل کل جامعه ایرانی حفظ شود.


او توضیح داد: گاهی برخی آثار خیلی آوانگارد است و فقط در تهران امکان اجرا دارد. در چنین مواقعی خوب است مطابق با شرایط فرهنگی آن استان خاص عمل کنیم چون فرهنگ عمومی متفاوت است اما معتقدم باید به گونه‌ای عمل کنیم که در همه شهرها امکان اجرای یک اثر هنری باشد ولی به هر حال طراز فرهنگی و نگاه‌ها متفاوت است. مثلا برخی کنسرت‌ها که در تهران به راحتی اجرا می‌شوند، در مشهد امکان اجرا ندارد ولی امیدوارم با مذاکراتی که انجام می‌دهیم، این مسایل حل شود.


مرادخانی ادامه داد: این مساله یک بحث درون سیستمی دارد به این معنا که مدیران کل ارشاد در استان‌های خود قبلا متقاضی اجرای یک اثر هنری بشوند یا در جریان کار قرار بگیرند و حساسیت‌هایی را که ممکن است در آن شهر خاص نسبت به آن برنامه وجود داشته باشد،‌ در نظر بگیرند.


وی توضیح داد: در بسیاری از موارد،‌بحث حرمت‌ها و مسایل شرعی در میان نیست اما از آنجا که مدیران کل ارشاد استان‌ها نسبت به حساسیت‌ها در استان خود آگاهی دارند، یکسری از امتیازات را به آنان واگذار کردیم. مثلا برنامه‌ریزی سالن‌های 500 نفره با خودشان است اما گاهی اساتید صاحب‌نام می‌خواهند در شهری برنامه اجرا کنند و تعداد مراجعان خیلی بیش از 500 نفر خواهد بود. در این جا لازم است بین مدیر کل استان و مدیر مرکز موسیقی و گروه اجرایی،‌ هماهنگی‌های لازم انجام شود و حتی گاهی دخالت ما لازم شود، البته اینها موارد معدود است./ایسنا

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••