اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۴۸:۰۳
اذان ظهر ۱۲:۰۳:۲۴
اذان مغرب ۱۹:۰۴:۲۱
طلوع آفتاب ۰۵:۲۰:۰۰
غروب آفتاب ۱۸:۴۵:۱۹
نیمه شب ۲۳:۱۷:۱۱
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۲/۰۹/۱۱ - ۱۷:۴۲
طباطبایی‌نژاد مطرح کرد

2 فیلم را خودم از جشنواره‌ی حقیقت بیرون کشیدم / سال آینده روال را تغییر می‌دهیم

سید محمد مهدی طباطبایی‌نژاد ضمن تشریح برنامه‌های جشنواره‌ی "سینما حقیقت" پیش‌رو به سوالات مختلفی همچون ممیزی فیلم‌های مستند، اضافه شدن برخی فیلم‌ها و تعامل جشنواره با جشنواره‌ی فیلم فجر پاسخ داد.

2 فیلم را خودم از جشنواره‌ی حقیقت بیرون کشیدم / سال آینده روال را تغییر می‌دهیم

 

به گزارش «سراج24»؛ مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا‌ مبنی بر اینکه آیا برای صدور مجوز نمایش آثار در جشنواره‌ی حقیقت ملاحظاتی را در نظر گرفته‌ است؟ گفت: از نظارت و ارزشیابی خواسته‌ام آثار را بازبینی کند اما تاکنون نکته خاصی نبوده است.
 
2 فیلم را خودم از جشنواره‌ی حقیقت بیرون کشیدم
 
وی در عین حال مطرح کرد: اما دو فیلم «توران» و «یک اسم دو کلمه‌ای» با نظر خود من از جشنواره‌ی حقیقت خارج شدند، در واقع این دو فیلم را هیات انتخاب دیده بودند اما چون حریم خصوصی در آنها رعایت نشده بود‌ و طبق استانداردهای بین‌المللی و قوانین حقوقی و با توجه به اینکه مسئولیت نمایش چنین آثاری به طور مستقیم به دبیر جشنواره بر می‌گردد،‌ این دو اثر را از جشنواره خارج کردم.
 
دبیری جشنواره‌ی حقیقت مستقل می‌شود؟
 
این مدیر فرهنگی که 11 آذر ماه در نشست رسانه‌ای جشنواره‌ی سینما حقیقت حضور داشت در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه آیا قرار است در راستای ساماندهی جشنواره‌ها از سال آینده دبیر جداگانه‌ای برای جشنواره سینما حقیقت مشخص شود؟ گفت: این تصمیم خوبی است که سازمان سینمایی آن را مدنظر دارد چون برگزاری جشنواره‌ها از مدیران وقت زیادی می‌گیرند و اگر بتوان دبیری یک جشنواره را از مدیریت مرکزی که برگزاری آن را برعهده دارد جدا کرد‌، اتفاق خوبی رخ می‌دهد بنابراین من از این فکر استقبال می‌کنم اما در حال حاضر تصمیم مشخصی در این‌باره نداریم.
 
طباطبایی‌نژاد همچنین درباره اضافه شدن چند فیلم به برخی بخش‌های جشنواره پس از اعلام نتایج هیات انتخاب، هم توضیح داد: این فیلم‌ها به پیشنهاد هیات‌نتخاب به بخش بین‌الملل اضافه شدند و از میان سه فیلمی که اضافه شده است‌، دو فیلم پس از بحث در شورای سیاستگذاری معرفی شده‌اند، یک فیلم هم بنا به پیشنهاد هیات انتخاب بخش مستند ویژه سیاسی- اقتصادی به بین‌الملل اضافه شد.
 
طبق قواعد طرح‌های هر فیلم‌سازی را که مراجعه کند،بررسی می‌کنیم
 
او در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به اینکه چه اقدامی قرار است انجام شود تا فیلمسازانی که مخصوصا در چهار سال گذشته از مرکز گسترش گریزان شده بودند، دوباره بازگردند،‌ گفت: هر فیلم سازی که به ما مراجع کند و طرحی داشته باشد طبق قواعد بررسی می‌کنیم‌، یک راه دیگری هم البته وجود دارد و آن هم طرح موضوعاتی است که خودمان در نظر داریم و در این راستا،کارگردانی را دعوت می‌کنیم که اگر مایل باشند همکاری کنیم. همچنین مواردی هم داریم که از فیلمسازان دعوت می‌کنیم تا بدون اینکه موضوع خاصی برای فیلمسازی قید شود با آنها همکاری داشته باشیم و این مساله یکی از کارهایی است که من حتما در دوره مدیریت خود آن را انجام خواهم داد.
 
بحث چابک‌سازی مرکز گسترش مطرح است
 
او همچنین درباره وضعیت فیلم اولی‌ها و اینکه امور مربوط به آنها در مرکز گسترش پیگیری خواهد شد یا خیر؟ توضیح داد: در حال حاضر بحث چابک‌سازی مرکز گسترش مطرح است و من به آقای ایوبی (رئیس سازمان سینمایی) گفتم که اگر قرار است این اتفاق بیفتد خوب است، بخش انیمیشن از این مرکز جدا شود و به عنوان یک مرکز مستقل فعالیت کند، چون بیشتر انیمیشن‌هایی که تولید می‌شود تلویزیونی هستند و بهتر است یک مرکز مستقل برای انیمیشن وجود داشته باشد.
 
طباطبایی‌نژاد ادامه داد: پیشنهاد داده‌ام بحث فیلم‌های کوتاه حرفه‌ای نیز به انجمن سینمای جوان سپرده شود و از آنجا که خیلی ضرورتی ندارد که فیلم‌های اول سازمان جداگانه‌ای را داشته باشند‌، می‌توان در بنیاد فارابی شورایی را به فیلم‌های اول و تجربی اختصاص داد.
 
تا اطلاع ثانوی در مرکز گسترش !
 
او با اشاره به اینکه این پیشنهاد در شورای مدیران سازمان با استقبال روبرو شده است اما شاید زمان اجرای آن الان نباشد،‌ تصریح کرد: در واقع ممکن است یک مرکز سینمای انیمیشن‌، یک مرکز سینمای مستند ایران‌ (که همان مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است) و یک مرکز مستند آماتور (انجمن سینمای جوان) با قید سینمای کوتاه حرفه‌ای داشته باشیم، با این حال اجمالا فیلم‌های اول قرار است به بنیاد فارابی منتقل شود‌ ولی هنوز ابلاغی صورت نگرفته است. ما نیز در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تا اطلاع ثانوی وظیفه انیمیشن ‌، فیلم مستند و کوتاه حرفه‌ای را برعهده داریم .
 
طباطبایی‌نژاد درباره حضور فیلم‌های مستند جشنواره سینما حقیقت در جشنواره‌ی فیلم فجر گفت: توافق ما با دوستانمان در جشنواره فجر بر این بود که فیلم‌های مستند بلندی که در این جشنواره نامزد می‌شوند، بدون انتخاب وارد بخش مسابقه جشنواره فجر بشوند. در این میان ممکن است فیلمی سال قبل هم در جشنواره فجر حضور داشته باشد که قاعدتا امسال حذف می‌شود اما نکته مهم این است که توجه ویژه به این فیلم‌ها در جشنواره فجر از سوی آقای رضاداد یک رفتار حرفه‌ای بود که از این بابت تشکر می‌کنم.
 
از تلویزیون نمی‌توانیم غافل شویم
 
به گزارش ایسنا، وی همچنین درباره همکاری مرکز گسترش با تلویزیون هم خاطرنشان کرد: از آنجا که تلویزیون فارغ از تمام اشکالات خود رسانه مسلط روزگار ماست، نمی‌توانیم از آن غافل شویم. در این راستا روز گذشته جلسه خوبی را با دکتر پورحسین مدیر شبکه مستند داشتم و توافقاتی صورت گرفته از جمله اینکه برای هر فیلم مستندی که از تلویزیون پخش می‌شود حق رایت معینی تعیین خواهد شد و حتی اگر تلویزیون در حال حاضر به دلیل شرایط مالی نمی‌تواند پول آنها را پرداخت کند، مبلغ آن جزو مطالبات ما قرار خواهد گرفت.
 
طباطبایی‌نژاد خاطرنشان کرد: همچنین با مدیران شبکه پرس تی وی و جام جم نیز جلساتی داشتم و قرار است‌بخش‌های ویژه‌ای در این شبکه‌ها برای نمایش مستند در نظر گرفته شود و به طور کلی نسبت به اینکه در تلویزیون برای نمایش فیلم‌های مستند، اتفاق خوبی بیفتد خوش‌بین هستم.
 
بنی‌هاشمی شرایط خوبی ندارد
 
مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی درباره مراسم بزرگداشتی که قرار است همزمان با برگزاری جشنواره حقیقت برگزار شود‌، توضیح داد: ترجیح دادیم امسال به جای شیوه مرسوم تکریم، یک یا دو چهره شاخص یک منطقه خاص را در نظر بگیریم و بدین شکل هنرمندان آن منطقه نیز کنار یکدیگر دیده می‌شوند.
 
وی ادامه داد: پس از صحبت‌ها و بررسی‌هایی که انجام شد، برای شروع سینمای جنوب را انتخاب کردیم و به عنوان شاخص‌ترین چهره‌های این منطقه، ناصر تقوایی و سید حسن بنی‌هاشمی را برای بزرگداشت انتخاب کردیم. البته سید حسن بنی‌هاشمی در حال حاضر شرایط خوبی ندارد و نابینا شده است و در دبی زندگی می‌کند، ما خیلی تلاش کردیم او را به ایران دعوت کنیم اما شرایط جسمانی‌اش خوب نیست.
 
او گفت: درباره ناصر تقوایی هم مشخص است که آثار او بیت‌الغزل معرفت است. مخصوصا اینکه او یکی از برترین مستندسازان ما در وجه آیینی است، به همین دلیل با وجود دلخوری‌هایی که او دارد برای این مراسم از او دعوت کردیم و این را وظیفه خود می‌دانیم که از ایشان تکریم کنیم.
 
برای هیچ فیلمی هیچ تماسی نگرفته‌ام
 
طباطبایی‌نژاد همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا برای حضور فیلمی در جشنواره حقیقت رایزنی کرده است یا خیر؟ گفت: برای هیچ فیلمی هیچ تماسی نگرفته‌ام و فقط همان دو فیلم را به دلایل کاملا حرفه‌ای که در جشنواره‌های دنیا مرسوم است،‌ از جشنواره خارج کردم.
 
او همچنین در پاسخ به اینکه آیا مشکل علی محمد قاسمی حل شده است یا خیر هم گفت: به نظرم آن اختلافاتی که پیش آمده بود به دلیل نسنجیده برخورد کردن، مدیریت بود. گاهی ممکن است درباره مسائل یک فیلم با افراد مختلف اختلاف نظرهایی داشته باشیم اما اشکال کار اینجاست که این اختلافات به یک رابطه خصمانه تبدیل می‌شود.
 
وی اظهار کرد: وقتی من به عنوان یک مدیر تصمیمی را می‌گیرم ممکن است دیگران آن را نپذیرند اما وقتی آن تصمیم در یک شورای کارشناسی بررسی شود و یک گروه حرفه‌ای تصمیم گیرنده باشند، آن وقت نظرات پذیرفته خواهد شد.
 
از سال آینده روال جشنواره را تغییر می‌دهیم
 
او همچنین در پاسخ به سوالی درباره موضوعی برگزار شدن سینما حقیقت و دسته‌بندی کردن فیلم ها توضیح داد: به لحاظ عرف بین‌المللی جشنواره‌های مستند چنین تقسیم‌بندی‌هایی را ندارند اما دوستان ما در چهار سال گذشته به دلیل اینکه به موضوعات توجه ویژه شود از سه دوره قبل جشنواره را به شکل موضوعی برگزار کردند و جایزه‌ها را هم به شکل موضوعی اهدا کردند.
 
وی تاکید کرد: امسال قصد ما بر این بود که جشنواره را به شکل استاندارد بین المللی برگزار کنیم اما از آنجا که فراخوان جشنواره از قبل منتشر شده بود و آثار براساس همین فراخوان رسیده بودند درست نبود چنین کاری را انجام دهیم، به همین دلیل تغییراتی را که مغایر با فراخوان نبود اعمال کردیم اما از سال آینده روال جشنواره را تغییر می‌دهیم.
 
طباطبایی‌نژاد در پاسخ به سوالی درباره حضور فیلمی در جشنواره به تهیه‌کنندگی محمد آفریده و داوری او فقط پاسخ داد: این فیلم در بخش خارج از مسابقه به نمایش درمی‌آید.
 
به گزارش ایسنا،‌ در این نشست که به ارائه گزارش هفتمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت اختصاص داشت‌ و مدیرعامل مرکز گسترش طبق روال خود آن را به صورت پرسش و پاسخی برگزار کرد،‌ اطلاعاتی درباره آثار ارسال شده به دبیرخانه جشنواره و فیلم‌هایی که نمایش داده می‌شوند، ارائه شد.
 
براساس این گزارش هفتمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت از 19 تا 26 آذر در سینما فلسطین و سینما سپیده برگزار می‌شود. از زمان اعلام فراخوان این جشنواره 1010 فیلم مستند ایرانی و 670 فیلم مستند خارجی به دبیرخانه ارسال شده است. تعداد مستندهای ایرانی پذیرفته شده در بخش مسابقه ملی 117 فیلم ‌، بخش مهمان 5 فیلم ،‌ بخش مستند‌- داستانی 9 فیلم‌، بخش ویژه مستند‌های سیاسی- اقتصادی 10 فیلم ‌، بخش نکوداشت ناصر تقوایی و بنی هاشمی 5 فیلم و بخش سینمای مستند جنوب 20 فیلم است.
 
همچنین در بخش مسابقه بین‌الملل 45 فیلم خارجی و 10 فیلم ایرانی پذیرفته شده‌اند در بخش‌های جنبی چشم انداز و مرور بین‌الملل هم 41 فیلم نمایش داده خواهد شد به این ترتیب تعداد کل فیلم‌هایی که در مدت هفت روز در جشنواره به نمایش در می‌آید 262 فیلم مستند است.
 
طبق اعلام شهنام صفاجو مدیر روابط عمومی مرکز گسترش جوایز جشنوار بین المللی سینما حقیقت نسبت به سال‌های قبل افزایش قابل توجهی یافته است و به این ترتیب به بهترین کارگردانان هفت بخش موضوعی جشنواره شامل مستند اجتماعی ‌،انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ،‌ پرتره ‌، تاریخی‌، دینی و آئینی‌، علمی و زیست محیطی و قوم شناسی لوح تقدیر و 70 میلیون ریال جایزه نقدی اهدا می‌شود.
 
همچنین در بخش‌های بهترین فیلم مستند کوتاه ‌،نیمه بلند و بلند تندیس جشنواره ‌، دیپلم افتخار و 100 میلیون ریال جایزه نقدی ‌، در بخش بهترین دستاورد فنی و پژوهش و جایزه هیات داوران علاوه بر تندیس و دیپلم افتخار 70 میلیون ریال جایزه نقدی اهدا می‌شود.
 
جایزه بزرگ جشنواره هم که ویژه تهیه‌کننده است شامل تندیس جشنواره‌، نشانه فیروزه سینما حقیقت و 120 میلیون جایزه نقدی است.
 
در بخش بین‌الملل هم علاوه بر سه جایزه هفت هزار ‌، پنج هزار و سه هزار و 500 دلاری که به کارگردانان بهترین فیلم مستند کوتاه ،‌نیمه بلند ‌و بلند بخش بین الملل اهدا می‌شود ‌، جایزه ویژه هیات داوران بین الملل هم دو هزار دلار خواهد بود.
 
به گزارش ایسنا، همزمان با برگزاری این جشنواره چند کارگاه آموزشی هم در سالن کارگاهی مرکز فرهنگی هنری مرکز صبا در مجاورت سینما فلسطین برگزار خواهد شد.
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۵
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••