اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۲۸:۵۶
اذان ظهر ۱۲:۰۹:۵۹
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۵۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۴:۴۷
غروب آفتاب ۱۸:۲۳:۴۵
نیمه شب ۲۳:۲۶:۵۰
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۲/۰۸/۱۲ - ۱۵:۳۲
در نقد فیلم «30 دقیقه بعد از نیمه شب» مطرح شد

یازده سپتامبر «هولوکاست» امریکایی هاست

فیلم «30 دقیقه بعد از نیمه شب» به این دلیل برای نقد در سومین جلسه باشگاه فیلم آوینیون انتخاب شده بود که این روزها قلب مردم عزیز کشورمان به خاطر حادثه تروریستی سراوان و شهادت 14 نفر از فرزندان ایران اسلامی جریحه دار است.

 یازده سپتامبر «هولوکاست» امریکایی هاست

به گزارش « سراج24 »، سومین جلسه نقد فیلم «باشگاه آوینیون» با موضوع نقد فیلم «30 دقیقه بعد از نیمه شب» و با حضور سعید کریمی منتقد سینما و کارشناس مسائل استراتژیک و جمعی از هنرجویان موسسه فرهنگی هنری شهید آوینی برگزار شد.

فیلم «30 دقیقه بعد از نیمه شب» به این دلیل برای نقد در سومین جلسه باشگاه فیلم آوینیون انتخاب شده بود که این روزها قلب مردم عزیز کشورمان به خاطر حادثه تروریستی سراوان و شهادت 14 نفر از فرزندان ایران اسلامی جریحه دار است.

فیلم «30 دقیقه بعد از نیمه شب» با موضوع تعقیب و قتل اسامه بن‌لادن و به کارگردانی «کاترین بیگلو»، با بازی جسیکا چستین، جوئل ایدگرتون، همایون ارشادی یکی از تازه ترین فیلم های ساخته شده هالیوودی در حوزه تروریسم است. موضوع فیلم تلاش ده ساله سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA) برائ ردیابی اسامه بن‌لادن است. رهبر القاعده در ابتدای ماه مه ۲۰۱۱ بە دست کماندوهای آمریکایی در پاکستان بە قتل رسید. این فیلم با همکاری سازمان سیا ساخته شده است.

این فیلم در اولین هفته اکران در امریکا با فروش 24 میلیون دلاری روبرو شد. سپس 4 جایزه انجمن فیلم منتقدان ونکوور را از آن خود کرد. این فیلم محصول 2012 هالیوود است که کمپانی سونی پیکچرز تهیه کنندگی آن را بر عهده داشته است.

سعید کریمی منتقد سینما و کارشناس مسائل استراتژیک در ابتدای نقد فیلم «30 دقیقه بعد از نیمه شب» با تاکید بر اینکه ایران یکی از بزرگترین قربانیان تروریسم در دنیاست که همواره مورد حملات ناجوانمردانه تروریست های حمایت شده از سوی برخی دولت های غربی بوده است، گفت: گروه تروریستی موسوم به «جیش العدل» که اقدام به انجام حادثه تروریستی اخیر در سراوان کرد، در حقیقت «جیش الظلم» هستند.

وی اظهار داشت: کشور ما همواره قربانی عملیات تروریستی تروریست ها بوده ، هست و خواهد بود؛ از گروه های تروریستی مانند سازمان مجاهدین خلق(منافقین) گرفته تا گروه هایی همچون جیش العدل و گروه های دیگری که دانشمندان هسته ای ما را ترور کردند.

کریمی افزود: حتی در برگ های  دینی ما هم وقایع تروریستی زیادی به ثبت رسیده است؛ برای نمونه، حضرت علی(ع) یکی از قربانیان ترور است.

این منتقد سینما در ادامه گفت: مفهوم ترور در ابتدای قرن 21 از سوی غربی ها مصادره و وارونه نمایی شد. امروزه به خاطر حجم گسترده عملیات روانی و رسانه ای غرب و امریکا، به محض آنکه اسم ترور و تروریسم می آید بلافاصله به یاد حادثه یازده سپتامبر، بن لادن و مسلمانان می افتیم!

کریمی افزود: پرداختن به مقوله ترور و تروریسم از حوالی سال های 1968 به سینمای هالیوود باب می شود. از سال 1990 به بعد، تولید فیلم هایی با موضوع ترور و تروریست ها افزایش پیدا می کند تا جایی که در دهه 90، حدود 100 فیلم با موضوع تروریسم ساخته شد.

وی گفت: اما نکته جالب اینجاست که 75 فیلم از این 100 فیلم، در چند سال منتهی به حادثه 11 سپتامبر ساخته شده است و در این فیلم ها، تلاش شده که مسلمانان به عنوان تروریست نشان داده شوند.

* یازده سپتامبر «هولوکاست» امریکایی هاست

این کارشناس مسائل استراتژیک در ادامه نقد فیلم «30 دقیقه بعد از نیمه شب» اظهار داشت: امریکا مدعی است که گروه القاعده به رهبری «اسامه بن لادن» عملیات انفجار برج های دوقلو در یازده سپتامبر را انجام داده است. با این حال، امریکایی ها تا به امروز هیچ سند موثقی در این باره ارائه نکرده اند. از سوی دیگر، خود القاعده هم به طور رسمی این اقدام را نپذیرفته است.

کریمی با اشاره به اینکه مستندهای زیادی درباره حادثه یازده سپتامبر ساخته شده و این رخداد هنوز هم محل مناقشه است، گفت: اما آنچه در واقعیت رخ داده این است که منفعت رخداد 11 سپتامبر برای امریکایی ها مثل منفعت هولوکاست برای اسرائیلی هاست. در حقیقت، 11 سپتامبر، سرمایه استراتژیک امریکاست که با استناد به آن و به بهانه آن، اعمال زور، حمله نظامی و ترور می کند.

این منتقد سینما با تاکید بر اینکه امریکا به بهانه 11 سپتامبر و به اسم مبارزه با تروریسم، از تمام دنیا جاسوسی می کند، اظهار کرد: اما سئوال مهم این است که اصولا آیا القاعده توان انجام چنین عملیاتی را در دل آمریکا با وجود سازمان سیا و نهادهای امنیتی دیگر داشته است؟ پاسخ منفی است چرا که القاعده فاقد چنین توانی بود و هست.

کریمی افزود: از زمانی که امریکایی ها مدعی شده اند «بن لادن» را کشته اند، گروهک القاعده دقیقا در راستای منافع امریکا حرکت می کند؛ این گروه در سوریه و کشورهای دیگر، مجری سیاست های ایالات متحده امریکاست.

این کارشناس مسائل استراتژیک ادامه داد: پرسش مهم دیگر در مورد حادثه یازده سپتامبر این است که چرا درست چند روز پیش از این حادثه، احمدشاه مسعود یکی از رهبران بزرگ مبارزات ضداستکباری در افغانستان ترور می شود؟ پاسخ این است که مسلما اگر احمد شاه مسعود زنده می ماند فردی مانند حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان نمی شد!

سعید کریمی با بیان اینکه امروز بعد از گذشت 12 سال از حادثه 11 سپتامبر، دروغ بزرگ امریکا در این مورد قابل فهم و روشن است، گفت: امریکایی ها با وجود ادعای کشتن بن لادن، هیچ سند و مدرکی در این باره ارائه نکرده اند و برای فرافکنی، به دروغ مدعی شدند که جنازه بن لادن را کوسه خورده است!

وی اظهار داشت: تنها فیلم ساخته شده درباره مرگ بن لادن، فیلم «30 دقیقه بعد از نیمه شب» است که فیلمی هدایت شده و سفارشی به کارگردانی خانم «کاترین بیگلو»( یک کارگردان هماهنگ با سیاست های کاخ سفید) است. دوشنبه ششم آبانماه(همین چند روز پیش)، خانم بیگلو را به عنوان برنده جایزه پایگاه امنیتی ارتش امریکا معرفی کردند.

بنا به گفته این کارشناس مسائل استراتژیک، اگر واقعا عملیاتی برای دستگیری بن لادن که در این فیلم نشان داده می شود از سوی امریکا طراحی و اجرا شده باشد، باید سندی از آن و از قتل بن لادن به افکار عمومی دنیا ارائه می شد اما چنین سندی تاکنون ارائه نشده و به احتمال زیاد، ارائه هم نخواهد شد.

کریمی گفت: فیلم «30 دقیقه بعد از نیمه شب» یک نمایشنامه است تا از طریق آن، امریکا کسب افتخار کند و سرش را بالا بگیرد که رهبر بزرگ تروریست ها را کشته است! اما آیا بعد از ادعای کشته شدن بن لادن، تروریست ها از بین رفته اند؟ نه تنها از بین نرفته اند بلکه فعال تر هم شده اند چرا که خود امریکا یکی از حامیان و تربیت کنندگان بزرگ تروریست هاست.

* عملیات پراکسی تروریستی برای نجات منافع به خطر افتاده

این منتقد سینما با اشاره به اینکه طراحی عملیات یازده سپتامبر از سوی خود امریکایی ها صورت گرفت تا منافع به خطر افتاده خودشان را نجات دهند، اظهارکرد: مستند «1 روز در سپتامبر» هم که پیش از اینها ساخته شده است به ماجرای گروگانگیری در مونیخ پرداخته که در جریان این گروگانگیری، 11 ورزشکار اسرائیلی به گروگان گرفته می شوند. در این مستند که به سفارش اسرئیلی ها ساخته شده است، فلسطینی ها مسئول این گروگانگیری معرفی شده اند اما در حقیقت، خود اسرائیلی ها با انجام یک عملیات پراکسی روریستی-گروگانگیری، به نام فلسطینی ها 11 ورزشکار خودشان را به گروگان گرفتند تا بتوانند از این اقدام به عنوان چماقی بر سر فلسطینی ها استفاده و منافع به خطر افتاده خودشان را نجات دهند. از این منظر، عملیلت یازده سپتامبر هم یک عملیات پراکسی تروریستی است.

کریمی با بیان این که در مورد خود حادثه یازده سپتامبر هیچ فیلمی ساخته نشده، گفت: فقط یک فیلم به نام «پرواز یونایتد 93» آن هم در حواشی حادثه یازده سپتامبر ساخته شده و اصلا به اصل حادثه و رخداد نمی پردازد.

* فقط همین یک تصویر  !          

به گفته وی، تا کنون صحنه انفجار برج های دوقلو را بازسازی نکرده اند زیرا سیاست آنها این است که فقط همان یک تصویر معروف از این انفجار در ذهن مردم باقی بماند. در حقیقت، آنها میخواهند فقط همین یک تصویر نماد و سمبل باشد زیرا تنوع تصویر در این مورد، سبب فراموشی می شود.

این کارشناس مسائل استراتژیک به بهره برداری های دولت اووباما از حادثه یازده یپتامبر اشاره کرد و افزود: خود اوباما یک رئیس جمهور هالیوودی است. سریال 24 و فیلم «خداحافظ بافانا» از جمله تولیداتی هستند که در آنها رئیس جمهور امریکا یک سیاه پوست شبیه به اوباماست؛ رئیس جمهوری که مجبور است سیاست های تحمیل شده را اجرا کند.

* روابط هالیوود با دوبت امریکا تنگاتنگ است اما روباط سینمای ما با دولت...

سعید کریمی با تاکید بر این نکته که روابط هالیوود با دولت امریکا تنگاتنگ است و هالیوود خود را ملزم به حمایت از سیاست های دولت امریکا می داند، اظهار داشت: هالیوود سنگر توجیه و تبیین سیاست های اجرا شده از سوی دولت امریکاست که این توجیه و تبیین بسیار حرفه ای و توانمند صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه هالیوود در امریکا در راستای منافع ملی امریکایی ها و سیاست های حاکمیت قدم بر میدارد، تصریح کرد: اما متاسفانه در کشور ما، سینما در راستای منافع ملی و سیاست های بنیادی حاکمیت حرکت نمی کند و این یکی از پاشنه آشیل های ماست. البته گاهی هم اگر یک فیلم در راستای منافع ملی ساخته شود بایکوتش می کنند! مثلا فیلم «شکارچی شنبه» که دقیقا در راستای منافع ملی ما بود به دستور شخص آقای مشایی بایکوت شد!

* تلاش هالیوود و غرب برای معرفی ایران به عنوان محور تروریسم

این منتقد فیلم و سینما در ادامه نقد فیلم «30 دقیقه بعد از نیمه شب» گفت: مدتی است که هالیوود و تولیدات سینمایی غربی در حوزه ترور و تروریسم به سمتی پیش رفته اند که ایران و جمهوری اسلامی را به عنوان تروریست معرفی کنند. برای نمونه، این مسئله در سریال «حیوانات سیاسی» و فصل سوم سریال «هوم لند» کاملا مشهود است.

* یک بازیگر ایرانی؛ نماد جامعه ایران

سعید کریمی با اشاره به بازی «همایون ارشادی» بازیگر ایرانی سینما و تلویزیون در فیلم سینمایی «30 دقیقه بعد از نیمه شب» گفت: در این فیلم، نام آقای همایون ارشادی، «حسن غول» است که به عنوان یکی از فعالان تروریسم معرفی شده و در بازداشت امریکایی هاست. زمانی که مامور زن امریکایی با روسری در مقابل او که زندانی است ظاهر می شود، روبروی هم می نشینند و دقیقا فضایی دیپلماتیک شکل می گیرد که یادآور مذاکرات دیپلماتیک هسته ای است.

وی افزود: مامور زن امریکایی به «حسن غول» می گوید که اگر همکاری نکند به اسرائیل تحویل داده می شود!

کریمی با انتقاد از اینکه متاسفانه حضور بازیگران ایرانی در هالیوود حضور مناسبی نبوده است، تاکید کرد: بازیگران عزیز ایرانی باید توجه داشته باشند که عزت ایران و ایرانی را حفظ کنند و در دام غربی ها نیفتند. نقش همایون ارشادی بسیار شبیه به وضعیت امروز جامعه ما در شرایط تحریم است و سناریو طوری پیش رفته که او در آخر تسلیم می شود!

وی افزود: بالاخره بازیگران فیلمنامه را میخوانند و جای تعجب است که چرا برخی بازیگران ایرانی، در نقش هایی ظاهر می شوند که در تضاد با منافع ملت ایران است.

* ایران قربانی تروریسم است اما فیلمی در این باره نداریم!

نکته دیگری که سعید کریمی به آن اشاره کرد این است که با وجود آنکه کشور و مردم ما از قریبانیان ترور و تروریسم در دنیا هستند اما تاکنون هیچ فیلم اثرگذاری در این باره ساخته نشده است!

وی افزود: ما قربانی ترور هستیم و باید این قربانی بودن در عرصه هنری هم خودش را نشان بدهد. دنیا و مردمش باید از این موضوع که ایران و مردمش قربانی ترور و تروریسم هستند باخبر باشند.

کریمی در پایان، به هنرجویان موسسه فرهنگی هنری شهید آوینی توصیه کرد: شما عزیزان باید استراتژی خودتان را از همین حالا برای فیلمسازی پیدا کنید و زمان را از دست ندهید./آوینی

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••