به گزارش «سراج24»، سهمیههای بنزین پاییزی در حالی واریز شد که واردات و افزایش قیمت بنزین دو راهکار وزارت نفت برای تامین و مدیرت مصرف این فرآورده نفتی است.
افزایش مصرف بنزین به یکی از چالشهای وزارت نفت تبدیل شده به طوریکه هماکنون بخشی از ظرفیت تولید برخی از مجتمعهای پتروشیمی به تولید بنزین خام اختصاص یافته است. آمارهای رسمی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی از جهش دوباره مصرف بنزین در روزهای پایانی مهرماه حکایت دارد به طوریکه در هفته سوم اولین ماه فصل پاییز حدود 73 میلیون لیتر بنزین معمولی و بنزین سوپر در کشور مصرف شده است.
با مرور وضعیت تولید و مصرف بنزین و حتی گازوییل در کوتاهمدت هماکنون وزارت نفت دو راهکار کوتاهمدت به منظور مهار مصرف این فرآوردههای استراتژیک نفتی را در دستور کار قرار داده است. سناریوی اول افزایش قیمت بنزین و حتی گازوییل مطابق با مصوبات قانونی و مورد تایید دولت و مجلس بوده که از این رو احتمال افزایش 20 تا 25 درصدی قیمت بنزین به عنوان کف گرانی بهای این دو فرآورده نفتی قوت گرفته است.
بیژن زنگنه، وزیر نفت هم پیشتر در یک برنامه تلویزیونی قیمت واقعی یک لیتر بنزین مطابق با بازار فوب خلیجفارس را سه هزار تومان عنوان کرده است و از این رو قیمت 400 و 700 تومانی فعلی بنزین با بهای بینالمللی آن فاصله قابل توجهی دارد.
از این رو پیشبینی میشود برای سال آینده دستکم بهای بنزین 20 تا 25 درصد افزایش یابد که در این صورت با توجه به ذخیره بیش از دو میلیارد لیتر بنزین 400 تومانی در کارتهای هوشمند سوخت از سال احتمال عرضه بنزین با سه نرخ 400 تومانی، بنزین با قیمت نیمهیارانهای و بنزین با قیمت آزاد وجود دارد.
ناصر رییسیفرد، رییس انجمن جایگاهداران سوخت کشور با ارایه پیشنهادی خواستار عرضه بنزین به صورت تکنرخی شده است و تاکید میکند: با حذف نظام توزیع بنزین چند نرخی، برخی از مشکلات و به ویژه فساد در جایگاههای سوخت به حداقل کاهش مییابد.
دومین سناریوی دولت برای تامین بنزین مورد نیاز کشور، تهاتر نفتخام با بنزین برخی از کشورهای خریدار نفت ایران همچون چین، هند و حتی تهاتر نفت کوره و بنزین با امارات متحده عربی است.
بررسی آمار مصرف فرآوردههای نفتی در چهارمین هفته پاییز نسبت به هفته قبل از آن از اوجگیری دوباره مصرف بنزین و ثبت رکوردهای جدید مصرف روزانه نفت سفید و بنزین سوپر در کشور حکایت دارد.
در هفته گذشته (بیستم تا بیست و ششم مهر) متوسط مصرف بنزین در ایران به 69 میلیون و 729 هزار لیتر در روز رسید که نسبت به متوسط مصرف روزانه این فرآورده نفتی در هفته قبل از آن (67 میلیون و 314 هزار لیتر) افزایشی 59/3 درصدی داشت.
پیشبینیها حاکی از آن است که رشد مصرف بنزین در ماههای سرد سال متوقف شود و در این صورت در خوشبینانهترین حالت متوسط مصرف این فرآورده نفتی در محدوده 68 تا 70 میلیون لیتر در روز باقی میماند.
همزمان با افزایش مصرف بنزین، ظرفیت تولید بنزین در پالایشگاههای نفت کشور با بهرهبرداری نهایی از دو طرح بنزینسازی پالایشگاههای بندرعباس و اصفهان حدود 5 تا 6 میلیون لیتر در روز افزایش مییابد اما قطعا این افزایش ظرفیت تولید نمیتواند پاسخگوی نیازهای کشور در بلندمدت باشد.
وضعیت ساخت پالایشگاه ستاره خلیجفارس هم از نگاه وزارت نفت به هیچ وجه شرایط مطلوبی ندارد به طوری که بیژن زنگنه از روند ساخت این پالایشگاه میعانات گازی در دولت قبلی به عنوان یک فاجعه مدیریت پروژه یاد کرده و تاکید میکند: امکان بهره برداری از این پالایشگاه تا سال 94 فراهم نیست.
دومین سهمیه بنزین پاییز دیشب واریز شد
دومین سهمیه بنزین نیمهیارانهای پاییز تا ساعت 24 دیشب سهشنبه 30 مهرماه به کارتهای هوشمند سوخت واریز شد.
برای آبانماه امسال هر لیتر بنزین نیمه یارانهای با قیمت 400 تومان و بنزین آزاد با نرخ 700 تومان عرضه میشود ضمن آنکه 25 لیتر بنزین به کارت سوخت موتورسیکلتها با نرخ نیمه یارانهای اختصاص مییابد.
در دومین ماه فصل پاییز سهمیه بنزین آزاد خودروهای شخصی بدون محدودیتی در صورت اتمام سهمیه بنزین نیمه یارانهای 400 تومانی خودروها از طریق کارت هوشمند سوخت خودرو قابل برداشت است.در همین حال با توجه به آغاز توزیع بنزین با استاندارد یورو 4 اتحادیه اروپا در برخی از کلانشهرها همچون تهران، اراک، کرج و اهواز، شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی اعلام کرد: با وجود افزایش هزینههای تولید اما تا اطلاع ثانوی بنزین اروپایی با قیمتهای مصوب و تکلیفی دولت در جایگاهها عرضه خواهد شد.در این بین مسوولان وزارت نفت و ستاد مدیریت حملونقل و سوخت کشور از تثبیت قیمت و سهمیههای فعلی بنزین خودروها تا پایان سالجاری خبر دادهاند.