اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۲۸:۵۶
اذان ظهر ۱۲:۰۹:۵۹
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۵۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۴:۴۷
غروب آفتاب ۱۸:۲۳:۴۵
نیمه شب ۲۳:۲۶:۵۰
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۲/۰۷/۲۹ - ۱۶:۴۴
آیت‌الله خاتمی در همایش سبک زندگی:

عقب‌نشینی در برابر آمریکا جواب نمی‌دهد

امام جمعه موقت تهران گفت: طی 35 سال گذشته عقب‌نشینی را هم در مقطعی تجربه کردیم، آیا این عقب‌نشینی جواب داد، بلکه بوش ما را محور شرارت در منطقه خواند و این جواب عقب‌نشینی بود.

عقب‌نشینی در برابر آمریکا جواب نمی‌دهد
 به گزارش سراج24، آیت‌الله سیداحمد خاتمی پیش از ظهر امروز در همایش ملی سبک زندگی در تالار وحدت دانشگاه شهید باهنر کرمان اظهار داشت: سه عنصر در سبک زندگی اسلامی حرف نخست را می‌زند که اگر نباشد، هیچ‌گاه زندگی دینی شکل نمی‌گیرد.

عضو خبرگان رهبری عنصر نخست را قانون دانست و ادامه داد: اگر قانون، قانون دینی شد، جامعه ریل دینی پیدا می‌کند، اما اگر قانونی دینی نبود، نمی‌توان انتظار داشت که سبک زندگی دینی شود.

خاتمی با اشاره به اینکه قانون ما قانون خدا است، ابراز داشت: عنصر حاکم دومین عنصر در سبک زندگی اسلامی است و اگر قانون خوب باشد، چه کسی می‌خواهد این قانون را اجرا کند، بنابراین مجری باید قابل و صالح باشد.

مجری صالح کیست

وی با طرح این سئوال که این مجری صالح کیست؟ خاطرنشان کرد: پیامبر و امام مجری صالح هستند و براساس متون موجود اجرای قانون به ولایت فقیه می‌رسد.

عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه با پیروزی انقلاب اسلامی دو عنصر نخست در در سبک زندگی اسلامی شکل گرفت، اذعان داشت: درود بر شهیدان که تحقق‌بخش این دو عنصر بودند.

وی متذکر شد: عنصر سوم که در سبک زندگی اسلامی کلیدی است، عبارت از رفتار اسلامی آحاد جامعه با یکدیگر است که این عنصر زمین مانده است.

امام جمعه موقت تهران اذعان داشت: نمی‌گویم، رفتارها اسلامی نیست، رفتارها اسلامی هست، اما نمی‌توانیم بگوییم آن توفیقی که در عنصر نخست و دوم داشتیم در این بخش هم داریم.

خاتمی ابراز داشت: امام هادی (ع) می‌فرمایند «اگر در زمانه‌ای زندگی کردید که خوب‌ها بیشتر از بدها هستند، اساس را بر خوش گمانی به یکدیگر بگذارید».

حمایت مردم از حکومت یک سرمایه است

وی با بیان اینکه اصالت و صحه از اصولی است که در فقه ما به آن استناد می‌شود، ابراز داشت: در حوزه خانواده باید اصل بر خوش گمانی باشد و حرفی که خانم می‌زند، شوهر بپذیرد که همسر مجبور به قسم خوردن نباشد.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه خانواده از دیدگاه قرآن دو عنصر اساسی دارد، یادآور شد: در عرصه اجتماعی و تعامل با یکدیگر باید اساس را بر خوش‌گمانی گذاشت.

خاتمی با اشاره به ارتباط حکومت و ‌مردم، عنوان کرد: از جمله جلوه‌های خوش گمانی در عرصه حکومت و مردم است و مردم اگر به حکومت اعتماد داشتند، همکاری، همراهی و دفاع می‌کنند.

عضو خبرگان رهبری افزود: همکاری مردم سرمایه است و این سرمایه با شفافیت،‌ صداقت و با آمارهای درست به دست می‌آید.

ضرورت عذرخواهی صادقانه

خاتمی همچنین عذرخواهی‌های صادقانه را از دیگر علل به دست آوردن همکاری و همراهی مردم خواند و افزود: عذرخواهی‌های صادقانه و صمیمانه عنصر بسیار کمیابی در کشور ما است.

وی اذعان داشت: آقایی می‌آید، هشت سال حکومت می‌کند و می‌رود، اما این آرزو به دل آدم می‌ماند که یک بار بگوید، ببخشید، آنجا اشتباه کردم.

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: امام خمینی (ره) با صراحت فرمودند که در ابتدای انقلاب اسلامی در اعطای پست‌ها به لیبرال‌ها اشتباه کردیم و رهبر معظم انقلاب هم مسئله در مورد تنطیم خانواده در سال 70 فرمودند که‌ ما تا این سال به آن هدف خود رسیدیم، اما از آن سال به بعد غفلت کردیم.

خاتمی گفت: آرزو به دل شدیم یک مسئول دومی هم در کنار مقام معظم رهبری بیابد و استغفرالله بگوید.

وی تصریح کرد: عنصر اعتماد، رایگان به دست نمی‌آید، بلکه با صداقت و شفافیت کسب می‌شود.

به دولت اعتماد داریم

امام جمعه موقت تهران ابراز داشت: ما بر اساس آنکه دولت‌ها با تنفیذ ولایت سرکار می‌آیند و بدون تنفیذ مشروعیت ندارند به دولت‌ها اعتماد داریم.

خاتمی خاطرنشان کرد: بدون تملق، مماشات و مسامحه می‌گویم که به دولت اعتماد داریم و تفسیر این اعتماد این است که یقین داریم، دولتی‌ها می‌خواهند، خدمت کنند و گره‌ای را بگشایند و دولت‌های بعد از انقلاب نوعا این شکلی بودند.

وی بیان کرد: اعتماد به دولت به معنای این نیست که خطا و اشتباه در آن نیست و گاهی این دو با هم اشتباه می‌شود.

حمله چند سایت به سخنان آیت‌الله خاتمی در نماز جمعه

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: در نماز جمعه تهران این حرف را گفتم که خفقان رسانه‌ای به وجود نیاید، فضا باز شود، نقدهای منصفانه با بیان خوبی‌ها و ضعف‌ها گفته شود.

وی گفت: بعد از این سخنان دیدم، چند سایت شدیدا به بنده حمله کردند که شما در دولت سابق طی هشت سال این حرف‌ها را نمی‌زدید.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه این خطبه‌های بنده در نماز جمعه تهران در حال چاپ است، افزود: جلد نخست این مجموعه که شامل حدود 30 خطبه در 500 صفحه است قبل از محرم منتشر می‌شود و من خطبه‌ها را مرور کردم و دیدم که ده‌ها مورد تشویق به انتقاد کردم.

معنای حمایت از دولت‌ها این نیست که لب فرو بندیم

خاتمی تصریح کرد: همیشه گفته‌ام، معنای حمایت از دولت‌ها این نیست که لب فرو بندیم، زیرا جامعه زنده آن است که انتقاد داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: خوش گمانی نسبت به دولت سبب می‌شود، مسئولان با پشت گرمی در عرصه‌های مختلف کار کنند و بنابراین در عرصه داخلی و خودی ما باید اساس را بر خوش گمانی بگذاریم تا شیرینی زندگی لمس شود.

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری اذعان داشت: در فضایی که جور و ستم غلبه دارد و فرهنگ آنها زورگویی است در این فضا خوش گمانی محکوم است و باید اساس را بر بدبینی گذاشت.

به غربی‌ها بدبین هستیم

وی افزود: به همان اندازه که ما به دولت خودمان اعتماد داریم به همان اندازه به دولت‌های غربی و قدرت‌های شش‌گانه بدبین هستیم.

خاتمی گفت: بدبینی ما به غربی‌ها به ویژه آمریکا شعاری نیست، بلکه منطقی است و پرونده غربی‌ها به ویژه آمریکا در رابطه با جهان اسلام روشن است.

جزئیات پرونده غربی‌ها در مبارزه با اسلام

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری ابراز داشت: از وقتی که انفجار برج‌های دوقلو در آمریکا شکل گرفت و تا امروز هیچ کس نتوانسته بگوید کار چه افرادی بوده و این احتمال که کار خودشان بوده به اعتبار یک گزینه از روی میز نباید کنار رود، بوش یک سخنرانی کرد و یک بار گفت که جنگ‌های صلیبی را آغاز می‌کنیم که خیلی معنا داشت.

خاتمی عنوان کرد: جنگ‌های صلیبی در واقع جنگ مسیحیت با اسلام بود و بوش یک بار این موضوع را مطرح کرد و سپس مشاورانش وی را نهی کردند که این جمله را تکرار کند.

وی با اشاره به تولید و انتشار فیلم‌های موهن علیه پیامبر عظیم‌الشان اسلام در سطح گسترده در غرب و آمریکا تصریح کرد: ما شاهد انتشار کاریکاتورهای موهن و قرآن‌سوزی هم بودیم و کمترین برخوردی با این موارد نشده است.

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: ممکن است، بگویید که کشورهای اهانت‌کنندگان به اسلام آزاد است و هر کار خواستند، می‌توانند بکنند، اما پاسخ ما این است که اگر آزادی وجود دارد، چرا اجازه نمی‌دهید در رابطه با هولوکاست نظری خلاف نظر شما ارائه شود.

خاتمی تصریح کرد: خیزش اسلامی به حدی سریع است که نامه‌هایی از آمریکا به مرکز ترجمه قرآن ما می‌آید که لطفا برای ما قرآن بفرستید و خیزش اسلامی تا بغل گوششان رفته است.

وی با بیان اینکه در حاضر جهان و عالمی داریم که چند قاره دارد، اما بکُش‌بکُش‌ها کجاست و در کدام منطقه بیشترین قتل‌ها صورت می‌گیرد، افزود: با کمال شرمندگی باید گفت در جهان اسلام بیشترین کشته‌ها را داریم.

خاتمی با اشاره به اینکه سوریه دنیای ماتم است و عراق با عملیات‌های انتحاری درگیر است، افزود: درگیری‌ها در پاکستان، لبنان و ... هم جریان دارد.

وی با طرح این پرسش که چه کسانی از آدم‌کشی‌ها حمایت می‌کنند، گفت: آیا شکی برای کسی مانده که آمریکایی‌ها، انگلیسی‌ها و فرانسوی‌ها از جنایتکاران حمایت می‌کنند و رژیم صهیونیستی به عنوان سگ زنجیری آنها در خط مقدم است.

دشمنان با اسلام مشکل دارند نه با ایران

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: با نگاه جامع به این مسائل به این باور می‌رسیم که این قدرت‌های شش‌گانه مشکلاشان با اسلام است و با ایران هسته‌ای مشکل ندارند.

وی با اشاره به اینکه رهبری بارها فرموده‌اند که ما دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم و این مسئله از ترس ما نیست، بلکه در دین ما این موضوع نهی شده است، ابراز داشت: ایران دم به دم باید اعتمادسازی کند، چرا شما اعتمادسازی نمی‌کنید و دست از شیطنت بر نمی‌دارید.

دیپلمات‌های ایرانی در مذاکرات جدی باشند، اما اعتماد نکنند

امام جمعه موقت تهران اذعان داشت: آمریکا یک پای ثابت در هر توطئه‌ای بوده که علیه انقلاب اسلامی روی داده از ترورهای کور گرفته تا شش کودتایی که بعد از انقلاب تدارک دیدند و همه آنها خنثی شد.

خاتمی تحریم اقتصادی و فتنه سال 88 را از جمله توطئه‌های دشمن برشمرد و افزود: دشمنان با تمام وجود از فتنه‌گران سال 88 حمایت کردند.

وی با اشاره به تحریم‌های ناجوان‌مردانه تحمیل شده به ایران گفت: در مناظرات رقبای آمریکایی اوباما به صراحت گفت طی 100 سال اخیر بی‌نظیرترین تحریم را نسبت به ایران اجرا کردیم.

خاتمی ابراز داشت: چه کسی در تحریم دارو آسیب می‌بیند، بی شک بی‌گناهان آسیب می‌بینند.

وی با طرح این پرسش‌ها که آیا می‌شود به این‌ها اعتماد کرد؟ آیا می‌شود به لبخند اینها اعتماد کرد؟ خاطرنشان کرد: به دیپلمات‌ها می‌گوییم، تلاش کنید و در مذاکرات جدی باشید، اما به شدت مراقب باشید، زیرا این‌ها در پی کلک هستند و یک ذره به قول اینها اعتماد نکنید.

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری گفت: قرار شده مذاکرات محرمانه باشد، اما همان شب شرمن طرف آمریکایی ما ریز مذاکرات را با نتانیاهو در میان می‌گذارد و بلافاصله مطبوعات صهیونیستی مطالب را منتشر می‌کنند، اما مسئولان می‌گویند، گوش نکنید، شایع است، ما گوش نمی‌کنیم، اما نمی‌توانیم، منکر شویم این امر شویم که آنها دروغ می‌گویند و پایبند به قرارهایشان نیستند.

وی اذعان داشت: شما گفتید، مذاکرات محرمانه است و از ملت خود هم پنهان می‌کنید،‌ اما دشمن شما پایبند نیست.

شعار مرگ بر آمریکا همچنان ادامه دارد

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه یکی از دیپلمات‌ها تعبیر کرده بود، عرصه مذاکرات عرصه جنگ است، افزود: این تعبیر بسیار خوب است.

خاتمی عنوان کرد: بعضی‌ها می‌گویند تا کی شعار مرگ بر آمریکا می‌گوییم، باید گفت تا زمانی که شیطنت آمریکا پابرجا است و تا شیطنت می‌کنند ما در صحنه‌ایم، زیرا ما زنده به آنیم که آرام نگیریم، موجیم که آسودگی ما عدم ماست.

وی ابراز داشت: انتظارمان از بزرگان کشور این است که در بی‌حوصلگی ندمند و به گونه‌ای سخن نگویند که شیاطین بگویند، تحریم‌ها اثر کرد.

موضع رئیس مجلس مقتدرانه و مدرس‌گونه بود

خاتمی اذعان داشت: نرمش قهرمانانه بحثی قرآنی است و نباید از موضع ذلت باشد و اگر آنها پیشنهاد برای مذاکره دادند، شما تمایل نشان دهید، اما حواستان باشید، زیرا انگار هویت دشمنان با خدعه و فریب شکل گرفته است.

وی تصریح کرد: اگر دیدید با این مذاکره می‌خواهند، کلاه سرتان بگذارند، مذاکره را به هم بزنید.

این عضو مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: تهدید رئیس مجلس از آن تهدیدهای درست و به جا و از موضع مقتدرانه مدرس‌گونه بود و دولت و مجلس مراقب باشند که دشمنان از ما امتیاز نگیرند و ما نسبت به دشمنان کمال بدبینی را داریم.

ما حکومت را برای تحقق اهداف اسلام می‌خواهیم

خاتمی افزود: دو بینش امروز در مورد حکومت وجود دارد از ابتدای انقلاب هم بوده است که در بینش نخست گفته می‌شود به زندگی مردم نگاه کنید که به چه روزی افتاده است و تا کی مذاکره نکنیم و قهر باشیم.

وی عنوان کرد: بینش دوم هم این است که ما نیامده‌ایم که یک سلسله مانند قاجاریه، صفویه و یا پهلوی شویم، ما نمی‌خواهیم، سلسله شویم، ما می‌خواهیم، دین را بر مسند بنشانیم و به قول امام راحل تمام مقصد ما مکتب ما است.

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: ما حکومت را می‌خواهیم به عنوان سکویی برای تحقق اهداف اسلام و این بینش امام خمینی (ره) بود و امروز هم بینش مقام معظم رهبری است و این بینش هزینه دارد و نشاط و شادابی می‌خواهد.

انتقاد از بیان خاطراتی که برای انقلاب مضر است

وی گفت: برخی سخنانی که بعضی‌ها به عنوان خاطره و یا غیرخاطره می‌گویند، برای انقلاب مضر است.

خاتمی با بیان اینکه کجا امام راحل گفته است که مرگ بر آمریکا نگویید، اذعان داشت: شما به امام خمینی (ره) نامه نوشته‌اید، ایشان خوانده و این نامه در موسسه نشر آثار امام هم هست، چرا نمی‌گویید، امام جواب نداد و پیشنهاد شما را نپذیرفت.

وی تصریح کرد: در خاطرات شما موارد زیادی هست که به امام فلان شخص را برای یک پست پیشنهاد داده‌اید و ایشان قبول کرده‌اند، امام جواب نامه شما را نداد، زیرا آمریکا را شیطان می‌دانست و اینکه جواب آمریکا مذاکره نیست.

عقب‌نشینی جواب نمی‌دهد

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه در 35 سال گذشته عقب‌نشینی را هم در مقطعی تجربه کردیم، افزود: آیا این عقب‌نشینی جواب داد، بلکه بوش ما را محور شرارت در منطقه خواند و این جواب عقب‌نشینی بود.

بعضی‌ها برای حذف شعار مرگ بر آمریکا بی‌تابی می‌کنند

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری گفت: چه کسی با ارتباط با آمریکا به عزت رسیده که ما بخواهیم، برسیم و اینکه بعضی‌ها لَه‌لَه می‌زنند، شعار مرگ از آمریکا از بین برود تا وضع مردم خوب شود، آیا وضع مصر خوب شد و مرسی که در ایجاد عشق به آمریکا می‌دمید چه سرانجامی را تجربه کرد.

وی اظهار داشت: عربستان را کیست که نداند پایگاه‌های آمریکا در منطقه است و پول مفت قارون‌ها پشت عملیات‌های انتحاری در منطقه است.

خاتمی اذعان داشت: ایران قبل از انقلاب اسلامی دربست نوکر آمریکا بود و فقط مراکز استان‌ها و تهران قدری آباد بود و کشور در فقر می‌سوخت.

وی ابراز داشت: نسبت به خودی‌ها کمال اعتماد را داریم نه به معنای اینکه اشتباه نمی‌کنند، بلکه باید منصفانه آنها را نقد کرد.

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: به آمریکا اعتماد نداریم، زیرا قول و قرارشان دروغ است و پایبند نیستند و ما هستیم و مقاومت در راه خدا.

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••