به گزارش گروه وبگردی« سراج24» اسباب بازیها و عروسکهای غربی به عنوان سفیران فرهنگ و سبک زندگی لیبرالیستی و اومانیستی در حالی در میان کودکان ایرانی برای خود جا بازکردهاند که اسباببازیهای کم تعداد بومی ما به دلیل در دسترس نبودن و گرانی، قدرت رقابت با ابزارهای انتقال فرهنگ غربی را ندارند.
بتمن، مرد عنکبوتی، انگری برد، باربی، برتز یا بنتن نه فقط برای کودکان ایرانی ناآشنا نیست بلکه امروز عروسکها و نمادهای این شخصیتها همدم لحظه لحظه کودکان ما شدهاند. این شخصیتها، اما از دل انیمیشنها و بازی رایانهای جان گرفته و بیرون آمدهاند تا به شکلی ملموس و عینی سبک زندگی کودکان ایرانی را به سمت و سوی سبک زندگی غربی بکشانند. در مقابل تلاش تمام عیار غرب در راستای جهانیسازی فرهنگ و سبک زندگی امریکایی و نمادسازی و اسطورهسازی آنها با بهرهگیری از ابزار رسانه، اما ما چندان حرفی برای گفتن نداریم و این به معنای گسترش بیش از پیش سبک زندگی غربی در میان جوانانی است که امروز و در دوران کودکی با باربی و مرد عنکبوتی مأنوس شدهاند.
* بهرهگیری غرب از دوران طلایی زندگی کودکان ما
هفت، هشت سال اول زندگی انسان دوران طلایی زندگی اوست. محسن نصری، جامعهشناس با تأکید بر تعیین سبک زندگی و نقشه راه آینده انسان در دوران کودکی و در میان خانواده میافزاید: به تعبیر امیرالمؤمنین انسان در دوران کودکی به مثابه ظرف و زمین خالی است که هر چیزی میتواند در آن قرار بگیرد به همین خاطر هم دوران کودکی و نوجوانی بهترین زمان برای شکل دادن به سبک زندگی افراد است. غرب و امریکا هم از همین ویژگی استفاده میکنند و میکوشند تا با اسباب بازی و انیمیشن و بازیهای رایانهای فرهنگ و سبک زندگی خود را به دیگر کشورها انتقال دهند.
این کارشناس تأکید میکند: اسباب بازی، انیمیشن و بازی رایانهای از ابزارهای مهم و پایهای در آموزش و انتقال مفاهیم هستند که میتوانند به کمک آنها پوشش، فرهنگ، خوراک و نگرش و در یک کلام سبک زندگی را به بچهها القا کرد.
* رسانه؛ دستگاه اسطورهسازی
اگرچه حتی یک بچه 2، 3 ساله هم بتمن یا مرد عنکبوتی را میشناسد، اما با فرض اینکه این کودک هیچ پیشفرض ذهنیای نسبت به این شخصیتها ندارد، یک عروسک بتمن و یک عروسک سارا را در مقابل او قرار دهید؛ تردیدی نداشته باشید که کودکی که بتمن را از طریق فیلم، انیمیشن یا بازی رایانهای نشناسد، عروسک سارا برایش جذابتر است. اما نکته قابل تأمل اینجاست که شخصیتهای عروسکی که این روزها به وفور در عروسکفروشیهای ما پیدا میشوند ابتدا با ابزار رسانه راه خود را باز کرده و در ذهن و تخیل کودکان جا گرفتهاند از همین روی هم انتخاب آنان میشوند.
نصری در این باره معتقد است:رسانهها نقش مهمی در الگوسازی و اسطورهسازی بر عهده دارند و دنیای امروز ما عصر سلطه رسانهها است. این جامعهشناس خاطر نشان میکند:رسانهها از یک طرف کودکان را به سمت و سوی اسباببازیهایی که در قالب داستانها، بازی رایانهای و انیمیشنهای جذاب ارائه میشوند، جلب میکنند و از سوی دیگر با تأثیر بر افکار عمومی جامعه، حتی پدر و مادرها را برای تهیه این اسباببازیها برای کودکانشان مجاب و به برای این اسباببازیها و شخصیتها را تبلیغ میکنند. این در حالی است که اسباببازی هم در مقوله تفکر سیاسی و هم در زمینه تفکر فرهنگی نقش بازی میکند.
* کنترل تفکر سیاسی و فرهنگی با اسباب بازی
نصری در این زمینه میافزاید: اسباببازیها و بازیهای خشن به نوعی مبلغ مبارزه با استقلال ملتها و تفکرات دینی هستند و این موضوع را به خصوص در بین بازیهای رایانهای به روشنی میتوان ملاحظه کرد. بنا به تأکید وی در راستای مبارزه با فرهنگ بومی و ملی ما و ترویج فرهنگ و سبک زندگی غربی برای بزرگترها فیلم و سریال ساخته میشود و برای کودکان بازی، انیمیشن و اسباب بازی. نصری تصریح میکند: بهرهگیری از ظرفیت بازی و اسباب بازی در حالی است که پذیرش اخلاق، فرهنگ و سبک زندگی در کودکان سریعتر و صد البته پایدارتر است.
* دست کوتاه مردم از عروسکهای گرانقیمت وطنی
کلاه قرمزی و پسرخاله یا شخصیتهای شکرستان، کاراکترهایی هستند که به کمک ابزار رسانه این روزها تا حدودی در تخیل کودکان برای خود جا باز کردهاند اما اگر برای تهیه این عروسکها سری به مغازههای اسباب بازی فروشی بزنید، میبینید که چنین عروسکهایی یا موجود نیست یا برای تهیه هر یک از این عروسکها باید مبلغی چند برابر آنچه برای خرید یک عروسک غربی خرج میکنید، بپردازید. خانم شیرازی که برای خرید عروسک با دختر کوچکش به اسباب بازی فروشی آمده به گزارشگر «جوان» میگوید: با 4، 5 هزار تومان هم میتوان باربی یا برتز تهیه کرد اما برای خرید یک عروسک ننه قمر باید قیمتی حدود 20 تا 30 هزار تومان بپردازید. خانم دیگری با پسر کوچکش آمده و کودکش با خوشحالی مرد عنکبوتی کوچکی را که مادرش خریده برانداز میکند. وی میافزاید: من واقعاً نمیدانم برای تهیه دارا و سارا باید به کجا مراجعه کنم در حالی که عروسک شخصیتهای انیمیشنهای غربی را حتی دستفروشها هم دارند، حتی با قیمتی به مراتب ارزانتر. از طرفی، اسباببازیهای تولید داخل کیفیت لازم را ندارند.
آقای حسینی هم در گفتوگویی تأکید میکند: ما با این وضعیت تولید نمیتوانیم با فرهنگ و سبک زندگی غربی که از طریق اسباببازیها میآید، مقابله کنیم. در ایران عملاً کارخانههای اسباببازیسازی وجود ندارند و روی این مهم تحقیق و بررسی صورت نمیگیرد به همین خاطر هم اسباببازیهای خارجی در بین بچهها طرفدار پیدا میکند.
* کودکان را دریابیم
حتی اگر سری به مهدهای کودک هم بزنید با همین شرایط مواجه خواهید شد و اسباببازیهای غربی بدون پیوست فرهنگی در این مکانها هم وجود دارد. نصری با تأکید بر اینکه ما توجهی به دوران کودکی و نقش مهدهای کودک نداریم، تأکید میکند: در دین اسلام باید در گوش کودکی که تازه متولد شده اذان و اقامه گفت زیرا این کار در روح کودکان تأثیر میگذارد. وی میافزاید: ما در بحث فرهنگ و فرهنگسازی، دانشگاهها را تأثیرگذار میدانیم در حالی که یک جوان 18، 19 ساله که با فرهنگ و ابزار انتقال فرهنگ غربی بزرگ شده را نمیتوان در این سنین تغییر داد. بنا به تأکید این کارشناس، باید اصلاح نظام آموزشی را از مهدهای کودک آغاز کرد.
اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۲۸:۵۶
اذان ظهر ۱۲:۰۹:۵۹
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۵۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۴:۴۷
غروب آفتاب ۱۸:۲۳:۴۵
نیمه شب ۲۳:۲۶:۵۰
قیمت سکه و ارز
یادداشت
•••
•••
•••
•••
توئیت ها و ویراستی های برگزیده
•••
•••
•••
•••
•••
اخبار استانها
•••
•••
•••
•••
•••
جولان عروسکهای غربی و واکنش منفعل ما
اسباببازیهای بومی ما به دلیل در دسترس نبودن و گرانی، گوی رقابت را به اسباببازیهای غربی باختهاند.
نظرات کاربران
پربازدیدترین ها
•••
•••
•••
•••
•••
•••
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••