اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۴۸:۰۳
اذان ظهر ۱۲:۰۳:۲۴
اذان مغرب ۱۹:۰۴:۲۱
طلوع آفتاب ۰۵:۲۰:۰۰
غروب آفتاب ۱۸:۴۵:۱۹
نیمه شب ۲۳:۱۷:۱۱
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۲/۰۶/۰۶ - ۱۲:۱۵
در مصاحبه تفصیلی مدیرعامل شرکت سرب و روی ایران مطرح شد

آلودگی و نگرانی مردم/ خط کش محیط زیست/بحث استکان گذاشتن روی سنسور

آلودگی‌ و نگرانی مردم، متفاوت بودن خط‌ کش محیط زیست، بحث استفاده از استکان بر روی سنسورهای کارخانه و بیکاری کارگران کارخانه در مصاحبه فارس با مدیرعامل شرکت ملی سرب و روی ایران تشریح شد.

آلودگی و نگرانی مردم/ خط کش محیط زیست/بحث استکان گذاشتن روی سنسور

 

 

به گزارش سراج24: دهه آخر مرداد ماه سال جاری در زنجان بیانگر اتفاقات قابل توجهی در مورد یکی از مشکلات این شهر بود که در چند سال اخیر همواره در مورد آن صحبت شده است.

هر شهروند زنجانی بارها این صحبت‌ها را شنیده است که رفته بودم تهران دکتر می‌گفت، زنجان چه خبر است، بیمارستان‌های تهران پر از بیماران سرطانی زنجان است، سرب در کاهش باران دخیل است، فلانی رفته بود گیلان آزمایش داده و ثابت شده که دلیل بیماری وی از سرب است، شب‌ها فیلتر کارخانه سرب و روی را باز می‌کنند، استکان روی فیلتر می‌گذارند و ....

تجمع مهندسی شده و جالب اعتراض‌آمیز مردم در روز 20 مرداد ماه را (بدون توجه به حاشیه‌های جالب توجه آن که مردم عادی به آن توجه نمی‌کنند) از نگاه یک شهروند بیانگر شعور اجتماعی تلقی کرده و خوشحال از عکس‌العمل مردم در قبال مسئله‌ای هستیم که مربوط به سلامت و حیاتشان است.

روز 23 مرداد ماه و یک روز قبل از تجمع اعلام شده قبلی، خبر تعطیلی کارخانه سرب و روی زنجان به رسانه‌ها ارسال شد.

این خبر دهان به دهان گشت و به اطلاع همه از جمله کسانی که برای تجمع برنامه‌ریزی شده روز پنجشنبه 24 مرداد ماه رسید هر چند شماری در محل تجمع حضور یافتند.

این موضوع همچنان مسئله داغ محافل رسانه‌ای بود تا اینکه خبر تجمع دیگری در مقابل ساختمان استانداری زنجان به گوش رسید.

این تجمع از طرف کارکنان و کارگران کارخانه سرب و روی برنامه‌ریزی شده بود که در روز چهارشنبه 30 مرداد ماه برگزار شد.

نکته جالب این تجمع هم عین تجمع روز 20 مرداد، در نوع خود به لحاظ اجتماعی جالب توجه بود.

دفاع تمام قد برخی از افراد شاغل در کارخانه سرب و روی زنجان از جمله کارگرانی با سابقه کار 26 ساله در این کارخانه، در صدد فراهم کردن یک گفت‌وگو با مدیران این کارخانه برامدیم که تجمعات برگزار شده موجب شد که این گفت‌وگو صورت پذیرد.

آنچه ملاحظه می‌فرمایید مشروح گفت‌وگوی چند ساعته  با مسئولان و مدیر‌عامل شرکت ملی سرب و روی ایران است.

 کارخانه سرب و روی بر اساس تحقیقاتی که برخی‌ها ارائه می‌کنند آلودگی‌هایی را در سطح شهر زنجان موجب شده و ...

مدیرعامل شرکت ملی سرب و روی ایران با قطع سخنان خبرنگار فارس گفت: هر کس در این زمینه مستنداتی دارد با پایش و لوازم مورد نیاز برای ارائه در محاکم قانونی ارائه کند.

گفتن یک‌سری موارد که به صورت اخبار کور است و هیچ سندیت اجرایی ندارد درست نیست، ما همه زنجانی هستیم همه شنیدیم که می‌گویند می‌گن آلوده است، می‌گویند وحشتناک آلوده است، چه کسی می‌گوید، گوینده دارای چه تخصصی است؟ من در مورد مسائل پزشکی، قضایی و شرعی صلاحیت سخن گفتن ندارم چرا که هر کسی را بهر کاری ساخته‌اند.

بهزاد لازمی به نامه‌ای با شماره 7985/608 اشاره کرد که در تاریخ 10 آذر ماه 63 به استانداری زنجان ارسال شده است مبنی بر اینکه با بازدیدهای انجام شده از کارخانه‌های سرب و روی در سطح جهان مشاهده شده است که کارخانه‌های متعددی در سطح جهان در جوار شهرها قرار گرفته است. (شرکت سرب و روی در 24 آذر ماه سال 60 تاسیس و طی نامه شماره 904 در اداره ثبت شرکت‌ و مالکیت تهران به ثبت رسیده و این کارخانه در سال 64 به صورت رسمی افتتاح شده است).

مدیرعامل شرکت ملی سرب و روی ایران در این نامه که به رویت خبرنگار فارس هم رساند به نام و محل چندین کارخانه در کشور ژاپن و کارخانه‌های دیگری در کشورهای فنلاند، چین، جزیره ساردین ایتالیا، سوئد و آلمان اشاره کرد، که بنا به گفته لازمی هم اکنون برخی از این کارخانه‌ها در داخل شهرها و شهرک‌ها قرار گرفته‌اند، (در این نامه آمده بود که با توجه به بازدیدهای انجام شده توسط سازندگان کارخانه سرب و روی از کارخانه‌های مشابه جهانی جای نگرانی از بابت احداث کارخانه در 12 کیلومتری زنجان وجود ندارد).

وی هزینه احداث کارخانه سرب و روی زنجان را در سال تاسیس 75 میلیون دلار آن زمان اعلام کرد و گفت: 25 میلیون دلار این مبلغ صرف رعایت موارد ایمنی و زیست محیطی این کارخانه شده است.

لازمی تاکید کرد: احداث کنندگان کارخانه سرب و روی زنجان در زمان تاسیس از بالاترین ورژن تکنولوژی موجود در جهان استفاده کرده و استانداردهای لازم را در احداث آن رعایت کرده‌اند.

وی رعایت استانداردهای جهانی را در فعالیت این کارخانه حیاتی دانست و اضافه کرد: ما خودمان را مکلف به فعالیت اقتصادی با موازین موجود در این عرصه می‌دانیم باید متوجه بود که پول در می‌آوریم که راحت زندگی کنیم نه اینکه درآمد خود را صرف عوارض ناشی از فعالیت اقتصادی خود بکنیم.

مدیرعامل شرکت ملی سرب و روی ایران  تاکید کرد: هر کجا تخطی کرده‌ایم حاضر به پاسخگویی در محاکم قضایی هستیم.

لازمی در این بخش از سخنان خود خطاب به خبرنگار فارس پرسید، می‌شه به عنوان یک زنجانی یک واحد صنعتی معدنی با این عظمت را نام ببرید که تحت استانداردهای اروپایی فعالیت می‌کند؟

وی شغل خود را احداث واحدهای صنعتی اعلام کرد و گفت: من در احداث چندین واحد صنعتی سابقه‌ دارم که با دست خودم آنها را احداث کرده‌ام و در صنایع مختلف استان و ملی فعالیت هم کرده‌ام، و حتی شرکت‌های تحت مدیریتم به عنوان صنعت سبز هم معرفی شده‌، دیدگاه و نگرش من این است که ما می‌توانیم و باید موازین زیست محیطی و بهداشتی را در فعالیت‌های اقتصادی رعایت کنیم.

با این حساب می‌گویید کارخانه هیچ آلودگی ندارد؟

لازمی: من نگفتم آلودگی ندارد، موضوع این است که باید امور را از هم تفکیک کنیم تا خود من هم به این باور برسم که این صنعت آلوده نیست به یقین که رسیدم می‌توانم از آن دفاع کنم، ببینید هر فعالیتی در این جهان به نوعی آلوده کننده طبیعت است و در این راستا است که بشر، آلودگی‌های ناشی از فعالیت‌های خود را در چارچوب خاصی گنجانده و خود را ملزم به رعایت آنها کرده است.

در این راستا است که ما می‌گوییم آلایندگی کارخانه سرب و روی زنجان در داخل شاخص‌های زیست محیطی است.

دوستان زیست محیطی کم لطفی می‌کنند، شاخص‌های موجود در محیط زیست جهانی می‌گوید که اگر جانمایی کارخانه در داخل شهرها است شاخص‌ها باید 50 ppm باشد، ولی اگر کارخانه خارج از شهر قرار گرفته باشد این شاخص باید 150PPm باشد.

لازمی تاکید کرد: استانداردهای جهانی تعریف شده برای کارخانه سرب و روی از طریق سنسورهای مستقر در واحد تولیدی که به صورت آنلاین به مراکز محیط زیست کشوری متصل هستند، کنترل می‌شوند.

وی با بیان اینکه موارد ذکر شده در مورد کنترل آلودگی واحدهای صنعتی سرب و روی جهان در مورد کنترل کیفیت هوا است، افزود: فعالیت این نوع صنایع منجر به آلودگی‌ در هوا، آب و خاک می‌شود و از این سه مورد کارخانه باید یکی یا سه مورد را آلوده کند تا آلاینده محسوب شود.

لازمی افزود: کارخانه سرب و روی زنجان فیلترهای خاص این کارخانه با مشخصات مورد نیاز را دارد که سنسورهای نصب شده در آن به صورت آنلاین به محیط زیست تهران و زنجان وصل و توسط آنها کنترل می‌شود.

وی با بیان اینکه مدیر کل محیط زیست استان زنجان یک جانبه در تلویزیون محلی زنجان حاضر شده و می‌گوید ما بر روی کارخانه سرب و روی استاندارد سختگیرانه را اعمال کرده و آن را ملزم به رعایت شاخص 50ppm کرده‌ایم.

پرسید:

1-  چه کسی به شما اجازه نقض قانون بین‌المللی را داده است؟

2-  اگر شما موظف به تغییرات قوانین بین‌المللی هستید پس وظیفه قوه مقننه چیست؟

3-  یادمان باشد بر اساس این شاخص مدیر کل محیط زیست زنجان علنا به بیننده می‌گوید که در 128 روز بررسی شده، آلودگی‌های کارخانه سرب و روی در 26 روز از استاندارد شاخص 50 عدول کرده است بر اساس کدام شاخص، همان شاخصی که خود شما آن را تغییر و وضع کرده‌اید یا شاخص‌های بین المللی و جهانی؟

لازمی هدف از مطالب بیان شده را روشن کردن اذهان عمومی و راحت کردن فکر مردم اعلام کرد و گفت: درب کارخانه سرب و روی زنجان به روی عموم مردم اعم از کسبه و دانشگاهی، کارمند و کارگر و به ویژه دانشگاهیان باز است، چرا که چنین کارخانه سیستماتیکی در ایران انگشت‌شمار است.

مدیر‌عامل شرکت ملی سرب و روی ایران  تعداد کوره‌های کالدو را در جهان هشت عدد اعلام و اضافه کرد: یکی از این کوره‌ها در ایران است که می‌تواند از افتخارات کشور محسوب شود چرا که سیستم‌هایی بر روی آن نصب است که هر نوع آلایندگی خارج از استاندارد را به صورت خودکار کنترل می‌کند.

وی حرف و حدیث‌های موجود در مورد آلایندگی کارخانه سرب و روی زنجان متوجه مدیرانی مثل خود دانست و اضافه کرد: این از قصورات است که  که نتوانستیم آگاهی لازم را به مردم در این زمینه ارائه کنیم.

جواب مردمی که به شدت از کارخانه سرب و روی ترسیده و هر مشکلی را به آن مرتبط می‌کنند، چیست؟

لازمی: در دیدار با افراد با نفوذ شهر زنجان هم بارها گفته‌ام، هر کس در این مورد حرفی می‌زند باید مستند صحبت کند، گفته می‌شود، بوی خاصی در سطح شهر به مشام می‌رسد ببینم الان که این کارخانه تعطیل است دیگر آن بو به مشام نمی‌رسد؟ خانواده من هم در این شهر زندگی می‌کنند و در این مورد حرف می‌زنند به من هم می‌گویند.

مردم زنجان به هر دلیلی این کارخانه را علت آلایندگی و مشکلات خود می‌دانند، بارها این موضوع از ارگان‌های ذیربط در حوزه بهداشت و محیط زیست پیگیری شده و پاسخ داده نشده است و به نوعی سیاست سکوت در مورد آن اتخاذ شده چه باید کرد؟

لازمی: اقدامات و کم کاری‌های گذشته منجر به بروز مشکلات این چنینی شده و حالا نوبت به مدیریت من رسیده است که باید پاسخگو باشم و من مستندات را ارائه می‌کنم.

من به محض مطرح شدن موضوع سرب دستور به تعطیل شدن آن دادم تا موضوع به صورت اصولی بررسی شود و خودم مطمئن شوم که آلودگی ایجاد نمی‌کنم، شرکت‌های مورد اعتماد محیط زیست بر اساس پایش‌های دوره‌ای اقدام به بازدید از کارخانه می‌کنند ضمن اینکه خود مسئولان کارخانه هم خود اظهاری دوره‌ای دارند و تا کنون هیچ وقت در مورد آلایندگی این کارخانه مستنداتی ارائه نشده است.

مدیرعامل شرکت ملی سرب و روی ایران با تشریح چرخه کایزمی یا همان چک کردن مداوم جریان کار گفت: با این نوع فعالیت می‌توان به یقین رسید که هیچ نوع آلودگی در کار به وجود نمی‌آید.

وی اصل هنر  تولید عالی در اقتصاد را بدون ایجاد آلودگی عنوان کرد و افزود: کارخانه سرب و روی 60 واحد مسکونی دارد که پرسنل و مدیران شرکت با خانواده خود در آنجا زندگی می‌کنند که از قضا نخبگانی هم در بین فرزندان آنها دیده می‌شود که این موضوع خلاف گفته‌هایی است که به صورت شایعه درآمده چرا که آنها به کانون آلایندگی نزدیک‌تر هستند پس باید آسیب بیشتری دیده باشند.

وی با بیان اینکه کارگران این کارخانه پرونده پزشکی دارند، ادامه داد: نمونه‌گیری‌های انجام شده از شاغلان این کارخانه به آزمایشگاه سازمان انرژی اتمی ارسال می‌شوند و نکته جالب این جاست، که میزان سرب خون افراد شاغل در دفتر تهران بیشتر از افراد شاغل در کارخانه سرب و روی زنجان است.

مدیرعامل کارخانه سرب و روی زنجان تصریح کرد: سرب منابع دیگر از جمله بنزین و انواع کودهای شیمیایی هم دارد که می‌توانند منشاء آلودگی‌های موجود در کشور باشند.

 آماری از ابتلای کارکنان کارخانه سرب و روی زنجان به انواع بیماری‌ها وجود دارد؟

لازمی با تاکید بر اینکه همه کارکنان کارخانه سرب و روی پرونده پزشکی دارند، گفت: پایش‌های خونی این افراد به صورت شش ماهه انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در جلسات برگزار شده با مسئولان طی چند وقت اخیر، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با استناد به اطلاعات و آمار بین‌المللی می‌گوید که بین سرطان و سرب هیچ ارتباط معناداری وجود ندارد. ضمن اینکه سرب فلزی سمی است و عوارض دارد ولی سرطان زا نیست.

راه‌حل پیشنهادی شما برای این مشکل چیست؟

لازمی بررسی مشکل به وجود آمده در مورد شرکت سرب و روی را با حضور نمایندگان توسعه معادن روی ایران و کارشناسان از راه‌حل‌های پیش رو دانست و افزود: این بررسی باید در یک فضای آرام نه تحت تاثیر اخبار کور انجام شود.

وی تاکید کرد: هر تصمیمی که نتیجه کار کارشناسی باشد به صرف و صلاح مردم، دولت و شرکت سرب و روی خواهد بود.

مدیر کل کارخانه سرب و روی زنجان به روند مورد نیاز برای کسب پروانه احداث واحد صنعتی اشاره و تصریح کرد: صدور پروانه صنایع و معادن  برای ایجاد یک واحد صنعتی باید ضمانت اجرایی داشته باشد.

وی به پروانه اخذ شده برای احداث کارخانه سرب و روی زنجان اشاره کرد و گفت: این واحد پروانه کسب و سابقه فعالیت 25 ساله دارد و توسط مقام‌های اجرایی کشور در زمان خود افتتاح شده است.

 

 کارخانه همه استانداردهای زیست محیطی را دارد، ممکن است استانداردها رعایت نشود؟

لازمی؛ بله می‌شود رعایت نکرد.

مدیرعامل شرکت ملی سرب و روی ایران به عکس‌های استفاده شده در رسانه‌ها در مورد آلودگی‌های ناشی از سرب و روی زنجان اشاره کرد و گفت: این عکس‌ها همه جعلی هستند چرا که چند دودکش دارند در حالیکه کارخانه سرب و روی فقط یک دودکش دارد.

وی با بیان اینکه هر دودی مال کارخانه سرب و روی نیست، یادآور شد، شرکت سرب و روی سنسورهای آنلاین دارد، می‌گویند شب‌ها سنسورها را باز و روزها می‌بندند، آخه مگه شیر آب است که این چنین عمل شود.

لازمی با بیان اینکه باز و بسته کردن همه سنسورهای کارخانه سرب و روی حدود یک هفته زمان لازم دارد و منوط به خاموش کردن کارخانه است شاید هم بتوان این کار را در کوتاه مدت انجام داد ولی باز و بستن همه آنها در این مدت امکان‌پذیر نیست، تصریح کرد: این حرف درست نیست و انجام آن هم ممکن نیست، ضمن اینکه خود ما هم اینجا زندگی می‌کنیم، اگر این کار انجام شود نمی‌شود در کارخانه مستقر شد.

و اما بحث استکان

حجم و اندازه سنسور با کاورش به اضافه حرارت کوره با کدام استکان قابلیت پوشش دارد؟

چه تناسبی بین استکان و سنسور وجود دارد این چه حرفی است چرا تشویش اذهان عمومی می‌کنند؟

می‌گویند در کارخانه آب معدنی استفاده می‌کنند، سئوال این است چرا در استانداری هم آب معدنی استفاده می‌کنند مگر آب آنجا هم آلوده است؟

تشویش اذهان عمومی که خیلی کار سختی نیست، این یک نوع اذیت و آزار برای واحد تولیدی است.

لازمی به اقدامات انجام شده برای کنترل آب در محیط کارخانه سرب و روی زنجان اشاره و تصریح کرد: همه ارگان‌های ذی‌ربط در این مورد فعال هستند ضمن اینکه خود کارشناسان کارخانه هم پایش‌هایی در این مورد انجام می‌دهند که تا کنون هیچ آلودگی گزارش نشده است.

 امکان انتقال کارخانه وجود دارد؟

لازمی با بیان اینکه به محض آماده شدن زمین در نظر گرفته شده در چپ چپ در بازه زمانی خاص پسماند این کارخانه به محل جدید البته با استانداردهای مورد نیاز انجام می‌شود، اضافه کرد: امکان انجام این کار وجود دارد.

وی به پیشنهاد ارائه شده به مسئولان اشاره کرد و افزود: با تشکیل یک کمیته کارشناسی و انجام محاسبات فنی اقتصادی می‌توان مشخص کرد انتقال کارخانه امکان پذیر است یا نه.

مدیرعامل شرکت ملی سرب و روی ایران اضافه کرد: کمیته کارشناسی مشخص می‌کند که آیا به لحاظ فنی می‌شود 40 هکتار فضای صنعتی را انتقال داد، اگر امکان باز و انتقال به مکان جدید وجود داشته باشد حتما اینکار انجام می‌شود.

 

*بر ضد رسانه‌هایی که مطالب غیر واقعی می‌نویسند اعلام جرم می‌شود

لازمی با بیان اینکه مطالب غیر واقعی زیادی در رسانه‌ها به چاپ رسیده است، ادامه داد: هرکس هر مطلبی می‌نویسد باید بتواند آن را ثابت کند.

وی تاکید کرد: شاید یکی از دلایل مشکلات کنونی عدم حساسیت لازم در مورد مطالب منتشر شده در رسانه‌ها در گذشته بوده است.

وی به مشکلات موجود در مجموعه سرب و روی اشاره کرد و گفت: بسیاری از مشکلات حال حاضر ما از متخصصان بی تخصصی است که در داخل مجموعه مشغول فعالیت هستند.

لازمی تاکید کرد: از این به بعد همه واحدهای صنعتی روی استان زنجان باید با خط کشی سنجیده شوند که کارخانه سرب و روی سنجیده می‌شوند، اگر دستگاه مانیتورینگ چاه، سنسور آنلاین، پایش پهنه بندی خاک و سیستم پایش دوره‌ای پرسنل را ندارند، باید پلمپ شوند چرا که موجب آلودگی می‌شوند و این آلودگی به نیروی انسانی که ارزشمندترین دارایی هر کشوری است آسیب می‌زند.

لازمی در ادامه بر لزوم بازگشایی کارخانه سرب و روی برای بازدید عموم مردم تاکید کرد و گفت: این کارخانه تنها واحد سیستماتیک در بین واحدهای صنعتی روی محسوب می‌شود و بقیه همه به صورت استاد کاری احداث شده‌اند.

وی با بیان اینکه هیچ کدام از واحدهای صنعتی روی استان زنجان سنسور ندارند، ادامه داد: مسئولان باید مستحضر باشند که نیازی به پلمپ کارخانه روی این شرکت نبود چون تولید این کارخانه فقط هشت تن است در حالی که در شهرک روی روزانه 250 تن شمش روی تولید می‌شود.

مدیر عامل شرکت ملی سرب و روی ایران با تاکید بر اینکه باید به این مسئله به صورت معقول نگریسته شود، اضافه کرد: مجموع تولیدات پسماند واحدهای دیگر 6.5 برابر تولیدات دو کارخانه سرب و روی و کالسیمین زنجان است چرا آنها را پلمپ نمی‌کنند؟

وی به فعالیت 25 ساله این شرکت اشاره و تصریح کرد: اگر این کارخانه آلاینده است چرا در 25 سال گذشته اجازه فعالیت داشته است؟

لازمی افزود: سئوال من و مجموعه من این است اگر واحدهای صنعتی روی آلوده هستند چرا واحدهایی که از سایر شهرها مجوز احداث گرفته‌اند در زنجان جانمایی شده‌اند؟

اگر این صنایع آلوده هستند چرا محیط زیست به همه این واحدها اجازه افزایش ظرفیت داده است؟

آیا تعطیلی کارخانه سرب و روی به نفع کسانی نیست که مجوز احداث واحد رقیب برای شرکت ملی سرب و روی را گرفته‌اند؟

بر اساس گفته مسئولان شرکت سرب و روی اگر کارخانه سرب و روی با همه ظرفیت کار کند احداث کارخانه سرب و روی دیگر در ایران با توجه به شرایط حاضر توجیه اقتصادی ندارد، چرا که کنسانتره مورد نیاز برای فعالیت آنها وجود ندارد.

لازمی با اشاره به صدور مجوز احداث کارخانه رقیب برای شرکت ملی سرب و روی ایران افزود: سئوال این است که خوراک این کارخانه از کجا تامین می‌شود؟

پس آیا می‌توان نتیجه گرفت که احداث کارخانه جدید منوط به تعطیلی شرکت ملی سرب و روی ایران است؟

*کارخانه 550 پرسنل دارد

مدیر عامل شرکت ملی سرب و روی ایران با بیان اینکه ایجاد اشتغال در دوران مدیریت از افتخارات محسوب می‌شود و بریدن نان زن و بچه کارگران افتخار محسوب نمی‌شود، افزود: این اتفاق برای کارگران این مجموعه روی داده است.

لازمی با بیان اینکه مسئولان شرکت ملی سرب و روی به صورت علمی آماده پاسخگویی به همه مسائل مطرح شده هستند، اضافه کرد: استکان، پتو، آلودگی باغ‌ها، پر بودن بیمارستان‌های تهران از بیماران زنجانی، حواشی هستند که رقبای شرکت ملی سرب و روی به آن دامن می‌زنند تا به منافع خود برسند.

تجمع کارگران و کارکنان شرکت ملی سرب و روی ایران در مقابل استانداری

روز چهارشنبه 30 مرداد کارگران شرکت ملی سرب و روی ایران مقابل استانداری تجمع داشتند، و در این مورد از من خواسته می‌شد که آنها را متفرق کنم در حالیکه خارج از این محیط و قطع رابطه کاری، من مدیر کارکنان نیستم.

لازمی ادامه داد: در این مرحله مدیریت بحران استان مسئولیت دارد و کانون مدیریت بحران هم در استانداری مستقر است.

وی با بیان اینکه به کارگران شرکت ملی سرب و روی قول بررسی مجدد در اوایل هفته داده شده است، گفت: در بررسی مجدد موضوع آلایندگی کارخانه یکبار دیگر با حضور مسئولان ارشد استان بررسی می‌شود و در صورت محرز شدن عدم آلایندگی کارخانه روی این واحد بازگشایی می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی سرب و روی ایران تصریح کرد: واحد سرب هم طبق وعده‌های داده شده باز بینی می‌شود تا اشکالات ادعا شده را بررسی و موارد اصلاحی اگر نیاز باشد انجام شود تا بعد از تاییدهای نهایی این واحد نیز رفع پلمپ شود.

وی ادامه داد: موارد ذکر شده توسط من، به کارکنان این شرکت اعلام شد تا آنها محل تجمع را ترک کنند و حاضران بدون هیچ مسئله‌ای محل را ترک کردند تا ثابت کنند که هیچ مسئله سیاسی در بین نیست.

لازمی در پایان تاکید کرد، اگر امروز هم این محل را ببندند من مشکل کار ندارم و اگر با رفتن از این واحد کارها درست می‌شود من همین امروز حاضرم کنار بکشم تا مشکلات کارگران این شرکت رفع و آنها به سر کار خود بازگردند.

حاشیه گفت‌وگو با مدیر عامل شرکت ملی سرب و روی ایران حضور مدیران بخش‌های مختلف در این مصاحبه و دفاع جانانه آنها از تکنولوژی به کار رفته در آن که همه آنها سابقه حضور چندین ساله را در کارخانه دارند.

ابراهیم اکبری،علی بقایی، علیرضا عباسی‌نیا و وفایی از جمله حاضران مصاحبه بودند که به سابقه کار چندین ساله خود در این کارخانه اشاره کرده و دفاع جانانه‌ای از این کارخانه و تکنولوژی آن می‌کردند.

ضمن اینکه بهروز مرادی رئیس شورای کارگری هم در این مصاحبه حضور داشت و می‌گفت: چرا این مشکلات به محض آمدن یک مدیر بومی مطرح شده و در گذشته از این مشکلات خبری نبود.

شرکت ملی توسعه سرب و روی ایران 322 میلیون سهم با 3 هزار 400 سهامدار دارد که اتفاقات و حواشی به وجود آمده منجر به هم ریختن ثبات اقتصادی و سرمایه‌گذاری در بورس می‌شود.

اتفاقات روی داده طی چند وقت اخیر علاوه بر اینکه باعث رشد منفی بازار سهام و بورس می‌شود، دارای آثار  و تبعات منفی و بارز از سوی سهامداران بوده و سرمایه گذاری‌ها در بازار بورس را به مخاطره می اندازد.

شایان ذکر است، شرکت ملی توسعه سرب و روی ایران 322 میلیون سهم با 3 هزار 400 سهامدار دارد که از این تعداد فقط 130 هزار سهم آن متعلق به توسعه روی است و 60 هزار نفر آنها زنجانی هستند.

ضمن اینکه 70 درصد صادرات استان زنجان شمش و سرب و روی است و 80 درصد کارخانه‌های روی کشور در زنجان قرار دارند که 63 واحد از 80 واحد روی زنجان در حال حاضر فعال هستند.

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۵
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••