به گزارش «سراج24» ؛ عامر مسافرآستانه نوشته سیاوش پاکراه و کارگردان تئاتر در گفتو گو با خبرنگار تئاتر فارس اظهار داشت: از زمانی که مدیریت تئاتر شهر تغییر کرده است، من هنوز جلسهای را با مدیریت جدید نداشتهام. اما طبق قول و قرارهای قبلی نمایش «پروانگی» را پیش ازاین در جشنواره تئاتر فجر کارگردانی کرده بودم را اوایل آبان ماه در سالن قشقایی به صحنه میبریم.
وی افزود: این اثر نسبت به اجرای جشنواره دچار تغییرات خواهد شد که طبیعی است زیرا این نمایش تجربه محور است و با تجربه پیشی میرود.
کارگردان نمایش «پروانگی» در پاسخ به این سوال آیا حرکت جایگاه ویژهای در این نمایش دارد، گفت: طراحی در «پروانگی» داشتم اما صرفا طراحی حرکت وجود نبوده است، یعنی این نمایش مبتنی بر حرکت نیست اما در جاهایی متناسب با فضای نمایش و صحنه استفادههایی از حرکت انجام دادهایم.
به گفته مسافرآستانه «پروانگی» داستان آدمهایی است که بر اثر صدمات جنگی دچار حالتهایی میشوند و در فضای شیدایی به سر میبرند، برای همین نام استعارهای پروانگی را انتخاب کردم که در نمایش معنا میشود.
وی در خصوص اینکه آیا سالن قشقایی سالنی مورد نظر شما برای اجرای «پروانگی» بود، بیان داشت: سالن قشقایی متناسب با کارم نبود، من سالن چهارسو را میخواستم نه به خاطر نامش و موقعیت آن که همه تئاتریها آن را دوست دارند بلکه به این دلیل که دکور و شیوه اجرای پروانگی به نحوی است که در آن از بک پروژکشن استفاده میشود؛ امکانات فنی لازم در تئاتر شهر برایم فراهم نیست به همین خاطر نیاز به عمق داشتم اما به هر حال به قشقایی رفتیم. اگر چه آقای موسوی مدیر اسبق تئاتر شهر قول داده بودند که امکانات لازم را فراهم کنند، زیرا اگر این اتفاق رخ ندهد باید 2.5 متر از انتهای صحنهام را ببندم و حالا باید با آقای نادری صحبت کنم و امیدوارم که آنها به قولهای مدیر قبلی پایبند باشند.
نمایش «پروانگی» نخستین تجربه کارگردانی عامر مسافر است که به عنوان طراح حرکت و بازیگر شناخته می شود، وی در این نمایش کمتر به هنر تخصصی خود، یعنی کار فیزیکال (حرکت و بدن) پرداخته است.
«پروانگی» در یک آسایشگاه مجروحان جنگی بدون فضا و زمان می گذرد. دکتری سعی دارد افراد بستری در این آسایشگاه را با ورود به خاطرات آن ها درمان کند.
علی نصر به عنوان دستیار کارگردان، امیرحسین دوانی طراح صحنه و ندا نصر به عنوان طراح لباس در این نمایش حضور دارند.