اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۳۰:۳۰
اذان ظهر ۱۲:۱۰:۱۷
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۰۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۶:۱۳
غروب آفتاب ۱۸:۲۲:۵۵
نیمه شب ۲۳:۲۷:۱۳
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۲/۰۵/۰۲ - ۱۲:۳۷
در نشست «دیپلماسی وحدت و بیداری اسلامی» عنوان شد

بیداری اسلامی، خیزش امت اسلام به سمت احیای تمدن اسلامی

حسینیان، کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه گفت: یکی از بهترین امکانات و ابزارهای گسترش تبلیغ بیداری اسلامی، ابزار رسانه است و استفاده صحیح و اصولی از این ابزار می‌تواند در ترویج و تبلیغ فرهنگ بیداری اسلامی در جهان نقش به سزایی داشته باشند.

بیداری اسلامی، خیزش امت اسلام به سمت احیای تمدن اسلامی

 

به گزارش «سراج24»؛   نشست تخصصی بخش بیداری اسلامی بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم  با موضوع «دیپلماسی وحدت و بیداری اسلامی» روز گذشته اول مردادماه در بخش بیداری اسلامی این نمایشگاه با حضور میرمسعود حسینیان، کارشناس حوزه خاورمیانه و  حجت‌الاسلام حمیدرضا غریب‌رضا، مدیر مؤسسه گفتگوی دینی در سالن شماره یک نمایشگاه قرآن برگزار شد.
در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام غریب‌رضا گفت: بیداری اسلامی خیزش امت اسلامی به سمت احیای تمدن اسلامی است. وقتی دستگاه دیپلماسی این هدف را در نظر بگیرد باعث جهش بیداری اسلامی می‌شود. دستگاه دیپلماسی ما باید برای رسیدن به منافع جمهوری اسلامی کمک کند.
در ادامه میرمسعود حسینیان، استاد دانشگاه و کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه با اشاره به فراگیر شدن بحث بیداری اسلامی در تمامی جهان عنوان کرد: یکی از بهترین امکانات و ابزارهای گسترش تبلیغ بیداری اسلامی، ابزار رسانه است و استفاده صحیح و اصولی از این ابزار می‌تواند در ترویج و تبلیغ فرهنگ بیداری اسلامی در جهان نقش به سزایی داشته باشند.
این استاد دانشگاه ادامه داد: یکی از ابزارهای تاثیرگذاری کنونی در به هم پیوستن مردم مصر در میدان التحریر همین افکار عمومی است. افکار عمومی از چنان قدرت تاثیرگذاری برخوردار است که هنوز ابعاد آن در جهان و برای مردم و مسلمانان ناشناخته است. ما باید هر چه بیشتر از قدرت رسانه‌ای برای ترویج فرهنگ بیداری اسلامی استفاده کنیم.
حسینیان افزود: در حال حاضر نقش رسانه‌هایی مانند العربیه، المنار، BBC و ... در جوسازی درباره خبرهای مرتبط با بیداری اسلامی بسیار زیاد است و حتی در برخی موارد این رسانه‌ها به افکار عمومی و جهت‌دهی جوانان در کشورهای مصر، لیبی، روسیه و ... تاثیرگذار هستند. به ذهن هیچ فردی نمی‌رسید که امکان انجام کار وجود دارد. مثلا 60 سال فلسطینی‌ها مبارزه می‌کردند، اما فکر نابودی اسرائیل در ذهنشان نبود و چند حادثه به این تفکر "نتوانستن" ضربه زد.
این استاد دانشگاه در خصوص عوامل موثر برای ایجاد حس مقاومت عنوان کرد: مهم‌‌ترین موضوع، انقلاب اسلامی ایران در سال 57 بود. در سال 75 اسرائیل به لبنان حمله می‌کند و در سال 82 تا بیروت می‌آید و بیروت به عنوان دومین پایتخت اسلامی سقوط می‌کند اما بر اثر مقاومت‌هایی که صورت می‌گیرد، به قسمت کمربند امنیتی عقب‌نشینی می‌کند و در سال 2000 هم از کل جنوب لبنان می‌رود؛ این بر مبنای تفکر مقاومتی امام(ره) است.
حسینیان یادآور شد: در سال 2003 بعد از 11 سپتامبر شاهد حضور آمریکا در افغانستان هستیم و آمریکا 150 هزار نیروی نظامی به دو کشور اسلامی می‌آورد و کینه‌ای نسبت به آمریکا در این کشورها به وجود می آید. در سال 2006 شاهد جنگ 33 روزه و بعد جنگ 22 روزه هستیم. تمام این جریان‌ها به آن تفکر که «هیچ کاری نمی‌شود انجام داد»، تلنگر می‌زند. یکی از مهم‌ترین حوادثی که به این تفکر ضربه زد و این انفجار را ایجاد کرد، ورشکستگی بانک‌های آمریکایی و اروپایی و تأثیر آن روی بانک‌های عربی در سال 2009 است. زمانی که میلیون‌ها دلار از کشورهایی که اقتصاد تنگاتنگی با غرب دارند، خارج می‌شود.
حسینیان درباره اولین کشور درگیر با انقلاب خاطرنشان کرد: اولین کشور، تونس است و نزدیکی اقتصادی به کشورهای غربی باعث انقلاب تونس شد. حضور فضای مجازی و سایبر و خودسوزی جوان تونسی، جرقه‌های ایجاد انقلاب را ایجاد می‌کند. در فضای عمومی خودسوزی موضوع مهمی نیست، اما چون آمادگی منطقه‌ای وجود دارد و فشار استبداد حاکم بیشتر است، جرقه ایجاد می‌کند.
این استاد دانشگاه با اشاره به اشتراکات امت اسلامی اظهار کرد: وحدت کشورهای اسلامی از بعد سیاسی و امنیتی و غیره به نفع آنان است. باید اختلافات را کنار بگذاریم و به اشتراکات بپردازیم و نقش علما و روحانیت، مراکز علمی و دانشجویان برای ایجاد اشتراک قابل توجه است. باید سه موضوع را برای تعامل رعایت کنیم: اول معتقد بودن به اصل قضیه وحدت، دوم، تسلط بر زبان‌های دیگر مثل عربی و انگلیسی و سوم جمع آوری مستندات برای اینکه ثابت کند ما به وحدت معتقد هستیم.
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••