اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۴۹:۳۴
اذان ظهر ۱۲:۰۳:۳۵
اذان مغرب ۱۹:۰۳:۲۸
طلوع آفتاب ۰۵:۲۱:۱۲
غروب آفتاب ۱۸:۴۴:۲۹
نیمه شب ۲۳:۱۷:۳۱
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۲/۰۴/۱۶ - ۱۴:۰۰
دوراهی سازمان سینمایی بر سر ماندن یا انحلال

آیا مدیریت سینما با دولت فاصله می گیرد؟

حدود یک‌سال و نیم پیش همزمان با برگزاری سی‏امین دوره از جشنواره فیلم فجر، سازمان سینمایی به‌طور رسمی آغاز به‌کار کرد.

آیا مدیریت سینما با دولت فاصله می گیرد؟

 

گروه فرهنگی «سراج24»،  سازمانی که در نتیجه تبدیل و ارتقای معاونت سینمایی تشکیل شد و حالا یکی از مهم‌ترین دستاوردهای سینمایی دولت دهم قلمداد می‌شود. تبدیل معاونت به سازمان، نخستین‌بار در سال 1376و زمان مرحوم سیف‌الله داد در معاونت سینمایی مطرح شد.
 
با گذشت زمان و سپری شدن مراحل قانونی، این سازمان با استقلال مالی و اداری نسبت به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولد شد، سازمانی که بنا به گفته رجبی فروتن مدیر روابط عمومی آن مرجعی است که امور سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و نظارت عالیه سینمای ایران را در شاخه‌های مختلف مثل سینمای داستانی، مستند، انیمیشن، فیلم کوتاه و نمایش خانگی و ویدئویی به‌عهده دارد.
 
حالا با به سر رسیدن عمر دولت دهم و پایان ریاست مسئولان فرهنگی خصوصا جواد شمقدری به‌عنوان رئیس سازمان سینمایی بحث عملکردهای مثبت و منفی این سازمان بار دیگر از سر گرفته شده. برخی که از ابتدا مخالف تبدیل معاونت به سازمان سینمایی بودند و این اقدام را نوعی عقبگرد سینمای ایران و تحت سیطره دولت قرارگرفتن می‏دانستند، اکنون نیز بر سر حرفشان هستند و معتقدند که این سازمان در این مدت نتوانسته وضعیت سینما را بهبود ببخشد و فقط نامش از معاونت به سازمان تغییر یافته است.
 
در چنین شرایطی مخالفان سازمان سینمایی از اضمحلال سازمان و بازگشت به دوره معاونت می‏گویند و موافقان از عملکردهای مثبت آن و ماندگاری و ثباتش.
 
عزیزالله حمید‌نژاد در این‌باره می‌گوید: مدیریت سینما با یک برنامه‌ریزی مدرن و هدفمند می‌تواند جوابگوی پیشبرد اهداف سینمای ایران باشد. وی معتقد است: «درباره سازمان سینمایی به‌دلیل اینکه اطلاعات کمی از اساسنامه‌ای که ارائه شده موجود است، خیلی دقیق نمی‌توان صحبت کرد اما به‌طور کلی معتقدم که امور اداره‌ مربوط به سینما هرچه جمع‌وجورتر و مختصرتر باشد به نفع اهالی سینما خواهد بود.
 
تنها چیزی که متوجه شدم این است که با تغییر معاونت سینمایی به سازمان، قرار بود بودجه‌ای اختصاصی به این سازمان تعلق گیرد تا هزینه‌ها به‌طور مستقل تأمین شوند اما در این مدت اقدام قابل‌توجهی را مشاهده نکردیم.» علیرضا رئیسیان نیز نسبت به تبدیل معاونت سینمایی به سازمان که می‌توانست باعث چابکی بیشتر و ارتباطات گسترده‌تر شود نظر مساعدی دارد، اما به برخی از عملکردهای این سازمان انتقاد می‌کند و می‌گوید: «سازمان سینمایی برای اینکه بتواند چابک باشد باید اجرای سیاست‌ها را به اهالی سینما بسپارد نه آنکه مدام برای بخش‌های مختلف معاونت تشکیل دهد و افراد یا حتی سینماگران را به کارمندان وزارت ارشاد تبدیل کند.
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۵
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••