اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۳۰:۳۰
اذان ظهر ۱۲:۱۰:۱۷
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۰۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۶:۱۳
غروب آفتاب ۱۸:۲۲:۵۵
نیمه شب ۲۳:۲۷:۱۳
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۲/۰۲/۲۷ - ۱۲:۰۶
جلیلی خبر داد:

اعلام آمادگی ایران جهت ادامه مذاکرات قبل و بعد از انتخابات

مذاکره‌کننده ارشد ایران با اشاره به دیدار چهارشنبه شب خود با کاترین اشتون در استانبول گفت: گفت‌وگوهای دیشب همان‌طور که خانم اشتون هم در پایان دیدار اعلام کردند مفید بود.

 اعلام آمادگی ایران جهت ادامه مذاکرات قبل و بعد از انتخابات

 

به گزارش «سراج24»،  سعید جلیلی در کنفرانس خبری در محل کنسولگری ایران در استانبول ادامه داد: قرار شد با ایده‌های جدید برای موضوعات متقابل تعامل بیشتری صورت گیرد و گفت‌وگو‌ها را ادامه دهیم.
 
وی هم چنین با اشاره به منطق مشخص و ابتکارات روشن و اقتدار ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی ایران اظهار کرد: بر این مبنا گفت‌وگوهای هسته‌یی با شش قدرت جهانی انجام شده است.
 
وی با اشاره به مذاکرات آلماتی 2 گفت: ما براساس طرحی که در مذاکرات مسکو ارائه کردیم خواستیم که 1+5 پاسخ طرح جامع ما را در آلماتی 1 ارائه کنند اما تا برگزاری این مذاکرات 8 ماه طول کشید و در آن مذاکرات پیشنهادهای ارائه کردند ما در آلماتی 1 برای پاسخ به پیشنهاد آنها اعلام آمادگی کردیم و کمتر از یک ماه پاسخمان را دادیم؛ در آلماتی 2 اعلام کردیم که ایران آماده است بر مبنای ابتکار عمل‌هایش و اقتدار ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی که دارد هم در زمینه طرح جامع آنها و هم گام‌های مشخص توافق‌های را داشته باشیم.
 
جلیلی ادامه داد: بعد از دو روز گفت‌وگوی مفصل در آلماتی 2 آنها به این جمع‌بندی رسیدند که باید به پایتخت‌هایشان بروند و مشورت کنند و قرار شد ظرف چند روز خانم اشتون جمع بندی 1+5 را به من اعلام کند البته این چند روز حدود 40 روز به طول انجامید تا اینکه خانم اشتون اعلام آمادگی کردند مواضع 1+5 را به من اعلام کنند و در این راستا بر دیدار روز چهارشنبه (25 اردیبهشت) توافق شد.
 
قرار شد دو طرف با ایده‌های جدید بر موضوعات مورد نظر تعامل بیشتری صورت دهند
مذاکره‌کننده ارشد ایران اظهار کرد: قرار شد دو طرف با ایده‌های جدید بر موضوعات مورد نظر تعامل بیشتری صورت دهند و گفت‌وگوها در آینده نزدیک ادامه می‌یاب. همزمان ما مذاکرات خوبی هم در وین با آژانس داشتیم.
 
کسی که در انتخابات ریاست جمهوری پیروز می‌شود، باید از این ظرفیت برای دفاع از حقوق ایران استفاده کند
جلیلی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره کاندیداتوری وی در انتخابات ریاست جمهوری و تاثیر آن بر مذاکرات هسته‌یی گفت: دفاع از حقوق ملت ایران بخصوص حقوق هسته‌یی یک نگرانی ملی است؛ کسی که در انتخابات ریاست جمهوری پیروز می شود، باید از ظرفیت این انتخابات استفاده کرده و از حقوق ایران دفاع کند.
 
وی ادامه داد: کشورهایی که حقوق مسلم ایران را انکار می‌کنند باید بدانند که دستیابی به فناوری هسته‌یی برای ایران حقی قانونی و غیرقابل انکار است و باید این حقوق را بپذیرند.
 
دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با بیان اینکه نباید حقوق مسلم ایران انکار شود، افزود: بسیاری از کشورهای موجود در جامعه بین‌المللی از حقوق ملت ایران دفاع می‌کنند. جامعه بین‌المللی باید حقوق هر ملتی را بپذیرد.
 
جلیلی در پاسخ به سوال خبرنگاری که از وی پرسید فکر می کنید پیشنهاد مسکو همچنان بر جای خود باقی است و آیا ممکن در مسیر مذاکرات به بیانیه تهران بازگردید، گفت: ما به مسکو پیشنهاد جامعی ارائه دادیم تا در همه زمینه‌ها به یک توافق جامع برسیم. در آلماتی آنها پیشنهاد دادند به جای شروع یک طرح جامع بیایم با یک گام شروع کنیم و در آلماتی 2 ما پاسخ دادیم. برای آن گام هم می‌توان حرکت متقابلی را شروع کرد اگر متوازن و متعادل باشد.
 
اگر از فرصت ایجاد شده استفاده نکنند، آن فرصت از دست می‌رود
مذاکره‌کننده ارشد ایران افزود: در صحبت‌های دیشب بر روی اینکه این گام‌ها را با چه ایده‌های می‌توانیم متوازن و متقابل کنیم، تاکید شد. ما همیشه گفتیم برخی وقت‌ها فرصت‌هایی ایجاد می‌شود که اگر آنها از آن استفاده نکنند آن فرصت از دست می‌رود؛ مثل بیانیه تهران که شما به اشاره کردید.
 
جلیلی گفت: در بحث بیانیه تهران در حضور وزرای خارجه و نخست‌وزیران کشورهای ترکیه و برزیل این بیانیه امضا شد و این یک فرصت برای آن موضوع بود. تمام بحث بیانیه تهران این بود که چگونه سوخت 20 درصد تامین شود اما آنها به جای استفاده از این فرصت رفتند و قطعنامه 1929 را صادر کردند در مقابل ایران بر مبنای حقوق مسلم خود در ان‌.پی‌تی سوخت 20 درصد را تولید کرد.
 
دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان گفت: این در حالی است که آنها در آ‌لماتی 1 تمام بحث‌شان این بود که بیایم درباره تولید سوخت 20 درصد در ایران گفت‌وگو کنیم توصیه ما همیشه این بوده وقتی این فرصت‌ها را از دست می‌دهید ملت ایران در مسیر پیشرفت قانونی خود متوقف نمی‌شود و امیدواریم با توجه به تجربه بیانیه تهران درباره پیشنهاد ما در آلماتی 2 تعامل کنند و به گونه‌ای برخورد کنند که بعدا مجبور نشوند بیایند و در همین زمینه در مذاکرات با ما صحبت کنند.
 
به گزارش ایسنا، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در پاسخ به سوال یک خبرنگار ترک مبنی بر اینکه نظر شما درباره انفجارهای ریحانلی و اتفاقاتی که از سوی سوریه در مرزهای ترکیه صورت می‌گیرد، چیست؟ ضمن اظهار تسلیت به مردم و دولت ترکیه به خاطر حوادث تروریستی ریحانلی، گفت: ما هرگونه حادثه تروریستی که به کشتار مردم بیگناه منجر شود را به طور قوی محکوم می‌کنیم.
 
وی گفت: معتقدم بعد از بیداری اسلامی، ظرفیت‌های خوبی در جهان اسلام از جمله در مصر و تونس صورت گرفته است به گونه‌ای که مردم جایگزین دیکتاتورها شدند.
 
جلیلی ادامه داد: مصر، تونس، ترکیه، عراق و سوریه ظرفیت‌های بزرگی در جهان اسلام هستند و تجمیع این ظرفیت‌ها به نفع همه مردم جهان و این کشورها خواهد بود. در عین حال معتقدم باید مرزهای این کشورها مرزهای امنیت و دوستی باشد و روابط عمیقی میان این کشورها ایجاد شود. تجمیع این ظرفیت‌ها می‌تواند مردم منطقه و جهان اسلام را به یک قطب قدرت در عرصه جهانی معرفی کند.
 
نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی، تصریح کرد: نباید اجازه داد دشمنان مشترک به اختلاف‌ها میان این کشورها دامن بزنند چرا که اختلاف‌افکنی به سود هیچ یک از کشورهای منطقه نیست بلکه باید با شعار وحدت و دوستی، همکاری‌های عمیق و راهبردی بین کشورهای جهان اسلام شکل گیرد.
 
باید مرزهای ایران و ترکیه برای همیشه مرز دوستی و امنیت باشد
وی در پاسخ به سوال یک خبرنگار ترک دیگر مبنی بر اینکه به نظر شما عامل یا عوامل حوادث ریحانلی در جنوب ترکیه چه می‌تواند باشد، گفت: در جایگاه دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران باید بگویم که امنیت یک کل به‌ هم پیوسته است. ما روابط بسیار دوستانه و برادرانه‌ای با ترکیه داریم و امنیت ترکیه را امنیت خود می‌دانیم و باید مرزهای ایران و ترکیه برای همیشه مرز دوستی و امنیت باشد. بر همین مبنا تاکید داریم باید چارچوب‌های امنیتی قوی در منطقه شکل گیرد و نباید اجازه داد دشمنان ملت‌های ما برای ناامن کردن منطقه از اختلاف‌ها سوء استفاده کنند.
 
جلیلی اضافه کرد: فکر می‌کنیم امروز روزی است که باید کشورهای منطقه و ظرفیت‌های موجود در آن در جهت تجمیع و هم‌افزایی به کار گرفته شوند.
 
دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان تاکید کرد: ترکیه یک ظرفیت خوب در جهان اسلام و منطقه است، همان‌طور که عراق است.
 
وی درباره روابط میان ترکیه و سوریه و این‌که بسیاری معتقدند همه پل‌ها میان این دو کشور خراب شده است و ایران برای برقراری دوباره این پل‌ها چه کار می‌تواند کند، گفت: سوریه یک ظرفیت مهم بود، یک ظرفیت مهم در مقابل اسرائیل و پشتیبانی از جبهه مقاومت بود و خوشبختانه ایران با همه کشورها به ویژه این سه کشور رابطه عمیق و طولانی دارد. ایران از همه ظرفیت‌های خود برای دوستی میان ملت‌ها و دولت‌های منطقه استفاده می‌کند و خدای نکرده اگر اختلافاتی هم هست باید به حداقل برسد.
 
جلیلی درباره احتمال ملاقاتش با مقامات ترک، تصریح کرد: سفر من به ترکیه همزمان با سفر مقامات این کشور به کشورهای دیگر و یا استان‌های داخلی ترکیه شده است و با توجه به اینکه امروز استانبول را ترک می‌کنم متاسفانه امکان این ملاقات‌ها نیست.
 
با هر انتخابات در ایران، اقتدار ملت ایران بیش‌تر و بهتر حفظ می‌شود
دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه شما نامزد شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده ایران شده‌اید آیا امکان اجماع و یا کناره‌گیری به نفع یکی از کاندیداها را دارید؟ گفت: سفر من به استانبول یک سفر کاری است، اما درباره انتخابات ایران باید بگویم که کشورم به عنوان یک کشور مردم‌سالار دینی نشاط و رقابت سیاسی در آن قابل توجه است و معتقدیم هر چه این نشاط و رقابت بیشتر شود موجب تثبیت بیشتر نظام سیاسی ایران می‌شود. با هر انتخابات در ایران، اقتدار ایران ارتقای معناداری پیدا می‌کند و منافع و اقتدار ملت ایران بیش‌تر و بهتر حفظ می‌شود.
 
پیشنهاد ما در آلماتی 2 سازنده و یک فرصت برای همکاری است
جلیلی تاکید کرد: پیشنهاد ما در آلماتی 2 سازنده بود و آنها برای مشورت بر روی آن و جمع‌بندی توافق داشتند بنابراین این پیشنهاد یک فرصت برای همکاری است و امیدواریم بتوانند زمینه استفاده لازم از این فرصت را فراهم کنند.
 
جلیلی درباره بحران سوریه گفت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران سوریه هرگونه راه حل نظامی را محکوم کرده و تاکید داشته است سوریه تنها یک راه‌حل داشته است و آن دموکراسی است که از طریق گفت‌وگوهای ملی و انتخابات شکل گیرد.
 
وی ادامه داد: همه باید زمینه لازم را فراهم کنند تا دولت، مردم و همه گروه‌های مختلف برای گفت‌وگوهای ملی سوریه آماده شوند و پس از آن باید کمک شود تا انتخابات لازم برگزار شود. درباره مساله سوریه تنها مردم سوریه باید از طریق گفت‌وگوهای ملی در انتخابات تصمیم بگیرند.
 
مذاکره‌کننده ارشد ایران درباره دوره بعدی مذاکرات ایران و 1+5 اضافه کرد: خانم اشتون گفتند که گفت‌وگوهای دیشب طولانی،‌ مفید و سازنده بوده و من هم تاکید کردم در این گفت‌وگوها ایده‌هایی مطرح شد که چه کنیم دید‌گاه‌ها را به هم نزدیک‌تر کنیم؛ قرار شد درباره این دیدگاه‌ها تامل بیشتری شود.
 
گفت‌وگوها می‌تواند قبل و بعد انتخابات ادامه پیدا کند
جلیلی افزود: در این گفت‌وگوها تاکید شد که مذاکرات ادامه یابد. ما آمادگی لازم را داریم که گفت‌وگوها را هر زمان که آنها بخواهند ادامه دهیم این گفت‌وگوها می‌تواند قبل و بعد انتخابات ادامه پیدا کند زیرا که این موضوعات ملی‌ و فراجناحی است و مورد پیشیبانی همه مردم و گروه‌های سیاسی قرار گرفته است. بر همین مبنا قرار شد برای ادامه گفت‌وگوها در تماس باشیم.
 
دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر ناامید خواندن پیشنهادات ایران در‌آلماتی 2 ادامه داد: اختلاف اساسی میان جمهوری اسلامی ایران و آمریکا دیرینه است این اختلاف به زمان گذشته باز می‌گردد. اختلاف از این جا ناشی می‌شد که ملتی می‌خواست آزاد باشد، اما آمریکا می‌خواست که مردم از یک دیکتاتور تا آخرین روز دفاع کنند. با سقوط دیکتاتوری و ظهور یک نظام مردم سالار دینی در ایران آمریکا به مقابله با ملت این کشور پرداخت.
 
وی در ادامه اظهاراتش افزود: آمریکا هر آنچه که در توان داشت در مقابله با مردم ایران استفاده کرد در همین راستا از دیکتاتور دیگری مانند صدام پیشتیبانی کرده و در طول هشت سال جنگ تحمیلی بیشترین پیشیبانی‌ها را از عراق کرد تحریم‌های اقتصادی را بیش از 30 سال که علیه مردم ایران تحمیل می‌کنند؛ تحریم‌های اعمالی از سوی آمریکا علیه ایران چیزی نیست که مربوط به امروز و یا دیروز باشد این تحریم‌ها در دهه 60 در دهه 70 و امروز نیز وجود دارد.
 
جلیلی اضافه کرد: این مشکل آنهاست که ملت ایران از حقوق خود دفاع می‌کنند و آنها ناامید می‌شوند. ملت ایران نه تنها از حقوق خود دفاع می‌کند بلکه در پرتو مقاومت خود به پیشرفت‌های چشمگیری دست یافته است اتفاقا این پیشرفت‌ها در حوزه‌هایی است که فشار بر ملت ایران بیشتر است. به طور مثال در بحث هسته‌یی علیرغم فشارهای آنها ایران جزء ده کشور جهان است که به فناوری هسته‌یی به طور کامل مبتنی بر ظرفیت‌های ملی دست یافته است. در زمینه نفتی نیز این‌گونه است.
 
وی خاطر نشان کرد: امروز خود آنها اعتراف می‌کنند براساس آمارهای ارائه شده از سوی مراکز بین‌المللی رشد علمی ایران در سال 2012، 11 برابر رشد متوسط علمی در جهان بوده است به هر حال امروز این موضوع غیرقابل انکار است که جمهوری اسلامی ایران توانسته در پرتو مقاومت به پیشرفت‌های قابل توجهی دست یابد اکنون این آمریکا است که باید به ایران بگوید که آیا کماکان می‌خواهد با یک نظام مردم سالار دینی مقابله کند و متحدان خود را از میان دیکتاتورها انتخاب کند؟ این مساله برای آمریکا هزینه‌بر است، زیرا اکنون در نزد ملت‌های جهان و منطقه روزبه‌روز منفورتر می‌شود.
 
مذاکره‌کننده ارشد هسته‌یی ایران خاطرنشان کرد: هر روز دیکتاتورهای متحد آمریکا توسط ملت‌هایشان نفی و طرد می‌شوند. ما این مساله را درباره دو متحد اصلی آمریکا یعنی بن علی و مبارک دیده‌ایم اکنون آمریکا به جهان و مردم خود باید موضع خود را اعلام کند که آیا کماکان با ملت‌های آزاد و خواهان دموکراسی مقابله و از تروریست‌ها و دیکتاتورها حمایت می‌کند؟
 
جلیلی درباره روند مذاکرات صلح پ‌.‌ک.ک و خروج این گروه از ترکیه، گفت: ما از اینکه هر حرکتی چه در ترکیه، چه در عراق و چه در سایر کشورهای منطقه موجب تقویت امنیت ملی و رشد همبستگی ملی می‌شود، استقبال می‌کنیم، لذا از حرکت‌هایی که موجب می‌شود که امنیت ملی در ترکیه شکل گرفته، تقویت و تثبیت شود، حتما استقبال خواهیم کرد.
 
امنیت ترکیه را امنیت خود می‌دانیم
دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان افزود: هم‌چنین از مولفه‌هایی که این همبستگی و امنیت ملی را تقویت می‌کند حمایت می‌کنیم، همین نگاه را درباره سایر کشورها داریم. ما فکر می‌کنیم که امنیت منطقه به هم‌ پیوسته است، ما امنیت ترکیه را امنیت خود می‌دانیم، این باور ماست. دو کشوری که روابط عمیق با یکدیگر دارند و بیش از 22 میلیارد دلار مبادلات تجاری با یکدیگر دارند و در عرصه‌های مختلف با یکدیگر مشورت می‌کنند لازمه همه این روابط عمیق و استراتژیک، تثبیت امنیت است.
 
حادثه ریحانلی هیچ توجیهی نداشته و باید به طورکامل محکوم شود
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اظهارات اخیر علاءالدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، درباره حادثه ریحانلی و اعلام اینکه این حادثه ناشی از اتخاذ سیاست‌های غلط ترکیه علیه سوریه است، تشریح کرد: حادثه ریحانلی هیچ توجیهی نداشته و باید کاملا محکوم شود. ترور هیچ منطقی ندارد و همواره کشتار انسان‌های بی‌گناه محکوم است؛ به خصوص اینکه امنیت دوستان و امنیت مردم برادر ما، ترکیه، مورد هدف واقع شود. ما این اقدام را به شدت محکوم می‌کنیم.
 
جلیلی اضافه کرد: این بیانات نه تنها موضع رسمی جمهوری اسلامی است، بلکه موضع آحاد مردم ایران است که از این حادثه متاثر شدند، این نگاه اصولی جمهوری اسلامی است. یکی از بحث‌های ما در مذاکرات، همکار‌های امنیتی است که با رفتارها و اقداماتی که موجب این‌گونه حوادث می‌شود مقابله کنیم.
 
مذاکره‌کننده ارشد هسته‌یی ایران افزود: باور ما این است که مرزهای کشورهای منطقه باید بر اساس امنیت، دوستی، صلح و همکاری باشد. همچنان‌که مرزهای ایران و ترکیه بر اساس این ویژگی‌ها برقرار است. همکاری‌ها میان دو کشور رو به رشد است. جمهوی اسلامی ایران با توجه به روابط دوستانه‌ای که با کشورهای منطقه از جمله عراق، سوریه و ترکیه دارد این آمادگی را دارد که در جهت برقراری مرزهای دوستی و صلح کمک کند.
 
گفتنی است نشست خبری دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان از زمان ارسال، در حال تکمیل بود.
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••