به گزارش سراج24؛ علیرضا کاظمی در مراسم روز دانشجوی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی با بیان اینکه فشارهای اقتصادی و تحریمهای گسترده که با هدف تضعیف ساختار اقتصادی کشور دنبال شده، نتوانسته اراده و ثبات مردم را متزلزل کند گفت: ایستادگی جامعه با تکیه بر وجدان بیدار، روحیه انقلابی و مقاومت جمعی، مسیر پیشرفتهای فعلی را امکانپذیر کرده است.
وی با بیان اینکه تحولات سریع فناوری و اطلاعات در جهان یکی از مهمترین عوامل اثرگذار بر همه نظامهای اجتماعی و اداری است افزود: نظام تعلیم و تربیت باید بیش از سایر بخشها خود را با این تحولات هماهنگ کند.
کاظمی با بیان اینکه بخش مهمی از چالشهای بنیادین آموزش و پرورش ریشه در همین تغییرات و همچنین فاصله با اهداف سند تحول بنیادین دارد، با اشاره به رویکرد دولت چهاردهم گفت: آموزش و پرورش در این دولت به عنوان مسئله اول کشور مورد توجه قرار گرفته است.
وزیر آموزش و پرورش از نهضت توسعه عدالت آموزشی بهعنوان یکی از محورهای اصلی فعالیت دولت یاد کرد و گفت: بخش قابل توجهی از مشکلات فضاهای آموزشی از طریق این نهضت در حال رفع شدن است. سامانهای اکنون تمام پروژههای آموزشی را در قالب شش محور نظام مسائل دستهبندی و لحظهبهلحظه پایش میکند.
کاظمی به استانداردسازی تجهیزات کلاسهای درس اشاره کرد و افزود: پس از ماهها بررسی تخصصی، استاندارد ملی جدیدی برای تجهیزات سختافزاری و نرمافزاری مورد نیاز معلمان تدوین شده و مورد تأیید رئیسجمهور نیز قرار گرفته است. اگر قرار باشد سرانۀ فضای آموزشی تنها یک متر افزایش یابد، ساخت حداقل ۱۵ میلیون متر مربع فضا لازم است که با هزینه ۳۰ میلیون تومان برای هر متر مربع همراه است یعنی رقمی معادل ۳۰۰ همت را میطلبد، عددی که برابر با دو سوم بودجه سالانه وزارت آموزش و پرورش است.
وی همچنین به موضوع استانداردسازی تجهیزات ۶۵۰ هزار کلاس درس اشاره کرد و گفت: تجهیز هر کلاس به فناوریهای نوین مانند تلویزیونهای هوشمند، اتصال به شبکهها و سکوهای آموزشی، امکان بهرهگیری از دادهها و هوش مصنوعی حداقل ۲۰۰ میلیون تومان هزینه دارد و با توجه به سرعت تغییر فناوری، این پروژه بهطور مستمر نیازمند بهروزرسانی است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تحول در برنامه درسی موضوعی پیچیده و زمانبر است ادامه داد: آموزش و پرورش مانند قطاری نیست که بتوان برای تعمیر آن توقف ایجاد کرد بلکه باید در حال حرکت، اصلاح و نوسازی شود.
کاظمی با اشاره به آغاز اجرای آزمایشی برنامه درسی جدید پایه اول ابتدایی گفت: دو پایه دیگر نیز همزمان در دست تدوین و بازنگری هستند. این فرآیند تلاشی برای بازسازی و مهندسی مجدد کل نظام تعلیم و تربیت است.
وی به لزوم اصلاح ساختار نظام آموزشی و یکپارچهسازی مدارس اشاره کرد و افزود: تنوع گسترده مدارس یکی از عوامل ضربهزننده به عدالت آموزشی است و سیاست وزارتخانه، کاهش انواع مدارس به دو مدل اصلی شامل مدارس ویژه دانشآموزان با نیازهای خاص یا استعدادهای ویژه و مدارس عادی دولتی است. این اقدام از مهمترین گامها برای ترمیم عدالت آموزشی و جلوگیری از تبعیض ساختاری است.
کاظمی با انتقاد از نفوذ مافیاهای آموزشی بهویژه در حوزه کنکور، ادامه داد: این ساختارهای اقتصادی و غیرعلمی موجب شده برنامه درسی کشور به سمت حافظهمحوری و مهارتزدایی حرکت کند. مقابله با این جریان نیازمند یک تصمیمگیری کلان در سطح ملی است.
وی با تاکید بر نقش دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی گفت: این دو مجموعه چونان سرچشمۀ جوشان نظام تربیت معلم و قلب تپنده آموزش کشور هستند که هرگونه ضعف در این ساختارها مستقیماً کیفیت کل نظام را تحت تأثیر قرار میدهد.
کاظمی توسعه، تقویت و بازسازی این دو دانشگاه را جزء اولویتهای غیرقابل چشمپوشی وزارت آموزش و پرورش دانست و گفت: اقدامات انجامشده و برنامههای آینده در این حوزه انجام خواهد شد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تحولات نظام گزینش و جذب معلمان، گفت: بخش بزرگی از اشکالات گذشته در فرایندهای جذب نیرو اصلاح شده است. در سالهای قبل نسبت آزمون علمی به مصاحبه بهطور نامتعارف ۴۰ به ۶۰ تعیین شده بود و همین موضوع موجب بروز ایرادات و مشکلات فراوان در سنجش صلاحیت داوطلبان شده بود. وزارت آموزش و پرورش طی سالهای اخیر این روند را بازنگری کرده و اصلاحات لازم انجام شده است.
کاظمی با اشاره به جایگاه ویژه معلمی در نظام تربیتی کشور افزود: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و دانشگاه فرهنگیان میزبان متدینترین و توانمندترین دانشجویان هستند و برخلاف برخی برداشتها این مراکز مقصد آخر داوطلبان نیست بلکه بسیاری از رتبههای برتر در این دانشگاهها مشغول تحصیلاند. این مسئله افتخاری برای جامعه معلمان است.
وی با اشاره به مسائل معیشتی فرهنگیان ادامه داد: با وجود محدودیتهای مالی و اقتصادی کشور، بهبود شرایط زندگی معلمان در اولویت جدی دولت و رئیسجمهور است.
کاظمی با بیان اینکه بهترین وضعیت سالهای اخیر اکنون فراهم شده است گفت: هرچند فاصله با نقطه مطلوب همچنان وجود دارد. دولت بر حل مسائل معیشتی عموم جامعه و معلمان تمرکز دارد و بهبود شرایط اقتصادی را بهعنوان دغدغه نخست دنبال میکند.
وی با بیان اینکه نگاه رئیسجمهور بر تحول پایدار با اولویت آموزش و پرورش و بهداشت متمرکز است ادامه داد: دستاوردهای این نگاه در آینده آشکارتر خواهد شد، زیرا سرمایهگذاری در آموزش نیازمند صبر و مداومت است.
کاظمی با بیان اینکه گزارش پیشرفتهای دانشگاه از سوی مدیران به دانشجویان ارائه شده اما برخی دغدغهها همچنان محل توجه وزارتخانه است، بهطور مشخص به وضعیت خوابگاه، سرویس ایابوذهاب، افزایش ظرفیت دانشگاه و مشکلات جایگاهی دانشجویان اشاره کرد و افزود: ساخت خوابگاه جدید مراحل پایانی خود را طی میکند. اجرای پروژههای عمرانی نیازمند تخصیص اعتبارات سالانه است و امکان ساخت فوری بدون پشتوانه بودجهای وجود ندارد.
کاظمی از افزایش بودجه تجهیز کارگاههای دانشگاه در سال گذشته خبر داد و گفت: حجم اعتبارات اختصاص یافته در سال گذشته نسبت به سالهای پیش بیسابقه بوده است، هرچند هنوز با نیازهای دانشگاه فاصله دارد. مدیران گزارشی از فعالیتها و دستاوردهای خود در حوزههای مختلف به دانشجویان ارائه کنند.
وی به موضوع افزایش سن پذیرش دانشجویان در دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی اشاره کرد و گفت: این موضوع بهعنوان مطالبهای عمومی مدتهاست در شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش مطرح است اما هنوز ابلاغ رسمی نشده و تصمیم نهایی پس از بررسیهای کارشناسی اعلام خواهد شد.
وی با اتکا به مذاکرات و دادههای موجود افزود: افزایش سن به ۲۴ سال در گذشته تنها حدود یک و نیم درصد از پذیرش سالانه را شامل شده و این درصد در توزیع کشوری بهقدری ناچیز بوده که تعداد آن در هر پردیس به سه نفر هم نمیرسد. افزایش سن به معنای حذف مسیر رشد برای دانشآموزان با استعداد نیست و افراد دارای شرایط خاص که در سالهای ابتدایی امکان ادامه تحصیل نداشتهاند نباید محروم شوند.
کاظمی با اشاره به اینکه با افزایش سن رقابت، داوطلبان مسنتر عملاً کاهش مییابد و سهم این گروه همچنان کمتر از یک درصد خواهد ماند ادامه داد: حتی در صورت ابلاغ نهایی نیز پذیرش افراد ۲۴ تا ۳۰ سال در هر دو دانشگاه کمتر از یک درصد خواهد بود و این موضوع مشکلی از نظر تربیتی ایجاد نخواهد کرد.
کاظمی با اشاره به شرایط استخدام معلمان ماده ۲۸ گفت: در این طرح قوانین سنی مدیریت خدمات کشوری رعایت میشود و محدودیتهای متفاوتی نسبت به دانشگاه فرهنگیان وجود ندارد. این حق برای همه افراد جامعه وجود دارد که بتوانند در صورت برخورداری از صلاحیتها در مسیر معلمی وارد شوند. نمیتوان به بهانه سهم اندک افراد، فرصتهای رشد و انتخاب مسیر شغلی را از آنان سلب کرد.
کاظمی اظهار کرد: جمعبندی علمی و سیاستگذاری نهایی در شورای عالی انقلاب فرهنگی با مشارکت صاحبنظران حوزه علم و فرهنگ انجام خواهد شد.
به گزارش ایسنا، در ادامه این مراسم علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران گفت: تلاش میشود علاوه بر اقدامات بلندمدت، گامهای کوتاهمدت نیز برای پیشبرد تحول دیجیتال در نظام آموزشی برداشته شود. سال گذشته همکاری مشترکی با وزارت ارتباطات و معاونت علمی ریاست جمهوری آغاز شد که بر اساس آن ۱۰۰ هزار معلم و دو میلیون دانشآموز در حوزه هوش مصنوعی و دیگر آموزشها، تحت آموزش قرار گرفتند.
وی با بیان اینکه اجرای این طرح موجب شد ایران در عرصههای بینالمللی در میان پنج کشور برتر این حوزه قرار گیرد، از امضای تفاهمنامه جدید با وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت مخابرات خبر داد و افزود: این تفاهمنامه سه محور اصلی را دنبال میکند. استمرار آموزش معلمان و دانشآموزان در حوزههای فناورانه، توسعه زیرساختهای فناوری و اتصال مدارس به شبکه فیبر نوری برای بهرهمندی از اینترنت پایدار و تقویت زیرساختهای شبکه شاد است.
کاظمی با بیان اینکه وزیر ارتباطات این طرحها را با جدیت پیگیری میکند و امید میرود گامهای بزرگی در این مسیر برداشته شود، یکی از اولویتهای مهم را آموزش دانشجومعلمان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و دانشگاه فرهنگیان عنوان کرد و ادامه داد: سطح علمی این دانشجویان در حوزه فناوری بالاتر است و باید دورههای تخصصیتری برای آنان طراحی شود.
کاظمی با بیان اینکه دانشجومعلمان میتوانند در آینده هر یک نقش یک راهبر فناورانه را در فضای تعلیم و تربیت ایفا کنند و آموزش مناسبی برای آنان در نظر گرفته شده است گفت: دانشجویان رشتههای مرتبط با فناوری اطلاعات در این دو دانشگاه از سرآمدان حوزه آموزش هستند و هماکنون نیز در بخشهای مختلف آموزش و پرورش کمکهای ارزشمندی ارائه میدهند.
وی با بیان اینکه سند هوش مصنوعی با همکاری معاونت علمی و اساتید دانشگاههای کشور تدوین شده و شامل سه بخش و سه فاز است افزود: سطح نخست مربوط به آموزش عمومی و گفتمانسازی است که هماکنون در حال اجراست. سطح دوم به کاربرد هوش مصنوعی در بخشهای مختلف آموزش و پرورش، بهویژه در میان معلمان رشتههای کامپیوتر و اساتید حوزه فنی و حرفهای اختصاص دارد.



