اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۵۷:۱۵
اذان ظهر ۱۲:۰۴:۳۶
اذان مغرب ۱۸:۵۹:۰۴
طلوع آفتاب ۰۵:۲۷:۲۵
غروب آفتاب ۱۸:۴۰:۱۸
نیمه شب ۲۳:۱۹:۱۶
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۲/۰۱/۲۴ - ۱۴:۲۶
احمدی‌نژاد

طراحی فشارهای اقتصادی سال 91 از داخل و خارج کشور بود

رئیس‌جمهور با بیان اینکه تمام توان نظام سرمایه‌داری، برای ایجاد محدودیت علیه ملت ما بسیج شده بود، اظهار داشت: مدارکی در این خصوص دارم که طراحی این فشارها از داخل و خارج با هم هماهنگ شده بود.

طراحی فشارهای اقتصادی سال 91 از داخل و خارج کشور بود

 

به گزارش سراج24، محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در گردهمایی مدیران ارشد وزارت صنعت معدن و تجارت با تشریح مسائل مهمی که کشور هم اکنون با آن روبروست گفت: مسئله اول پیشرفت کشور است، کشور باید پیشرفت کند و به نظرم نکته‌ای که همگی بر آن متفق‌القول هستند این است که کشور باید به جلو حرکت کند، این مأموریت ما است و ما باید ایران را به جایگاه شایسته خود برسانیم.
 
وی افزود: خوشبختانه کشور ما در ریل خوبی حرکت می‌کند و در سالهای اخیر رشد علمی، فرهنگی و اقتصادی ما در زمینه‌های گوناگون به سرعت خود را نشان داده است.
 
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه مسئله دوم ما خنثی کردن طراحی‌های دشمان برای جلوگیری از پیشرفت کشور و پیشرفت ملت‌ است، گفت: آنها به دنبال جلوگیری از پیشرفت ما هستند و برای این کار نیز بهانه‌های مختلفی می‌آورند، البته این مسئله‌ای است که باید بالاخره حل شود و فقط نیز با گفت‌وگو حل خواهد شد، من معتقد به گفت‌وگو در شرایط مختلف هستم اما این گفت‌وگو باید در شرایط مناسب خود باشد.
 
احمدی‌نژاد گفت:  اصل مسئله به هیچ عنوان قابل حل نیست چرا که عده‌ای پیشرفت ایران را نقطه مقابل پیشرفت خود می‌دانند و تلاش می‌کنند تا جلوی آن را بگیرند و این مسئله ارتباطی به موضوع هسته‌ای ندارد.
 
رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود با اشاره به شرایط سخت اقتصادی سال گذشته گفت: تمام اتفاقاتی که سال پیش روی داد قابل بیان نیست چرا که راه را برای برخی از سوءاستفاده‌گران باز می‌کند، دشمن تمام تلاش خود را برای اخلال در سازمان اقتصادی و منهدم کردن سازمان اجتماعی ما به کار گرفته بود، طراحی‌های پیچیده‌ای انجام شده بود و آنها تمام تلاش خود را در این راستا به کار گرفته بودند.
 
احمدی‌نژاد گفت: هدف قرار دادن بانک مرکزی و صادرات نفت در کشوری که بیش از 50 سال بودجه آن به نفت و درآمد ناشی از آن وابسته است، یک جنگ تمام عیار اقتصادی است.
 
وی افزود:‌ در گذشته آنها نامه‌ای می‌دادند و می‌گفتند اگر می‌خواهید معامله‌ای را با ایران انجام دهید با ما هماهنگ کنید اما این بار کمیته‌ای را تشکیل داده بودند تا تمام مبادلات و نقل و انتقالات ما را به صورت لحظه‌ای کنترل کنند، این یک جنگ تمام عیار اقتصادی است و در جنگ نیز همه یکدیگر را با استفاده از تجهیزات گوناگون تحت نظر می‌گیرند، در هر جا که ما برای مذاکره اقتصادی سفر می‌کردیم قبل و بعد از ما به آن کشور سفر می‌کردند و مذاکراتی را انجام می‌دادند.
 
رئیس‌جمهور ادامه داد: تمام توان نظام سرمایه‌داری، برای ایجاد محدودیت علیه ملت ما بسیج شده بود، البته به نظر می‌رسد و من نیز مدارکی در این خصوص دارم که این مسئله از داخل و خارج با هم هماهنگ شده بود.
 
احمدی‌نژاد با اشاره به گوشه ای از این هماهنگی ها اظهار داشت:شما مصاحبه‌های یک سال و نیم گذشته را ببینید که چگونه علیه دولت و فضای اقتصادی منتشر می‌شد، فشارهای داخلی و خارجی برای برهم ریختن بازار به صورت همزمان وارد می شد. ما در بحث ارز مشکلی نداشتیم، عرضه و تقاضا در بازار ارز متعادل بود اما یک نفر سخنرانی می‌کند و قیمت ارز را 500تومان بالا می‌برد.
 
وی با بیان اینکه عده‌ای از این نابسامانی ها خوشحال بودند گفت: همان افرادی که با حرف‌های خود سبب بالا رفتن قیمت ارز می‌شدند علیه دولت دراین باره صحبت می‌کردند شخصی می‌‌آمد و از اصلی‌ترین رسانه کشور سخنانی را مطرح می‌کرد و فحش‌هایی را می‌داد و این حرف‌ها از صدها تریبون پخش می‌شد.
 
رئیس‌‌جمهور در ادامه با اشاره به اینکه سال 91سالی بود که ملت تحت شدیدترین فشارهای اقتصادی و روانی قرار داشت، گفت: تمام تلاش‌ها و این فشارها در این راستا قرار داشت که آنها مردم را خسته کنند و شما در چنین شرایطی مسئله تولید و تجارت خارجی را اداره کردید. جلوگیری از تحقق اهداف دشمن و مهار ابعاد فشارهای شکننده بخشی از پیروزی شماست اما ما باید به سمتی حرکتی کنیم که این مسیر پیشرفت رو به جلو را ادامه دهیم.
 
احمدی‌نژاد گفت: آدم زمانیکه از شش طرف می‌خورد کار سخت می‌شود، فشاری که از داخل علیه بانک مرکزی وارد می‌شد کمتر از فشار خارجی نبود،‌بانک مرکزی تخلفی نکرده بود و همان قوانینی را که خودشان تدوین کرده بودند ،اجرا می‌کرد اما مرتب فشار وارد می‌کردند. این معاون احضار می‌شد و بعد جواب دادن دوباره معاون دیگر بانک مرکزی از سوی نهاد دیگری احضار می‌شد. بانک مرکزی تحت شدیدترین فشارها بود و به بهانه‌های مختلف بسیاری از فعالان اقتصادی در سال گذشته تحت فشار قرار دادند.
 
وی در ادامه با اشاره به برخی از فشارهای وارد شده به دولت افزود: یک آدم بیسوادی وارد کارهای تخصصی می‌شود و به ما نامه رسمی زده می‌زند که شما این سد را در این نقطه نسازید و در جای دیگری احداث کنید. به تو چه ارتباطی دارد ؟ اصلا تو می‌فهمی سد یعنی چه؟‌چه کسی به تو این اجازه را داده است که چنین کاری را انجام دهی؟ من که خودم مهندس عمران هستم در این باره اظهار نظر نمی‌کنم چرا که احداث یک سد مطالعات زمین‌شناسی و هیدرولوژیکی فراوانی را می طلبد، در انتهای نامه هم تهدید می‌کنند که اگر این کار را انجام ندهید با شما برخورد می‌کنیم.
 
رئیس‌جمهور با تشکر از مدیران صنعت، معدن و تجارت گفت: شما در چنین شرایطی کار کردید و من صمیمانه از شما تشکر می‌کنم، گرانی هست،‌نقص‌ها و نارضایتی‌هایی نیز وجود دارد اما به نظر من با تلاش شما بدخواهان به اهداف خود نرسیدند و یکی از نشانه‌های آن سفرهای نوروزی مردم در نوروز امسال بود.
 
احمدی‌نژاد گفت: بر اساس اندازه‌گیری‌های صورت گرفته بیش از 136میلیون سفر انجام شده است، در کجای دنیا نزدیک به دو برابر جمعیت کشور، مردم سفر انجام می‌دهند؟ آنها تلاش کردند تا گرد یأس و ناامیدی را در کشور بپاشند اما اینگونه نشد، مردم نزدیک به یک هزار روستای گردشگری سفر کردند. در سفر دیروز به شهرستان مریوان به من گفتند که امسال یک میلیون نفر برای مسافرت به اینجا سفر کرده‌اند و همین مسئله به خوبی نشان می‌دهد که طراحی‌های دشمن شکست خورده است. من از شما می‌خواهم که شما کار را به همین شکل ادامه دهید.
 
وی افزود: انشالله این فشارها همیشگی نخواهد بود و امسال اتفاق بزرگی خواهد افتاد یک انتخابات بی‌نظیر و با شکوه که همه چیز را به نفع ملت ایران عوض می‌کند.
 
احمدی‌نژاد در ادامه سخنان خود با اشاره به ضرورت ادامه کار عالمانه و خستگی‌ناپذیر گفت: ما باید چندین کار برای ایجاد یک حماسه اقتصادی در کشور انجام دهیم، باید حرکت سرمایه در داخل کشور اصلاح شود و از حرکت به سمت کارهای ناپایدار و به قول شما سفته بازی به سمت کارهای اساسی حرکت کند.
 
وی افزود:‌این مسئله نیاز به تغییر ذهنیت مردم و حضور آنان در برنامه‌ریزی‌های اقتصادی دارد. در سال گذشته صادرات غیرنفتی ما نزدیک به 41 میلیارد دلار بود و واردات ما نیز به 52 تا 53 میلیارد دلار می‌رسید. واردات خدمات نیز در حد 8 یا 9میلیارد تومان بود و این در حالی است که بانک مرکزی بیش از 40میلیارد دلار را وارد بازار کرده است از این رو ما مشکل عرضه و تقاضا نداریم بلکه مشکل اصلی بحث تقاضای کاذب برای سکه و ارز است که در داخل کشور وجود دارد.
 
وی در ادامه با اشاره به اینکه باید سرمایه‌های مردم وارد چرخه اقتصادی و سرمایه‌گذاری شود گفت: باید اقتصاد خودمان را از درآمدهای نفتی مصون کنیم و به منابع اقتصادی کشور که در اختیار خودمان است همانند زمین و معدن بازگردیم.
 
رئیس‌جمهور ادامه داد: به نظر من هنوز ارزش زمین در کشور ما ناشناخته است. ما نزدیک به 187 میلیون هکتار زمین در اختیار داریم که 50میلیون هکتار از آن قابل کشت است.
 
رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به ضرورت سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی گفت: می‌توانیم به جای وارد کردن 7 یا 8 میلیون تن علوفه و محصولات کشاورزی آن را در داخل کشور تولید کنیم. در خصوص معادن نیز تنها بخش کوچکی از ظرفیت‌های بخش معدن فعال شده است.
 
احمدی‌نژاد با بیان اینکه سال گذشته نزدیک به 391میلیون تن محصولات و منابع معدنی در داخل کشور استخراج شد اظهار داشت: آیا امکان رسیدن این رقم به 700میلیون تن وجود ندارد؟ 391 میلیون تن معادل 391میلیارد کیلو است که اگر ما از هر کدام از آن 10تومان بگیریم ارزش آن به 3هزار و 910میلیارد تومان می‌رسد. از این رو ظرفیت‌های فراوانی در داخل کشور چه برای تولید اشتغال و چه برای افزایش سهم دولت در بخش معادن وجود دارد.
 
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه شبکه زیرزمینی در داخل شهرها قابلیت تأمین آب برای هر نفر به میزان 200لیتر را دارد گفت: ما می‌توانیم از این آب برای توسعه استفاده کنیم، یک انسان مگر چقدر نیاز به منابع آبی دارد؟ اصلاً مگر می‌شود که خداوند متعال زمین قابل کشت را خلق کرده باشد و برای آن منابع آب قرار نداده باشد؟ ما هم‌اکنون 14میلیون هکتار زمین کشاورزی داریم و می‌توانیم آن را به 40میلیون هکتار برسانیم. خوشبختانه صنایع تبدیلی در دولت نهم و دهم نیز گسترش قابل توجهی داشته است و به اندازه تمام 27-28 سال گذشته ظرفیت در این حوزه ایجاد شده است.
 
احمدی‌نژاد در ادامه سخنان خود با اشاره به ضرورت اصلاح ساختار اداری کشور گفت: باید جهت برنامه‌ریزی اقتصادی عمومی کشور عوض شود و حرکت منابع تنها از یک نقطه هدایت شود. البته در این باره کارهایی در دولت انجام شده و ادغام‌ وزارتخانه‌ها، در این راستا بوده است. چه نیازی به 18 وزارتخانه و 30 سازمان وجود دارد در حالی که اداره دولت امر واحدی است. مدیریت اقتصادی امر واحدی است و نباید از بخش‌های مختلف هدایت شود.
 
وی با اشاره به این نکته که رئیس‌جمهور بر طبق قانون اساسی مسئولیت اصلی قوه مجریه را به جز مواردی که در حوزه تصمیم‌گیری مقام معظم رهبری است بر عهده دارد تصریح کرد:  در حوزه‌ هسته‌ای هر کجا که کار دست دولت بود موفق بود، البته این موفقیت‌ها با حمایت مقام معظم رهبری حاصل شد. اما زمانی که کار 4تا صاحب پیدا کرد مشکل ایجاد شد. اصلاً خود خداوند می‌گوید که اگر در زمین و آسمان یک خدای دیگر وجود داشت فساد ایجاد می‌شد.
 
رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به اینکه باید تصمیم‌گیری‌ها بر اساس منافع ملی و نه منافع بخشی صورت گیرد گفت: زمانیکه ما قصد ادغام وزارتخانه‌ها را داشتیم با مخالفت‌های فراوانی روبرو شدیم. نمی‌دانم چرا یک عده‌ای یک چیز مبهمی از ساختار اداری در ذهن خود درست کردند، بالاخره کسانی هستند که 30سال در این حوزه فعال هستند و می‌توانند مشکل را حل کنند و کار اینقدر سخت نیست.
 
احمدی‌نژاد با اشاره به ضرورت شکستن محدودیت‌های موجود برای ورود به عرصه اقتصادی گفت: ما باید تلاش کنیم تا انرژی ملت را در این حوزه آزاد کنیم و خوشبختانه دولت در این راستا گام‌های بلندی را برداشته است. اصلاح نظام اداری یکی از این موارد است، شورای اداری برای اصلاح نظام اداری است و نه اینکه هر تصمیمی که این شورا می‌گیرد سریع جلوی آن را بگیرند.
 
رئیس‌جمهور در ادامه تصریح کرد: باید امر صنعت، کشاورزی و بانکداری از یک نقطه اداره شود و برنامه‌ریزی‌ها از یک نقطه معین انجام شود.
 
احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه امسال از سوی مقام معظم رهبری به نام سال حماسه اقتصادی نام‌گذاری شده است، گفت: حماسه اقتصادی به این معناست که ما باید شرایط را به نفع ملت عوض کنیم. باید به مردم اعتماد کنیم، در طول 27-28 سال گذشته در هر کجا که به مردم اعتماد کردیم و کارها را به دست مردم دادیم اثرات آن را نیز مشاهده کردیم. برخی‌ها تصور می‌کنند که ما باید کار را به دست عده‌ خاصی دهیم تا تنها 5هزار نفر اقتصاد را اداره کنند.ما نیازمند سرمایه‌داران بزرگ برای اداره اقتصاد نیستیم ما نیازمند انسانهای بزرگ هستیم، این پیشرفت‌ها در عرصه‌های مختلف حاصل اعتماد به مردم است. در عرصه هسته‌ای نیز ما به دانشمندان و جوانان خود اعتماد کردیم و این نتایج به دست آمد.
 
وی با اشاره به کارشکنی‌های غربی‌ها برای ارائه سوخت 20درصد به ایران گفت: از دانشمندان خود پرسیدیم  که ساخت سوخت 20 درصد چقدر زمان نیاز دارد و گفته شد که 2 سال زمان نیاز است، از آنها خواستیم تا کار را در مدت زمان کوتاهتری انجام دهند و آنها توانستند که این کار را در ظرف مدت 18 ماه انجام دهند.
 
*به مردم برای ورود به عرصه اقتصادی اجازه داده شود
 
رئیس‌جمهور با اشاره به ضرورت اعطای مجوز برای ورود تمام مردم به عرصه اقتصادی گفت: زمانی بود که برای ساختن یک کارخانه سیمان در داخل کشور عزا می‌گرفتند اما امروز کارخانه‌های فولاد و سیمان به سرعت ساخته می‌شوند.
 
من گاهی وقت‌ها از اینکه می‌بینم برخی خود را از سایر مردم مؤمن‌تر می‌بینند و با نگاه خوشبینانه می‌گویند که باید برای جلو رفتن کارها به نفع کشور کار به عده‌ای معدود واگذار کرد، خنده‌ام می‌گیرد.
 
رئیس‌‌جمهور گفت: برخی‌ها خیال می‌کنند که از 75میلیون جمعیت شایسته‌ترند ،ما 30 میلیون‌نفر فعال اقتصادی داریم، باید زمینه برای ورود آنها به اقتصاد فراهم شود. در حوزه معادن ما انحصارهای بسیار سنگینی داریم که اجازه ورود را به سایرین نمی‌دهد. ما ده‌ها هزار بلوک معدنی داریم که باید در اختیار مردم قرار بگیرند.
 
*نیازی به سخت گیری در فعالیت های اقتصادی نیست
 
احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه نیازی به سخت‌گیری در حوزه فعالیت‌های اقتصادی وجود ندارد گفت: زمانی که یک نفر برای دریافت مجوزی می‌آید لازم نیست تا ما از بچگی سابقه او را بشماریم و جلو بیاییم چرا که این کار می‌تواند زمینه سوءاستفاده‌های بعدی را فراهم کند.
 
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه ملت ایران به طور حتم از این گردنه نیز عبور خواهد کرد، گفت: ملت ایران از شرایط سخت فراوانی در طول صدها سال گذشته عبور کرده است. قدرت ملت ایران بی‌پایان است و بسیاری از ارزش‌های انسانی که امروز در جهان رعایت می‌شود به خاطر ایستادگی ملت ایران است.
 
*تا صبح روز 12 مرداد با همین شدت کار خواهیم کرد
 
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه برخی‌ها می‌گویند که دولت در 6ماه آخر فعالیت خود دیگر به کار رقبتی نشان نمی‌دهد گفت: همانگونه که من یک بار گفته‌ام تا صبح روز 12 مردادماه که به مراسم تنفیذ می‌رویم و کار را به خادم بعدی تحویل می‌دهیم با همین شدت کار خواهیم کرد. چرا باید دولت در ماه‌های فعالیت خود سست شود؟ ما می‌توانیم در همان یکی دو روز باقیمانده نیز برخی از مشکلات مردم را حل کنیم. چرا بعضی از آدم‌های مغرض به دنبال این هستند که دولت‌ها را در آخر فعالیت خود تحت فشار قرار دهند؟ اجازه بدهید که کار انجام شود و مشکلات کشور حل شود.
 
احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه انسان باید قدر مسئولیت خود را بداند، گفت:‌ شما بالاخره در دولت‌های بعدی فعالیت خواهید کرد، از این فرصت برای خدمت به مردم استفاده کنید. من یقین دارم که سال جدید سالی پر از موفقیت برای ملت ایران خواهد بود.
 
رئیس‌جمهور در پایان با تشکر از تمام مدیران وزارت صنعت معدن و کشاورزی برای آنان آرزوی موفقیت کرد.
 
بنابراین گزارش در این مراسم پیش از سخنرانی رئیس‌جمهور وزیر صنعت معدن و تجارت به ارائه گزارشی از فعالیت‌های صورت گرفته در این وزارتخانه پرداخت.
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••