اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۵۵:۴۲
اذان ظهر ۱۲:۰۴:۲۳
اذان مغرب ۱۸:۵۹:۵۶
طلوع آفتاب ۰۵:۲۶:۰۹
غروب آفتاب ۱۸:۴۱:۰۸
نیمه شب ۲۳:۱۸:۵۵
قیمت سکه و ارز
۱۴۰۱/۰۶/۱۵ - ۱۰:۰۰

عمده‌ترین دلایل طرح شکایت والدین در ستاد ثبت‌نام/ «محدوده‌بندی مدارس» در صدر شکایات

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش به عمده‌ترین دلایل طرح شکایت والدین در ستاد ثبت‌نام پرداخت و گفت: در ستاد مرکزی ثبت‌نام مصوب کردیم که مدیریت بحث محدوده‌بندی مدارس را به استان‌ها تفویض اختیار کنیم.

عمده‌ترین دلایل طرح شکایت والدین در ستاد ثبت‌نام/ «محدوده‌بندی مدارس» در صدر شکایات

به گزارش سراج24؛ سید مجتبی هاشمی مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات و رئیس ستاد ثبت‌نام وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگویی درباره عمده ترین دلایل شکایت پیرامون ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس، اظهار کرد: عمده‌ترین بحث، محدوده‌بندی ثبت‌نام است؛ چرا که تنوع مدارس در سطح کشور داریم و موظف هستیم به جهت انتظام بخشیدن به ثبت‌نام مدارس، محدوده‌بندی‌ها را رعایت کنیم که طبیعتاً همین محدوده‌بندی، نظمی را ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه محدوده‌بندی، محل طرح شکایت و مراجعه مردم قرار می‌گیرد و والدینی که احساس می‌کنند می‌توانند فرزندشان را در موقعیت بهتر تحصیلی قرار دهند، مراجعه می‌کنند، ادامه داد:  امسال در ستاد مرکزی ثبت‌نام مصوب کردیم که مدیریت بحث محدوده‌بندی را کاملاً به استان‌ها منتقل و تفویض اختیار کنیم.

* ثبت‌نام دانش‌آموزان سامانه‌ای می‌شود

 رئیس ستاد ثبت‌نام وزارت آموزش و پرورش گفت: آنچه به عنوان یک معضل شناسایی کردیم و در تلاشیم برای سال تحصیلی آینده حل کنیم، بحث سامانه‌ای کردن ثبت‌نام است که خیلی کمک می‌کند.

وی درباره سامانه‌ای کردن ثبت‌نام توضیح داد: به جای اینکه بیاییم یک مرکز سکونت را در یک بخش شهر در نظر بگیریم و مدارسش را به عنوان محدوده درنظر بگیریم، مدرسه را به عنوان نوک پرگار قرار دهیم و شعاع را محور قرار دهیم.

* اجرای آزمایشی طرح سامانه‌ای کردن ثبت‌نام در یک استان

 هاشمی با تأکید بر اینکه در بحث نوبت‌بندی و مسائل مرتبط با نظم بخشیدن و تکریم ارباب رجوع هم سامانه‌ای کردن ثبت‌نام کمک کننده است، اظهار کرد: برای سال آینده طرح سامانه‌ای کردن ثبت‌نام را پیش می‌بریم.

وی ادامه داد: امسال هم در یکی از استان‌ها این طرح را شروع کردیم و مشغول ارزیابی آن هستیم و قطعا ایرادات کار مشخص می‌شود تا بتوانیم برای سال آینده با رفع ایرادات، به صورت فراگیر در کل کشور اجرا کنیم.

*  گلایه برخی مردم از اخذ وجه هنگام ثبت‌نام در مدارس دولتی

 مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش در خصوص گلایه برخی مردم از اخذ وجه هنگام ثبت‌نام در مدارس دولتی، گفت: این موضوع چند بخش دارد که وقتی کنار هم قرار می‌گیرند قضاوت را سخت می‌کند؛ طبق اسناد بالادستی و قواعد موجود و طبق ضوابطی که بر آنها نظارت می‌کنیم، چنین موضوعاتی محل برخورد است و اگر تخلفی اتفاق بیفتد طبق مقررات برخورد می‌شود.

وی افزود: اگر ثبت‌نام و آوردن دانش‌آموز به چرخه آموزش مبتنی بر مبلغ مالی باشد، باعث می‌شود بخشی از جامعه این نگرانی را داشته باشد که دانش‌آموزی بیرون از چرخه آموزش بماند؛ دغدغه بسیار مهمی است و بخش عمده ای از همکاران‌مان در سطح کشور به این امر مهم واقف هستند و کمک می‌کنند تا چنین موضوعی رعایت شود. 

هاشمی با بیان اینکه فراوانی مدارس باعث می‌شود که برخی مواقع بازخورد بعضی مسائل منفی غلبه پیدا کند، تصریح کرد: وقتی 110 هزار مدرسه داریم وجود 5 هزار مدرسه که تخلف دارند باعث می‌شود این احساس در جامعه به وجود آید که آن 105 هزار مدرسه هم چنین اقداماتی انجام می‌دهند؛ در حالی که اینگونه نیست و بسیاری مدارس ما به خصوص در مناطق محروم و روستا طی سال هم به دلیل شرایط موجود اخذ مشارکت ندارند.

* انجمن اولیا و مربیان گره‌گشای بسیاری از مسائل مرتبط با حوزه تربیتی و آموزشی است

رئیس ستاد ثبت‌نام وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه حضور انجمن اولیا و مربیان به قوت کار آموزش و پرورش می‌افزاید و گره‌گشای بسیاری از مسائل مرتبط با حوزه تربیتی و آموزشی است، گفت: بعد از فصل ثبت‌نام و آغاز مدارس درباره مشارکت‌های مردمی تصمیم گرفته و توافق می‌کنند. البته اگر در فصل ثبت‌نام مبلغی از اولیا درخواست شود و این موارد گزارش شود، بررسی می‌کنیم و پیگیری می‌شود.

وی اضافه کرد: سعی کردیم حوزه نظارت در سال جاری، سیاست همدلی و همراهی و همگرایی با مدارس را داشته باشد و با توجه به بازخوردگیری‌هایی که کردیم، نظارت بهتر اتفاق افتاده است؛ طوری اقدام کردیم که برنامه‌ها، نظارت پذیر و شفاف باشد و شاخص‌هایش مشخص باشند. 

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••