خبر خوب برای ایثارگران/ 800 مرکز بیمه، هزینه‌ درمان ایثارگران را بررسی می‌کنند

خبر خوب برای ایثارگران/ 800 مرکز بیمه، هزینه‌ درمان ایثارگران را بررسی می‌کنند

به گزارش سراج24؛زهرا بختیاری: یکی از جدی‌ترین و اولی‌ترین موضوعی که در جامعه ایثارگری همیشه مطرح بوده بحث دارو و خدمات درمانی است. موضوعی که همواره با فراز و نشیب‌هایی مواجه است و با ایجاد هر خللی در ارائه خدمات به ایثارگران می‌تواند خطرات جدی برای زندگی این عزیزان به وجود بیاورد. علاوه بر بحث هزینه، موضوعی که خانواده ایثارگران را تحت فشار قرار می‌دهد استرس و نگرانی از باب تأمین هزینه درمان عزیزان‌شان است.

بیمه ایران به علت بدحسابی بنیاد شهید و بدهی‌هایی که هر سال روی هم تلنبار می‌شد از سال ۹۵ دیگر حاضر نشد حمایت بیمه‌ای این قشر از جامعه را بر عهده بگیرد. بنابراین از سال ۹۶ این بیمه دی بود که پا جلو گذاشت و مسئولیت سنگین ارائه خدمات بیمه‌ای جامعه هدف را بر عهده گرفت. با این تغییر بسیاری از افراد تحت تکلف بیمه دی گمان کردند دیگر مشکل ارائه نادرست خدمات برای همیشه حل شد، اما باز هم قرار نبود ایثارگران روی آرامش ببینند و حالا با بررسی ریشه‌ای‌تر موضوع معلوم شد این سازمان برنامه و بودجه بوده که با بدقولی و ندادن سرانه بودجه بنیاد در زمان تعیین شده باعث شده دست خالی بنیاد جلوی شرکت‌های بیمه آنها را دچار مشکلات زیان کند.

در کنار این موضوع این سوال برای بسیاری از افراد مطرح است که آیا اگر شرکت بیمه‌ای از قدرت بالاتری برخوردار باشد می‌تواند از عهده این مسئولیت با همه محدودیت‌ها بر آید؟ در همین خصوص با سجاد رامندی، معاون فنی و توسعه بازار بیمه دی که موضوع ارائه خدمات به ایثارگران را بر عهده دارد به گفت‌وگو نشستیم. حاصل این مصاحبت را در ادامه خواهید خواند: 

در این چند سال که بیمه دی مسئولیت بیمه درمانی ایثارگران را بر عهده داشت، اغلب زمان‌ها با مشکلاتی در ارائه خدمات مواجه شده است. علت این موضوع از نظر شما چیست؟ 

رامندی: مهم‌ترین فاکتوری که در این قضیه موثر است، غیر قابل پیش بینی بودن افزایش تعرفه‌های وزارت بهداشت است. یعنی ما در یک سال بیش از ۲۰ درصد افزایش تعرفه داریم؛ در حالی که این مقدار به نسبت بودجه در نظر گرفته شده هماهنگی ندارد و شرکت بیمه تنها افزایش ۲۰ درصدی هزینه‌ها را می‌تواند پاسخگو باشد.

اما سال‌هایی که تعرفه‌ها همان افزایش ۲۰ درصدی را داشته، طبیعتا بودجه تعیین شده هم کفایت کرده و خدمات دهی هم بهتر بوده است، اما مثلا در سال‌های ۹۹ تا ۱۴۰۰ تعرفه‌ها دو بار افزایش پیدا کردند که مجموع این افزایش هم چیزی حدود ۸۰ درصد بوده و این در حالی رخ داده که بودجه همان ۲۰ درصد افزایش را داشته است.

افزایش بیش از حد تعرفه دست بیمه دی را خالی کرده است

در واقع در مقابل گرانی بیش‌تر، از بیمه دی تقاضای ارائه همان خدمات مشخص شده وجود دارد؟

خیر. موضوع این است که قیمت از طریق شرکت در مناقصه و به صورت رسمی تعیین می‌گردد، لیکن به علت تفاوت بین قیمت تعیین شده از مناقصه و بودجه بنیاد، وصول حق سرانه با مشکل مواجه می‌شود. برای مثال در سال جاری قیمت حق سرانه قرارداد درمان ایثارگران از ۱۷۴ هزار تومان به ازای هر نفر در سال ۱۳۹۹ به ۳۵۰ هزار تومان به ازای هر نفر در سال ۱۴۰۱ افزایش یافته است ولی بودجه بنیاد کفاف این سرانه را نمی‌دهد. 

پس ریشه معوقات از همین نقطه شروع می‌شود؟

دقیقا. هر زمانی که بودجه‌های تخصیص یافته توسط روسای بنیاد شهید دریافت و به شرکت بیمه ماهانه پرداخت شده، ما هم به مراکز درمانی پرداخت به موقع داشته‌ایم، اما بدحسابی‌ها در برخی از ماه‌ها موجب شده اکنون نزدیک به ۱۰۰۰ میلیارد دیون از قبل سال ۹۸ بماند. دینی که زمان ریاست آقای اوحدی حدود ۲۰۰۰ میلیارد بود، اما ۱۰۰۰ میلیاردش توسط او جبران شد که نصف دیگرش همچنان باقی مانده.

از طرف دیگر چون همچنان با بحث افزایش بیش از حد تعرفه‌ها مواجه هستیم و بودجه سال جاری کفاف این حق سرانه را نمی‌دهد. در سال جاری این دیون بیشتر شده و به تبع موجب شده نتوانیم نیازهای درمانی ایثارگران را برآورده کنیم. اکنون سرانه بیمه ماهیانه ۵۷۰ میلیارد تومان است (۳۵۰ هزار تومان به ازای هر نفر) که سازمان برنامه و بودجه چند ماهی است به سختی آن را تأمین می‌کند. برای همین موجب شده بدهی‌ها تا مبلغ ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کند. از طرفی چون نقدینگی مراکز درمانی هم محدود است، ارائه خدمات را دچار مشکل کرده و این مراکز هم به شرکت بیمه و به دنبال آن جامعه ایثارگران فشار وارد می‌کنند. 

این روال در همه این سال‌ها وجود داشته؟

خیر. قبلا مراکز درمانی می‌گفتند اگر تا چهار ماه هم بدهی داشتید، اشکالی نداره و با ما راه می‌آمدند، اما اکنون به این صورت نیست. به خصوص در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی امکان اینکه بیش از دو ماه پول داروخانه دست بیمه‌گر بماند وجود ندارد و طبیعتا فشار هم بیشتر می‌شود. یعنی اگر دو سه سال پیش با همین شرایط، دو سه ماه به مراکز درمانی بدهکار بودیم، مشکلی نداشت، اما اکنون وقتی سه ماه بدهی داریم، اعتراض و سر و صدای بیشتری به راه می‌افتد.

ببینید به هر حال پول پرداخت می‌شود، بنیاد شهید هم این پول را از سازمان برنامه و بودجه می‌گیرد، ولی متاسفانه در این سال‌ها عمق بدهی ۲۰۰۰ میلیاردی باعث شده نارضایتی همراه ما باشد. یعنی اگر یک بار بیایند عمق این بدهی را کم کنند و سرانه را ماه به ماه بدهند، مطمئن باشید هیچ مشکلی سر راه ایثارگران وجود نخواهد داشت. 

شرکت بیمه دی مشکلی جز بودجه برای ارائه خدمات ندارد؟

خیر. الان مراکز درمانی که به نسبت بهتر هستند و مشتری‌های بالقوه خود را دارند به ما اعلام می‌کنند اگر به موقع پول ما را ندهید، ما با شما قرارداد نمی‌بندیم. خب ما هم با توجه به تنگناهای مالی دولت این امکان را نداریم زیر بار بدهی بیشتر برویم، اما اگر یک بار سازمان برنامه و بودجه بیاید کمکی به ما بکند و دیون گذشته را تعیین تکلیف کند و سرانه به موقع داده شود، همانطور که گفتم هیچ نارضایتی دیگری نخواهد بود. چون ما با مراکز درمانی به نسبت بهتر قرار داد می‌بندیم و آنها هم از خدا می‌خواهند با بیمه دی کار کنند. حجم بالای بدهی در هر شرکتی برای ارائه خدمات، موثر است. الان شما درآمد بقیه شرکت‌های بیمه را ببینید، هیچ کدام امکان اینکه هر ماه ۵۷۰ میلیارد خرج کنند و چند ماه پول‌شان وصول نشود، را ندارند. 

چرا بیمه دی با وجود مشکلات باز هم نقش اول مناقصه بنیاد شهید است

به هر حال شما بیمه پشتیبان جامعه هدف هستید. با این وصف وظیفه این شرکت بیمه در مقابل ایثارگران چیست؟

ما به عنوان شرکت بیمه یک وظیفه داریم. آن هم این است که بتوانیم مراکز درمانی طرف قرارداد گسترده داشته باشیم و ارزیابی و بیمه‌گری را هم به نحو احسن انجام دهیم. اکنون هم به همه می‌گوییم اگر منابع مالی تامین شود ما قسمت وظیفه خود را با بهترین کیفیت انجام خواهیم داد؛ کما اینکه دیدید هر وقت پول به‌موقع پرداخت شده رضایت‌مندی حداکثری هم وجود داشته است. الان هزاران حواله خسارت را ارزیابی کردیم، اما چون پول نیست، توان پرداخت نداریم.

برای بسیاری از ایثارگران این سوال مطرح است که با وجود این مشکلات چرا بیمه دی باز هر سال جزو شرکت‌هایی است که در مناقصه شرکت می‌کند تا مسئولیت بیمه جامعه ایثارگران را بر عهده بگیرد؟

با وجود بدهی بالا حضور ما در مناقصه برای این است که امید داریم مشکل بالاخره یک روز حل شود و اینکه با انتصابی که بیمه دی به بنیاد شهید دارد، اگر ما این مسئولیت را بر عهده نگیریم چه کسی می‌خواهد آن را انجام دهد؟ یعنی با همین کیفیت هم، این بیمه دی بوده که به میدان آمده و کار را انجام می‌دهد. اگر ملاحظه کنید سال‌ها‌ی اخیر عمدتا شرکت‌های بیمه زیادی در مناقصه حضور پیدا نمی‌کنند و اگر هم بیایند قیمت‌های بالایی برای ارائه خدمات اعلام می‌کنند که عملا امکان واگذاری به آنها وجود ندارد. 

نکته دیگر این است که اگر شفاف بخواهم بگویم یکی از ریسک‌هایی که موجب می‌شود ما در مناقصه شرکت کنیم همین وجود بدهی‌هاست؛ یعنی اگر ارتباط قراردادی ما با دولت قطع شود، تصور می‌کنیم به هر حال چون دولت تحت فشار است، هر چه دارد می‌دهد به شرکتی که طرف قرارداد جدید می‌شود. در یکی ـ دو سال اخیر ما مشکل بودجه نداشتیم و نصف دیون برای قبل است. الان شرکت جدید بیاید این مشکل را که ندارد و به روز کار می‌کند و بدهی ما می‌ماند. البته این ادعا را داریم بهترین شرکت برای ارائه خدمات به ایثارگران هستیم.

چرا؟

می‌گوییم بهترین شرکت بیمه برای اجرای این قرار داد هستیم؛ زیرا در این سال‌ها مشکلات ایثارگران را شناخته‌ایم و به همین جهت در قراردادهای اخیر انعطاف‌های خیلی بالایی اعمال کرده‌ایم. در واقع الان قرارداد ما با بنیاد شهید شکل بیمه‌ای ندارد و چون مشکلات ایثارگران را شناخته‌ایم می‌توانم مصداقی بگویم هیچ شرکت بیمه دیگری این شناخت را ندارد، بنابراین برخی از موضوعاتی که ما خدمات می‌دهیم آنها تحت پوشش قرار نخواهند داد، بسیاری از موضوعات مثل خدمات در منزل، آی سی یو در منزل، تأمین هزینه‌های مصرفی جانبازان قطع نخاعی، هزینه مراکز اقامتی (در صورتی که جانبازان قطع نخاعی نیازمند اقامت باشند)، هزینه پرستاری در منزل و ... که البته این‌ها شرط و شروطی دارد که من فقط سر فصل‌ها را می‌گویم. هیچ شرکت بیمه‌ ای این موارد را زیر پوشش ندارد.

ما هستیم، پول نیست!

پراکندگی مراکز بیمه دی در کشور به چه صورت است؟

الان ما به ازای هر استان یک مرکز تخصصی ارائه مدرک داریم به نام «جبران» که یک فضای فیزیکی در شأن ایثارگران است و نیز ۸۰۰ میز خدمت در سراسر کشور داریم که با آموزش‌هایی که دیده‌اند فقط به ایثارگران خدمات می‌دهند. کسی نیست که بگوید دسترسی ما به دفاتر بیمه دی کم بوده یا فلان کارشناس برخورد بدی داشته. بلکه همه می‌گویند فقط پول نیست.

اکنون طلب شما از بنیاد شهید چقدر است؟

از سال ۹۶ تا الان در مجموع ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان طلب داریم که از این مقدار مبلغ هزار و ۹۰۵ میلیارد تومان برای قبل از سال ۱۴۰۱ هست و حدود هزار و ۲۰۰ میلیارد برای سال جاری است. 

یک دوره کوتاه در مدیریت سابق بنیاد شهید رضایت‌مندی خوبی اتفاق افتاد. چه شد که این بستر مجدد فراهم نشد؟ 

در دوره آقای اوحدی سرعت پرداخت بالا رفت، چرا چون با همکاری سازمان برنامه و بودجه علاوه بر اینکه ۱۰۰۰ میلیارد تومان از ۲۰۰۰ میلیارد بدهی را پرداخت کرد، سرانه هر ماه را هم به موقع دادند. ما در سال قبل و در مدیریت جدید هم همه بودجه را سروقت گرفتیم، اما در سال ۱۴۰۱ سازمان برنامه و بودجه فقط حدود ۲ ماه سرانه بیمه را سر وقت پرداخت کرده. ۱۰۰۰ میلیارد تومان معوقه عدد بسیار قابل توجهی برای یک شرکت بیمه است. 

خبر خوب برای حل مشکلات بیمه درمانی ایثارگران

طی آخرین صحبت‌هایتان با مسئولان مربوطه، آینده تأمین مخارج را چطور ارزیابی می‌کنید؟

با توجه به اولویت و اهمیت ایثارگران مطمئنیم این مشکل حل خواهد شد؛ چرا که پیگیری زیادی هم در حال انجام است. روزانه بنیاد شهید از سازمان برنامه و بودجه پیگیر است و طی آخرین صحبت‌ها، وعده‌هایی داده شده مبنی بر تعیین تکلیف دیون گذشته حل مشکل حداکثر تا یک ماه آتی.

با توجه به مشکلاتی که مطرح شد، اکنون وضعیت خدمات دهی به ایثارگران به چه صورت است؟ آیا باید به آنها بگوییم تا مشکل حل نشده بیمار نشوید یا دارو نخورید؟!

درست است که در این مقطع با وجود مشکلات مالی کیفیت خدمات پایین می‌آید، ولی بیمه دی تمام تلاش خود را می‌کند تا در ارائه خدمات ضروری اشکالی ایجاد نشود. ما ۸ هزار و ۶۰۰ مرکز درمانی طرف قرارداد داریم که شبانه روز ارائه خدمت دارند و روزی ۶۰ هزار خدمت ثبت می‌شود. البته وقتی پول نباشد مثلا این ۸ هزار تا می‌شود هفت هزار و خرده‌ای مرکز، ولی باز هم این ۷ هزار تا مرکز هستند که به جامعه هدف خدمات می‌دهند. ما اعتقاد داریم در هر شرایطی باید خدمات در بهترین شکل باشد و مراکز درمانی بهتری با ما کار کنند. همچنین حدود ۵۰۰ مرکز هستند که خدماتشان حیاتی است و ما تمام تلاش‌مان را می‌کنیم که هزینه این‌ها همواره تأمین شود.

به عنوان شرکت بیمه حامی ایثارگران تاکنون طرحی هم برای حل ریشه‌ای این مشکل ارائه داده‌اید؟

بله. در حال حاضر همه کارهای زیرساختی برای ارائه خدمات فراهم هست و تنها موضوع بودجه هست که روی روال افتادن پرداخت‌هایش کار آن سخت و پیچیده‌ای هم نیست. ما در ارائه خدمات مشکلی نداریم و مکرر اعلام کردیم طرح‌هایی داریم برای حل این مشکلات. آنها هم قول‌هایی دادند مثل واگذاری سهام و ... اما از نظر ما بهترین روش پرداخت دیون، دادن پول نقد است که سریع‌تر کارها انجام شود و متاسفانه این احتمال می‌رود که با حذف ارز ترجیحی این مبالغ بالاتر هم برود. 

اخبار مرتبط

افزایش کمک معیشت جانبازان

دارو برای مردم گران نمی‌شود/ پرداخت مطالبات کارخانه‌های دارو از بیمه‌ها و وزارت بهداشت

جزئیات پرداخت مطالبات مراکز درمانی طرف قرارداد تامین اجتماعی

0 نظر

ارسال نظر

capcha