اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۳۰:۳۰
اذان ظهر ۱۲:۱۰:۱۷
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۰۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۶:۱۳
غروب آفتاب ۱۸:۲۲:۵۵
نیمه شب ۲۳:۲۷:۱۳
قیمت سکه و ارز
۱۴۰۱/۰۵/۰۳ - ۱۹:۴۰

از شراکت راهبردی تهران – مسکو تا هشدار کرونایی به کشورهای اروپایی

شراکت راهبردی تهران – مسکو، نفوذ یک فروند پهپاد از غزه به فلسطین اشغالی، توصیه به بایدن برای اعلام انصراف، معرفی محمد شیاع السودانی به عنوان نامزد نخست وزیری عراق و هشدار به کشورهای اروپایی برای مواجهه با موج جدید کرونا مهمترین عناوین خبری بین الملل ایرنا در چند ساعت گذشته بوده است.

از شراکت راهبردی تهران – مسکو تا هشدار کرونایی به کشورهای اروپایی

تغییر پارادایم در شراکت راهبردی تهران – مسکو

تجارب ایران در خنثی‌سازی تحریم و افزایش فشارهای ضدروسی در پی بحران اوکراین، به دردی مشترک و بستری برای افزایش همگرایی تهران- مسکو تبدیل شده‌ تا جایی که از نگاه ناظران، نقش ایران در مناسبات با روسیه در حال تغییر است و اینک تهران در جایگاه شریک ارشد کرملین ایستاده‌ است.

از شراکت راهبردی تهران – مسکو تا هشدار کرونایی به کشورهای اروپایی

روابط راهبردی ایران و روسیه همانند قرارداد استراتژیک ۲۰ ساله که طی سال‌های اخیر، مقامات غربی را نگران ساخته بود تا با اظهارات «روس هراسانه» در صدد تیرگی روابط دو کشور برایند، بار دیگر با سفر مهم «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه به ایران، برجستگی یافت؛ سفری که در آن پوتین با حجت‌الاسلام «سیدابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری و رهبر معظم انقلاب دیدار و در زمینه‌های مختلف گفت وگو کرد.

ایران، الگوی موفق شکست تحریم
دال مرکزی توجه مقام‌های غربی و رسانه‌های وابسته به آنها، درد مشترک ایران و روسیه در زمینه تحریم است؛ موضوعی که آنها معتقدند ایران به دلیل چهار دهه تحریم، بیش از هر بازیگری در عرصه بین‌المللی می‌تواند خنثی‌کننده این ابزار فشار باشد و تجارب خود را نیز در این زمینه با متحدان خود به اشتراک خواهد گذاشت.

خبرگزاری «بلومبرگ» در گزارشی به اهمیت تجارب ایران برای روسیه در زمینه خنثی‌سازی تحریم‌ها اشاره کرد: روسیه یکی از اعضای گروه ۲۰ به شمار می‌رود که اقتصاد آن هفت برابر اقتصاد ایران است. با این حال، ایران به عنوان کشوری غنی از انرژی با جمعیتی حدود ۸۴ میلیون نفر که تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار داشته، می‌تواند مطالعات و تجربیات خود را به ویژه در زمینه فروش نفت خام، محافظت از چاه‌های نفت، تکنیک‌های دور زدن تحریم‌های صنعتی و شناخت گریزگاه‌ها را به روسیه انتقال دهد. البته به دلیل ادغام اقتصاد روسیه در اقتصاد جهانی، این امر برای مسکو دشوارتر از ایران است.

برخی اما نگاهی عمیق‌تر به مساله دارند و معتقدند وزن تهران در معادلات منطقه‌ای و نیز در مشارکت راهبردی با روسیه هر روز سنگین‌تر از گذشته می‌شود که به نوعی یک تغییر پارادایم اتفاق افتاده‌ است.

به گزارش اندیشکده آمریکایی «شورای سیاست خارجی» (AFPC)، به دلیل انتقال تجارت ایران به روسیه، نقش تهران در حال تغییر است و اینک ایران به عنوان شریک ارشد و روسیه نقش درخواست‌کننده را بازی می‌کند.

براساس این گزارش، همکاری‌های راهبردی و طولانی‌مدت بین مسکو و تهران اینک به تدریج در حال تغییر است. براساس گزارش‌های موجود، در روزهای اخیر، مسکو و تهران برای تعمیق همکاری‌های خود در موارد مختلف توافق کردند. گفته‌ها بیانگر آن است که در آخرین سفر دولتی «الکساندر نواک» معاون نخست‌وزیر روسیه به ایران تفاهم‌هایی منعقد شد؛ از جمله، طرح‌هایی برای انجام مبادله‌های جدید در زمینه انرژی‌ جدید و ایجاد یک مرکز حمل‌ونقل و بخش لجستیک برای تسهیل روند مبادلات تجاری بین طرفین. این مناسبات نشان می‌دهد که نقش ایران در تجارت با روسیه در حال تغییر است و اینک تهران به عنوان شریک ارشد و روسیه نقش درخواست‌کننده را بازی می‌کند.

این نشانگر تغییر جایگاه ایران و روسیه است. مسکو برای دهه‌ها، یک عامل کلیدی برای تهران بوده‌ است. این کشور همواره از جایگاه بین‌المللی خود برای کاهش انزوای جهانی ایران و کاهش اثربخشی تحریم‌های غرب علیه این کشور استفاده می‌کرد. در این مدت، مقام‌های ایالات‌متحده همه توان خود را به‌کار بسته بودند تا بتوانند به راه‌های مختلف مسکو را با خود همراه کرده و این کشور را برای محدود کردن ایران با خود متحد کنند.  

به ادعای این اندیشکده آمریکایی، حمله نظامی روسیه به اوکراین اما موجب وضع تحریم‌های غرب علیه روسیه شد و این معادله را وارونه ساخت. حال این روسیه است که به شدت در انزوای بین‌المللی قرار گرفته‌ است. بازار سهام این کشور در حال حاضر با افت شدیدی مواجه بوده و معاملات نزدیک به یک هزار شرکت در این بازار متوقف شده‌ است. با وقوع این جنگ، دهه‌ها پیشرفت اقتصادی که پس از جنگ سرد به دست آمده‌ بود از بین رفت.

از دیگر نگرانی‌های غرب نسبت به روابط نزدیک تهران- مسکو، مواضع همسوی این دو کشور در خصوص توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با عنوان برجام است که اروپا و آمریکا را به بازیگرانی تعهدگریز و بازنده تبدیل کرده‌است.
تاکتیک نخ‌نمای آمریکا در ایجاد دوراهی روسیه یا برجام
سفر پوتین به تهران و دیدارهای صمیمانه وی با سران کشورمان، به‌گونه‌ای خشم کاخ سفیدنشینان را برنگیخت که این حس به طور مشخص در مواضع آنها آشکار شد؛ به‌گونه‌ای که «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران،‌ در واکنش به سفر پوتین به تهران گفت: ایران بین وابستگی به روسیه یا بازگشت به برجام، باید یکی را برگزیند. به ادعای او، پنجره توافق احیای برجام به سرعت در حال بسته شدن است.

نماینده ارشد آمریکا در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای برجام، سه‌شنبه ۲۸ تیر در گفت‌وگو با شبکه خبری «سی‌ان‌ان» در توضیح این دو گزینه اظهار کرد: روسیه در انزوای جهانی قرار دارد اما ایران در صورت بازگشت به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، می‌تواند روابط اقتصاد طبیعی با جهان داشته‌باشد.

این نخستین‌باری نیست که کاخ سفید درصدد اختلاف‌افکنی بین تهران و مسکو با وعده‌های پوشالی برآمده‌است در حالی که پیشتر با رای منفی نماینده روسیه و چین در شورای امنیت سازمان ملل، قطعنامه ضدایرانی پیشنهادی ترامپ رد شد و سران کرملین همواره آمریکا را به‌دلیل خروج یکجانبه از برجام و ازسرگیری تحریم‌های ثانویه سرزنش می‌کنند؛ موضوعی که از نگاه آنها، توافق هسته‌ای را به این حال و روز انداخت.

نکته مهمتر اینکه، بسیاری از مقام‌های آمریکایی از درون کاخ سفید گرفته تا کنگره، نه تنها کارزار فشار حداکثری ترامپ را در مواجهه با ایران شکست‌خورده و ناکام می‌دانند که تکرار همان رویه را از سوی «جو بایدن» به شدت نقد می‌کنند.

در همین ارتباط پایگاه تحلیلی«ریسپانسیبل استیت کرفت» در گزارشی نوشت: تصمیم ترامپ مبنی بر نقض عمدی توافق و کنار گذاشتن برجام شکستی آشکار بود که بایدن نیز به درستی آن را محکوم کرد. با روی کار آمدن بایدن، یک دریچه پیش روی او باز شد تا از سلف خود فاصله گرفته و نشان دهد آمریکا در انجام تعهدات خود جدی است.
بایدن این پایبندی را در برابر برخی از سیاست‌های ترامپ با الحاق دوباره به پیمان اقلیمی پاریس و پایان بخشیدن به منع ورود مسلمانان به آمریکا نشان داد اما با وجود فضای مناسب برای چرخش ۱۸۰ درجه‌ای به سمت ایران، وی در این زمینه تردید کرد.

تیم بایدن به‌جای حرکت سریع در مسیر احیای برجام در اوایل سال ۲۰۲۱، از ایران خواست تا ابتدا به تعهدهایش عمل کند؛ تعهدهایی که تهران یکسال پس از خروج ترامپ از برجام، شروع به کاستن از آنها کرد. دولت بایدن همچنین موضوع مشورت آمریکا با شرکایش و ضرورت دستیابی به توافق «طولانی‌تر و قوی‌تر» را مطرح کرد.

سه بندر اوکراین آماده صادرات غلات می‌شوند

پس از توافق مسکو، آنکارا ، کی یف و سازمان ملل که روز جمعه به امضا رسید، سه بندر اوکراین در کنار دریای سیاه آماده از سرگیری صادرات غلات از این کشور می‌شوند.

از شراکت راهبردی تهران – مسکو تا هشدار کرونایی به کشورهای اروپایی

رسانه های غربی اعلام کردند که مسئولان اداره بنادر اوکراین روز یک‌شنبه، ۲۴ ژوئیه گفتند که اقدام‌های لازم در سه بندر اودسا، چرنومورسک و یوژنی برای از سرگیری صادرات غله در حال انجام است.

اوکراین از مهم‌ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان غلات جهان است اما از زمان تجاوز نظامیان روسی به این کشور و مسدود شدن مهم‌ترین مسیرهای ارتباط دریایی قادر به ادامه صادرات نبوده است.

این مسئله باعث کمبود و افزایش بهای غلات در بازارهای جهانی و به خطر افتادن امنیت غذایی بسیاری از کشورهای جهان شد.

نمایندگان روسیه و اوکراین روز جمعه با میانجیگری رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل توافق‌نامه‌ای امضاء کردند که قرار است امکان ارسال غلات از مسیر دریای سیاه را فراهم کند.

روسیه و اوکراین متعهد شده‌اند، از هر اقدام نظامی که انتقال محموله‌های مواد غذایی را به مخاطره بیندازد بپرهیزند. با این حال اندکی پس از توافق، بندر اودسا که بخشی از بزرگ‌ترین انبارها و سیلوهای اوکراین در آن قرار دارد هدف حمله موشکی قرار گرفت.

دویچه وله گفت : مسو روز یک‌شنبه پس از تائید حمله اعلام کرد انبار موشک‌های ارسالی آمریکا را هدف گرفته که کی‌یف از آنها برای حمله به شناورهای نیروی دریایی روسیه استفاده می‌کند.

اولگ اوستنکو، مشاور اقتصادی ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین صبح یک‌شنبه در یک برنامه تلویزیونی گفت، پس از حمله روسیه به بندر اودسا احتمال می‌دهد زمینه‌سازی برای صادرات غلات با مشکل روبرو شود.

برآورد می‌شود در حال حاضر حدود ۲۰ میلیون تن غلات آماده صدور از اوکراین باشد. مشاور زلنسکی می‌گوید، اگر محاصره بندرهای دریای سیاه واقعا برداشته شود اوکراین می‌تواند ظرف هشت تا نه ماه تا ۶۰ میلیون تن غلات به خارج ارسال کند.

او افزود، اما اگر روسیه به تعهدات خود مطابق توافق استانبول پایبند نباشد ارسال این حجم غله از مسیرهای دیگر می‌تواند ۲۰ ماه تا دو سال زمان ببرد.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز یک‌شنبه پس از تائید حمله موشکی به بندر اودسا گفت، توافق‌نامه بین‌المللی برای ارسال غلات اوکراین از طریق دریای سیاه همچنان معتبر است.

لاوروف می‌گوید، یک مرکز کنترل در استانبول بر انتقال محموله‌ها نظارت می‌کند و نیروهای مسلح ترکیه و روسیه به طور مشترک تامین امنیت شناورهای حامل غلات را بر عهده دارند.

وزیر خارجه روسیه این سخنان را در آستانه سفر خود به چند کشور آفریقایی بیان کرد. نخستین مقصد لاوروف مصر است که به دریافت غلات از روسیه و اوکراین به شدت وابسته است.

او اطمینان داد که صادرکنندگان روسی به تعهدات خود در مقابل مصر پایبند هستند. مصر از معدود کشورهای جهان است که در جریان تجاوز نظامی روسیه به اوکراین از محکوم کردن مسکو خودداری کرده است.

اردوغان، یونان را به نقض توافق ۹۰ ساله با ترکیه متهم کرد

«رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهوری ترکیه روز یکشنبه با انتقاد از یونان گفت که دولت آتن مفاد توافق ۹۰ ساله لوزان سوئیس با ترکیه را نادیده می‌گیرد.

از شراکت راهبردی تهران – مسکو تا هشدار کرونایی به کشورهای اروپایی

اردوغان در بیانیه‌ای که به مناسبت نود و نهمین سالگرد پیمان لوزان منتشر شد، افزود که طرف یونانی شروط ثبت شده در معاهده لوزان را نایده گرفته یا به صورت عمدی به ویژه در خصوص حقوق اقلیت ترک این کشور از میان برده است.

وی گفت که ترکیه مصمم است که تمام تلاش خود را برای برقراری صلح و ثبات دائم در منطقه و دفاع از حقوق ملت خود به کار گیرد.

اردوغان تصریح کرد: ترکیه نمی تواند این شرایط را بپذیرد که با روابط حسن همجواری و اصل پایبندی به معاهده امضا شده مغایرت دارد، بپذیرد.

رییس جمهوری ترکیه افزود: معاهده لوزان از اسناد پایه‌ای جمهوری ترکیه است که از طریق آن مرزهای زمینی آن مشخص شد، عقب نشینی ها لغو و حقوق اقلیت ترک در یونان تضمین شد.

معاهده ۱۹۲۳ توسط جمهوری جدید ترکیه برای حل و فصل اختلافات با متفقین، از جمله یونان، پس از جنگ جهانی اول و جنگ استقلال ترکیه امضا شد.

مبارزه با چین وعده تبلیغاتی سوناک، نامزد پست نخست وزیری انگلیس

ریشی سوناک، نامزد حزب محافظه کار انگلیس، روز یکشنبه وعده داد در صورت تصدی پست نخست وزیری، در قبال چین سختگیرانه عمل کند و ابرقدرت آسیایی را "تهدید شماره یک" برای امنیت داخلی و جهانی خواند.

از شراکت راهبردی تهران – مسکو تا هشدار کرونایی به کشورهای اروپایی

وعده وزیر دارایی سابق این کشور اروپایی پس از آن صورت گرفت که لیز تراس رقیب وی در رقابت برای رهبری حزب حاکم او را به ضعف در برابر چین و روسیه متهم کرد.

پیشنهادهای سوناک شامل بسته شدن تمام ۳۰ موسسه کنفوسیوس در انگلیس و جلوگیری از گسترش قدرت نرم نفوذ چین از طریق برنامه‌های فرهنگ و زبان است.

او همچنین وعده داد که با وادار کردن مؤسسات آموزش عالی به افشای بودجه خارجی بالای ۶۰ هزار دلار و بررسی مشارکت های تحقیقاتی، «حزب کمونیست چین را از دانشگاه‌های انگلیس بیرون بیندازد».

همچنین وی وعده داد سرویس اطلاعات داخلی انگلیس موسوم به MI۵ برای کمک به مبارزه با جاسوسی چین استفاده شود و به دنبال ایجاد یک اتئتلاف بین المللی به سبک ناتو برای مقابله با تهدیدات چین در فضای سایبری خواهد بود.

او همچنین گفت پرونده ممنوعیت خرید دارایی‌های کلیدی انگلیس از جمله شرکت‌های فناوری حساس استراتژیک را مورد مطالعه قرار خواهد داد.

سوناک مدعی شد که چین در داخل کشور "فناوری انگلیس را می دزدد و به دانشگاه های آن نفوذ می کند"، ولادیمیر پوتین را در خارج از کشور با خرید نفت روسیه "تقویت می کند" و همچنین تلاش می کند مقابل همسایگانش از جمله تایوان قلدری کند.

او از طرح جهانی "کمربند و جاده" چین به دلیل "استیلا بر کشورهای در حال توسعه با بدهی های غیرقابل جبران" انتقاد کرد.

او افزود: "آنها بر خلاف اصول حقوق بشر، مردم خود را از جمله در سین کیانگ و هنگ کنگ، شکنجه، بازداشت و تبعید می کنند. و به طور مستمر با سرکوب پول خود، اقتصاد جهانی را به نفع خود قبضه کرده اند. "

سوناک مدعی شد: "من اگر نخست وزیر انگلیس شوم، در عرض یک روز همه این اقدامات را انجام خواهم داد. "

به نظر کارشناسان، صحبت‌های شدیداللحن سوناک بدون شک باعث خوشحالی مخالفان چین در میان محافظه‌کاران انگلیسی می‌شود که بارها جانسون را تحت فشار قرار داده‌اند تا بیشتر در برابر پکن ایستادگی کند.

اما همچنین نشانه ای از تقلای سوناک برای عقب نیفتادن از لیز تراس، دیگر نامزد نخست وزیری محافظه کاران است که در نظرسنجی ها ۲۰۰ هزار رای از او پیش است.

برنده این جدال بر سر پست نخست وزیری انگلیس روز ۵ سپتامبر مصادف با ۱۴ شهریور اعلام خواهد شد.

تراس، پیش تر، به طور مشابه خواستار رویکرد سخت‌گیرانه‌تر علیه چین شده و خواستار تبدیل شدن G-۷ به یک «ناتوی اقتصادی» در برابر تهدیدات این کشور آسیای شرقی شده است و به پکن در مورد تحریم‌ در صورت عدم اجرای قوانین بین‌المللی هشدار داده است.

در اسفند سال گذشته، سرویس های اطلاعاتی انگلیس، در حزه امنیت، دفاع و سیاست خارجی، چین را "بزرگترین تهدید دولتی برای امنیت اقتصادی انگلیس" خواند.

پیرو این امر قوانین سفت و سختی در انگلیس شده است تا خرید شرکت‌های خارجی از جمله شرکت‌های چینی در بخش‌های حساسی مانند دفاع، انرژی و حمل‌ونقل برای شرکت‌های خارجی سخت‌تر شود. در عین حال، لندن پکن را یک "رقیب سیستمی" خود نامیده است.

در تیرماه سال گذشته، سوناک خود خواستار رویکردی ظریف تر به بحث در مورد چین شد. او در سخنرانی خود در مجلس به عنوان وزیر خزانه داری انگلیس گفت: «ما به یک رابطه بالغ و متعادل نیاز داریم. این بدان معنی است که چشمان خود را نسبت به نفوذ فزاینده بین‌المللی آن‌ها باز داشته باشیم و به اتخاذ موضع اصولی در مورد موضوعاتی که به زعم ما مغایر با ارزش‌هایمان هستند، ادامه دهیم.»

روزنامه دولتی گلوبال تایمز چین قبلاً گفته بود که سوناک تنها نامزد این رقابت است که "دیدگاهی روشن و عمل گرایانه در مورد توسعه روابط انگلیس و چین دارد. "

دیلی میل، که طرفدار تراس، وزیر خارجه انگلیس، در رقابت برای جانشینی بوریس جانسون است، اظهارات سوناک را "نظراتی که هیچ کس خوشش نمی آید" عنوان کرد.

تیراندازی در لس آنجلس چهار زخمی برجای گذاشت

تیراندازی در پارکی در حومه لس آنجلس دست کم چهار زخمی برجای گذاشت.

از شراکت راهبردی تهران – مسکو تا هشدار کرونایی به کشورهای اروپایی

سازمان آتش نشانی لس آنجلس گفت این حادثه در نزدیکی یک نمایشگاه خودرو در پارک پک کالیفرنیا رخ داده است.

در گزارش این تیراندازی آمده است: " حداقل چهار غیرنظامی زخمی شده اند که احتمالاً مربوط به تیراندازی شنیده شده داخل یا نزدیک یک نمایشگاه خودرو در پارک پک است. شرایط، تعداد کل زخمی ها و ماهیت دقیق جراحات آنها هنوز تایید نشده است. "

سخنگوی آتش نشانی این شهر گفت هنوز مشخص نیست که همه مجروحان در اثر تیراندازی جراحت برداشته اند یا خیر.

رسانه ها و مقامات لس آنجلس از عامل یا عوامل تیراندازی تاکنون  گزارش نداده اند. 

شنبه گذشته نیز در شهر رنتون در حومه سیاتل بر اثر تیر اندازی حداقل یک نفر کشته و پنج نفر دیگر زخمی شدند.

ساندرا هاولیک، سخنگوی پلیس رنتون به خبرنگاران گفت که افسران پلیس پس از دریافت خبر تیراندازی در ساعت بک بامداد شنبه به وقت محلی در مرکز شهر رنتون به محل اعزام و متوجه حضور چند قربانی تیراندازی شدند.

هاولیک افزود که در این تیراندازی  یک نفر کشته شد، درحالی که نیروهای امدادی به درمان پنج مجروح دیگر در محل حادثه پرداختند.

به گفته پلیس، گزارش‌های اولیه نشان می‌دهد که تیراندازی به دلیل درگیری در خارج از یک تجمع بزرگ بوده و احتمالا بیش از یک نفر تیراندازی کرده است.

تحقیقات در مورد این تیراندازی در رنتون ادامه دارد. شهر رنتون، با ۱۰۶ هزار نفر جمعیت در جنوب شرق سیاتل در ایالت واشنگتن قرار دارد.

بر اساس اعلام آرشیو خشونت مسلحانه، در یک سال گذشته، تیراندازی‌های جمعی در آمریکا بیش از ۱۹ هزار کشته و بیش از ۳۷ هزار مجروح به جای گذاشته است.

همچنین در ۵ سال گذشته بیش از ۹۵ هزار نفر در آمریکا جان خود را در تیراندازی‌ها از دست داده و ۱۸۶ هزار نفر دیگر مجروح شده‌اند.

سناتور سابق آمریکایی: واشنگتن با تحریم روسیه به بن‌بست می‌رسد

ریچارد بلاک سناتور پیشین ایالت ویرجینیا و افسر بازنشسته ارتش آمریکا یکشنبه شب گفت که ایالات متحده با سیاست تحریم روسیه به بن‌بست می‌ رسد.

از شراکت راهبردی تهران – مسکو تا هشدار کرونایی به کشورهای اروپایی

وی در صفحه رسمی خود در توئیتر نوشت :  سیاست آمریکا و غرب غیر عقلانی و ویرانگر بوده، چرا که این سیاست موجب تنش‌های کلان اقتصادی در جهان می‌شود.

وی افزود: زمان آن رسیده است که دست از متهم کردن  ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه که قیمت سوخت را افزایش داده، بررداریم  چرا که مسکو محدودیتی برای صادرات زغال سنگن، نفت و گاز طبیعی ایجاد نکرده، بلکه این کنگره آمریکا بوده که این کار را کرده است.

وی افزود که دولت آمریکا با سیاست های اینچنینی خود موجب افزایش قیمت سوخت شده است.

بلاک اضافه کرد: اتحادیه اروپا که از کاهش زیاد گاز از طریق خط لوله جریان شمالی ۱ صحبت می کند، نمی خواهد بپذیرد که این اتفاق به دلیل عدم تمایل کانادا برای بازگرداندن به موقع توربین ها رخ داده است.

اتحادیه اروپا در پاسخ به عملیات نظامی روسیه در اوکراین از کشورها عضو خواسته تا از وابستگی به گاز روسیه بکاهند.  

 در حالی که کمیسیون اروپا از کشورهای عضو خواسته است تا میزان وابستگی به گاز روسیه را از ماه اوت آتی تا پایان ماه مارس سال آینده میلادی (۲۰۲۳) به میزان ۱۵ درصد کاهش دهند؛ آلمان از هم اکنون زنگ خطر را درمورد فوریت طرح گاز به صدا در آورده است.  

مقامات آلمانی هشدار داده‌اند که به محض قطع دریافت گاز از مسکو، این امر به شدت بر اقتصاد این کشور آسیب وارد خواهد ساخت.

مجارستان نیز اعلام کرده که اتحادیه اروپا باید بر منافع شهروندان خود متمرکز باشد تا آنکه بطور فزاینده‌ای خود را در مناقشه بین روسیه و اوکراین وارد کند.

ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان نیز ماه گذشته گفته بود بروکسل با اعمال تحریم علیه مسکو، راه تنفسی خود را بست.  

پیش از این صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد، تحریم گاز روسیه موجب رکود اقتصادی شدید در مجارستان، اسلواکی، جمهوری چک و ایتالیا خواهد شد.  

عرضه گاز روسیه در چند ماه اخیر از طریق خط لوله‌های اصلی از جمله مسیر اوکراین و بلاروس و نورد استریم کاهش یافته است.  

گازپروم در ۱۴ ژوئن (۲۳ خرداد) ظرفیت نورد استریم ۱ را به ۴۰ درصد کاهش داد.  

گازپروم با اشاره به تاخیر در بازگرداندن توربین گازی از تعمیر و نگهداری در کانادا توسط تامین کننده تجهیزات زیمنس انرژی (ENR۱n. DE) تحریم‌ها را عامل این کاهش عرضه دانسته است.  

اتحادیه اروپا که تحریم‌هایی علیه مسکو اعمال کرده، قصد دارد استفاده از سوخت‌های فسیلی روسیه را تا سال ۲۰۲۷ متوقف کند، اما می‌خواهد تا زمان یافتن جایگزین، به واردات گاز از روسیه ادامه دهد.  

سوریه از موضع چین در دفاع از حقوق ملت‌ها و حاکمیت ارضی کشورها قدردانی کرد

نخست وزیر سوریه یکشنبه شب در دیدار سفیر چین در دمشق از موضع پکن در محافل بین المللی در دفاع از حقوق ملت‌ها، استقلال، حاکمیت آنها و تصمیمات ملی آنها قدردانی کرد.

از شراکت راهبردی تهران – مسکو تا هشدار کرونایی به کشورهای اروپایی

حسین عرنوس که در دیدار با ونگ پیاو سفیر چین و به مناسبت پایان مأموریت خود سخن می‌گفت، از حمایت دولت پکن از ملت سوریه در زمینه‌های بهداشتی، امدادرسانی، حمل و نقل، ارتباطات و دیگر زمینه‌ها قدردانی کرد.

عرنوس همچنین بر روابط دوجانبه مبتنی بر همکاری و هماهنگی در بسیاری از موضوعات مورد اهتمام دو کشور و دو ملت دوست تأکید کرد.

نخست وزیر سوریه همچنین بر ضرورت تقویت همکاری‌های اقتصادی، فرهنگی، علمی و افزایش تبادل تجاری، فعالسازی کمیته مشترک و ترغیب بخش تجاری در هر دو کشور برای راه اندازی پروژه های سرمایه گذاری تأکید کرد.

سفیر چین نیز به پیشرفت در روابط میان کشورش و سوریه و امضای بسیاری از اسناد در چارچوب پروژه کمربند و راه اشاره کرد و بار دیگر آمادگی کشورش برای مشارکت کامل در بازسازی و سازندگی در سوریه و توسعه اقتصادی در آن را اعلام کرد.

بغداد: ترکیه اهداف توسعه طلبانه علیه عراق دارد

وزارت خارجه عراق اعلام کرد که ترکیه در پس حملات خود به عراق اهداف توسعه طلبانه ای علیه این کشور دارد.

از شراکت راهبردی تهران – مسکو تا هشدار کرونایی به کشورهای اروپایی

وزارت خارجه عراق در بیانیه ای اعلام کرد: بغداد انتظار دارد که شورای امنیت بیانیه ای در محکومیت تعرض ترکیه به حاکمیت عراق صادر کند.

این وزارتخانه افزود: نامه بغداد به شورای امنیت بیش از ۲۲ هزار و ۷۴۰ مورد نقض حاکمیت عراق را مستند سازی کرده است.

در بیانیه وزارت خارجه عراق آمده است: ترکیه اهداف توسعه طلبانه ای در پس حملات خود دارد و توافقنامه ای امنیتی یا نظامی با آنکارا وجود ندارد.

براساس اعلام این وزارتخانه، در نامه عراق به شورای امنیت خواسته شده است که ترکیه از عراق و ملت این کشور عذرخواهی کند.

وزارت امور خارجه عراق شنبه از ارسال شکایت نامه به شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تشکیل جلسه اضطراری درباره تجاوزات ترکیه خبر داده بود.

فواد حسین وزیر خارجه عراق پیشتر گفته بود که شورای امنیت فردا سه شنبه جلسه ای اضطراری برای بحث درباره حملات ترکیه به خاک عراق برگزار خواهد کرد.

حسین افزوده بود که مطابق توافق سال ۱۹۸۴ ترکیه و عراق به این کشور اجازه داده شد که نیروهای آن تا مسافت ۵ کیلومتری از مرز وارد خاک عراق شوند و این مجوز تنها برای مدت یک سال صادر شد.

ترکیه چهارشنبه گذشته، تفرجگاه «پره رخ» در استان دهوک در شمال عراق را هدف قرار داد که منجر به کشته شدن ۹ غیرنظامی و زخمی شدن ۲۳ نفر شد.

مقامات نظامی میانمار چهار فعال دموکراسی‌خواه را اعدام کردند

به گزارش رسانه‌های دولتی میانمار، مقامات نظامی این کشور روز دوشنبه چهار تن از فعالان دموکراسی‌خواه را به اتهام دست داشتن در «اقدامات تروریستی» اعدام کردند.

از شراکت راهبردی تهران – مسکو تا هشدار کرونایی به کشورهای اروپایی

این افراد در پشت درهای بسته در ژانویه (دی-بهمن) سال جاری میلادی  به اعدام محکوم شده اند.

این نخستین موارد اعدام در میانمار پس از چندین دهه در این کشور در جنوب شرق آسیا به شمار می آید.

ارتش میانمار از زمان کودتای سال گذشته عملیات‌های مختلفی علیه اقلیت‌های قومی را تشدید کرده است و در جبهه‌های مختلف، از دشمنان قدیمی گرفته تا گروه‌های شبه نظامی تازه تاسیس متحد با دولت سابق برخورد نظامی کرده است.

ارتش میانمار در ماه فوریه سال گذشته قدرت را با ادعای تقلبِ وسیع در انتخابات ۲۰۲۰ که منجر به پیروزی حزبِ «اتحاد ملی برای دموکراسی» به رهبری آنگ سان سوچی شده بود به دست گرفت.  

سوچی از ۱ فوریه (۱۳ بهمن) با اتهاماتی از جمله سرپیچی کردن از محدودیت‌های کرونا و واردات غیرقانونی بیسیم بازداشت شد.

فعالان و گروه‌های امدادی استفاده حکومت نظامی از توپخانه و حملات هوایی در مناطق غیرنظامی را محکوم کرده‌اند. آژانس بشردوستانه سازمان ملل در این هفته تخمین زد که نزدیک به ۷۶۰هزار نفر به دلیل درگیری در سراسر میانمار از زمان کودتا آواره شده‌اند.

آزمایش موفقیت‌آمیز موشک فراصوتی ژاپن

آژانس فضایی ژاپن از آزمایش موفقیت‌آمیز یک موشک کوچک تحقیقاتی فراصوتی خبر داد.

از شراکت راهبردی تهران – مسکو تا هشدار کرونایی به کشورهای اروپایی

آژانس فضانوردی ژاپن آزمایشی در چارچوب تحقیقات برای ساخت موشک‌های فراصوت انجام داده است.

آژانس تحقیقات فضایی ژاپن اعلام کرد یک موشک اس-۵ آر. دی-۲۰ را از پایگاه فضایی اویچینورو در استان کاگوشیما در جنوب غربی ژاپن به فضا پرتاب کرده است. موتور این موشک از اکسیژن اتمسفر استفاده می‌کند تا سوخت درونش را بسوزاند و نیازی به حمل اکسیژن به همراه خود ندارد.

برپایه این گزارش این موشک تا ارتفاع ۱۶۸ کیلومتر پس از گذشت ۳ دقیقه و ۳۰ ثانیه پس از پرتاب بالا رفت. بر سر دماغه این موشک تجهیزات آزمایشی برای موشک فراصوتی کارگذاشته شده بود که از بدنه آن جدا شد.  

«تانی کوئیچیرو» سرپرست گروه آژانس تحقیقات فضایی ژاپن در مصاحبه با خبرنگاران گفت تمامی اطلاعاتی که برای بدست آوردن شان برنامه ریزی شده بود جمع آوری می شود و این پرتاب آزمایشی گامی بزرگ در توسعه موتور این موشک‌ها خواهد بود.  

این پرتاب بخشی از پروژه تصویب شده از سوی وزارت دفاع ژاپن است. مقام‌های رسمی امیدوارند این پروژه در آینده قابلیت استفاده در زمینه دفاعی داشته باشد.  

روسیه ۹۲ نظامی اوکراینی را به جنایت علیه بشریت متهم کرد

رئیس کمیته تحقیقات روسیه، ۹۲ عضو نیروهای مسلح اوکراین را به جنایت علیه بشریت متهم کرده و پیشنهاد تشکیل دادگاه بین المللی با حضور نمایندگان کشورهای بی‌طرف از جمله ایران،بولیوی و سوریه برای رسیدگی به این جنایات را داد.

از شراکت راهبردی تهران – مسکو تا هشدار کرونایی به کشورهای اروپایی

روزنامه دولتی روسیسکایا گازِتا روز دوشنبه به نقل از آلکساندر باستریکین رئیس کمیته تحقیقات روسیه نوشت: بیش از ۲۲۰ نظامی اوکراینی، از جمله فرماندهان نیروهای مسلح اوکراین و برخی فرماندهان میدانی واحدهای نظامی به گلوله‌باران مناطق غیرنظامی متهم شده‌اند.

وی تصریح کرد: ۹۲ فرمانده و زیردستانشان به جنایت علیه بشریت متهم هستند و ۹۶ فرد دیگر از جمله ۵۱ فرمانده نیروهای مسلح اوکراین نیز در میان افرادی هستند که به دادگاه احضار شده‌اند تا به جرمشان رسیدگی شود.

این مقام روس با اشاره به اینکه کشورهای غربی به صورت جمعی و آشکارا از اوکراین حمایت می‌کنند از همکاری با کشورهای مستقل مشترک المنافع، اعضای سازمان پیمان امنیت جمعی، اعضای گروه بریکس و اعضای سازمان همکاری شانگهای برای تعقیب قضایی جنایتکاران جنگی اوکراینی خبر داد.

باستریکین از همکاری با کشورهای دارای موضع مستقل مثل ایران، سوریه و بولیوی برای رسیدگی به جنایات نظامیان اوکراینی خبر داد.

وی گفت: ۱۳۰۰ تحقیق جنایی درباره جنایات ارتش اوکراین، رهبری سیاسی این کشور، انجمن های ملی‌گرای افراطی و تشکل های مسلحانه آن انجام شده که در نتیجه آن، بیش از ۴۰۰ نفر در رابطه با این جنایات، مسئول شناخته شده‌اند.

رئیس کمیته تحقیقات روسیه، مسئولان وزارت بهداشت اوکراین را از جمله افرادی عنوان کرد که به خاطر تلاش برای دستیابی به سلاح کشتار جمعی باید تحت تعقیب قضایی قرار گیرند.

باستریکین، برخی شهروندان انگلیسی، آمریکایی، کانادایی، هلندی و گرجستانی را نیز در فهرست افراد تحت تعقیب عنوان کرد و افزود: هشت مورد جرم نیز علیه حمله‌کنندگان به سفارت‌ها یا دیگر نمایندگی‌های روسیه در هلند، ایرلند، لیتوانی، جمهوری چک، لهستان، رومانی و فرانسه اعلام شد.

روسیه، ارتش و دولت اوکراین به ویژه ملی‌گرایان افراطی این کشور را به تلاش برای نسل‌کشی روس‌تباران در این کشور متهم کرده و این موضوع را یکی از دلایل اصلی شروع عملیات ویژه اعلام کرده است.

رئیس‌جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه(دوم اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. وی سه روز پس از آن در روز پنجشنبه ۵ اسفند ۱۴۰۰ آغاز عملیات نظامی ویژه علیه اوکراین را اعلام‌کرد و روابط پرتنش مسکو-‌کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضع‌ داد.

درگیری‌ها در اوکراین و نیز واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

هراس حزب جمهوری‌خواه از نامزدی ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴

گزارش‌ها نشان می‌دهد درحالیکه اعضای حزب جمهوری‌خواه در تلاش برای معرفی نامزدهای انتخابات ۲۰۲۴ هستند، نسبت به پشتیبانی از دونالد ترامپ در میانه طرح اتهامات بسیار علیه وی به دلیل شورش ۶ ژانویه ۲۰۲۱ (حمله به ساختمان کنگره) واهمه دارند.

از شراکت راهبردی تهران – مسکو تا هشدار کرونایی به کشورهای اروپایی

شمار زیادی از اعضای حزب جمهوری‌خواه آشکارا نامزدها را تشویق می‌کنند تا وارد رقابت های انتخاباتی سال ۲۰۲۴ شوند و این در حالی است که نگرانی برخی اعضای این حزب در مورد بازگشت «دونالد ترامپ» به‌ویژه در میانه افشاگری‌های مجرمانه وی درباره حادثه حمله به ساختمان کنگره افزایش یافته است.  

«دن کرنشو» یکی از اعضای کمیته مطالعاتی محافظه‌کار جمهوری‌خواه گفت که حزب گزینه‌های خوب زیادی دارد و ابراز امیدواری کرد که همه آنها وارد رقابت شوند. این جمهوری خواه اهل ایالت تگزاس افزود فکر نمی کنم چنانچه ترامپ برای بار سوم تصمیم به نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری بگیرد پیشتاز حزب باشد.

«جان تون» سناتور جمهوری خواه ایالت داکوتای جنوبی نیز به سی‌ان‌ان گفت که در سال ۲۰۲۴ نامزدهای جمهوری‌خواه جذاب دیگری غیر از ترامپ وجود دارند. سخنان وی در واقع بازتاب اظهارات اخیر «میچ مک‌کانل» رهبر اقلیت سنا است که پیش‌بینی کرده بود میدان انتخاباتی این حزب برای انتخابات ۲۰۲۴ شلوغ خواهد بود.

«داستی جانسون» دیگر نماینده  جمهوری‌خواه ایالت داکوتای جنوبی تاکید کرد: من تردید ندارم  نامزدهای بسیاری برای رقابت خواهیم داشت. وی سپس ادامه داد که ترامپ اگرچه براساس نظرسنجی ها پیشتاز است اما همیشه همه چیز طبق نظرسنجی‌ها پیش نمی‌رود.

در این میان برخی اعضای حزب که نخواستند نامشان فاش شود، نسبت به مشکلات قانونی موجود بر سر راه ترامپ ابراز نگرانی کرده و گفته‌اند به همین دلیل است که نگاه حزب جمهوری خواه به اعضای دیگر است.

کرنشو نیز تاکید کرد خیلی بد است که حزب کسی را به عنوان نامزد معرفی کند که در حال حاضر متهم است.  

«میت رامنی» سناتور ایالت یوتا و یکی از چهره های شناخه شده مخالف ترامپ در حزب جمهوری‌خواه که به محکومیت رئیس‌جمهوری پیشین در هر دو محاکمه استیضاح وی رای داد، گفت: از دونالد ترامپ برای ریاست جمهوری یا هر چیز دیگری حمایت نمی کنم.  من فکر می کنم او در گذشته به حزب ما آسیب زده و همچنان به این کار ادامه می دهد.

تکاپوی حزب جمهوری خواه برای معرفی نامزدهای مناسب در حالی است که بررسی های کمیته منتخب مجلس سنا در مورد شورش ۶ ژانویه ۲۰۲۱ ادامه دارد و تاکنون هم از جزئیات مخرب نقش ترامپ در حمله به کنگره پرده برداشته است.

«دن نیوهاوس» نماینده واشنگتن و یکی از ۱۰ جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان که به استیضاح ترامپ به دلیل تحریک شورش رای دادند، با بیان اینکه از نامزدی ترامپ حمایت نمی کند گفت که باید ببینند کدام نامزد بهترین ایده ها را دارد.

کمیته مطالعات جمهوری خواهان بزرگترین گروه محافظه کار در کنگره آمریکا که سال گذشته میزبان تعدادی از چهره های سرشناس حزب از جمله «مایک پمپئو»، «سناتور تام کاتن» و «نیکی هیلی» بود و به آنها پیشنهاد نامزدی برای انتخابات سال ۲۰۲۴ را داد، به تازگی در دیداری با «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهوری سابق از وی خواسته است که برای نامزدی آماده شود. گفته می شود پنس هم فعالانه در حال بررسی نامزدی ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ است و برای به دست آوردن جایگاهی در حزب است که ترامپ پیشتر آن را نابود کرده بود.

به گفته حاضران، کمیته مطالعات حزب جمهوری خواه در نشستی پشت درهای بسته در روز چهارشنبه، از پنس به خاطر اقداماتش در ۶ ژانویه تشکر و برخی دیگر او را تشویق کردند تا برای ریاست جمهوری در سال ۲۰۲۴ نامزد شود. .

«دان بیکن» نماینده جمهوری خواه نبراسکا در مورد پنس گفت: من طرفدار وی هستم ولی نمی خواهم او را به زور وادار به نامزدی در انتخابات کنم، اما من شخصیت او را دوست دارم.

براساس نتایج جدیدترین نظرسنجی ها در حال حاضر دونالد ترامپ نسبت به جو بایدن و برنی سندرز که هنوز نامزدی وی قطعی نشده پیشتاز است.

نیویورک تایمز: عدم پیگرد قانونی ترامپ، خطر فروپاشی به دنبال دارد

نویسنده روزنامه نیویورک تایمز در نوشتاری دونالد ترامپ را درنده سیاسی خواند و خواهان پیگرد نامزد احتمالی جمهوریخواهان در انتخابات ۲۰۲۴ شد و نوشت که در غیر این صورت خطر فروپاشی کلیت نظام سیاسی و در نتیجه کشور آمریکا را در پی دارد.

از شراکت راهبردی تهران – مسکو تا هشدار کرونایی به کشورهای اروپایی

در مطلب دیروز (۲ مرداد) نیویورک تایمز با اشاره به خاتمه جلسات بررسی شورش ۶ ژانویه ۲۰۲۱ در کنگره آمریکا آمده است: بیش از پیش روشن شده که ترامپ باید به ارتکاب جرائم متعدد متهم شود.

چارلز بِلو نوشت: پرسشی که در برابر وزارت دادگستری قرار دارد آن نیست که آیا شواهد قانع کننده ای دال بر ارتکاب جرائم وارد شده به ترامپ وجود دارد یا خیر؛ بلکه سوال اینجاست که کشور می تواند ننگ پیگرد جنایی رئیس جمهوری پیشین را به جان بخرد یا خیر.

در ادامه نوشتار نیویورک تایمز آمده که ترامپ با درس گرفتن از شکست های پیشین خود خطرناکتر از همیشه شده است.

این نویسنده سیاهپوست که در گذشته نیز خواهان برداشته شدن مجسمه جرج واشنگتن برای مبارزه با نژادپرستی شده بود، افزود که ترامپ می داند که نظام سیاسی آمریکا قادر به حسابکشی از وی نیست.

نویسنده در پایان این نوشتار نتیجه گیری کرد که تحت پیگرد قرار نگرفتن ترامپ خطر فروپاشی کلیت نظام سیاسی و در نتیجه کشور آمریکا را در پی دارد.

نتایج حاصل از نظرسنجی اخیر شبکه «ای بی سی نیوز» و «موسسه افکارسنجی ایپسوس» نشان می دهد که ۵۸ درصد آمریکایی‌ها خواهان اعلام «اتهام جنایی» و مجرم شناخته شدن دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین امریکا درمورد آشوب ۶ ژانویه (۱۷ دی ماه ۱۳۹۹) و حمله به کنگره هستند.

نتایج این نظرسنجی نشان می دهد که ۴۰ درصد نظری مخالف داشتند.

براساس یافته های این نظرسنجی، ۴۶ درصد از پرسش شوندگان معتقدند که ترامپ نقش بسیار پررنگی در حمله به ساختمان کنگره آمریکا داشته است.

کمیته تحقیق کنگره پیشتر گزارش کرده بود که در تحقیقات قوه مقننه آمریکا درباره شورش های صورت گرفته در ششم ژانویه ۲۰۲۱، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا به انجام تلاش برای کودتا متهم شده است.

آغاز همه پرسی جنجال برانگیز تونس در سایه تحریم مخالفان

شعبه های رای در تونس صبح امروز (دوشنبه) در حالی درهای خود را برای همه پرسی پیش نویس قانون اساسی جدید به روی شهروندان گشودند که تشکل های سیاسی مخالف و حامیان آنها همچنان بر تحریم همه پرسی و مخالفت با این روند که به رئیس جمهوری این کشور اختیارات گسترده ای اعطا می کند، پافشاری می کنند.

از شراکت راهبردی تهران – مسکو تا هشدار کرونایی به کشورهای اروپایی

۹ میلیون و ۲۹۶ هزار تونسی برای شرکت در همه پرسی نام نویسی کرده اند و واجد شرایط شرکت در رای دادن به پیش نویس قانون اساسی جدید پیشنهادی از سوی «قیس سعید»، رئیس جمهور این کشور شمال آفریقا هستند.

براساس اعلام، درهای شعب اخذ رای از ساعت ۵ صبح تا ۹ شب به وقت گرینویچ به روی مردم باز است.

به نوشته رسانه های تونس، همه پرسی پیش نویس قانون اساسی جدید در حالی آغاز شده است که به قیس سعید اختیارات گسترده ای اعطا می کند و به گفته احزاب و جریان های سیاسی تونسی مخالف می تواند این کشور را به "دیکتاتوری مشابه دیکتاتوری پیش از سال ۲۰۱۱ و شروع انقلاب بهار عربی" بازگرداند.

این همه پرسی در حالی برگزار می شود که آخرین رویارویی رئیس جمهور و مخالفان سه روز پیش به خشونت های خیابانی کشیده شد و مخالفان در  خیابان مشهور«حبیب بورقیبه» پایتخت  دست به تجمع و اعتراض زدند.

درگیری بین پلیس تونس و معترضان در خیابان بورقیبه با شلیک گاز اشک آور برای متفرق کردن معترضان همراه بود و همزمان قیس سعید رییس جمهور تونس «اخلالگران در انجام همه پرسی این پیش نویس را تهدید به مقابله» کرد.

رئیس جمهور تونس بدون نام بردن از گروه یا افراد مشخصی گفت که «برخی با توزیع پول به افراد برای اخلال در همه پرسی پیش نویس قانون اساسی اقدام می کنند.»

وی تهدید کرد: دولت با تمام کسانی که مانع انجام وظیفه ما و برگزاری این همه پرسی می شوند به شدت مقابله می کند.

براساس اعلام رسانه ها، معترضان از جمله رهبران چندین حزب سیاسی و تشکل های مدنی روز جمعه با تجمع در خیابان حبیب بورقیبه در مرکز پایتخت تونس شعار «نه به ترس، نه به ارعاب، خیابان عرصه حضور مردم است» و «دیکتاتور، دست از سر قانون اساسی بردار» ، سرداردند.

رییس جمهور تونس در آغاز اقدام به طرح یک پیش نویس قانون اساسی کرد ولی اندکی بعد بیش از ۴۰ مورد اصلاحیه برای آنچه آن را «تصحیح اشتباهات موجود» خواند، به آن اضافه کرد و در این راستا متن مفاد پیش نویس را تغییر داده یا واژه های جدیدی به آن اضافه کرد.

براساس اعلام رسانه ها، با توجه به تحولات بحث برانگیز در تهیه پیش نویس قانون اساسی جدید، کارشناسان نرخ مشارکت را اندک پیش بینی می کنند.

این درحالی است که قیس سعید طی بیانیه ای از شهروندان تونسی خواسته است تا با حضور در پای صندوق های رای به این پیش نویس رای" آری "بدهند.

گروههای سیاسی "جنبش النهضه، قلب تونس، ائتلاف کرامت، جنبش تونس- اراده و امید، حزب جمهوری خواه، جریان دموکراتیک، بلوک دموکراتیک برای کار و آزادی، و حزب کارگر همه پرسی را تحریم" کرده و آن را یک «روند غیرقانونی» اعلام کرده اند.

همچنین "حزب القطب، اراده مردمی، کار و دستاورد، میهن پرستان دموکراتیک متحد، سندیکای روزنامه نگاران و کمپین شهروندان علیه کودتا" خواستار تحریم رفراندوم شده اند. این در حالی که اتحادیه کارگری تونس - بزرگترین اتحادیه کارگری در این کشور - حامیان خود را در تصمیم گیری دراین باره آزاد گذاشته است.

در همین حال، چند حزب و گروه سیاسی دیگر تونس شامل "جنبش مردمی، جریان مردمی، تونس پیشرو و اتحاد برای تونس" هم برعکس، تمایل خود را برای شرکت و دادن رأی «آری» اعلام کرده اند.

"وحید فرشیچی" رئیس انجمن "دفاع از آزادی‌های فردی تونس" با اعلام مخالفت این انجمن با همه پرسی متن پیش‌نویس قانون اساسی ابرازعقیده کرده است که این پیش‌نویس حاوی مغالطات و مواردی از جعل تاریخ است.

قیس سعید از ۲۵ ژوئیه (سوم مرداد) سال ۲۰۲۱ میلادی مجموعه‌ای از اقدام‌های فوق‌العاده را اتخاذ و با اعلام لغو اختیارات پارلمان، رفع مصونیت نمایندگان، انحلال هیات نظارت بر قانون اساسی و انحلال پارلمان و برکنار کردن شماری از قضات این کشور بن بست سیاسی شدیدی در تونس ایجاد کرد که با موجی از مخالفت‌ها و اعتراض‌های احزاب و جریان‌های سیاسی به ویژه جنبش النهضه این کشور روبرو شد.

مخالفان قیس سعید او را به کودتا علیه دستاوردهای دموکراتیک قیام سال ۲۰۱۱ میلادی که به برکناری «زین العابدین بن علی» دیکتاتور (رئیس جمهور وقت) تونس منجر شد متهم می‌کنند، اما قیس سعید می‌گوید که اقداماتش قانونی و برای نجات تونس از بحران سیاسی طولانی مدت ضروری است.

چندی پیش «منصف المرزوقی» رئیس جمهور اسبق تونس (بین سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۴) خواستار تحریم همه‌پرسی قانون اساسی این کشور توسط مردم تونس شده و گفته بود که "کودتا باید متوقف شود و کسی که کودتا کرده و کسانی که با آن همراه هستند باید محاکمه شوند و مسیر دموکراسی به کشور بازگردانده شود".

در سایه این شرایط، برخی کارشناسان پیش بینی می کنند که تونس در سایه زورآزمایی دولت و مخالفان بر سر همه پرسی و تصمیمات سیاسی پیاپی رئیس جمهور روزها و هفته های حساس و پر تنشی را بویژه با توجه به اوضاع ناگوار اقتصادی پیش رو خواهد داشت.

پژوهشگر عراقی: ترکیه بدنبال جدا کردن کرکوک و موصل از عراق است

رئیس مرکز مطالعات عراق و استرالیا دولت ترکیه را متهم کرد که به بهانه مبارزه با تروریسم بدنبال جدا کردن استان های کرکوک و موصل از عراق همانند شمال سوریه است.

از شراکت راهبردی تهران – مسکو تا هشدار کرونایی به کشورهای اروپایی

«احمد الیاسری» رئیس مرکز مطالعات عراق و استرالیا در مصاحبه مطبوعاتی با شبکه «النجباء» عراق به تشریح اهداف دولت ترکیه از اشغال شمال عراق و سوریه پرداخت و گفت: "اردوغان (رئیس جمهور ترکیه) ۱۰ درصد مساحت سوریه را به بهانه (مبارزه با) حزب کارگران کردستان جدا کرد و می خواهد کرکوک و موصل را هم به همین بهانه جدا کند."

وی از دولت عراق خواست تا از همه اهرم و برگه های برنده عراق در سطح بین المللی برای فشار بر ترکیه برای تغییر رویکرد خود استفاده کند.

پیش از این وزارت خارجه عراق اعلام کرد که ترکیه در پس حملات خود به عراق اهداف توسعه طلبانه ای علیه این کشور دارد.

وزارت خارجه عراق در بیانیه ای اعلام کرد: بغداد انتظار دارد که شورای امنیت بیانیه ای در محکومیت تعرض ترکیه به حاکمیت عراق صادر کند.

این وزارتخانه افزود: نامه بغداد به شورای امنیت بیش از ۲۲ هزار و ۷۴۰ مورد نقض حاکمیت عراق را مستند سازی کرده است.

در بیانیه وزارت خارجه عراق آمده است: ترکیه اهداف توسعه طلبانه ای در پس حملات خود دارد و توافقنامه ای امنیتی یا نظامی با آنکارا وجود ندارد.

وزارت امور خارجه عراق شنبه از ارسال شکایت نامه به شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تشکیل جلسه اضطراری درباره تجاوزات ترکیه خبر داده بود.

فواد حسین وزیر خارجه عراق پیشتر گفته بود که شورای امنیت فردا سه شنبه جلسه ای اضطراری برای بحث درباره حملات ترکیه به خاک عراق برگزار خواهد کرد.

حسین افزوده بود که مطابق توافق سال ۱۹۸۴ ترکیه و عراق به این کشور اجازه داده شد که نیروهای آن تا مسافت ۵ کیلومتری از مرز وارد خاک عراق شوند و این مجوز تنها برای مدت یک سال صادر شد.

ترکیه چهارشنبه گذشته، تفرجگاه «پره رخ» در استان دهوک در شمال عراق را هدف قرار داد که منجر به کشته شدن ۹ غیرنظامی و زخمی شدن ۲۳ نفر شد.

روایت روزنامه آمریکایی از چالش‌های اردوغان برای بایدن

روزنامه نیویورک تایمز با نقد سیاست خارجی اخیر آنکارا، اقدامات دوگانه رجب طیب اردوغان را در قالب یک شریک کاملا قابل اتکا برای غرب ندانسته و اینکه ترکیه همچنان سدی بر توسعه‌طلبی ناتو و عذاب و دردسری برای دولت بایدن است.

از شراکت راهبردی تهران – مسکو تا هشدار کرونایی به کشورهای اروپایی

تارنمای نیویورک تایمز دراین مقاله به قلم «مایکل کرویلی» (Michael Crowley) دراین خصوص نوشت: هرچند رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه طی روزهای اخیر بعنوان میانجی توانست در رفع مشکل (صادارات) غلات اوکراین کمک کند اما مقامات آمریکایی را در دیگر موارد به چالش کشانده و آنان را نگران ساخته است.

نیویورک تایمز نوشت: توافق غلات اوکراین که در استانبول به عمل آمد، اندکی بعد با حملات موشکی روسیه به شهر بندری «اودسا» اوکراین همراه شد، با این حال سخنگوی کاخ سفید همچنان از تلاش های اردوغان در این زمینه قدر دانی می کند، اما از دیگر سو و در پشت پرده، اردوغان همچنان منشا قابل توجهی از خشم و نگرانی برای مقامات آمریکایی باقی مانده است.
تکرار وتو عضویت فنلاند و سوئد به ناتو – نابودی توسعه ناتو

نویسنده این مقاله نوشت: درحالی کاخ سفید از اقدام اردوغان در رفع مشکل غلات اوکراین که در استانبول این توافق حاصل شد، قدردانی کرد که  چند روز قبل از آن و علی رغم موافقت قبلی آنکارا، اردوغان، هشدار خود مبنی بر اینکه وی مانع ناتو برای عضویت سوئد و فنلاند و تهدید وتوی این عضویت را تکرار کرد؛ در صورت واقعیت یافتن این هشدار، آنگاه  شرمساری عمیق ائتلاف غرب و دولت بایدن که  در تلاش برای  توسعه ناتو و مقابله با روسیه هستند، خواهد شد.

نیویورک تایمز نوشت: دوشنبه گذشته اردوغان هشدار داد که وی همچنان قادر است، درصورت برآورده نشدن خواسته هایش ، توسعه ناتو (با رد پذیرش سوئد و فنلاند) را متوقف سازد.

ملاقات تهران

این نشریه آمریکایی در نقد رفتارهای سیاسی اردوغان که با معیارهای غرب سنخیت ندارد، نوشت: سه شنبه گذشته اردوغان راهی تهران شد و با آیت الله ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری ایران و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ملاقات کرد و به گفته تحلیلگران، تصاویر دو رقیب اصلی آمریکایی با اردوغان، که وی رهبر یکی از کشورهای ناتو است، با روایت غرب از ایران و روسیه منزوی شده؛ در تضاد است.

اقدامات ترکیه در شمال سوریه

از دیگر موارد که نیویورک تایمز به نقد از اردوغان پرداخت مساله سوریه بود و نوشت: در روز جمعه گذشته سخنگوی کاخ سفید تصریح کرد که آمریکا نگران تهدیدهای جدید اردوغان در مناطق شمالی سوریه و علیه  جنگجویان کردی است که مورد حمایت واشنگتن قرار دارند.

تحلیلگر این مقاله نوشت: درمجموع اقدامات اردوغان که جو بایدن توانایی اندکی در محدود ساختن آن دارد و با توجه به آنکه ترکیه از لحاظ جغرافیایی بر سر راه شرق و غرب قرار گرفته و از موقعیت  راهبردی مهمی برخوردار است و  همچنین موقعیت وی بعنوان رهبر یک کشوری که متحد نظامی با غرب دارد،  اغلب در تضاد با دستور کار متحدان غربی وی  بوده و برای مقامات،  این نقش اغلب دیوانه کننده است.

فرار از مشکلات داخلی – تورم بالا در ترکیه

این نشریه آمریکایی در ادامه نوشت: یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود گفت «اغلب اقدامات دردسرساز سیاسی اردوغان منشا در ضعف در سیاست داخلی وی دارد، چراکه ترکیه با تورم بی سابقه که طی یک ماه گذشته ۸۰ درصد افزایش یافت، مواجه است».
یاری که به خودی ضربه می زند

نویسنده این مقاله در تحلیل اقدامات اردوغان نوشت: به گفته مقام پیشین آمریکایی، رفتار (سیاسی) اردوغان ضربه به خودی است.

بنابراین گزارش «الیزابت شکلفورد» (Elizabeth Shackelford) مقام سابق «دفتر خدمات خارجی»  آمریکا دراین باره گفته است: اردوغان در واقع «جو منچین»    - سناتور دموکرات ایالت ویرجینیای غربی که مانعی بر سر راه اقدامات بایدن شناخته می شود-  ناتو است.
اردوغان برای غرب قابل اتکا نیست

این مقاله در بخش دیگری می نویسد: درحالی که بایدن درنشست اخیر سران ناتو در اسپانیا از اردوغان درمورد درخواست خرید جنگنده های اف-۱۶ و به روز رسانی فن آوری تسلیحات آمریکایی که هم اکنون دراختیار دارد، حمایت کرده اما کنگره دراین باره تردید دارد؛  «کریس پاپاس» (Chris Pappas) نماینده مجلس نمایندگان آمریکا از نیوهمپشایر در این باره می گوید؛ «اردوغان سامانه دفاع هوایی  از روسیه خریداری کرده، اردوغان تجاوز نظامی به اوکراین را غیر قابل خوانده اما حاضر به پیوستن به تحریم های آمریکا و دیگر متحدان غربی  علیه روسیه نشده،  ترکیه در اوکراین بازی دوگانه ای در پیش گرفته و آنها (ترکیه و اردوغان) متحد قابل اعتمادی که بتوانیم روی آن حساب کنیم، نبوده‌اند».

نیویورک تایمز: در سیاست خارجی آمریکا، بایدن همان ترامپ است

روزنامه نیویورک تایمز نوشت: دولت جو بایدن در وعده و وعیدهای خود در سیاست خارجی از همان رویه ای که دونالد ترامپ رئیس جمهورس سلفش به عنوان اولویت خود در رویکرد چین، خاورمیانه و اعزام های نظامی اتخاذ کرده بود، پیروی می کند.  

از شراکت راهبردی تهران – مسکو تا هشدار کرونایی به کشورهای اروپایی

این روزنامه آمریکایی به نقل از تحلیلگران و مقام های سابق نوشت: با گذشت بیش از یک سال و نیم از دوران ریاست جمهوری بایدن، رویکرد دولت او در قبال اولویت های راهبردی سیاست خارجی، به طور شگفت انگیزی با سیاست های دولت ترامپ سازگار است.

این گزارش می افزاید: بایدن در مسیر مبارزات انتخاباتی وعده داده بود راه خود را از مسیرهایی که دولت قبلی در پیش گرفته بود، جدا کند و در پاره ای از موارد در زمینه سیاست خارجی این کار را انجام داده است. او ائتلاف های کشورش را  به ویژه در اروپای غربی، که ترامپ با ادعای «آمریکا در اولویت است» و انتقاد از سایر کشورها تضعیف کرده بود، ترمیم کرده است. در ماه‌های اخیر، تلاش‌های بایدن باعث شد واشنگتن رهبری ائتلافی را برعهده بگیرد که تحریم‌هایی را علیه روسیه در طول جنگ اوکراین اعمال می‌کند.

به نوشته نیویورک تایمز، بایدن حکومت های خودکامه را محکوم کرده، اهمیت دموکراسی را ترویج کرده و خواستار همکاری جهانی در مورد مسائلی از جمله تغییرات آب و هوایی و همه گیری ویروس کرونا شده است اما  بایدن در حوزه های کلیدی پیشرفتی نداشته و  نشان داده که ترسیم مسیرهای جدید در سیاست خارجی واشنگتن تا چه اندازه دشوار است.

این موضوع در ماه جاری همزمان با سفر بایدن به اسرائیل و عربستان سعودی مورد تاکید قرار گرفت؛ سفری که تا حدی با هدف تقویت روابط نزدیک‌تر میان کشورهایی بود که مقام های دولت ترامپ تحت توافقنامه ابراهیم سعی در ترویج آن داشتند.

نیویورک تایمز با اشاره به وعده های اولیه بایدن در قبال عربستان و سفر این هفته او به این کشور نوشت: در پشت پرده، آمریکا همچنان حمایت مهمی از ارتش عربستان در جنگ یمن می کند این در حالیست که بایدن وعده داده بود به این کمک ها پایان دهد زیرا عربستان در حملات هوایی خود  غیرنظامیان را به کشتن داده است.

برخی از مقام ها و تحلیلگران سابق چنین استدلال کرده اند که دولت ترامپ، برغم نقص‌های عمیق در فرماندهی کل قوا، چالش‌های مهم  منافع آمریکا را به درستی تشخیص داده و به دنبال مقابله با آن‌ها بوده است.

برخی دیگر از تحلیلگران بر این باورند که روش های انتخابی  بایدن مشکلات سیاست خارجی آمریکا را تشدید کرده و گاهی نیز از اصول اعلام شده رئیس جمهور منحرف شده است. به عنوان مثال، قانونگذاران ارشد دموکرات به رغم حمایت مقام های دولت آمریکا از آتش بس در یمن با میانجی گری سازمان ملل، از ملاقات بایدن با ولیعهد عربستان و کمک به ارتش سعودی انتقاد کرده اند.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: کاخ سفید در دولت بایدن انتشار راهبرد امنیت ملی خود را که برای انتشار در اوایل سال جاری پیش بینی می شد، به تعویق انداخته است.  مقام های مسئول به دلیل جنگ اوکراین در حال بازنویسی این راهبرد هستند و انتظار می رود سند نهایی همچنان بر رقابت میان کشورهای قدرتمند تاکید کند.

برخی از محققان می‌گویند سنت تداوم رویکرد بین دولت‌ها در آمریکا محصول ایده‌های مرسوم و تفکر گروهی برخاسته از تشکیلات سیاست خارجی دو حزب  اصلی در واشنگتن است.

اما برخی دیگر استدلال می کنند که شرایط بیرونی - از جمله رفتار دولت های خارجی، احساسات رای دهندگان آمریکایی و نفوذ شرکت ها – رهبران آمریکا را با طیف محدودی از انتخاب ها مواجه کرده است.

بایدن و ترامپ در تعهد به خروج نیروهای این کشور از افغانستان به خواست اکثر آمریکایی ها که از دو دهه جنگ خسته شده بودند پاسخ دادند.

برای بایدن خارج کردن نیروها از افغانستان فرصتی برای رسیدگی به امور ناتمام بود. او به‌عنوان معاون سابق رئیس‌جمهور از بازگرداندن نیروها به کشور، مطابق با تمایل اوباما برای پایان دادن به «جنگ‌های همیشگی» حمایت کرده بود، اما با مخالفت  ژنرال‌های آمریکایی مواجه شد که خواستار  حضور در افغانستان بودند.

بایدن پس از حمله روسیه به اوکراین و سومالی، نیروهای آمریکایی بیشتری را به اروپا فرستاده است و روند عقب‌نشینی نیروها در دوران ترامپ را معکوس کرده است. نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه نیز همچنان حضور دارند.

نیویورک تایمز در عین حال یکی از موارد بارز اختلاف در رویکرد بایدن و ترامپ را در برخورد با اروپا دانست و نوشت: در اروپا، بایدن راه خود را از  ترامپ جدا کرده است. دولت ترامپ در مقاطعی درمورد اروپا و روسیه رفتاری ضد ونقیض داشت، در حالی که ترامپ ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه را می ستود، از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) انتقاد می کرد و از کمک نظامی به اوکراین برای منافع سیاسی داخلی خودداری می کرد،البته برخی از مقام های تحت امر او برعکس عمل کردند.

بایدن و دستیارانش در مقابل به طور یکسان بر اهمیت ائتلاف های فراآتلانتیک تاکید کرده اند که این رویکرد به آنها در هماهنگی تحریم ها و ارسال سلاح برای مقابله با روسیه در اوکراین کمک کرده است.

ربوده شدن یک سرمایه‌دار سعودی در شرق لبنان

منابع خبری لبنان از ربوده شدن یک سرمایه‌دار سعودی به نام «حسین الشمری» در منطقه بعلبک در شرق لبنان خبر دادند.

از شراکت راهبردی تهران – مسکو تا هشدار کرونایی به کشورهای اروپایی

افراد ناشناس «حسین الشمری» سرمایه‌دار سعودی را برای خرید ملکی به منطقه بعلبک وقع در شرق لبنان کشانده و او را به مقصد نامعلومی منتقل کردند.

در این باره، پایگاه خبری العهد لبنان گزارش داد که نیروهای ارتش لبنان صبح امروز پس از دریافت گزارش ربوده شدن «حسین الشمری» سرمایه‌دار سعودی، عازم محله «الشراونه» شهر بلعلبک در شرق لبنان شدند.

بر اساس  این گزارش، نیروهای لبنانی در عملیات تفتیش و جستجو برای پیدا کردن حسین الشمری، مقادیری سلاح و مهمات کشف و ضبط کردند.

افکار جنگ‌طلبانه، عامل فرو رفتن واشنگتن در گرداب نظامی‌گری است

وب سایت آمریکایی «تراس‌اوت» (truthout) در نوشتاری افکار جنگ‌طلبانه مقام‌های آمریکا را عاملی برای گرفتار شدن این کشور در گرداب نظامی‌گری برشمرد.  

از شراکت راهبردی تهران – مسکو تا هشدار کرونایی به کشورهای اروپایی

این وب سایت در ادامه این نوشتار آورد: رسانه های جریان اصلی و سیاسی به طور معمول فرض می کنند که ایالات متحده یک غول جهانی دارای حسن نیت است که تلاش می کند دشمنان خطرناک را در تنگنا نگه دارد.

از اینروست که کریستوفر ری مدیر اف بی آی به تازگی عنوان کرد: روس ها سعی دارند ما را به فروپاشی وادارند، چینی ها تلاش می کنند افول ما را مدیریت کنند و ایرانی ها می کوشند ما را از بین ببرند.  

این سخنان در واقع معرف این مساله است که آمریکا قدرتمند و از هر سو تحت فشار است، هدایتگر جهان است که از سوی کشورهای متخاصم با هدف تضعیف سلطه واشنگتن بر جهان محاصره شده است.  

این طرز تفکر، بودجه دفاعی دولت آمریکا را تامین می کند که بیش از بودجه های نظامی مجموع ۱۰ کشور جهان است و پنتاگون حدود ۷۵۰ پایگاه نظامی در آن سوی مرزها دایر کرده است.

اما قربانی شناسی یکی از مواضع اصلی واشنگتن است در کنار این باور اصلی که ایالات متحده در کانون اهمیت جهان قرار دارد و باید جهان را به بهترین نحو کنترل کند.

در دهه های اخیر، قدرت نظامی آمریکا با چالش های جدیدی برای حفظ قدرت تک قطبی پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی روبه رو شده است.

در کنار چالش های تازه، انگیزه هایی برای به روز کردن واژگان سیاسی به منظور توجیه نظامی گری وجود دارد.

در اصل، تلاش ها برای ترسیم آمریکا به عنوان یک کشور کنارنگذاشتنی، به لفاظی های آشنا برای مداخله گری های ایالات متحده تبدیل شده است.

در سال ۲۰۲۲، لفاظی هایی از این دست به راحتی در بالاترین سطوح دولت آمریکا جای خواهد گرفت.

جذابیت چنین واژگانی هرگز در میان رسانه ها و مقام های واشنگتن کاهش نیافته است، زیرا ایالات متحده خود را ستاره اصلی در عرصه جهانی می داند، کشوری که تلاش می کند از خود در برابر بدخواهی دفاع کند.

رهبران واشنگتن نمی خواهند خورشید در امپراطوری آمریکا غروب کند، اما چین و بسیاری کشورهای دیگر ایده های دیگری دارند.

اخبار مربوط به تمایل نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا برای سفر به تایوان در ماه اوت (مرداد) با استقبال هیات تحریریه روزنامه وال استریت ژورنال توام شد که نوشت وی به دلیل برنامه ریزی برای اولین سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به این جزیره در مدت ۲۵ سال، سزاوار تحسین و تجلیل است.

با این حال، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا نسبت به انجام این سفر ابراز نگرانی کرد و گفت که تصور نمی کنم ارتش بر این باور باشد که این مساله در حال حاضر ایده خوبی باشد.

اما رویکرد تیم وی در مجموع تقابلی است و خطر یک جنگ بالقوه فاجعه بار با چین هسته ای را در بردارد.  

این گزارش در ادامه به مساله ایران پرداخت و نوشت: دولت ایران به توافق هسته ای که رسما برجام نامیده می شود، پایبند است. اما دولت ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا از این توافق خارج شد.

دولت بایدن به جای آنکه سریعا به آن ملحق شود، دودل شده و موانعی ایجاد کرده است.

دو هفته پیش، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد : ما تحریم ها را علیه تولید کنندگان نفت و پتروشیمی، حمل و نقل و شرکت های پیشرو در ایران اعمال می کنیم.  

وی تاکید کرد که بدون تعهد ایران به بازگشت به برجام، نتیجه این است که ما به هدف قرار دادن صادرات تولیدات انرژی ایران ادامه می دهیم.

در واکنش، تریتا پارسی معاون اجرایی موسسه کوئینزی در توئیتی آورد: بایدن به سیاست فشار حداکثری ترامپ ادامه می دهد و از آن استقبال می کند، اما انتظار نتیجه متفاوتی دارد.

امکان پرهیز از همه این موارد وجود داشت، اگر بایدن به برجام بازمی گشت، با یک فرمان اجرایی، همانطور که برای لغو خروج آمریکا از توافق آب و هوایی پاریس و سازمان جهانی بهداشت انجام داد.

موضوع قابل توجه دیگر، سفر اخیر بایدن به خاورمیانه بود، سفری به عربستان که دولتش باعث مرگ میلیون ها نفر و بدبختی گسترده در یمن شده است.

بایدن همچنین در این سفر از رژیم صهیونیستی اعلام حمایت کرد در حالی که تل آویو به اعمال آپارتاید بر مردم فلسطین ادامه می دهد.

رهبران دولت آمریکا هرگز از تعهد به حقوق بشر و دموکراسی خسته نمی شوند. در عین حال تاکید دارند که منابع پایان ناپذیر دشمنان، درصدد ضربه زدن به ایالات متحده است که نباید از تعامل اجباری با جهان دوری کرد. با این حال، برنامه واقعی آمریکا، اداره کردن جهان است.

نفوذ یک فروند پهپاد از غزه به فلسطین اشغالی

منابع خبری فلسطین از نفوذ یک فروند پهپاد از غزه به سمت فلسطین اشغالی خبر دادند.

از شراکت راهبردی تهران – مسکو تا هشدار کرونایی به کشورهای اروپایی

یکشنبه شب یک فروند پهپاد مقاومت به شهرک‌های مجاور نوار غزه نفوذ کرد.

منابع فلسطینی گزارشی درباره سرنوشت این پهپاد که از غزه به سمت شهرک‌های مجاور ارسال شده است، منتشر نکرده‌اند.

این در حالی است که مقاومت لبنان و فلسطین طی ماه‌های اخیر چندین فروند پهپاد اسرائیلی را شکار کرده است.

اواسط خردادماه گذشته، یک فروند پهپاد ارتش رژیم صهیونیستی از نوع کوادکوپتر در شمال غزه سقوط کرد.

اوایل خردادماه نیز یک فروند پهپاد صهیونیستی از نوع «اسکای لارک» در حد فاصل شهرک‌های «عیتا الشعب» و «رمیش» واقع در جنوب لبنان سقوط کرد.

کارشناسان معتقدند که عبور هرگونه پهپاد بر فراز فلسطین اشغالی نشان از ناکارآمدی گنبد آهنین و پیروزی مقاومت می‌دان

توصیه واشنگتن پست به بایدن: انصراف خود را اعلام کن

روزنامه واشنگتن پست در یاداشتی با توصیه به جو بایدن برای انصراف از حضور در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا، نوشت:این اقدام بایدن می‌تواند بار انتقادها علیه وی را سبک‌تر کند و در اذهان عمومی او را رییس‌جمهوری کارآمدتر جلوه دهد.

از شراکت راهبردی تهران – مسکو تا هشدار کرونایی به کشورهای اروپایی

در مطلب این روزنامه حامی دموکرات ها آمده است: رییس‌جمهوری آمریکا باید اعلام کند که در انتخابات ریاست جمهوری این کشور در سال ۲۰۲۴ شرکت نخواهد کرد، هرچند که رسم های متداول با این رویکرد مخالف است و هیچ رییس‌ جمهوری حتی اگر چنین برنامه‌ای داشته باشد آن را تا زمانی که مجبور نباشد اعلام نمی‌کند. چرا که این عمل به یقین توانایی‌های او را تا پایان مسئولیتش برای رسیدن به هرگونه دستاوری زیر سوال می‌برد.

واشنگتن پست با اشاره به اینکه درمورد بایدن همه محاسبات غیر از این را نتیجه می‌دهند، می نویسد: مهمترین دلیل برای طرح این پیشنهاد، موضوع انتخابات میان دوره‌ای نمایندگان مجلس و سنای آمریکا است که در ماه نوامبر امسال (آذرماه) برگزار خواهد شد.

بر همین اساس، درصورتی که بایدن انصراف خود را از نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ اعلام کند، در انتخابات میان‌ دوره‌ای آمریکا، تمرکز بر شایستگی نامزدها خواهد بود ولی در غیر این صورت، بحث‌های انتخاباتی به بررسی نکات مثبت و منفی دولت بایدن و اینکه آیا او باید برای دور بعدی نامزد شود یا خیر خواهند پرداخت.

به اعتقاد نویسنده این مطلب، رها شدن از مساله نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری بعدی، موقعیتی را برای بایدن فراهم می‌کند که با صراحت اعلام کند تمامی انرژی و تمرکزش را برای رفع نیازهای فوری ایالات متحده و مسائل تاثیرگذار بر آینده این کشور، هزینه خواهد کرد. همچنین این اقدام بایدن می‌تواند بار انتقادها علیه وی را سبک‌تر کند و در اذهان عمومی او را رییس‌جمهوری کارآمدتر جلوه دهد.

سیاست گذاری‌ دموکرات‌ها برای انتخاب رییس جمهوری ۲۰۲۴ از هم اکنون آغاز شده و درصورتی که بایدن انصراف خود را اعلام نکند جریان مخالف با وی رشد خواهد کرد. این موضوع می‌تواند از طرف رقبای بایدن در انتخابات ۲۰۲۴ و یا آن‌هایی که به دنبال جلب رضایت وی برای انصراف هستند، باشد.

این روزنامه در ادامه با تاکید بر اینکه  نتایج نامطلوب نظر سنجی‌ها درباره عملکرد رییس جمهور کنونی این کشور نیز بر شعله‌های این آتش می‌افزاید، نوشت: بایدن نمی‌تواند از عواقب اشتباه های لفظی پی در پی خود چشم‌پوشی کند. در حال حاضر بسیاری از مردم آمریکا، وی را رییس‌جموری مسن‌تر، ضعیف‌تر و ناکارآمدتر از آنچه در واقعیت وجود دارد، می‌دانند.

واشنگتن پست معتقد است بایدن از آنچه نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند، رییس جمهور بهتری است و در همین راستا با استناد به اقدام های بایدن در زمینه مسائلی از جمله محدودیت‌های اسلحه، مقابله با تورم، گرمایش زمین، جنگ اوکراین و روسیه و سیاست‌های خارجی عملکرد وی را قابل قبول دانسته است.

این درحالی است که ایالات متحده در سال‌های اخیر رشد قابل توجهی را در خشونت و تیراندازی‌های مرگبار و نرخ تورم تجربه کرده است.

دولت بایدن همچنین از ابتدای جنگ در اوکراین با اعمال تحریم‌های سنگین علیه روسیه و ارسال تجهیزات نظامی به اوکراین بر طبل ادامه این جنگ کوبیده‌ است.

جو بایدن که بازگشت به برجام از وعده‌های انتخابی وی بوده است، تاکنون هیچ‌گونه اقدام سازنده‌ای در این زمینه انجام نداده و  سیاست‌های دولت پیشین را ادامه داده است.

اخیرا روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: دولت جو بایدن در وعده و وعیدهای خود در سیاست خارجی از همان رویه‌ای که دونالد ترامپ به عنوان اولویت خود در رویکرد با چین، خاورمیانه و اعزام‌های نظامی اتخاذ کرده بود، پیروی می‌کند.

https://irna.ir/xjK۵fQ

**هشدار به کشورهای اروپایی برای مواجهه با موج جدید کرونا

مقام ارشد بهداشتی اتحادیه اروپا ضمن هشدار درباره «افزایش نگران کننده» شیوع کرونا گفت: کشورهای عضو این اتحادیه باید از هم اکنون خود را برای موج جدید همه‌گیری کووید-۱۹ در پاییز و زمستان آماده کنند.

از شراکت راهبردی تهران – مسکو تا هشدار کرونایی به کشورهای اروپایی

استلا کِریاکیدس (Stella Kyriakides) کمیسر بهداشت و امنیت غذایی اتحادیه اروپا همچنین هشدار داد همه گیری کرونا هنوز تمام نشده است و جایی برای سهل انگاری وجود ندارد.

این مقام اروپایی به رادیو دولتی قبرس گفت: متاسفانه، همه گیری افزایش نگران کننده ای را در چندین کشور نشان داده است.

وی افزود: در دو ماه گذشته، با آگاهی کامل از این که موج جدید همه گیری نمی تواند و نباید فشار بیشتری بر اقتصاد یا جوامع ما به ویژه در شرایط ناشی از جنگ اوکراین و افزایش تورم وارد کند، خود را برای پاییز و زمستان آماده کرده ایم.

کِریاکیدس که خود اهل قبرس است به این رسانه قبرسی گفت که کمیسیون اروپا از کشورهای عضو خواسته است از اکنون برای افراد بالای ۶۰ سال و گروه های آسیب پذیر به  تزریق دز واکسن تقویتی کرونا سرعت دهند.

وی گفت: ماه های اخیر باید ماه های آماده سازی باشند و نظام های سلامت و بهداشت ما باید خود را برای موج های جدید احتمالی که ممکن است با آنفولانزای فصلی توام شود مهیا کنند.

سازمان جهانی بهداشت از محققان خواسته است به منظور مقابله موثرتر با کووید -١٩ و جلوگیری از عوارض آن، واکسن‌های جدید تولید کنند.

این درخواست درحالی مطرح شده که هنوز  کشورهای جهان نتوانسته اند  به هدف واکسینه‌کردن ۷٠ درصد از جمعیت جهان تا اواسط سال دست یابند.

براساس یک مطالعه جدید کە در هفتەنامە پزشکی "لنست" در بریتانیا منتشر شدە است، واکسن‌های موجود جان ٢٠ میلیون نفر را در سراسر جهان نجات داده‌اند.

با این حال، جهان با توزیع عادلانه واکسیناسیون فاصله زیادی دارد. در کشورهای فقیرتر، تنها ٢٨ درصد از جمعیت سالمندان و تنها ٣٧ درصد از کارکنان بهداشت و درمان واکسینه شده‌اند.

سرنگونی پهپاد ترکیه در دهوک عراق

منابع رسانه ای عراق بعد از ظهر امروز (دوشنبه) از ساقط شدن یک فروند پهپاد متعلق به ترکیه در استان دهوک واقع در شمال این کشور خبر دادند.

از شراکت راهبردی تهران – مسکو تا هشدار کرونایی به کشورهای اروپایی

کانال «صابرین نیوز» در خبری اعلام کرد که یک فروند پهپاد ترکیه در استان دهوک جایی که چهارشنبه گذشته هدف گلوله باران ترکیه قرار گرفت، ساقط شد.

در این خبر به نوع پهپاد سرنگون شده و اینکه از سوی چه گروه یا افرادی هدف قرار گرفته اشاره نشده است.

ترکیه چهارشنبه هفته گذشته، تفرجگاه «پره رخ» در استان دهوک را هدف قرار داد که منجر به کشته شدن ۹ غیرنظامی و زخمی شدن ۲۳ نفر شد.

این حمله با خشم گسترده مردم و مقام های عراق مواجه شده و بغداد از آنکارا به شورای امنیت سازمان ملل متحد شکایت کرد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار است فردا (سه شنبه) در نشستی اضطراری و فوق العاده به شکایت عراق از حمله زاخو و نقض چندین ساله حاکمیت این کشور از سوی ترکیه رسیدگی کند.

دیروز یکشنبه «فواد حسین»، وزیر امور خارجه عراق در جمع نمایندگان مجلس کشورش گزارش داد که ترکیه از سال ۲۰۱۸ تاکنون بیش از ۲۲ هزار و ۷۰۰ بار حاکمیت عراق را نقض کرده و وزارت امور خارجه ۲۹۶ یادداشت اعتراضی نسبت به حملات ترکیه ارائه کرده است.

کرملین: روسیه علاقه‌ای به قطع کامل انتقال گاز به اروپا ندارد

دمیتری پسکوف سخنگوی ریاست جمهوری روسیه روز دوشنبه اعلام کرد، مسکو علاقه ای به قطع کامل عرضه گاز به کشورهای اروپایی ندارد.

از شراکت راهبردی تهران – مسکو تا هشدار کرونایی به کشورهای اروپایی

پسکوف در واکنش به سخنان اورسلا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا مبنی بر اینکه اروپا در پی کاهش عرضه گاز روسیه باید خود را برای قطع کامل آن آماده کند، گفت: مسکو علاقه ای به این مساله ندارد.

پسکوف افزود: روسیه مسئول تامین گاز است و صرف نظر از آنچه در کمیسیون اروپا، در پایتخت های اروپایی و در آمریکا گفته می شود، روسیه کشوری بوده، هست و خواهد بود که تا حد زیادی امنیت انرژی اروپا را تضمین می کند.  

وی در عین حال هشدار داد که در صورتی که اروپا به مسیر خود در اعمال محدودیت ها و تحریم ها ادامه دهد، اوضاع کاملا متفاوت خواهد بود.

اروپا در ماه‌های گذشته به دلیل بحران سوخت ناشی از تحریم‌ها علیه روسیه، با افزایش سرسام‌آور بهای گاز روبرو شده ‌است. به گفته مقام های آلمانی، تاسیسات ذخیره‌سازی گاز این کشور در حال حاضر ۶۱ درصد است که کمتر از حد معمول برای این فصل بشمار می‌رود و در صورت توقف صادرات گاز روسیه، این کشور تنها برای دو ماه گاز کافی خواهد داشت.

آمریکا پایگاه‌های غیرقانونی خود در شمال سوریه را تقویت کرد

ارتش آمریکا همزمان با گسترش ارتش سوریه در شمال و شرق سوریه، پایگاه‌های غیرقانونی خود در اطراف شهر الحسکه را با دو کاروان جدید حامل تجهیزات نظامی و خودروهای زرهی تقویت کرد.

از شراکت راهبردی تهران – مسکو تا هشدار کرونایی به کشورهای اروپایی

کاروانی متشکل از ۲۰ کامیون، مخازن سوخت و کامیون مملو از خودروهای زرهی و مهمات جنگی بعد از ظهر دیروز یکشنبه وارد پایگاه‌های ارتش آمریکا در «سد غربی»، «تل بیدر» و «قصرک» در شمال شهر الحسکه شد.

خبرگزاری اسپوتنیک ضمن اعلام این خبر، ویدئوی مربوط به عبور این کاروان از جاده (الحسکه - رقه - حلب / M۴) در نزدیکی شهر التوینه (۱۲ کیلومتری غرب شهر الحسکه) را منتشر کرد.

در ادامه گزارش اسپوتنیک آمده که پایگاه‌های فوق الذکر آمریکا همزمان با افزایش تعداد نیروها و تجهیزات ارتش سوریه و روسیه در شمال و شرق سوریه، پس از توافق با «قسد» برای جلوگیری از هرگونه اقدامات نظامی احتمالی ترکیه، شاهد عملیات توسعه نظامی و آموزش نظامی فشرده با سلاح و مهمات هستند.

شنبه گذشته، کاروانی از تسلیحات و تجهیزات لجستیکی ائتلاف آمریکایی از عراق وارد مناطق تحت اشغال «نیروهای دموکراتیک سوریه» (قسد) در شمال شرق سوریه شد.

در همین رابطه، اسپوتنیک به نقل از منابع محلی سوریه نوشت که کاروانی از تسلیحات و تجهیزات لجستیکی ائتلاف آمریکایی متشکل از ۶۰ کامیون، عصر شنبه از طریق گذرگاه غیرقانونی الولید از عراق وارد خاک سوریه شد.

به گفته منابع محلی، این کاروان شامل خودروهای جنگی پیشرفته برادلی، خودروهای زرهی، تجهیزات سامانه راداری و کامیون‌های حامل مواد لجستیکی و چندین دستگاه تانک بود.

با شکست گروه تروریستی «داعش» به عنوان بازوی نظامی آمریکا در سوریه در آذر سال ۹۶، نیروهای آمریکایی مستقیماً جایگزین آنها شدند و دقیقاً از همان زمان نیز به جای داعش شروع به استخراج و سرقت نفت و منابع سوریه کردند.

مناطق تحت اشغال نیروهای آمریکایی و شبه نظامیان تحت حمایت واشنگتن موسوم به «نیروهای دمکراتیک سوریه» (قسد) در الحسکه و دیگر مناطق شمالی سوریه، همواره شاهد اعتراض‌های شهروندان سوری به حضور اقدام‌های تروریستی اشغالگران و شبه نظامیان علیه ساکنان این مناطق است.

دولت سوریه بارها تاکید کرده که این شبه نظامیان و آمریکایی‌ها در شرق و شمال شرق سوریه هدفی جز غارت نفت این کشور ندارند و حضور آنان غیر قانونی است.

روزنامه پاکستانی از تصمیم اسلام‌آباد برای خرید گاز از ایران با ارز ملی خبر داد

روزنامه اقتصادی «بیزینس ریکوردر» پاکستان از طرح دولت این کشور برای خرید گاز مایع(LPG) از جمهوری اسلامی ایران با ارز ملی (روپیه) خبر داد و نوشت که این موضوع در جریان نشست آتی کمیسیون مشترک اقتصادی در اسلام‌آباد مورد بحث قرار خواهد گرفت.  

از شراکت راهبردی تهران – مسکو تا هشدار کرونایی به کشورهای اروپایی

بیزینس ریکوردر امروز به نقل از منابع آگاه در وزارت بازرگانی پاکستان افزود که دولت درحال تدوین برنامه‌ای است که براساس آن بتواند با پول ملی از ایران گاز ال پی جی وارد کند.  

در این گزارش آمده است: بیست و یکمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و پاکستان اواسط ماه آینده (اوت) به میزبانی اسلام‌آباد برگزار خواهد شد و موضوع تجارت گاز با ارز محلی از سوی تهران در دست بررسی است.  

این روزنامه پاکستانی افزود: همچنین موضوعات خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان، پروژه‌های مشترک شرکت گاز و پالایشگاه ملی نفت این کشور، مسائل مربوط به طرح‌های برق و همکاری با شرکت ایرانی توانیر، ارتقای تجارت تهاتر و مکانیزم پرداخت نیز در جریان نشست آتی مقامات ایران و پاکستان مورد بحث قرار خواهند گرفت.  

منابع آگاه وزارت بازرگانی به بیزینس ریکوردر گفتند: تهران و اسلام‌آباد بر تعهد خود نسبت به حل زودهنگام پروژه گاز تحت قرارداد خرید و فروش گاز (GSPA) تاکید و با اتخاذ تدابیر لازم در این خصوص موافقت کردند.  

این روزنامه افزود که اداره نفت پاکستان اعلام کرد که دولت اسلام‌آباد متعهد به اجرای پروژه انتقال گاز از ایران است.  

آخرین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و پاکستان اواخر فروردین ۱۳۹۶ به میزبانی تهران برگزار شد و اکنون اسلام‌آباد میزبان دور بعدی کمیسیون مشترک اقتصادی خواهد بود.  

پیش‌تر وزیر امور دارایی پاکستان با تاکید بر اهمیت ارتقای همکاری‌های اقتصادی و تجاری این کشور با جمهوری اسلامی ایران، گفت: اسلام‌آباد در تلاش برای رفع موانع در مسیر مناسبات تجاری به ویژه یافتن راه حل جایگزین برای روابط بانکی با تهران است.  

ضرب الاجل اجرای قرارداد خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان، دیماه ۱۳۹۳ تعیین شده بود. ایران مدتها قبل از فرا رسیدن این ضرب الاجل، با صرف هزینه‌ای معادل دو میلیارد دلار به تعهد خود عمل کرد و خط لوله انتقال گاز را تا نزدیک مرز مشترک با پاکستان احداث کرد. طبق قرارداد، طرف پاکستانی موظف به پرداخت جریمه تاخیر در اجرای تعهدات است اما جمهوری اسلامی ایران براساس حسن همجواری و همسایگی، تا کنون جریمه‌ای دریافت نکرده است. با این وجود پاکستان هزینه‌های هنگفتی را برای تامین بخش قابل توجهی از انرژی مورد نیاز این کشور از راه‌های مختلف از جمله وارد کردن گاز مایع از قطر صرف کرده است.

سفیر ایران از سفر قریب الوقوع امیرعبداللهیان به کویت خبر داد

سفیر جمهوری اسلامی ایران در کویت از سفر قریب الوقوع «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه کشورمان به کویت خبر داد.

از شراکت راهبردی تهران – مسکو تا هشدار کرونایی به کشورهای اروپایی

«محمد ایرانی» امروز (دوشنبه) در گفت و گوی اختصاصی با روزنامه «الرای» کویت با استقبال از  بازگشت نماینده کویت در سطح سفیر به تهران، انتخاب «بدر عبدالله المنیخ» به عنوان سفیر کویت در تهران را امری طبیعی برای تقویت روابط دوجانبه دو کشور به ویژه در زمینه مسائل سیاسی دانست.  

وی اظهار داشت: کویت سفیر خود را معرفی کرد و ما توافق کردیم. سفیر جدید کویت طی چند روز آینده وارد تهران خواهد شد. 

سفیر ایران در کویت با بیان اینکه افزون بر روابط تاریخی دو ملت، روابط بین وزیران امور خارجه ایران و کویت مستمر و خوب است، گفت: انتظار می‌رود روابط دو کشور در سطح بهتری توسعه یابد. 

ایرانی با تاکید بر اینکه حضور سفیر کویت در ایران فرصتی عالی برای توسعه سریع روابط دوجانبه در همه زمینه‌ها و در راستای تامین منافع دو کشور است، گفت:  انشاءالله این آغاز خوبی است.  

وی به این نکته اشاره کرد که جمهوری اسلامی ایران بیش از یک ماه پیش با معرفی «المنیخ» به عنوان سفیر کویت در تهران موافقت کرد، گفت که آماده پذیرایی از وی برای تسلیم استوارنامه هستیم. 

سفیر ایران در کویت همچنین از سفر قریب الوقوع «حسین امیر عبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران به کویت خبر داد و افزود: امیر عبداللهیان به زودی به کویت سفر خواهد کرد تا در مورد روابط دوجانبه و تحولات منطقه رایزنی کند. 

وی همچنین اظهار داشت: انتظار می‌رود که پس از سفر «علی سلاجقه» معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به کویت، برخی مقامات کویتی به تهران سفر کنند و تهران آمادگی دارد تا نتایج کارشناسی و تحقیقاتی در زمینه میدان گرد و غبار در کشورهای همسایه به ویژه کویت را ارائه و در زمینه طوفان شن و خاک با کویت تفاهمنامه امضا کند.

در همین راستا، پایگاه خبری اماراتی «ارم نیوز» با اشاره به انتخاب «بدر المنیخ» به عنوان سفیر کویت در ایران، از وی به عنوان یکی از دیپلمات های برجسته وزارت امور خارجه کویت نام برد.

این پایگاه با برشمردن سمت های المنیخ در طول دوران فعالیت دیپلماتیک خود در کویت نوشت: المنیخ به عنوان دبیر اول سفارت کویت در لندن کار می کرد و در سال ۲۰۱۰ میلادی که شیخ «محمد صباح السالم الصباح» وزیر امور خارجه بود، به سفارت کویت در پرتوریا منتقل شد. 

به نوشته ارم نیوز، المنیخ در وزارت امور خارجه کویت سمت مهمی برعهده داشت و همزمان با عضویت غیر دائم کویت در شورای امنیت در دوره ( ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ میلادی) به عنوان معاون نماینده دائم کشور کویت در سازمان ملل فعالیت می کرد.

مسکو: غرب و انگلیس از طرح کی‌یف در ربودن هواپیماهای روسیه حمایت کرده‌اند

سازمان امنیت فدرال روسیه (FSB) اعلام کرد، تلاش اداره اطلاعات وزارت دفاع اوکراین برای ربودن هواپیماهای نیروهای هوافضای روسیه با حمایت دستگاه های اطلاعاتی غرب و عمدتا سرویس های ویژه اطلاعاتی انگلیس انجام شده است.

از شراکت راهبردی تهران – مسکو تا هشدار کرونایی به کشورهای اروپایی

خبرگزاری تاس به نقل از یکی از ماموران FSB  در مصاحبه کانال تلویزیونی «راشیا-۲۴» نوشت: واضح است که این عملیات با حمایت دستگاه های خاص اطلاعاتی غرب و مهم تر از همه انگلیس انجام شده است.

سرویس امنیت فدرال روسیه همچنین اعلام کرده که «کریستو گروزوف» (Christo Grozev) خبرنگار وبسایت روزنامه نگاری تحقیقاتی «بلینگ کَت» (Bellingcat) (که به عنوان عامل بیگانه در روسیه شناخته می شود) در این عملیات شرکت داشته است.

به نوشته راشاتودی، وی به عنوان راننده در مسکو راه پیدا کرده بود تا پیش‌پرداخت را به خلبان‌های روسی که گفته می‌شود با شرکت در عملیات هواپیماربایی موافقت کرده بودند، تحویل دهد.

مامور FSB همچنین گفت: ما می دانیم که گروزوف با سرویس اطلاعات مخفی انگلیس، آم ای ۶، در ارتباط بوده است.

وی افزود: دستگاه اطلاعات اوکراین به تازگی از مخفی کردن روابط خود با سرویس های اطلاعاتی خاص در کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) خودداری کرده و به دنبال روابط نزدیک تر با حامیان خود از واشنگتن و لندن است.

پیشتر سرویس امنیت فدرال روسیه گزارش داده بود که عملیات تحت حمایت ناتو توسط اداره اصلی اطلاعات در وزارت دفاع اوکراین را برای ربودن جنگنده های نیروهای هوافضای روسیه کشف و خنثی کرده است.

بر اساس ویدئوی ضبط شده از مکالمه ای با یک مامور اطلاعات نظامی اوکراین،آنها آماده بودند برای ربودن هواپیمای روسیه تا ۲ میلیون دلار پرداخت کنند.

چین ورزشگاه ۱۰ هزار نفری در جزایر سلیمان می‌سازد

را در سال ۲۰۱۹ با تایوان قطع و با چین آغاز کرد. از زمان امضای پیمان امنیتی دوجانبه این جزیره با چین در ماه آوریل سال ۲۰۲۲، جزایر سلیمان به خط مقدم رقابت فزاینده ژئوپلیتیکی بین چین و آمریکا تبدیل شده است.

از شراکت راهبردی تهران – مسکو تا هشدار کرونایی به کشورهای اروپایی

براساس بخش‌های افشا شده این پیمان در رسانه‌ها، چین امکان استقرار پلیس، ارتش و سایر نیروهای نظامی خود را در جزایر سلیمان خواهد داشت و کشتی‌های آن نیز می‌توانند در این کشور پهلو بگیرند.

کیودو نوشته است: مری لاوا یک زن ۳۸ ساله که در زمان افشای بخش‌هایی از پیمان امنیتی مذکور با آن مخالف بود اما حالا با توجه به ساخت ورزشگاهی ۱۰ هزار نفره توسط چین در این کشور، نظرش را تغییر داده است.

وی در این خصوص گفت: ساخت این ورزشگاه به برخی از مدارس برای آماده سازی جهت بازی‌های اقیانوس آرام کمک زیادی خواهد کرد. ما در آینده مکان مناسبی برای میزبانی و تشویق جوانان خود خواهیم داشت.

جان بره یکی دیگر از شهروندان هونیارا نیز به این خبرگزاری ژاپنی گفت: فکر نمی‌کنم دولت اجازه ایجاد پایگاه نظامی را به چین بدهد. در حال حاضر قضاوت درباره پیمان امنیتی با کشوری که تازه در سال ۲۰۱۹ روابط با آن برقرار شده، زود است.

چین و جزایر سلیمان هنوز به طور رسمی متن پیمان امنیتی خود را منتشر نکرده اند.

ورزشگاه ملی جزایر سلیمان یکی از ۹ پروژه ساختمانی بزرگی است که چین قصد دارد قبل از میزبانی بازی‌های اقیانوس آرام ۲۰۲۳ با کمک‌های ۳۰ میلیون دلاری خود برای این کشور احداث کند.


شمار قربانیان سیل یمن به ۲۰ نفر افزایش یافت

رسانه های عربی از افزایش شمار قربانیان سیل در یمن به ۲۰ تَن خبر دادند.

از شراکت راهبردی تهران – مسکو تا هشدار کرونایی به کشورهای اروپایی

شمار قربانیان بر اثر جاری شدن سیل در تعدادی از استان‌های یمن طی ۲۴ ساعت گذشته به ۲۰ نفر افزایش یافته است.  

بر اساس گزارش این شبکه خبری، در میان قربانیان یک خانواده ۱۰ نفره که بیشتر آن‌ها زن و کودک هستند، وجود دارد. به گفته یک منبع محلی این خانواده در حالی که با خودرو در شهرستان بیجان در غرب استان شبوه در حال تردد بودند، غرق شدند و جان خود را از دست دادند.  

همچنین پایگاه ۲۶ سپتامبر یمن نیز نوشت:  با اعلام جان باختن ۳ نفر از یک خانواده در استان صنعا پایتخت یمن، شمار قربانیان سیل اخیر طی  ۲۴ ساعت گذشته به ۲۰ تَن افزایش یافته است. 

همچنین «عزالدین الطاهش» رئیس اداره کل حفاظت از شهرهای تاریخی یمن به پایگاه خبری ۲۶ سپتامبر گفت که جاری شدن سیل به بیش از ۷۰ خانه تاریخی در شهر قدیم صنعا آسیب وارد کرده است.

چارچوب هماهنگی: محمد شیاع السودانی به عنوان نامزد نخست وزیری عراق انتخاب شد

بیانیه چارچوب هماهنگی شیعی تصریح دارد که محمد شیاع السودانی با اجماع اعضای چارچوب هماهنگی شیعه به عنوان نامزد نخست وزیری عراق معرفی شده است.

از شراکت راهبردی تهران – مسکو تا هشدار کرونایی به کشورهای اروپایی

همچنین منابع سیاسی آگاه در چارچوب هماهنگی می گویند این نهاد تصمیم گرفت محمد شیاع السودانی را به عنوان نامزد نخست وزیری معرفی کند.

سعد السعدی عضو دفتر سیاسی عصائب اهل الحق عراق (یکی از گروه های چارچوب هماهنگی) به خبرنگار ایرنا گفت: محمد شیاع السودانی با اجماع و نظر اعضای چارچوب هماهنگی دقایقی پیش به عنوان نامزد نخست وزیری آینده عراق معرفی شد.

حیدر البرزنجی یکی از آگاهان سیاسی و از چهره های نزدیک به چارچوب هماهنگی شیعی عراق در گفت و گویی با ایرنا این خبر را تایید کرد و گفت: آقای السودانی مورد اجماع چارچوب هماهنگی قرار گرفته و اکنون نوبت کردها است که تکلیف نامزد ریاست جمهوری عراق را مشخص کنند.

منبع: ایرنا
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••