به گزارش سراج24؛ تحقق توسعه پایدار مستلزم ایجاد رفاه، معیشت، ریشه کنی فقر و برخورداری همگان از زندگی مطلوب است واستراتژی توسعه نهتنها مستلزم تسریع رشد اقتصادی است، بلکه مستلزم آن است که سطح زندگی گروه های بسیار وسیع جمعیت کهعمدتا در جریان رشد اقتصادی ثابت مانده است، بهبود یابد.
در بازار مواد غذایی هر چقدر هم که قیمتها افزایش یابد، باز تقاضا وجود دارد چرا که زندگی و حیات انسان به این کالاها وابسته است؛از این رو کوچکترین افزایش قیمت در بازار مصرفی مواد غذایی در زندگی و معیشت اقشار مختلف جامعه تاثیر می گذارد. بر همیناساس مرکز برنامهریزی و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تهیه گزارشی در خصوص تحلیل آماری تغییرات قیمتاقلام خوراکی در خانوارهای شهری اقدام کرده است.
در این گزارش متوسط قیمت اقلام خوراکی در خرداد ماه در مقایسه با ماه قبل نشان می دهد که در ۱۷ قلم از کالاهای منتخب (۷۰.۸درصد) تغییرات بیش از ۱۰ درصد بوده است و بیشترین افزایش قیمتها در کالاهای منتخب مربوط به روغن مایع، پنیر ایرانی پاستوریزهو ماست پاستوریزه است. البته در هیچ یک از کالاهای منتخب، تغییرات منفی و کاهشی مشاهده نشده و کمترین افزایش قیمتها مربوط بهچای خارجی بستهای، خیار و گوجه فرنگی است.
بررسی مقایسه متوسط قیمت اقلام خوراکی در ماه جاری با خرداد سال گذشته نیز حاکی از آن است که در ۷ قلم از کالاهای منتخبتغییر قیمت بیش از ۱۰۰ درصد بوده و بیشترین افزایش قیمت را اقلامی همچون روغن مایع، سیب زمینی و برنج ایرانی درجه به خوداختصاص دادهاند. طی این مدت چای خارجی بستهای، موز و گوشت گوسفندی کمترین افزایش قیمت را تجربه کردهاند.
به گزارش ایسنا، به موجب این گزارش متوسط قیمت حدود ۹۵.۸ درصد اقلام منتخب شامل برنج ایرانی و خارجی درجه یک، گوشت گاو یاگوساله، مرغ ماشینی، شیر پاستوریزه، ماست پاستوریزه، پنیر ایرانی پاستوریزه، تخم مرغ، کره پاستوریزه، روغن مایع، موز، سیب وپرتقال، خیار گوجه فرنگی، سیب زمینی، پیاز، لوبیاچیتی، عدس، قند، شکر، رب گوجه فرنگی و چای خارجی بستهای فراتر از حد بحرانیقرار دارند که اصلاح و آزادسازی قیمتها تاحدودی موجب ایجاد شیب صعودی در اقلام خوراکی شده است.