اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۲۸:۵۶
اذان ظهر ۱۲:۰۹:۵۹
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۵۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۴:۴۷
غروب آفتاب ۱۸:۲۳:۴۵
نیمه شب ۲۳:۲۶:۵۰
قیمت سکه و ارز
۱۴۰۱/۰۴/۲۲ - ۱۲:۳۰
کنعانی:

هراقدام نابخردانه صهیونیست‌ها را با قاطعیت پاسخ می‌دهیم

سخنگوی جدید وزارت امور خارجه در پاسخ به فارس با بیان این‌که زمان و مکان مذاکرات رفع تحریم‌ها بزودی تعیین می‌شود، گفت: ایران روابط خارجی و توسعه روابط اقتصادی و تجاری خود را معطل برجام و گفت‌وگوها برای رفع تحریم‌ها نخواهد کرد.

هراقدام نابخردانه صهیونیست‌ها را با قاطعیت پاسخ می‌دهیم

به گزارش سراج24؛ به نقل از فارس، ناصر کنعانی سخنگوی جدید وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (چهارشنبه) ۲۲ تیر ماه در نخستین نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع خبرنگاران به عوان سیزدهمین سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: این جلسه در آستانه یک سالگی دولت سیزدهم در حال برگزاری است. امیدوارم با ارتباط سازنده و تعامل و همکاری نزدیک بین دستگاه دیپلماسی و خانواده بزرگ و اثرگذار رسانه گروهی، مطبوعات به مسؤولیت خطیر خود در این حوزه حساس و مهم عمل کنیم و همکاری متقابل و سازنده‌ای را داشته باشیم.

این دیپلمات ارشد کشورمان خاطرنشان کرد: شاهد یکی از بانشاط ترین و پویاترین دوران در مناسبات و سیاست خارجی ایران بودیم که همچنان این پویایی را در روزها و ماه‌ها و سال‌های آینده شاهد خواهیم بود. سفرهای متعدد سران، روسای جمهور، مقامات عالیرتبه و وزرای خارجه به ایران، تهران را به پایتخت دیپلماسی فعال منطقه‌ای تبدیل کرده است. شاهد سفرهای متعدد رئیس جمهور و وزیر خارجه و سایر وزرار و مسؤولان عالیرتبه به کشورهای مختلف به خصوص در حوزه همسایگان بوده و هستیم که می‌تواند نمایی از ایران قوی و تجلی ایران قوی با به کارگیری دیپلماسی فعال و متوازن باشد.

کنعانی ادامه داد: طی روزهای آینده شاهد سفرهای مهمی از سران کشورهای همسایه و منطقه به ایران خواهیم بود. اینکه رویکرد و حرکت دستاه دیپلماسی مبتنی بر سیاست کلی نظام و منویات مقام معظم رهبری و سیاست‌های بالادستی نظام براساس مولفه‌های گفتمانی و رویکرد سیاست خارجی فعال و پویای دولت سیزدهم شکل گرفته و بر همین مبنا ان‌شاءالله ادامه می‌یابد. تکمیل فرآیند همگرایی با سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و توجه به سیاست منطقه گرایی و آسیاگرایی و توجه به توسعه روابط با نهادهای منطقه‌ای مثل شانگهای، بریکس و ... وجه دیگری از این دیپلماسی فعال و پویاست.

وی افزود: تأکید بر دیپلماسی اقتصادی با هدف بهبود معیشت مردم با هدف خنثی سازی تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه علیه مردم ایران از طریق تمرکز بر روابط دوجانبه با کشورهای مستقل و توجه به چندجانبه گرایی اقتصادی و تقویت سیاست همسایگی از دیگر توجهات راهبردی دولت و دستگاه دیپلماسی است. مرکز دیپلماسی عمومی وزارت خارجه در این دوره همگام و همسو با دیگر معاونت‌ها و واحدهای مختلف سیاسی، اقتصادی و حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه در خدمت تحقق اهداف سیاست خارجی کشور خواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه در این جلسه از تلاش‌های ارزنده خطیب‌زاده تشکر و قدردانی کرد و به او خسته نباشید گفت و برای او آرزوی مزید توفیق در خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی کرد.

وی همچنین اعیاد قربان و غدیر را تبریک گفت.

کنعانی در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات جو بایدن رئیس جمهور آمریکا که مدعی شده افزایش فشارهای اقتصادی و دیپلماتیک به ایران میزان حملات تحت حمایت ایران به نیروهای آمریکایی را در مقایسه با دو سال قبل کاهش داده است، گفت: جای بسی تعجب است که اگر دولتمردان آمریکایی فکر می‌کنند با بیان جملاتی از این قبیل یا نوشتن مقالاتی در یک روزنامه می‌توانند نتیجه عملکرد سوء، مخرب و ویرانگر خود را که در طول سالیان متمادی در منطقه و غرب آسیا اعمال کردند توجیه و تبیین کنند. بایدن و مقامات آمریکا می‌دانند نگاه مردم منطقه نسبت به سیاست مداخله جویانه آمریکا در منطقه چیست. در آستانه سفر رئیس جمهور آمریکا به منطقه قرار داریم. در مقاله خود یکی از اهداف اساسی سفرش را کمک به تقویت صلح و امنیت در منطقه عنوان کرد و ایجاد ثبات و آرامش در منطقه و حل و فصل اختلافات. خیلی تلاش می‌کنم خوشبین باشم ولی نگاهی اجمالی به سنت سیاست خارجی آمریکا در طول سالیان طولانی نشان می‌دهد این اظهارات نمی‌تواند اظهارات توام با سیاست عملی آمریکا در منطقه باشد.

وی گفت: ایجاد ثبات و آرامش در منطقه نیازمند تغییر عملی در رفتارهای آمریکاست. ماهیت رژیم صهیونیستی در منطقه نامشروع و غیرقانونی است و طی هفت دهه تاریخی تمام عیار از جرم و اشغالگری است. آمریکا حامی تمام عیار این رژیم است. سیاست مداخله جویانه در آمریکا سیاستی غیرقانونی است. حضور غیرقانونی آمریکا در هیچ کدام از کشورهای منطقه از جمله عراق و افغانستان آورنده نظم و امنیت در این کشورها نبوده و خسارات مادی و بشری برای مردم منطقه و رنج و اندوه برای آنها به ارمغان آورده است. دولت آمریکا نمی‌تواند با یک مقاله فرافکنی کند و حضور نیروهای خود در منطقه را به نیروهای ایران یا منتسب به ایران عنوان کند.

کنعانی ادامه داد: دولت آمریکا و رئیس جمهور این کشور یک بازنگری در سیاست خارجی منطقه ای آمریکا و نگاهی به نوع نگاه افکار عمومی در منطقه کنند و رفتار خود را تغییر داده و سیاست حمایت از رژیم صهیونیستی را متوقف کنند. پرهیز از مداخله در امور داخلی کشورها و پرهیز از ائتلاف‌های نمادین در منطقه و احترام به سیادت و حاکمیت و استقلال کشورها بهترین رفتاری است که دولت آمریکا می‌‌تواند اتخاذ کند تا ثبات و آرامش به منطقه بازگردد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره آخرین وضعیت اسدالله اسدی دیپلمات بازداشت شده ایران در بلژیک بیان کرد: پیگیری آزادی هر چه سریع‌تر این دیپلمات عزیز ایران از ابتدای دستگیری غیرقانونی ایشان و دستگیری و بازداشت مغایرت آمیز ایشان بر مبنای کنوانسیون وین در پیگیری‌های وزارت خارجه و تمامی دوایر ذیربط دولتی ایران قرار داشته و دارد. آزادی بی قید و شرط ایشان درخواست جدی و موکد ایران است. گفت ‌گوها و مشورت‌های سیاسی با مقامات بلژیک برقرار است و ارتباط و مشورت های نزدیکی در حوزه قضایی با دولت بلژیک برقرار است. امیدواریم در بستر اقدامات انجام شده و پیگیری‌های صورت گرفته و تلاش‌هایی که تا الان انجام دادیم بزودی شاهد آزادی این دیپلمات ارزنده ایران باشیم و گمان می‌کنیم دولت بلژیک باید به درخواست قانونی و به حق ایران توجه کند و تحت تاثیر جوسازی یک جریان روسیاه و کاملا شناخته شده که تصویر و کارنامه سیاهی در ارتباط با ملت ایران دارد،‌ قرار نگیرد.

کنعانی درباره اظهارات نخست وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر این‌که همچنان آزادی عمل داریم با برنامه هسته‌ای ایران مقابله کنیم نیز بیان کرد: طنز تلخی است رژیمی که عضو هیچ کدام از معاهدات عدم اشاعه و نظارت‌های بین‌المللی در حوزه هسته‌ای نیست و تاریخ سیاه و روشنی از نقض قوانین بین‌المللی و تاریخچه‌ای از تجاوز به ملت‌ها دارد و زرداخانه‌ هسته‌ای جمع کرده درباره فعالیت‌های صلح آمیز ایران اظهارنظر می‌کند.

وی گفت: فعالیت‌های هسته‌ای ایران کاملا روشن و قانونی است و عضو آژانس و معاهده عدم اشاعه است و تمامی فعالیت‌های ایران زیرنظر آژانس انجام می‌شود. رژیم صهیونیستی با دارا بودن زرداخانه هسته‌ای و عدم عضویت در معاهده عدم اشاعه حق ندارد در ارتباط با فعالیت‌های صلح آمیز ایران اظهارنظر کند. توانمندی هسته‌ای و زرداخانه این رژیم خطری برای صلح و امنیت بین‌المللی است و این مسؤولیت مجامع بین‌الملی و سازمان ملل و آژانس است که به وضعیت هسته‌ای این رژیم رسیدگی کرده و آن را مجبور کنند تحت مقررات عدم اشاعه قرار بگیرد. قانون گریزی این رژیم نتیجه حمایت بی قید و شرط برخی کشورها از جمله آمریکاست.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: ایران به طور قطع هرگونه اقدام نابخردانه این رژیم را با جدیت و با قاطعیت و پشیمان کننده پاسخ خواهد داد.

وی درباره درگیری نیروهای مرزبانی ایران و طالبان گفت: امنیت مرزهای ایران و افغانستان برای گسترش مناسبات تجاری بسیار حائز اهمیت است. شرایط در افغانستان قابل درک است ولی انتظار ایران از مقامات هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان این است تامین امنیت مرزهای مشترک را قبول کنند و به تلاش‌ها و حسن نیت ایران برای برگزاری نشست‌های مشترک برای ایجاد امنیت پاسخ مثبت بدهند. امروز نشست مشترکی بین طرفین برقرار است.

* کسی که در مقام مطالبه گر و سؤال کننده است ایران است

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری فارس درباره اظهارات وزیر خارجه فرانسه که ایران را به توسل به تاکتیک‌های تأخیری و بازگشت به مواضع قبلی در مذاکرات دوحه متهم کرده و گفته که فرصت برای احیای برجام رو به پایان است، گفت: موضع ایران در خصوص روند مذاکرات رفع تحریم کاملا روشن و مشخص است. پیام واضح ایران این است به روند دیپلماسی چندجانبه برای حل و فصل اختلافات پایبند و ملتزم هستیم. وزیر خارجه هم چند بار اشاره کرد اگر نبود اقدامات و تلاش‌های توام با حسن نیت ایران چه بسا پنجره دیپلماسی برای موضوعات باقیمانده تا الان باز نمی‌ماندو حتما طرف‌های مقابل و آمریکا می‌دانند باز ماندن پنجره مذاکرات و مفتوح ماندن میز مذاکره حاکی از تدبیر حکمیانه ایران است.

کنعانی بیان کرد: ایران مسؤولیت‌ها و تعهدات خود را به صو رت کامل انجام داده و این دولت آمریکا بود که غیرقانونی و یکجانبه و خارج از مسئولیت‌های خود توافق را ترک کرد هو از اجرای تعهداتش سرباز زده و این دولت‌های اروپایی برجام بودند که به رغم اینکه تعهد کردن مسئوولیت‌های خروج آمریا را بپذیرند و این خروج غیرقانونی را جبران کنند به جز کلام خالی هیچ اقدامی را در عمل به تعهداتشان انجام ندادند. کسی که در مقام مطالبه گر و سؤال کننده است ایران است و ایران این حق را برای طرف‌ها قائل نسیت که در مقام سؤال کننده و تهدید کننده قرار گیرند.

کنعانی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به روند مذاکرات پایبند است و مذاکرات به روال گذشته از طریق تبادل پیام چه در سطح وزیر خارجه با بورل و چه در سطح باقری مذاکره کننده ارشد کشورمان با مورا در جریان است و نحوه جمع بندی در خصوص ادامه مذاکرات و همچنین مکان مذاکرات در ارتباطات و پیام‌های طرفینی در حال رایزنی است و زمان و مکان مذاکرات در آینده بزودی تعیین خواهد شد.

وی گفت: عدم تعیین زمان و محل مذاکرات را به معنای پایان مذاکرات تلقی نمی‌کنیم. ایران در مسیر مذاکره قرار دارد و این مسیر را تا زمانی که طرف‌های متقابل به روند مذاکره و دیپلماسی چندجانبه پایبند باشند ایران در این مسیر قرار خواهد گرفت. ایران روابط خارجی و به ویژه توسعه روابط اقتصادی و تجاری خود را معطل برجام و گفت‌وگوهای هسته‌ای برای رفع تحریم‌ها نخواهد کرد.

کعنانی افزود: امیدواریم با رویکرد سازنده و هماراه با حسن نیت همه طرف‌های مذاکره از جمله آمریکا که مسئول اصلی شراط حاکم بر روند مذاکرات است امکان جمع بندی مذاکرات در آینده فراهم شود.

وی خاطرنشان کرد: ایران در دستیابی به توافقی که تامین کننده منافع ملت ایران باشد و تضمین کننده منافع اقتصادی ایران ناشی از برجام باشد در این مسیر جدی هستیم و تاکنون بیشترین ابتکارات را ایران در مذاکرات ارائه کرده و این طرف‌های مقابل هستند هم طرف اروپایی و هم مشخصا طرف آمریکایی که تصمیم سیاسی خود را بگیرند که آیا روند مذاکرات را به نتیجه برسانند.

* هشدار فرانسه برای عدم سفر به ایران

وی همچنین در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس درباره هشدار فرانسه به شهروندان این کشور برای عدم سفر به ایران هم گفت :‌ متاسفانه طرف فرانسوی بر مبنای یک رفتار غیرحرفه‌ای این چندمین بار است هشدار را در وب سایت وزارت خارجه فرانسه درباره هشدارهای امنیتی سفر به ایران منتشر می‌کند. مبنای این هشدار و رفتار رویکرد سیاسی است و هیچ انطباقی با وضعیت امنیتی ایران ندارد. آمارها نشان می دهد در طول یک سال گذشته با فروکش کردن روند کرونا روند عزیمت توریست از کشورهای مختلف از جمله فرانسه رو به افزایش بوده است. ایران به خوبی و کاملا برجسته مشخص است یکی از کشورهای با ثبات در منطقه غرب آسیا است و شاهد کمترین رخدادهای امنیتی برای گردشگران خارجی بودیم. مردم ایران کاملا مهمان نواز هستند و سیاست دولت آقای رئیسی بر این قرار گرفته که زمینه‌ها و بسترهای لازم را در داخل برای افزایش پذیرش گردشگران خارجی فراهم کند. ایران به همه گردشگران خارجی و از جمله فرانسه که علاقه‌مندند به ایران سفر و از اماکن ایران بازید کنند، خوشامد می‌گوید و از فرانسه می‌خواهیم این موضوعات را به موضوعات گردشگری پیوند ندهد.

* سوئد هر چه سریع‌تر زمینه آزادی حمید نوری را فراهم کند

وی درباره وضعیت حمید نوری زندانی ایرانی در سوئد گفت: سفارت ایران در سوئد و وزارت خارجه موضوع نوری شهروند ایرانی زندانی در سوئد را در دستورکار خود قرار داده است. فضاسازی سیاسی یک جریان معاند و تروریستی زمینه دستگیری این شهروند ایرانی را در سوئد فراهم کرده است.باید به وضعیت سلامت و درمان ایشان توجه جدی شود. به دولت سوئد تأکید جدی کردیم و ارتباط وزارت خارجه با سوئد برقرار بوده و گفت‌وگوی تلفنی هفته گذشته امیرعبداللهیان با همتای سوئدی برقرار شد و تأکید ویژه‌ای وزیر خارجه در ارتباط با ضرورت رعایت حقوق قانونی این شهروند ایرانی و دسترسی به وکیل و پزشک برای دریافت خدمات درمانی و دیدار و گفت‌وگو با خانواده خودش و اینها را به صورت جدی مورد تاکید قرار دادیم و انتظار داریم دولت سوئد نگاه سیاسی را از دریچه یک جریان معاند کنار بگذارد و هر چه سریع‌تر زمینه آزادی این شهروند ایرانی را فراهم کند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین گفت که پرونده منا هیچ وقت کنار گذاشته نشده است و افزود: با ایجاد شرایط مناسب‌تر در روابط ایران و عربستان این موضوع در پیگیری کار طرف ایرانی قرار خواهد گرفت.

کنعانی سفر وزیر خارجه جمهوری آذربایجان را موفق و سازنده خواند و افزود: همکاری در حوزه انرژی، ترانزیت و تولید برق از طریق احداث سدهای مشترک بر روی رودخانه‌های مشترک در دستورکار مذاکرات قرار داشته و در تهران در این باره مذاکره شده است. 

به گزارش فارس، سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره ادعای جیک سالیوان درباره در اختیار قرار دادن پهپاد توسط ایران به روسیه بیان کرد: دولت آمریکا نیازمند ایجاد بحران‌های جدید و جلب توجهات است. دولت آمریکا بهتر است نگاهی به خودش و سیاست خودش در مورد تبدیل منطقه به انبار تسلیحات خود کند. تبدیل منطقه به انبار بزرگ و ذخایر بزرگ تسلیحاتی سیاستی است که آمریکا طی سالیان طولانی دنبال کرده است. 

وی درباره روابط ایران و اردن گفت: سفارتخانه ها در دو کشور فعال است و ارتباطات دیپلماتیک وجود داشته و ماه‌های گذشته چند بار گفت‌وگوی تلفنی بین وزرای خارجه صورت گرفته و این ارتباطات ادامه دارد و به اظهارات نخست وزیر اردن با حسن نیت نگاه می‌کنیم. نگاه ما به اردن به عنوان کشور مسلمان مثبت است.  گمان می‌کنم بستر و زمینه برای تقویت همکاری‌ها هم در قالب دوجانبه و هم مسائل منطقه‌ای وجود دارد و دو کشور ظرفیت‌های خوبی در این زمینه دارند و امیدواریم با حسن نیتی که ابراز شده با استمرار گفت وگوها روابط را به سطح شایسته دو کشور اسلامی ارتقا دهیم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر بایدن به منطقه گفت: نگاه ایران نسبت به رژیم صهیونیستی شفاف است و در آن تغییری ایجاد نشده است. تلاش‌های دولت آمریکا برای تزریق و گنجاندن این رژیم در ترتیبات سیاسی و امنیتی منطقه سیاستی است که مبتنی بر منافع راهبردی آمریکا در منطقه غرب آسیاست. متاسفانه در بستر تحولات یکی دو ساله اخیر شاهد برقراری روابط رسمی بین برخی کشورهای منطقه با این رژیم بودیم و معتقدیم سیاست مبتنی بر دوراندیشی نیست و این رژیم بشارت دهنده امنیت در منطقه نیست و حضور آن کمکی به ثبات و امنیت منطقه نمی‌کند. 

وی افزود: به دوستان و برادران در منطقه توصیه می‌کنیم در نگاه خود تجدیدنظر کنند. تلاش دولت آمریکا برای افزودن این رژیم به ترتیبات منطقه‌ای تغییری در نگاه بنیادین مردم منطقه نسبت به رژیم صهیونیستی ایجاد نخواهد کرد. از نگاه مردم منطقه این رژیم غیرقانونی و متجاوز و دستش به خون مردم منطقه آغشته است.

کنعانی درباره ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر طرح درخواست‌های فرابرجامی از سوی ایران نیز بیان کرد: ایران مواضعش روشن و دقیق است. بازگشت به توافق ۲۰۱۵ برای ما موضع اصولی است که بارها اعلام کردیم. دولتی که غیرقانونی و یکجانبه از توافق خارج و خسارات عدیده به ایران و ملت ایران وارد کرده نباید در جایگاه مدعی بنشیند و طرف ایرانی را مورد مواخذه قرار دهد. اگر دولت آمریکا مسؤولانه عمل کرده و تصمیم سیاسی بگیرد و اراده خود را خارج از حرف در عمل اثبات کند که منافع اقتصادی تعریف شده ایران در چارچوب توافق تامین شود ایران پای میز مذاکره است و به توافق باز خواهد گشت. درخواست فرابرجامی از سوی ایران در مذاکراتی که انجام شده وجود ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره مناسبات ایران و مصر گفت: ارتباط دیپلماتیک بین دو کشور از طریق دفاتر حفاظت و دیگر سطوح دیپلماتیک در چارچوب‌های مختلف برقرار است. در این ارتباط معتقدم وجود گفت‌وگوها و ارتباطات رسمی دیپلماتیک کمک می‌کند دو کشور دیدگاه‌های خود را منتقل کنند و نیاز به ایفای نقش میانجی نداشته باشیم. به خاطر نوع روابط سیاسی در برخی سطوح ارتباطات و همکاری‌های بسیار خوبی داریم در حوزه سازمان‌های تخصصی بین المللی دو کشوری هستند که همکاری‌ها و مشورت‌های مستمر و سازنده‌ای را در طول سالیان متمادی داشتند و این ارتباط وجود دارد. علایق و مشترکات تاریخی و تمدنی بین دو کشور زیاد است. اینکه کشوری با حسن نیت ایفای نقش کند که روابط دو کشور به هم نزدیک شود ایران قطعا استقبال می‌کند ولی اینکه گفت‌وگویی برگزار شده در حد گمانه زنی مطبوعاتی می‌دانم و الان نمی‌توانم تایید کنم. 

وی درباره روابط ایران و عربستان و مذاکرات بعداد هم گفت: با تلاش‌های دیپلماتیک بسیار خوب و توام با حسن نیت دولت عراق گفت وگوهای خوبی در چند دور بین دو کشور ایران و عربستان در بغداد برگزار شد. جمع بندی ما این است که نتیجه مذاکرات امیدوارکننده دلگرم کننده و رو به جلو بوده و علاقه مندی بین دو طرف برای تداوم گفت‌وگوهاست. امیدواریم در نشست آتی گام ملموسی به سمت جلو برداریم و با اراده سیاسی  عراق و ایران و عربستان گمان می‌کنم در نشست بعدی شاهد اتفاقات بهتری خواهیم بود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین درباره سفر پوتین و اردوغان به تهران بیان کرد: روابط بسیار خوبی بین ایران و ترکیه و ایران رو روسیه و سه کشور به صورت سه جانبه وجود دارد و اراده مثبت بین سه کشور برای ارتقای سطح همکاری‌ها در چارچوب دوجانبه و سه جانبه وجود دارد و شاهد ارتباط مثبتی طی روزهای آینده خواهیم بود. چون سفر در حال برنامه ریزی دقیق است اجازه دهیم دولت و سخنگوی دولت طی چند روز آینده اطلاعات تفصیلی برای حوزه رسانه ارائه کند.

وی درباره اظهارات جیک سالیوان مبنی بر این‌که ایران باید تصمیم بگیرد، گفت: سیاست انداختن توپ از سوی آمریکا به زمین ایران یک سیاست بی اثر و بی فایده است. دولت آمریکا مسؤولیت وضعیت موجود است. این سیاست کمکی به دولت آمریکا، شرکای آن و توافق نخواهد کرد. موضع ایران روشن است و به صورت رسمی و در مذاکرات از طریق طرف‌های اروپایی به دولت آمریکا اعلام شده است. 

کنعانی درباره اختلافات بین سوریه و ترکیه نیز بیان کرد: هر گونه اختلاف نظر در حوزه سیاسی، امنیتی و مرزی بین دولت سوریه و ترکیه باید از طریق راهکار سیاسی و دیپلماتیک حل و فصل شود. حل مسائل از طریق نظامی مثمرثمر نخواهد بود. ایران از راهکار سیاسی بین سوریه و ترکیه برای حل سوءتفاهمات مرزی استقبال و هر دو طرف را به این تشویق می‌کند و توصیه‌های لازم را به دو طرف داده است. راهکار نظامی تنش آفرین است و کمکی به صلح و ثبات و آرامش و حل مشکلات و اختلافات نخواهد کرد.

وی در پاسخ به این سؤال گفت: روابط ایران و روسیه گسترده و متنوع و در پرتو اراده سیاسی رهبران عالی دو کشور رو به جلو است. این روابط حوزه خاص و محدودی را در برنمی‌گیرد. دو طرف به این جمع بندی رسیدند روابط خود را گسترش دهند. مناسبات تجاری و اقتصادی دو کشور باید تلاش شود هم طراز و همگن با روابط خوب سیاسی دو کشور ارتقا یابد. امیدوارم این سفرها و تبادل ها و مشورت‌های مشترک در سطوح مختلف کمک کند که منافع مشترک دو کشور و دو ملت در پرتو گسترش روابط اقتصادی همگام با حوزه سیاسی تقویت شود.

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••