اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۳۰:۳۰
اذان ظهر ۱۲:۱۰:۱۷
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۰۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۶:۱۳
غروب آفتاب ۱۸:۲۲:۵۵
نیمه شب ۲۳:۲۷:۱۳
قیمت سکه و ارز
۱۴۰۱/۰۴/۱۳ - ۱۱:۳۰
قالیباف:

اجرای دقیق نظام رتبه‌بندی معلمان را از وزیر مطالبه خواهم کرد

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب قانون نظام رتبه‌بندی معلمان در دولت سیزدهم گفت: مکلف هستیم این موضوع را تا مرحله نهایی پیش ببریم و بنده حتی در درون آموزش و پرورش برای اجرای دقیق این قانون از شخص وزیر مطالبه خواهم کرد.

اجرای دقیق نظام رتبه‌بندی معلمان را از وزیر مطالبه خواهم کرد

به گزارش سراج24؛ محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز (دوشنبه 13 تیر ماه) در نخستین کنگره معلمان انقلاب اسلامی که در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد، با تأکید براینکه بدون شک مهم‌ترین اولویت‌ نظام جمهوری اسلامی آموزش و پرورش است، از جابجایی مکرر وزرای آموزش و پرورش انتقاد کرد و گفت: آموزش و پرورش مهمترین اولویت نظام است و شما از دو جهت جمع مخاطبان اصلی آموزش و پرورش هستید، اول از جهت اینکه همه هویت نظام آموزش و پرورش به معلمان آن است و دوم اینکه شما نیروهایی هستید که مبتنی بر باورهای انقلاب و روح و جان این انقلاب که امام عزیز ما است، شکل گرفته‌اید و این باور در روح و جان شما نهادینه شده است.

وی اضافه کرد: من با همه وجود عرض می‌کنم آموزش و پرورش تنها اولویت اول کشور است، وزارتخانه‌ای که در 16 سال گذشته هر 20 ماه به هر دلیلی یک وزیر جابجا کرده و امیدوارم که این مسیر با ثبات پیش برود و اتفاقات 16 سال قبل را تجربه نکنیم چراکه ضربه سنگینی بر پیکره آموزش و پرورش وارد شده است.

قالیباف  با بیان اینکه در هر جا که می‌توانستم بر اساس وظیفه انقلابی نه بر اساس وظیفه اداری از آموزش و پرورش حمایت کرده‌ام اظهار کرد: به عنوان مثال در دوران شهرداری تکلیف قانونی نداشتم اما هیچگاه از موضوع آموزش و پرورش غافل نشدم و در دورانی که بصورت غیر رسمی کار جهادی انجام می‌دادم موضوع آموزش و پرورش در اولویت من بود و به خاطر اعتقاد به آموزش و پرورش این مسئله را مورد توجه قرار می‌دادم و در همین راستا نیز از زمان حضورم در مجلس طرح رتبه‌بندی معلمان را در دستور کار قرار گرفت.

رئیس قوه مقننه افزود: برای اجرای دقیق طرح رتبه‌بندی از آقای وزیر حتما مطالبه‌گری می‌کنم تا این طرح به درستی اجرا شود چرا که یکی از مشکلات ما در کشور این است که قانون را به درستی اجرا نمی‌کنیم، در حوزه منزلت طرح رتبه‌بندی نه ابتدای کار است نه انتها، این موضوع یک مُسکن بوده تا ما فرصت را فراهم کنیم تا یک چاره‌اندیشی دقیق را برای آموزش و پرورش در برنامه هفتم داشته باشیم، البته فراز و فرودهای زیادی داشتیم تا طرح رتبه بندی به اینجا رسید.

وی با بیان اینکه هیچ شکی نیست که اولویت فوری ما در کشور اقتصاد است، گفت: ساماندهی و به ثبات رساندن اقتصاد موضوعی است که مورد توجه ما باید باشد چرا که این مسئله بر جامعه معلمین ما و حتی در جامعه کارآفرین ما سایه انداخته است ولی باید توجه کنیم اولویت بخشی به موضوعات نباید باعث غفلت از امورات مهم شود و غفلت از امورات مهم نشان دهنده ضعف و بی‌مدیریت و بی‌لیاقتی است.

وی افزود: بحث مهم امروز ما حوزه فرهنگ و محور آن آموزش و پرورش است لذا اولویت مهم ما این مسئله است و باید در تصمیمات میان مدت و بلندمدت از این مسئله غافل نشویم و اگر یک دهه به این موضوع اهمیت دهیم کشور از چالش جدی، حتی در حوزه اقتصاد نجات پیدا می‌کند.

قالیباف خاطر نشان کرد: اگر حرف از آموزش و پرورش می‌زنیم حرف از معلم و حرف از مدرسه است و در برنامه‌ریزی‌ها باید به معلم و مدرسه توجه شود و همه ساختارها ذیل این موضوعات دیده شود و معلم و مدرسه باید اساس کار ما باشد چرا که ما در این‌جا انسان را منادی رشد و حرکت می‌دانیم و برخلاف مکاتبی که سرمایه را محور توسعه می‌دانند از نظر ما انسان محور توسعه است و اگر آموزش و پرورش جزء اولویت‌های ماست باید به آن توجه شود.

وی با اشاره به تأکید امام خمینی (ره) در موضوع آموزش و پرورش و شغل معلمی تصریح کرد: امام فرمود معلمی شغل انبیاء است و پیامبران نیز در نقش معلمی تأکید فراوانی داشته‌اند لذا امروز در بیانیه گام دوم و در مسیر مهدوی و علوی نگاهی جز توجه به آموزش و پرورش نداریم.

قالیباف با تاکید بر این که هیچ جامعه‌ای فراتر از اندیشه معلمان رشد نمی‌کند اظهارکرد: اهمیت معلم در حوزه تربیت و آموزش است لذا اول تربیت برای ما مطرح است و بعد آموزش.

رئیس قوه مقننه خاطر نشان کرد: ما نقش معلم را نقش هدایتگری می‌دانیم که جزو شریف‌ترین مسئولیت‌ها است، البته پرمسئولیت‌ترین افراد جامعه همین معلمان هستند و ما نباید در هیچ تصمیم میان مدت و بلند مدتمان لحظه‌ای از این مهم چشم برداریم.

وی خاطر نشان کرد: همه افراد جامعه اعم از مدیران، مجریان و سیاست‌گذاران و خانواده‌ها باید بر این امر باور داشته باشند که معلمان اهمیت دارند و اگر ما در حال حاضر بر اساس بیانات مقام معظم رهبری در مقطع دولت سازی و جامعه‌سازی هستیم این کار از نهاد آموزش شکل می‌گیرد. من زمانی گفتم اگر روزی توفیق خدمت پیدا کنم اگر هر چالش مالی و مدیریتی پیش روی من باشد حتماً حوزه آموزش و پرورش را زمین نمی‌گذارم و معتقدم اگر فقط یک دهه نه مانند دهه‌ای که از طرح تحول غفلت کردیم و به آن نگاه نکردیم و فقط آن را نوشتیم، آموزش و پرورش اولویت مهم و اول ما شود، آموزش و پرورش کشور در ریل اصلی خود قرار می‌گیرد.

قالیباف خاطر نشان کرد: به عنوان یک مدیری که بیش از 40 سال تجربه کاری در عرصه‌های مختلف دارم می‌گویم راه نجات ما اینجاست و معتقدم بر اساس تجربیات خود از کف میدان که مشکلات را درک کرده‌ام، راه چاره توجه به آموزش و پرورش است و اگر هر راه دیگری را برویم اشتباه است، لذا بزرگترین بار مسئولیت برعهده معلمان است. متأسفانه باید بگوییم هیچ موقع هیچ نگاه نظام مند و حکمرانی درست در حوزه  آموزش و پرورش نداشتیم و من فکر می‌کنم باید این موضوع را در اولویت قرار دهیم و در عین حال نمی‌شود باور انقلابی داشت و جهادی کار کرد اما چرت زد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به روند شفاف‌سازی، هوشمندسازی و مردمی‌سازی گفت: نتیجه این حرکت‌ها کارآمدسازی است و باید در حوزه مدیریت این ساختارها مورد توجه باشد و در هدف‌گذاری‌ها از آن بهره برد و در مسائل آموزش و پرورش و بحث معلمان باید این چند محور را دید البته کرونا به ما کمک کرد و هوشمندسازی به آموزش و پرورش اضافه شد.

وی با تاکید بر این که  منزل، مسجد، مدرسه و محله، محورهای توسعه هستند  اظهارکرد: در بحران شیوع کرونا آموزش و پرورش نشان داد اگر موتور محرکی وجود داشته باشد می‌تواند عقب ماندگی صد ساله را جبران کند و یک رکن دیگر به این 4 رکن یعنی آموزش مجازی اضافه کند و امروز جا دارد از همه ایثارگران و شهدای عرصه کرونا که مجاهدانه تلاش کردند، یاد کنیم.

رئیس قوه مقننه در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه مدرسه محور سعادت یا شقاوت جامعه است، خاطر نشان کرد: مدرسه نقش مهمی در جامعه دارد و محور مدرسه معلم است و معلم در این مسیر نقشی مهم دارد.

وی تصریح کرد: من با سال‌ها تجربه در بسیج، نیروی انتظامی، 12 سال کار در شهرداری و ربع قرن کار مطالعاتی در محیط دانشگاه عرض می‌کنم که نباید برای تحول از ایده‌هایی صحبت کرد که بدون شناخت از مسائل و اولویت‌ها باشد. غفلت از آموزش و پرورش، غفلت از بسیاری از موضوعات است و من تا روزی که در مجلس هستم در کنار دو وزیر به عنوان خدمتگزار خواهم بود یکی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و یکی وزیر آموزش و پرورش چرا که باور دارم تحول را باید از اینجا آغاز و دنبال کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عدم اجرای صحیح برنامه‌های توسعه‌ در کشور گفت: به عنوان یکی از مسئولان قوا تلاش می‌کنم نظام حکمرانی در برنامه هفتم متفاوت از 6 برنامه گذشته باشد چرا که در 6 برنامه گذشته شاهد بودیم که 70 درصد از پیش‌بینی‌ها عمل نشده و تنها 30 درصد در اهداف موفق عمل کردیم و معتقدم در آن 30 درصد نیز اعمال مدیریتی نشده و خود به خود اجرایی شده است، ما در دولت و مجلس انقلابی باید دِین خود را به امام و شهدا ادا و باید در شیوه برنامه‌ریزی تحول ایجاد کنیم که تحول در مسیر حکمرانی، آموزش و پرورش را نیز شامل می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین باید اقتصاد آموزش و پرورش را نیز سامان دهیم تا سایر عرصه‌ها هم متحول شوند البته توجه به این بُعد به معنای معطل ماندن سایر بخش‌ها نیست و باید بخش‌های دیگر نیز به موازات هم پیش بروند. ما در آموزش و پرورش گرفتار این نگاه هستیم که می‌گویند آموزش و پرورش فقیر است اما می‌دانیم که آموزش و پرورش از برخوردارترین‌ بخش‌ها است.

وی با واکاوی نگاه‌ها و روش‌های مدیریتی در عرصه آموزش و پرورش گفت: گروهی در کشور بر این باورند که نگاه و سیاست در آموزش و پرورش باید به سمت خصوصی‌سازی و پولسازی پیش برود و این افراد در کشور ما فعال هستند اما این کار با مبانی ما سازگاری ندارد چرا که هم بی عدالتی ایجاد می‌کند و هم استقلال آموزشی را از بین می‌برد. البته شاید در کوتاه‌مدت هزینه‌های جاری دولت را کم کند اما از طرف دیگر آموزش و پرورش را گرفتار معضل دیگری می‌کند.

قالیباف ادامه داد: از طرفی می‌گویند آموزش و پرورش ما در چاله بی‌پولی است اما من معتقدم ما در چاله ناکارآمدی و سوء مدیریت گرفتار هستیم و امروز روزی است که باید با تفکر و ایده‌پردازی و دغدغه‌مندی و پرهیز از غفلت از این مسیر عبور کنیم. ما باید با به کارگیری ایده‌های نو، خلاقانه حرکت کنیم.

رئیس قوه مقننه تأکید کرد: اعتقاد دارم لازم است به مردمی سازی در حوزه نهاد آموزش توجه کنیم، اگر انقلاب اسلامی دو بال داشته باشد یک بال آن سنت‌های الهی و خداباوری و اخلاص عمل است و بال دیگر آن مردم‌باوری است و هر جا مردم نبودند ما محکوم به شکست بودیم و ما باید نقش مردم را در آموزش و پرورش بپذیریم و به آنها مسئولیت دهیم.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش یک نهاد اجتماعی بوده و نباید با خصوصی‌سازی آن آینده فروشی کرد، گفت: آنچنان که نباید با دولتی‌سازی و حجیم‌سازی، در چاله‌ ناکارآمدی گرفتار شویم، نباید آموزش و پرورش را به طول کامل خصوصی‌ کرد. آموزش و پرورش یک نهاد اجتماعی است نه یک بازار در دست سرمایه‌گذاران و نه یک سازمان در دست مدیران نالایق بلکه یک نهاد اجتماعی است که با باورهای انقلابی بر بستر مردم و برای دولت‌سازی، جامعه‌سازی و تمدن‌سازی شکل گرفته است و اگر درست حرکت کنیم و پیش رویم، می‌توانیم در برنامه هفتم در هر فصل و هر سال شاهد تحول در مدرسه باشیم و این تحول را از محروم‌ترین نقاط تا برخوردارترین نقاط ببینیم.

قالیباف با انتقاد از نظام بروکراسی و شکل‌گیری آن در سطوح مختلف گفت: در آموزش و پرورش، جغرافیا مدرسه است و معلم، هدف و محور تحول این دو عنصر است و ما به ستاد، کاری نداریم، متأسفانه نظام بروکراسی، قوه چهارم شده و از قوای دیگر قوی‌تر شده است و لازم است این نظام را اصلاح کنیم و امروز ما نیازمند یک نظام حکمرانی هستیم و باید بدانیم بروکراسی امروز بر اساس باورها و مسیر ما نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: تحول در آموزش و پرورش از معلم و مدرسه آغاز می‌شود و این تحول از ستاد آموزش و پرورش شروع نمی‌شود و ما در ناجا هم تحول را از پاسگاه و کلانتری آغاز کردیم و وقتی این برنامه را ارائه کردیم عده‌ای به ما خرده گرفتند و گفتند اصلاً شما می‌دانید چقدر پاسگاه و کلانتری در کشور داریم و من گفتم بله می‌دانم که بیش از 3 هزار کلانتری در کشور وجود دارد و اگر نتوانیم تحول در آن ایجاد کنیم دیگر نمی‌توانیم کاری انجام دهیم و 9 ماه بعد از آن تاریخ، سامانه 110 فعال شد و همه دیدند فرمانده نیروی انتظامی از 5 جرم اصلی زودتر از همه مطلع می‌شود و حالا نیز بر این باورم، مدرسه و نظام آموزش و پرورش با یک حکمرانی درست می‌تواند مثل ساعت حرکت کند.

وی خطاب به معلمان بسیجی گفت: شما از نسل حاج قاسم سلیمانی و فرزندان امام هستید و اینها باور ما است که مشکلات حل شدنی است و با غُر زدن مسائل حل نمی‌شود و باید همه اجزای یک مدرسه به نحوی اصلاح شود تا جلوی بی‌عدالتی را بگیریم تا بچه پولدارها هر روز رشد نکنند و بچه‌های بااستعدادی که امکان ظهور و رشد توانایی‌هایشان نیست، عقب بمانند. من می‌دانم که مشکلات امروز جامعه و نظام آموزش و پرورش چیست و آسیب‌های اجتماعی را می‌شناسم.

قالیباف تأکید کرد: برادران بسیجی، عزیزان من، من دستبوس شما هستم و فکر نکنید شخص دیگری باید مشکلات را حل کند، من برای این کار حرف دارم، می‌توانیم با هم حرف بزنیم، آقای نوری می‌توانید همه اجزای یک مدرسه را از سیستم اداری و محتوایی تا کتاب، مدرسه، معماری، گرمایش، سرمایش، حمل و نقل و همه بخش‌ها اصلاح کنید و جلوی ناعدالتی آموزشی را بگیرید.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اولویت مهم و اول و آخر ما اقتصاد نیست، فرهنگ است و در فرهنگ نهادی است به نام آموزش و این نهاد یک عنصر مهم و حیاتی دارد به نام معلم و بس.

وزیر آموزش و پرورش: مجلس با دقت و وسواس پیگر تصویب و اجرای قانون رتبه بندی بود

همچنین در این مراسم، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تصویب آیین نامه اجرایی قانون رتبه بندی معلمان از سوی هیئت وزیران و ابلاغ آن طی روز گذشته خاطر نشان کرد: شهادت می‌دهم که مجلس شورای اسلامی به ویژه آقای قالیباف با وسواس و دقت فراوان و پیگیری جدی در مراحل مختلف تصویب این طرح حضور فعال داشتند و ارتقای نظام تعلیم و تربیت و ارتقای صلاحیت حرفه‌ای معلمان را بطور جدی پیگیری می‌کردند.

وی اظهار کرد: یکی از مهمترین مولفه‌های دستیابی به اهداف سند تحول بنیادین، طرح رتبه‌بندی معلمان است. معلمان انقلاب اسلامی قطعاً به عنوان حلقه واسطه بین معلمان عزیز و وزارت آموزش و پرورش که بخشی از حاکمیت است برای حکمرانی متعالی و شایسته بهترین گزینه هستند.

وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: امروز انتظار داریم در رابطه با اجرای سند تحول بنیادین که مهمترین دغدغه نظام تعلیم و تربیت کشور و مهمترین تأکید و توصیه مقام معظم رهبری و مهمترین خواسته دست‌اندرکاران تعلیم و تربیت است، برای گفتمان سازی این سند گام بردارند؛ مهم‌ترین اقدامی که می‌تواند این سند را برای اجرا به عرصه بیاورد، گفتمان سازی این سند است که با همکاری فرهنگیان محقق خواهد شد.

نوری گفت: ازهم‌گرایی بین دولت، مجلس و شورای نگهبان در بررسی طرح رتبه‌بندی و صبوری فرهنگیان تشکر می‌کنم. شیوه‌نامه اجرای این آیین نامه آماده است و تنها نیاز به ویرایش نهایی دارد تا هفته آتی تصویب و اجرایی شود.

وی تاکید کرد: رتبه بندی معلمان شروعی برای ارتقا بخشی به نظام تعلیم و تربیت است که مهمترین عنصر کلیدی آن معلمان هستند. رتبه بندی مهمترین اقدام و مصوبه‌ای بود که در راستای تحقق سند تحول بنیادین انجام شده و انشاالله در مراحل بعد شاهد اجرای کامل سند خواهیم بود.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به ورود حدود 800 هزار دانش آموز جدید ایرانی و اتباع به مدارس کشور در سال جدید تحصیلی اظهار کرد: امسال حدود 550 هزار دانش‌آموز ایرانی و بر اساس گزارش وزارت کشور حدود 250 هزار نفر دانش‌آموزان اتباع به دانش‌آموزان کشور اضافه می‌شوند. از طرف دیگر امسال از 88 هزار نفر الی 120 هزار نفر بازنشسته خواهیم داشت؛ همچنین به دلیل اینکه ورودی دانشگاه فرهنگیان طی چند سال کاهش یافته، موجب شده که با کمبود نیروی انسانی مواجه باشیم.

نوری افزود: با مهاجرت‌هایی که انجام شده، در اطراف شهرهای بزرگ جمعیت دانش‌آموزی در کلاس‌های درس بیش از دو برابر آنچه در سند پیش بینی شده است شکل گرفته و این موجب شده که با کاهش کیفیت نظام تعلیم و تربیت مواجه باشیم. از طرفی دیگر با کمبود فضا مواجهیم و امروز جا برای تربیت نیروی معلم مورد نیاز کشور وجود ندارد.

وی گفت: از ریاست مجلس درخواست داریم که انشاءالله در برنامه هفتم توسعه، رفع مشکلات آموزش و پرورش را مورد توجه قرار دهند؛ باید برای رفع مشکلات نیروی انسانی و فضای مورد نیاز نظام آموزش و پرورش بر اساس نگاه جمعیتی در برنامه‌ هفتم احکامی تعیین شود. همچنین سند تحول بنیادین نیاز به مصوباتی دارد و امیدواریم بتوانیم این مصوبات را در سند هفتم قرار دهیم تا بتوانیم این سند را بخوبی اجرا کنیم.

وزیر آموزش و پرورش در پایان با اشاره به اقدامات معلمان در دوران شیوع کرونا در کشور خاطر نشان کرد: معلمان کسانی بودند که در همه دوران از جمله دفاع مقدس خوش درخشیدند. معلمان در دوران کرونا زحمات بسیاری کشیدند اما نتوانستیم آنطور که شایسته است زحمات آنها را جبران کنیم.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••