اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۲۸:۵۶
اذان ظهر ۱۲:۰۹:۵۹
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۵۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۴:۴۷
غروب آفتاب ۱۸:۲۳:۴۵
نیمه شب ۲۳:۲۶:۵۰
قیمت سکه و ارز
۱۴۰۱/۰۴/۰۴ - ۱۱:۲۰

وزیر صمت: تغییر سازوکارها نفع عده‌ای را بهم می‌زند

وزیر صمت با بیان اینکه تغییر سازوکارها منافع عده‌ای را برهم می‌زند، گفت: وضعیت صنعت خودرو قابل قبول نیست اما روند قابل قبول است.

وزیر صمت: تغییر سازوکارها نفع عده‌ای را بهم می‌زند

به گزارش سراج24؛ سید رضا فاطمی امین امروز در نشست خبری با بیان اینکه وزارت صمت ۲۵ درصد از اقتصاد کشور را در اختیار دارد، اظهار کرد: در حوزه سرمایه گذاری با یک عدم توازن در طول زنجیره‌ها در حوزه‌های مختلف از جمله فولاد، برق، خودرو و … مواجه هستیم. این ناترازی در استان‌ها هم وجود دارد؛ به این معنا که در یک شهر فرصت شغلی وجود دارد اما نیروی انسانی نیست و یا برعکس. این ناترازی در سود صنایع مختلف نیز وجود دارد. در واقع سرمایه گذاری و وقت گذاشته‌ایم اما معماری و سازه را درست انجام نداده‌ایم.

وزیر صمت افزود: برای مدیریت باید سازوکارها را تغییر دهیم زیرا کار کردن با این سازوکار یعنی ادامه وضع موجود. مهم‌ترین رسالت ما در این دوره رفتن به سمت سازوکارهای نوینی است که این امکان را فراهم کند که ظرفیت‌ها بهینه شوند و بهتر مورد استفاده قرار گیرند.

وی نرخ ارز را یکی از مصادیق ناترازی عنوان کرد و ادامه داد: با دست خودمان قیمت‌ها را به نرخ ارز وابسته کردیم. اثر نخست اثر واردات مواد اولیه، اثر دوم اثر انتظاری تورم است و اثر سوم نیز برخی از کالاها مثل پتروشیمی‌ها طبق قوانین خودمان به نرخ ارز وابسته هستند؛ به عنوان نمونه بین اوکراین و روسیه جنگ می‌شود نرخ جهانی پتروشیمی بالا می‌رود در ایران نیز به همان تناسب افزایش قیمت را می‌بینیم.

وزیر صمت گفت: اصلاح ساختار سخت است؛ زیرا در شرایط ناپایدار هستیم و می‌خواهیم اصلاح ساختار را انجام دهیم. ۵ سال متوالی تورم بالای ۳۰ درصد داریم؛ از سویی دیگر برای فهماندن سازوکار جدید نیاز به زمان و انرژی است و همچنین تغییر سازوکارها منافع عده‌ای را به خطر می‌اندازد و این افراد سنگ اندازی می‌کنند.

۴ هزار میلیارد تومان در بخش تأمین مالی زنجیره‌ای هزینه شد

فاطمی امین با اشاره به تغییر وضعیت تأمین مالی، تصریح کرد: ۴ هزار میلیارد تومان در بخش تأمین مالی زنجیره‌ای هزینه شد و ۲۰ درصد تأمین مالی امسال از این طریق انجام خواهد شد.

وی با اشاره به خام فروشی، گفت: پارسال ۵۰۰ میلیون تن از معادن برداشت داشتیم اما ۴.۵ میلیون تن این ماده خام صادر شد که دستاورد خوبی است. در حوزه اکتشاف یک پروژه شناسایی ذخایر شروع شد که در گام نخست خراسان جنوبی منابع بسیار خوبی کشف شد. تا یک ماه آتی جزئیات دقیق‌تر اعلام می‌شود.

وزیر صمت با اشاره به صنعت خودروسازی، اظهار کرد: وضعیت صنعت خودرو قابل قبول نیست اما روند قابل قبول است؛ پارسال ۱۴۳ هزار خودروی ناقص کف پارکینگ بود اما در ۳ ماه امسال به ۴۲ هزار دستگاه رسیده است که نشان از کاهش ۷۰ درصدی دارد. در این مدت ۲۴۶ هزار دستگاه تحویل شد و مدت مشابه پارسال نزدیک به ۱۸۰ هزار دستگاه تحویل شده بود. همچنین عبور مستقیم خودرو ۹۵ تا ۱۰۰ درصد شده، تولید روزانه خودروسازان نیز پایدار شده است.

وی به سامانه جامع تجارت اشاره کرد و گفت: به جز گمرک، سامانه جامع تجارت کامل شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در زمینه تجارت خارجی گفت: اتفاقات خوبی در تجارت خارجی کشور افتاده است بهار امسال نسبت به بهار سال قبل صادرات ۴۰ درصد رشد داشته و تراز تجاری ما به میزان ۶۰۰ میلیون دلار مثبت بوده است. همچنین سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ نیز ۴۰ درصد رشد تجارت داشته‌ایم.

در صنعت خودرو به ثبات رسیدیم

فاطمی امین به ایجاد نقشه راه در صنعت خودرو اشاره کرد و افزود: اولین کار این است که در صنعت خودرو به یک ثبات برسیم که هم اکنون به آن رسیده‌ایم الان سایپا روزانه ۱۸۰۰ دستگاه خودرو و ایران‌خودرو نیز ۲۶۰۰ دستگاه خودرو در روز تولید می‌کنند و این روند تولید ادامه دارد.

وی گفت: یکی از کارهای دیگر ما در حوزه خودرو تغییر پلتفرم‌ها است ما بن‌سازه‌های خوبی نداریم اما به دنبال آن هستیم تا در این موضوع تغییراتی ایجاد کنیم امسال علاوه بر اینکه کیفیت خودرو افزایش می‌یابد تولید بن‌سازه‌ها نیز ۴ برابر افزایش خواهد یافت.

در ادامه فاطمی امین در پاسخ به سوالی در مورد تغییر سازوکارها، گفت: رویکرد حکمرانی درست انتخاب شود به مسیر درستی می‌رویم، اکثر برنامه‌ها اگرچه راهبردی بودند اما چون بر اساس حکمرانی نبودند موفقیتی نداشتند. تصور ما از حکمرانی درست انجام ۴ کار شامل اولویت گذاری، تنظیم‌گری، تسهیل گری و نظارت می‌شود.

وی افزود: در تنظیم گری مشکل داریم؛ به عنوان مثال ۳۱۷ بخشنامه و مقرره در حوزه معدن داریم که به قدری متناقض و متعدد هستند که مسئولان معدنی نیز نمی‌دانند چه کار کنند. در حال قاعده گذاری این بخش هستیم.

وزیر صمت گفت: از مردادماه سال جاری با همکاری تشکل‌ها اولویت گذاری، تنظیم گری و تسهیل گری را بر اساس نقشه راه جلو خواهیم برد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد همکاری خودرویی با روسیه گفت: بعد از جنگ روسیه بسیاری از برندها از روسیه خارج شدند. بنابراین مقرر شد در مورد صنعت خودرو کمکاری کنیم که فعلاً در سطح قطعات است. مثلاً خودروی ال نود مجدد تولید خواهد شد.

وی در خصوص واردات خودرو نیز اظهار کرد: گام نخست برای واردات خودرو پر کردن شکاف عرضه و تقاضاست زیرا هم اکنون یک انباشتگی در تقاضا داریم که باعث شده تفاوت قیمت بازار و کارخانه از ۳۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش یابد.

امسال یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو تولید داخل خواهیم داشت

وی افزود: امسال یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو تولید داخل خواهیم داشت.

وزیر صمت تصریح کرد: البته مجموع تولید خودرو بهار امسال ۲ درصد کمتر از پارسال است اما تولید خودروی کامل ۱۶۷ هزار دستگاه بود که پارسال این رقم ۴۳ هزار دستگاه بود. بنابراین اگرچه تولید خودرو ۲ درصد کاهش یافته اما تولید خودروی کامل بالای ۲۰۰ درصد افزایش یافته است‌. باید خودروی کامل مبنای تولید باشد.

وی گفت: کارکرد دوم واردات خودرو، کامل کردن سبد محصولات و تکمیل خطوط تولید است. ۳ پلتفرم به درد بخور شامل شاهین، تارا و تندر ۹۰ داریم که روی پلت فرم شاهین خودروی جدیدی، امسال رونمایی می‌شود.

وزیر صمت افزود: واردات خودروهای دست دوم ممنوع است. همچنین واردات خودروهای ۱۰ هزار دلار و کمتر حتی از کشورهای اروپایی وارد خواهد شد. در حال حاضر خودروهای تولید شده ایرانی با قدررت خرید مردم متناسب نیست.

فاطمی امین در مورد کاهش قیمت فولاد روسیه، اظهار کرد: روسیه کاهش قیمت زیادی در بازار فولاد ایجاد کرده که تدابیری اندیشیدیم تا منافعمان به خطر نیفتد.

وی در مورد تأمین برق فولاد گفت: در بخش برق در صنعت فولاد نگرانی نداریم و مشکل خاصی نیست. در صنعت سیمان چالش‌های انتظاری داشتیم و تصوری ایجاد شدکه برق صنعت قطع می‌شود و تقاضای صنعت افزایش یافت ما این موضوع را پیش بینی کرده بودیم و ۵ میلیون تن کلینکر تولید کردیم که برای یک ماه کافی است.

وی در مورد زمان انجام واردات خودرو، تصریح کرد: از زمانی که آئین نامه واردات خودرو ابلاغ شود طی ۲ ماه بعد از آئین نامه واردات انجام می‌شود.

فاطمی امین تا سال ۱۴۰۲ تولید روان و مدیریت اصلاح می‌شود و همچنین کیفیت بهینه خواهد شد. برای رسیدن تولید به ۳ میلیون دستگاه تا ۱۴۰۴ نیز خلاءهای تولید خودرو مثل قوای محرکه، رنگ و پرس را تکمیل خواهیم کرد.

مخالفتی با عرضه خودرو در بورس کالا نداریم اما الان وقتش نیست

وزیر صمت در مورد عرضه خودرو در بورس کالا، با بیان اینکه در هیچ جای دنیا خودرو در بورس عرضه نمی‌شود، اظهار کرد: ما مخالفتی با عرضه خودرو در بورس کالا نداریم. دو ماه قبل از عرضه در بورس، با بورس کالا مکاتبه کردیم که الان وقتش نیست زیرا رانت زیادی را جا به جا می‌کرد و کسانی که رانت داشتند سنگ اندازی زیادی کردند.

وی با بیان اینکه حاکمیت را از صنعت خودرو جدا کرده‌ایم، ادامه داد: صنعت خودرو متولی زیاد دارد و همه صحبت و دخالت می‌کنند و می‌خواهند از این طریق کسب شهرت کنند اما پاسخگو فقط من هستم.

فاطمی امین در خصوص درج قیمت تولیدکننده، گفت: تاکنون روی ۲۲ هزار کالا درج شده است که این کار از سود نامتعارف و تخفیف‌های نادرست جلوگیری کرد.

وی افزود: مهم‌ترین اقدام ما تغییر ریل و رفتن به سمت حکمرانی جدید بود.

وزیر صمت در مورد ممنوعیت واردات کالاها، گفت: ۲۳۰۰ قلم کالا ممنوعیت واردات دارد که خواهان لغو ممنوعیت ۵ قلم هستیم که یکی از آنها خودرو است.

فاطمی امین در مورد قیمت کالاها تصریح کرد: دو ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شد یکی مربوط به کالاهای خوراکی مثل روغن بود اما دیگری در نرخ مبنای محاسبه تعرفه واردات بود که از ۴۲۰۰ به ای تی اس تغییر کرد که افزایش قیمت را به دنبال داشت.

به گفته وی، در سامانه ۱۲۴ مرجع قیمت ۱۰ هزار قلم کالا اضافه شد و در ادامه حداکثر قیمت کالاها مشخص خواهد شد.

بازار کالاهای اساسی در اختیار وزارت جهاد کشاورزی است

وزیر صمت در مورد بازار کالاهای اساسی افزود: ما به هیچ وجه در این بازار ورود نمی‌کنیم و صفر تا صد این حوزه بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است.

وزیر صمت در مورد نفوذ دانش بنیان در صنعت، بیان کرد: تحقیق و توسعه در صنایع گسترش خواهد یافت. همچنین تقاضا برای فعالیت‌های دانش بنیان را افزایش خواهیم داد.

وی در خصوص بازرسی از بازار هم گفت: ما به دنبال تغییر رویه‌های بازرسی هستیم. در حال حاضر از زمان اعلام شکایت از سوی مردم و برخورد فاصله طولانی است. بنابراین تصمیم داریم در رویه جدید که از یک ماه پیش شروع شده، برگه‌های نظارت مردمی روی مغازه‌ها نصب می‌شود که بارکد بنگاه درج شده و با یک موبایل می‌توان شکایت را مطرح کرد که کار نظارت را ساده می‌کند. همچنین سامانه ۱۲۴ کامل اصلاح شد و تمام تماس‌ها ضبط می‌شود. البته زمان رسیدن مأمور بازرس مثل آتش نشانی فوری نیست بلکه از یک تا سه روز مراجعه مأمور صورت می‌گیرد.

وی در مورد قرعه کشی خودرو نیز تصریح کرد: ما سامانه جدید قرعه کشی ایجاد نکردیم بلکه به دلیل شائبه و تخلفات زیادی که قبلاً بود، قرعه کشی را متمرکز کردیم و اطلاعات ثبت نام کنندگان از شماره موبایل و … کامل بررسی می‌شود و نظارت بر فرایند قرعه کشی افزایش یافت.

وی در مورد خودروهایی وارداتی که در گمرک دپو شده است، گفت: تعدادی خودرو بدون ثبت سفارش از سال گذشته در گمرکات وجود دارد که ما هیچ برنامه‌ای برای واردات این خودروها نداریم.

وزیر صمت افزود: زمانی خودرو امکان ترخیص از گمرکات دارد که ثبت سفارش شود بنابراین اگر مدتی از زمان نگهداری این خودروها در گمرکات بگذرد این خودروها به املاک تملیکی می‌رود و ما نیز هیچ برنامه‌ای برای واردات آنها نداریم زیرا همانطور که گفته شده قیودی برای واردات خودرو در نظر گرفته شده مبنی بر اینکه واردات خودرو همراه با انتقال تکنولوژی آنها باشد.

وی در مورد شرکت ملی مس آذربایجان نیز گفت: شرکت ملی مس معادن مختلفی دارد که برخی از آنها از جمله معدن مس سونگون به اندازه‌ای بزرگ است که می‌تواند مستقل باشد لذا وقتی یک چنین معدنی زیرمجموعه یک معدن بزرگ قرار می‌گیرد ممکن است نتواند به اندازه کافی رشد کند بنابراین ما به سمت اصلاح ساختار مجموعه ملی مس حرکت کرده‌ایم تا آن را به شکل هلدینگ تبدیل کنیم و یکی از شرکت‌های زیرمجموعه این هلدینگ بزرگ معدن مس سونگون باشد.

فاطمی امین در مورد همکاری با کشور عمان، اظهار کرد: یک شرکت ایرانی لوازم خانگی به دنبال طرف عمانی است تا در عمان تولید مشترک داشته باشند. طبق قوانین عمان اگر ۴۹ درصد سهام برای شرکت عمانی باشد وام ۲۰ ساله دریافت می‌کند. بنابراین قطعات و تکنولوژی از ایران و زیرساخت از عمان تأمین خواهد شد.

تعرفه واردات خودرو پایین خواهد بود

وزیر صمت در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در مورد تعرفه واردات خودرو، گفت: برای خودروهای اقتصادی تعرفه پایینی در نظر گرفتیم که هزینه‌ها به مردم تحمیل نشود تا عرضه و تقاضا به هم نزدیک شود و هم خودروی ارزانی تأمین شود.

به گفته وی، هنوز مشخص نیست خودرو از کدام کشورها وارد شود و این موضوع وابسته به بخش خصوصی است. اما شرط واردات این است که حتماً خدمات پس از فروش داشته باشد، منجر به انتقال فناوری شود.

وی در پاسخ سوال دیگر مهر در مورد اینکه کدام نهاد مسئول قیمت گذاری کالاهاست، افزود: سازمان حمایت چند وظیفه دارد که یکی از این وظایف ارزیابی و تجزیه و تحلیل قیمت هاست که هنوز هم این وظیفه بر عهده سازمان حمایت است. اما در کشور مراجع مختلف قیمت گذاری داریم مثلاً وزارت جهاد یا سازمان مقررات رادیویی علی رأس می‌توانند قیمت‌ها را تعیین کنند. بنابراین برای ایجاد یک هماهنگی مقرر شد تمام مراجع قیمت گذاری با ستاد تنظیم بازار برای تعیین قیمت هماهنگ باشند.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••