اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۲۸:۵۶
اذان ظهر ۱۲:۰۹:۵۹
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۵۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۴:۴۷
غروب آفتاب ۱۸:۲۳:۴۵
نیمه شب ۲۳:۲۶:۵۰
قیمت سکه و ارز
۱۴۰۱/۰۳/۲۱ - ۰۹:۰۰
وزیر بهداشت:

ایران در کنترل همه‌گیری کرونا تاریخ‌ساز بود

وزیر بهداشت ضمن اشاره به اقدامات شکل گرفته در زمینه مدیریت بیماری کرونا در کشور، تاکید کرد: ما طبق آماری که در دنیا وجود دارد در کنترل کرونا جزو کشورهای موفق کنترل بیماری هستیم‌ و با فداکاری جمعی بر یک همه‌گیری جهانی غلبه کردیم.

ایران در کنترل همه‌گیری کرونا تاریخ‌ساز بود

به گزارش سراج24؛ دکتر بهرام عین‌اللهی در یک برنامه خبری ضمن تبریک میلاد امام رضا(ع)، گفت: وقتی تاریخ پزشکی را مطالعه می‌کنیم اتفاقات مهمی در دنیا مانند طاعون، آبله و... رخ داده است. این بار در دنیایی که خیلی احساس می‌کرد همه چیز را می‌داند، کرونا به وجود آمد که برای همه دنیا شرایط سخت ایجاد کرد. در اینجا کشورها بایستی ماهیت و قدرت خود را نشان می‌دادند. در ایران بیماری آمده بود ولی متاسفانه محدودیت‌ها و تحریم‌ها هم وجود داشت. در فرهنگ ما وقتی کسی بیمار شود به او رسیدگی می‌کنیم و بیمار را تحت فشار نمی‌گذاریم اما اتفاق ناجوانمردانه در این دو سال و خورده‌ای وجود تحریم‌ها بود. در جلسات اخیر ژنو هم اعلام کردم که شما می‌گویید دارو تحریم نیست، اما ما چگونه و از چه بانکی باید پول پرداخت کنیم؟ واکسن‌ها هم به موقع به ما نرسید و اینجا بود که مردم و کادر سلامت به صحنه آمدند و اینها در تاریخ نوشته می‌شود.

او تاکید کرد: تاریخ هیچ وقت پاک نمی‌شود. ما تاریخ‌ساز هستیم. ۸ سال دفاع مقدس در تاریخ ماند. تاریخ بیماری کرونا هم لکه ننگی برای کشورهایی است که ما را تحریم کردند و نقطه پیروزی کادر سلامت، رهبری، مردم و... است. هیچ وقت یک اتفاق یکباره انجام نمی‌شود بلکه زنجیره‌ی اقدامات منجربه پیروزی دلنشین می‌شود. نکته مهم این است که در کرونا تنها یک وزارتخانه دخیل نبود بلکه همه مانند بانک‌مرکزی، وزارت راه و... وارد صحنه شدند و کمک کردند. خیلی از رهبران کشورها شاید خیلی کاری به کرونا نداشتند اما شخص مقام معظم رهبری، ریاست جمهوری و معاون اول ایشان در کنار مردم بودند.

وی افزود: کادر سلامت مادر  یک وظیفه تاریخی خود را نشان داد. در برخی کشورها کادر درمان خیلی با همه‌ی بیماران عجین نمی‌شدند اما کادر سلامت ما در روزهای حساس، پای کار بودند و تا آخرین نفس ایستادند. ما قریب به ۳۰۰ شهید مدافع سلامت هم در این رابطه داشتیم و حتی خانواده‌هایشان هم مبتلا می‌شدند. این فداکاری‌ها در سالیان آینده در کتب دانش آموزان نوشته می‌شود که با فداکاری جمعی بر یک همه‌گیری جهانی غلبه کردیم.

او ادامه داد: ما طبق آماری که در دنیا وجود دارد در کنترل کرونا جزو کشورهای موفق هستیم‌. آقای تدروس_رئیس سازمان جهانی بهداشت به ما اعلام کردند که نگرانی هایی داشتند اما در دولت مردمی آیت‌الله رئیسی اتفاقات مثبتی رخ داد. روزهای اول که دولت را تحویل گرفتیم روزانه ۵۰ هزار مبتلا به کرونا، ۱۸ هزارنفر بستری، ۸۰۰۰ نفر مریض بدحال و بالاتر از ۷۰۰ مرگ و میر در روز داشتیم. روزهای اول از بازدید بیمارستان‌ها وحشت می‌کردم اما سرعت واکسیناسیون اتفاقات مثبتی رقم زد. حجم زیاد واکسن در یک مدت کوتاه تزریق شد و ایمنی جمعی ایجاد کرد. در این مدت از مردم کمک گرفتیم و افراد آمدند برای تزریق واکسن به ما کمک کردند. بارها نیمه شب هم در بازدیدها می‌دیدیم دانشجویان جوان با شوق و علاقه کار تزریق واکسن را انجام می‌دادند.

عین‌االهی درباره ساخت واکسن کرونا در ایران، بیان کرد: متاسفانه در دنیا عدالت وجود ندارد و شاهد ظلم در کشورهای دنیا هستیم. در ابتدای کرونا شاهد بودید که حتی کشورهایی ماسک می‌دزدیدند. در مورد واکسن هم این اتقاق افتاد و کشورهایی که ادعای پیشرفت داشتند می‌خواستند واکسن‌ تنها برای خودشان باشد. اگر قرار بود منتظر واکسن باشیم هیچ اتفاقی نمی‌افتاد. دانشمندان ما کار را شروع کردند و زیرساخت‌ها به سختی شکل گرفت زیرا در این بخش هم به شدت کارشکنی کردند اما دانشمندان واکسن ساز شبانه روز کار کردند. 

 

او اظهار کرد: مفتخرم که اعلام کنم این زیرساخت‌های مهیا شده برای تولید واکسن دیگر تنها مربوط به مقابله با کرونا نیست بلکه  یک کارخانه قوی تولید واکسن است و هم اکنون هر ویروسی که درون آن بریزید از آن سو واکسن مورد نیاز ساخته می‌شود. بنابراین اکنون زیرساخت‌هایی داریم که نگرانی‌های ما برای آینده را هم تا حد زیادی برطرف می‌کند. ایران امروز به دلیل به وجود آمدن این زیرساخت‌ها از سوی دانشمندان ایرانی به خود می‌بالد. اکنون ما دارای بیورآکتورهای بسیار پیشرفته‌ای هستیم که در ساخت انواع واکسن‌ها موثر خواهد.

وی درباره علت کاهش آمار کرونا در کشور، تصریح کرد: باید بدانیم که ویروس کرونا در دنیا از بین نمی‌رود و ادامه دارد همانند آنچه در مورد آنفولانزا رخ می‌دهد مردم بدانند که کرونا با ما خواهد بود و نباید خیالمان خیلی راحت باشد. تاکید ما برای تزریق واکسن از این جهت است که در حال حاضر مهمترین عامل جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا تزریق واکسن است. واکسن می‌تواند یک ویروس کشته، ضعیف شده و یا یک پروتئین نوترکیب باشد که سیستم ایمنی بدن را قوی می‌کند بنابراین خواهش ما از مردم این است که واکسن‌های کرونا را به موقع تزریق کنند. 

 او تاکید کرد: در حال حاضر برخی از مردم که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند در برخی از فصل‌ها و شروع فصل سرما واکسن آنفولانزا تزریق می‌کنند و ما معتقدیم که در مورد کرونا نیز همین اتفاق خواهد افتاد. البته دولت نیز در این زمینه کمک خواهد کرد. درواقع مردم باید همواره این آمادگی را داشته باشند که واکسن‌های کرونا را تزریق کنند تا سیستم ایمنی خود را بالا ببرند بنابراین باید سعی کنیم ایمنی مردم همواره حفظ شود. به همین جهت تزریق دز سوم را به مردم توصیه کردیم هر چند هنوز به آن آماری که مدنظرمان است نرسیده‌ایم اما همواره از مردم خواهش می‌کنیم دز سوم واکسن را تزریق کنند.

وی در ادامه بیان کرد: اگر نمودارهای میزان ابتلا و مرگ و میر کرونا در ایران و دیگر کشورها را مورد بررسی قرار دهید، موفقیت چشمگیر ایران در کنترل و مدیریت این مسئله را شاهد خواهید بود و به این نتیجه می‌رسید که عوامل مختلفی از جمله همکاری مردم در این زمینه بسیار موثر بوده است.
 
او با اشاره به اینکه اقدامات حوزه سلامت پس از پیروزی انقلاب اسلامی بسیار خوب بوده است، تصریح کرد: ما در اوایل انقلاب برای بسیاری از بیماری‌های پیش پا افتاده مجبور بودیم که پزشکان از خارج دعوت و یا مریض را به خارج از کشور اعزام کنیم اما امروزه بسیاری از بیماری‌ها در کشور ما توسط متخصصان و فوق‌تخصصان پزشکی درمان می‌شود. اکنون بزرگترین سرمایه ایران نیروی انسانی متخصص، متعهد و دانشمندان با پشتکار است. به عنوان مثال دانشمندان ایرانی نشان دادند که علیرغم همه محدودیت‌ها از این توانایی برخوردارند که واکسن بیماری‌های مختلف را بسازند. از سوی دیگر امروز در کشور انواع و اقسام مانیتورها، دستگاه‌های اکسیژن‌ساز و دستگاه‌های دیالیز ساخته می‌شود و در نمایشگاه (ایران هلث) نمونه‌ای از این دستاوردها در معرض نمایش قرار گرفت که سبب خرسندی و افتخار بود.

عین‌اللهی در پاسخ به سوالی درباره‌ی دیپلماسی بهداشتی در زمان وزارت خود، گفت: سلامت برای همه مردم دنیا مهم است و یکی از نکاتی که معمولاً رهبران کشورها دنبال آن هستند، سلامت یک جامعه است. ما باید با کشورهای دیگر نیز ارتباط باشیم یعنی در واقع این ارتباط است که می‌تواند ما و دیگران را تقویت کند. امروز باید در مسئله سلامت در منطقه خاورمیانه بدون توجه به مرزها همکاری و هماهنگی وجود داشته باشد. از طرفی دانشمندان ما باید به راحتی با دانشمندان و متخصصان بهداشتی و درمانی منطقه تبادل نظر داشته باشند. در بحث صنایع دارویی نیز باید همین اتفاق بیفتد مثلاً در سفری که اخیراً به سوریه داشتیم توافق صورت گرفت ما در بحث تبادل دارو با هم همکاری داشته باشیم.

او تاکید کرد: من معتقد هستم که کشورها می توانند با هم در زمینه‌های درمانی، پزشکی، بیمارستانی و حتی پژوهشی تبادل داشته باشند و این تبادل هم نباید حالت استعماری و استثماری به خود بگیرد. مباحث پژوهشی زمانی ارزش دارد که به صورت مراکز متعدد باشد و دانشمندان بتوانند با همدیگر ارتباط بگیرند. در وضعیت امروز جهان، دانشمندان باید بتوانند با هم ارتباط بگیرند چراکه این ارتباطات می‌تواند باعث رشد دانشِ بشریت شود و ما امیدواریم که بتوانیم در ارتقای این مسائل گام موثر برداریم.

 وزیر بهداشت ادامه داد: در مورد کنفرانس ژنو علی‌رغم شعار صلح و سلامت در این کنفرانس اما دیدیم که  آقای تدروس آدهانوم دبیرکل سازمان جهانی بهداشت هیچ اشاره‌ای به مسئله فلسطین نداشتند که با تلاش جمهوری اسلامی بر این نکته تاکید شد که یکی از مسائل مهمی که سلامت جوامع  مربوط به خاورمیانه را به خطر می‌اندازد، مشکل مربوط به فلسطین و رسیدگی به این کشور است که الحمدلله منجر به قطعنامه خیلی خوبی در این زمینه شد تا مسائل فلسطین مورد بررسی و توجه قرار بگیرد. 

 وی درباره سفرهای اخیر خود به سوریه و عراق، توضیح داد: در عراق گفتگوهایی با رئیس جمهور و نخست وزیر عراق داشتیم و همانگونه که مقامات کشور ما نیز در بحث سلامت موثر هستند، مسئولین آنها نیز به این موضوع توجه داشتند. مسئولان کشورهای عراق و سوریه قول دادند که مشکلات بروکراسی‌ها مرتفع شود و به راحتی شرکت‌ها بتوانند تجهیزات و داروها را تبادل کنند.

او در مورد مذاکرات خود در کنفرانس ژنو با مقامات سازمان بهداشت جهانی و دیگر کشورها، اظهار کرد: ما در این کنفرانس با معاون رئیس جمهور سوئیس به عنوان کشور میزبان، آقای تدروس آدهانوم_ دبیرکل سازمان جهانی بهداشت، رئیس منطقه‌ای سازمان بهداشت جهانی و ۹ وزیر بهداشت درمان کشورهای مختلف دیدار و گفت‌وگو داشتیم. 

وی با اشاره به مذاکرات خود با مقامات بهداشتی کشور ونزوئلا در کنفرانس ژنو، گفت: علی‌رغم اینکه ما به ونزوئلا واکسن فرستاده‌ایم آنها در این دیدار مجددا درخواست داشتند که برای آنان واکسن بفرستیم. 
 
او ضمن اشاره به خودکفایی ایران در تولید واکسن کرونا، بیان کرد: ایران امروز در بحث واکسن نه تنها به خودکفایی رسیده، بلکه واکسن‌های ساخته شده بیش از نیاز داخل است. در حال حاضر ۴ میلیون دز واکسن آماده کرده‌ایم که به کشورهای آفریقایی ارسال کنیم و این افتخار جمهوری اسلامی ایران است که برخلاف کشورهایی که به دیگران کمک نمی‌کنند، ما این آمادگی را داریم  که واکسن ارسال کنیم. 

وی از مذاکرات با کشور پاکستان، هند، سوریه، لبنان، عراق، آذربایجان و قطر در مورد ارسال و صادرات واکسن به این کشورها خبر داد و گفت: کشور قطر به دلیل میزبانی جام جهانی در این زمینه از ما درخواست همکاری داشت که ما آمادگی خود را برای ارائه خدمات بیمارستانی اعلام کردیم. قطر به خوبی می‌داند که  ایران در زمینه پزشکی و درمانی توانایی‌های بسیار بالایی دارد و و حتی کشور قطر درخواست داشت که ما در زمان برگزاری جام جهانی، متخصصان بهداشتی و درمانی به این کشور اعزام کنیم که البته مذاکرات ما همچنان ادامه دارد و می‌تواند به تفاهم‌نامه منتهی شود. کشور عمان نیز در زمینه پزشکی و درمانی از ایران درخواست‌هایی دارد و  ما امیدواریم بتوانیم یک همبستگی علمی، درمانی و بهداشتی منطقه ای ایجاد کنیم.
 
او در بخشی از صحبت‌هایش در مورد اقدامات صورت گرفته در زمینه بیمه همگانی توضیحاتی ارائه کرد و گفت: بیمه همگانی به صورت گسترده جاری خواهد شد. در گام اول  ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر  با کد ملی بیمه شدند و دهک‌های پایین از این پس می‌توانند به صورت رایگان خدمات رایگان بهداشتی و درمانی دریافت کنند. امیدوار هستیم که تا پایان سال همه مردم را بیمه کنیم و مردم از این خدمات پزشکی و درمانی استفاده کنند. نباید هیچ کسی در جمهوری اسلامی ایران به خاطر فقر از خدمات درمانی و سلامت محروم شود. چرا که مقام معظم رهبری نیز بارها تاکید فرمودند که اگر کسی بیمار می‌شود باید وضعیت به گونه‌ای باشد که تمام دغدغه او فقط بیماری باشد نه تامین  مخارج برای درمان.

 عین‌االهی با اشاره به مصوبه‌های مجلس در زمینه ارائه خدمات بهداشتی و درمانی بهتر در بحث سلامت و بهداشت جامعه، گفت: مجلس انقلابی در زمینه بودجه سلامت اقدامات بسیار خوبی صورت داده است. به عبارتی میزان بودجه بیمه همگانی مردم محروم کشور را به ۶ هزار میلیارد تومان افزایش داده است.

 وی افزود: برای اولین بار میزان بدهی‌های بیمه سلامت تا فروردین‌ماه تسویه شده است که وزیر کار در این زمینه گزارشی را ارائه خواهند داد.

 به گفته وزیر بهداشت یک اتفاق خیلی خوب دیگر که با تصویب نمایندگان مجلس انقلابی صورت گرفته این است که برای بیماری‌های خاص و نادر مبلغی بالغ بر ۵ هزار میلیارد تومان  در نظر گرفته شده است.

او ادامه داد: ما تلاش خواهیم کرد به هر کسی که به بیماری نادر همچون سرطان و... مبتلا شد، خدمات خوبی ارائه دهیم.

وی درباره راهبرد وزارت بهداشت برای کاهش دوره مراجعه و درمان ناباروری در تهران و سایر  استان‌ها، گفت: وزارت بهداشت در مورد این مسئله قرارگاهی عمل خواهد کرد یعنی همه دانشمندان و مسئولان، کمیته علمی و بهداشت را با مسئولیت وزیر در یک مجموعه گرد آوردیم و اکنون نزدیک به سه ماه است که قرارگاه جوانی جمعیت با سرپرستی وزیر بهداشت تشکیل شده است. در این قرارگاه همه افرادی که در جمعیت موثر هستند که شامل مسئول بیمه، بهداشت، درمان، آموزش و حتی از نمایندگان مجلس حضور خواهند داشت و مشکلات و راه حل‌ها گفته و تصویب می‌شود که الزام آور نیز خواهد بود.
وی با بیان اینکه در بحث نازایی نیازمند نیروی انسانی هستیم که کمک کنند، گفت: راه حل نخست دراز مدت است و آن اینکه ما فلوشیپ تربیت کنیم که آن زمان بر است بنابراین تلاش می‌کنیم با بسته‌های خدمتی کوتاه مدت، متخصصان زنان و زایمان خود را کاملا آموزش داده و مراکز نازایی خود را افزایش دهیم. بنابراین هر دانشگاه موظف است که چندین مرکز نازایی ایجاد کند و پوشش بیمه آنها را بالا ببرد و ۹۰ درصد از هزینه‌ها را تقبل کند که این در حال ساماندهی است و ما امیدواریم بتوانیم به عزیزانی که نابارور هستند خدمات ارائه دهیم.

 وی با تاکید بر اینکه در بحث جمعیت مولفه‌های مختلفی دخیل هستند، تصریح کرد: مهمترین موضوعات در بحث جمعیت مباحث فرهنگی است بنابراین باید خانواده ها را به سمت فرزندآوری ببریم در همین راستا مراکز بهداشت و درمانی را تشویق کردیم که علاوه بر ارائه خدمات بهداشتی در این زمینه کارهای فرهنگی صورت دهند.
 
او در پاسخ به این پرسش که وزارت بهداشت درمان در مورد خدمات مربوط به دندانپزشکی چه برنامه هایی دارد؟، گفت: در بحث دندانپزشکی باید به اندازه زیرساخت‌های مان آموزش بدهیم. آموزش خارج از زیرساخت‌ها سبب کاهش کیفیت می‌شود و ما نباید کیفیت را فدای کمیت کنیم. مشکل اساسی ما در بحث خدمات مربوط به دندان پزشکی، توزیع نیروی انسانی است. باید سعی کنیم در این زمینه به سمت بومی گزینی حرکت کنیم.

او در مورد چشم پزشکی نیز تاکید کرد: در این زمینه نیاز به این داریم که آموزش بیشتری به مردم بدهیم چرا که بسیاری از بیماری‌ها به دلیل بهداشت چشم ایجاد می‌شود.

او درباره توفیقات دولت در زمینه نسخه الکترونیک، گفت: پیشرفت خوبی صورت گرفته و به بالای ۹۰ درصد رسیده و به زودی خبرهای بهتری در این زمینه به مردم عزیز مخابره خواهیم کرد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••