اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۲۸:۵۶
اذان ظهر ۱۲:۰۹:۵۹
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۵۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۴:۴۷
غروب آفتاب ۱۸:۲۳:۴۵
نیمه شب ۲۳:۲۶:۵۰
قیمت سکه و ارز
۱۴۰۱/۰۳/۱۸ - ۰۹:۴۰

عملکرد دولت و مسئولان در حادثه متروپل چگونه بود؟

آواربرداری از ساختمان فروریخته متروپل به روزهای پایانی نزدیک می‌شود و بسیاری از کسانی که از نزدیک شاهد روندآواربرداری بودند معتقدند دولت، نیروهای امدادی و مسئولان عملکرد بسیار خوبی را طی روزهای آواربرداری از خود نشان دادند.

عملکرد دولت و مسئولان در حادثه متروپل چگونه بود؟

به گزارش سراج24؛ ۱۷ روز از حادثه تلخ و غم‌بار فروریختن برج دوقلوی متروپل در آبادان می‌گذرد، حادثه‌ای که نه تنها آبادان بلکه مردم سراسر ایران را در غم و اندوه فرو برد.

عملیات آوار برداری روزهای پایانی را سپری می کند  و تا امروز پیکر ۴۱ نفر از جان باختگان حادثه شناسایی و تحویل خانواده های آنها شده است.

فارق از تلخی ماجرا و همچنین اهمیت لزوم برخورد با مقصران حادثه که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب نیز بود، یک نکته حائز اهمیت عملکرد مسئولان و دولت در قبال این حادثه است.

اگرچه بسیاری از کسانی که در محل حادثه حضور دارند معتقدند دولت، شخص رئیس جمهور، وزیر کشور و سایر مسئولان دولتی در حادثه متروپل بسیار خوب عمل کردند، اما در ادامه این گزارش به بازخوانی عملکرد دولت و مسئولان از ابتدای وقوع حادثه پرداختیم.

* دستور ویژه رئیس‌جمهور از عمان/ تاکید بر رسیدگی فوری به سانحه ریزش ساختمان در آبادان

متروپل که فروریخت، آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور در عمان حضور داشت. وی وقتی از ماجرا با با خبر شد به سرعت رئیس دفتر خود را مأمور کرد تا تمامی امکانات برای رسیدگی فوری به سانحه دیدگان و آواربرداری را بسیج کند.

بر همین اساس رئیس دفتر رئیس جمهور در تماس‌های تلفنی جداگانه‌ای با معاون اول رئیس‌جمهور و استاندار خوزستان، ضمن اطلاع از آخرین وضعیت حادثه، دستور رئیس جمهور مبنی بر بسیج تمامی امکانات برای رسیدگی فوری به سانحه دیدگان و آواربرداری را ابلاغ کرد.

آیت‌الله رئیسی همچنین به معاون اول رئیس‌جمهور ماموریت داد ضمن به کارگیری تمامی امکانات محلی و ملی، شخصا این موضوع را با اختیارات کامل به منظور تسریع در آواربرداری و نجات جان افراد زیر آوار مانده و رسیدگی به مصدومان حادثه، مدیریت و پیگیری کند.

رئیس جمهور همچنین دستور داد با توجه به اعلام نیاز استاندار خوزستان، نیرو‌های امدادی و امکانات لازم برای آواربرداری و امداد، از سازمان آتش نشانی تهران به صورت فوری به آبادان اعزام شوند و همچنین برای شناسایی تخلفات منجر به این حادثه نیز، به صورت عاجل اقدام شود و برخورد شدید و غیرقابل اغماض با متخلفان در دستور کار قرار بگیرد.

رئیسی در پایان ضمن ابراز همدردی صمیمانه با خانواده‌های جان‌باختگان که طبق گزارش‌ها غالبا از کارگران زحمتکش بوده‌اند، دستور داد رسیدگی به وضعیت این خانواده‌ها در اولویت قرار بگیرد و گزارش روند امداد رسانی برای وی ارسال شود.

* دستور ویژه وزیر کشور به استاندار خوزستان

وزیر کشور نیز در همان ابتدا به استاندار خوزستان دستور داد همه امکانات را برای رسیدگی فوری به حادثه‌دیدگان و نجات محبوسان احتمالی زیر آوار به کار گیرد.

احمد وحیدی همچنین به سازمان مدیریت بحران و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور دستور دارد همه امکانات خود را در این زمینه به کار گیرند و در اسرع وقت نسبت به بررسی کارشناسانه این حادثه اقدام کنند.

علاوه بر این، وزیر کشور خواستار معرفی مسببان و متخلفان این حادثه به دستگاه قضایی شد.

* حضور وزیر کشور در محل حادثه

وزیر کشور در ادامه خود را در اولین فرصت به آبادان و محل حادثه رساند و تا از نزدیک در جریان روند امدادرسانی و عملکرد دستگاه‌ها قرار گیرد و دستورات لازم را برای خدمات‌رسانی بهتر و سریع تر صادر کند.

 

 

وحیدی در مدت آواربرداری روزهای بسیاری در آبادان بوده و همچنان نیز پیگیر موضوع است و هر لحظه نیز گزارش امدادرسانی را از طریق رسانه ها به اطلاع مردم می رساند.

* حضور معاون اول رئیس جمهور در متروپل

محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور نیز که از همان ابتدا از تهران پیگیر خدمات رسانی به آسیب دیدگان بود در روزهای گذشته به آبادان سفر کرد تا از نزدیک در جریان روند امدادرسانی قرار گیرد.

 

 

مخبر در سفر به آبادان تاکید کرد که فساد گسترده‌ای بین سازنده بنا، پیمانکار، ناظر و دستگاه‌های ارائه‌دهنده مجوز اتفاق افتاده؛ و باید طوری به این مسأله رسیدگی شود که دیگر تکرار نشود، چرا که مردم را جریحه‌دار کرده است.

* دستور وزیر بهداشت برای رسیدگی فوری به مصدومان

وزیر بهداشت نیز در تماس تلفنی با رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، خواستار آمادگی مراکز درمانی بیمارستان‌های خوزستان و بسیج همه امکانات برای پذیرش مصدومان حادثه ریزش ساختمان متروپل شد.

بهرام عین اللهی در تماس خود تاکید کرد که ارائه سریع خدمات درمانی مطلوب به مصدومان حادثه ریزش ساختمان ۱۰ طبقه در آبادان در بیمارستان های این شهرستان و در صورت نیاز در مراکز درمانی اهواز انجام گیرد.

* حضور اعضای کمیسیون عمران مجلس در محل حادثه

جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز به دنبال ماموریت محمدباقر قالیباف رئیس مجلس برای بررسی ابعاد حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان، تهیه گزارش از عملکرد دستگاه‌ها و شناسایی متخلفین این حادثه غمناک، به استان خوزستان سفر کرده و ضمن بازدید از محل ساختمان متروپل از آخرین وضعیت آواربرداری مطلع شدند.

در این بازدید اعضای کمیسیون عمران مجلس با مردم و تیم‌های امدادی و خدمات‌رسان در منطقه گفت‌وگو و راهکارهای سرعت‌بخشی به روند آواربرداری را بررسی کردند.

* نماینده ولی فقیه در خوزستان پای ثابت امدادرسانی به آسیب دیدگان

حجت الاسلام سید عبدالنبی موسوی فرد نماینده ولی فقیه در خوزستان و امام جمعه اهواز نیز از مسئولانی بود که از همان روزهای ابتدایی در محل حادثه حضور پیدا کرد و از نزدیک در جریان روند آواربرداری و امدادرسانی قرار گرفت.

 

 

نماینده ولی فقیه در استان خوزستان همواره از مسئولان استانی حاضر در حادثه و فرمانده عملیات میدان، گزارش های مربوطه را دریافت و با گفت‌وگوی تلفنی با معاون رئیس جمهور ضمن بیان وضعیت موجود، بر تسریع در امدادرسانی ها و پای کار آوردن تجهیزات و نیروی متخصص بیشتر تأکید کرد.

حجت الاسلام موسوی فرد همچنین آستین بالا زد و به خود نیز مشغول امدادرسانی به آسیب دیدگان شد.

* صدور دستور قضایی برای بررسی علت حادثه ریزش ساختمان متروپل

رئیس کل دادگستری استان خوزستان نیز در همان ساعات اولیه دستور بررسی دقیق علت و عوامل حادثه، امدادرسانی به مصدومان و برخورد سریع و قاطع با کلیه مرتبطان و مسببان حادثه را صادر کرد.

علی دهقانی رئیس کل دادگستری استان خوزستان به خبرنگار فارس در این باره گفت: بعد از ریزش ساختمان چند طبقه در دست احداث متروپل، بلافاصله رئیس دادگستری و دادستان عمومی و انقلاب این شهرستان در صحنه حاضر و دستورات مقتضی جهت رسیدگی به موضوع صادر شد.

وی همچنین از دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خواست تا در کنار رئیس دادگستری و دادستان آبادان، موضوع را تا حصول نتیجه مقتضی پیگیری و نظارت کند.

* حضور میدانی فرمانده سپاه خوزستان در حادثه متروپل

اگرچه رسانه های ضدانقلاب و بیگانه سعی دارند بگویند که نیروهای امدادی در صحنه حادثه متروپل حضور ندارند اما واقعیت این است که آواربرداری توسط نیروها و ماشین آلات سپاه و بسیج با مدیریت فرمانده سپاه خوزستان در حال انجام است و حتی خود فرمانده سپاه خوزستان نیز با لباس شخصی در حال خدمت رسانی به آسیب دیدگان حادثه متروپل آبادان است.

 

 

* حضور رئیس جمهور در محل حادثه متروپل و دیدار با خانواده بازماندگان حادثه

آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور صبح جمعه ١٣ خرداد ماه به صورت سرزده به محل حادثه متروپل آبادان رفت تا از نزدیک شاهد روند آواربرداری باشد.

حضور رئیسی در محل حادثه متروپل بلافاصله پس از اتمام سفر استانی وی به آذربایجان شرقی صورت گرفت و رئیس جمهور بعد از سفر استانی خود بدون اینکه به تهران بازگردد مستقیم به متروپل رفت.

 

 

رئیس جمهور همچنین با حضور در منزل بازماندگان حادثه متروپل؛ با آن‌ها گفت‌وگو کرد و به آنها تسلیت گفت.

 

 

آیت الله رئیسی در همچنین در جلسه شورای اداری آبادان هم شرکت کرد و ضمن تسلیت و ابراز همدردی با بازماندگان متوفیان حادثه متروپل، از تمامی نیروهای مردمی و دستگاه‌های مسئول امدادرسان تشکر کرد و اظهار داشت: مردم به حق انتظار دارند که به روابط ناسالم و فسادهای صورت گرفته منجر به حادثه متروپل به موازات اقدامات فنی و میدانی، با سرعت رسیدگی شود.

* نظر نماینده اهواز در مجلس درباره نحوه خدمات‌رسانی دستگاه‌های اجرایی در حادثه متروپل

از مجتبی یوسفی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی که به دستور رئیس مجلس و کمیسیون عمران به محل حادثه اعزام شده درباره وضعیت حادثه ساختمان متروپل در آبادان پرسیدیم، وی معتقد بود که خدمات‌رسانی دستگاه‌های اجرایی مربوطه پس از بروز حادثه ساختمان متروپل آبادان بسیار خوب بوده و همه دستگاه‌ها با تمام توان پای کار آمدند.

وی همچنین گفت: در کنار دستگاه‌های اجرایی، نیروهای مسلح تجهیزات و ماشین‌آلات خود را برای کمک به مردم در این موضوع پای کار آورده‌اند و اگر هم کار با کندی پیش می‌رود به خاطر این است که اگر اجسادی هنوز در ساختمان است بیرون آورده شود.

* نماینده ولی فقیه در هلال احمر خوزستان: تجهیزات سنگین عمرانی از ساعات اولیه به متروپل رسید

حجت الاسلام محمد انصاری مسئول نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر استان خوزستان در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس با اشاره به اقدامات صورت گرفته پس از حادثه متروپل آبادان گفت: عملکرد دولت نسبت به موارد مشابه خیلی خوب بوده است. می توان ادعا کرد جزو معدود عملیات‌های امدادی محسوب می‌شد که‌ در همان ساعات اولیه مسئولان ذی ربط در محل حادثه حاضر شدند.

وی با بیان اینکه حضور مستمر وزیر کشور در بحرانی مانند متروپل، بسیار ذی قیمت بود افزود: با وجود گردوخاک شدیدی که بر آبادان حاکم بود وزیر کشور خودش را زمینی به استان خوزستان و شهر آبادان رساند این مساله نشان دهنده اهمیت حادثه متروپل برای مسئولان است.

انصاری در خصوص حضور نیروهای مردمی و کمک به امدادگران تشریح کرد: شرایط متروپل متفاوت بود؛ خطر کماکان در صحنه عملیات وجود داشت بنابراین به گروه‌های مردمی اجازه حضور در صحنه داده نشد، ولی در فاصله‌ای که نیروهای امدادی و انتظامی تعیین کردند حضور پرشوری داشتند و به پشتیبانی و پذیرایی از نیروهای امدادی پرداختند.

 

 

 مسئول نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر استان خوزستان در خصوص ادعاهای برخی مبنی بر دیر رسیدن ماشین آلات عمرانی به محل حادثه تصریح کرد: از همان ساعت اولیه نیروهای امدادی با تمام امکانات در محل حادثه حضور پیدا کردند و از مجهزترین و کارآمدترین ابزار آلات برای خدمت به مردم استفاده شد، تا جایی که عده ای بیان کردند سرازیر شدن این حجم از تجهیزات کم سابقه است. 

وی افزود: باید به این مسأله توجه کرد که امکان نداشت از روزهای اول از این تجهیزات استفاده کرد زیرا حضور ماشین‌های سنگین موجب فشار بیشتر می‌شد و چون احتمال زنده ماندن کسانی که در ساختمان بودند وجود داشت استفاده از ابزارآلاتِ سنگین آوار برداری کار درستی نبود. 

انصاری با اشاره به اینکه ابزار آلات سنگین عمرانی از ساعات اولیه به محل حادثه رسیدند و مشکلی از لحاظ تامین امکانات وجود نداشت، گفت: سرعت آواربرداری قدری بیش از حد متعارف است چراکه این ساختمان وضعیت عادی ندارد و با «پلاسکو» قابل قیاس نیست، علت این مساله هم متراژ بسیار زیاد ساختمان «متروپل» است.
 
وی با بیان اینکه همراه با نماینده ولی فقیه در استان خوزستان به بیش از 15 خانواده داغدیده در این حادثه سرزده است، افزود: خانواده‌های متوفیان در این دیدارها  از حجت الاسلام موسوی فرد می‌خواستند تا از امدادگران تشکر کنند، که این مساله نشان دهنده رضایت بخشی این عزیزان از امدادرسانی بود. 

* تمجید رهبر انقلاب از مسئولان جهت امدادرسانی به حادثه دیدگان متروپل

عملکرد مسئولان در متروپل به گونه ای بود که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی خود در مراسم سی و سومین سالگرد ارتحال امام(ره) به این مسئله اشاره کردند و با اشاره به اقدام به موقع مسئولان کشور در حادثه متروپل آبادان اذعان کردند: امروز که دشمن در صدد تخریب مسئولان انقلابی است، وظیفه قدرشناسی از مسئولان انقلابی سنگین‌تر است؛ در همین قضیه آبادان که یک وزیر چند روز بالای سر کار می‌رود و یا اینکه رئیس جمهور محترم و معاون او به دیدار خانواده‌های جان‌باختگان می‌روند، باید قدرشناسی شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••