اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۳۰:۳۰
اذان ظهر ۱۲:۱۰:۱۷
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۰۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۶:۱۳
غروب آفتاب ۱۸:۲۲:۵۵
نیمه شب ۲۳:۲۷:۱۳
قیمت سکه و ارز
۱۴۰۱/۰۳/۱۶ - ۱۸:۰۰

بلیت ۷۰۰ هزار تومانی کنسرت از کجا آمد؟

مرحله فروش بلیت کنسرت نمایش «سی‌صد» در حالی آغاز شده که تعداد زیادی از کارشناسان و منتقدان حوزه موسیقی، تئاتر و رسانه نسبت به میزان قیمت بلیت این اجرا واکنش نشان داده‌اند.

بلیت ۷۰۰ هزار تومانی کنسرت از کجا آمد؟

به گزارش سراج24؛ علیرضا سعیدی: کنسرت نمایش «سی صد» به طور حتم یکی از پرخبرترین رویدادهای موسیقایی – نمایشی ماه‌های اخیر در فرآیند عرضه آثار مرتبط با حوزه موسیقی و تئاتر کشور است که به دلیل حضور تعدادی از ستارگان موسیقی و بازیگران شاخص سینما و تئاتر کشورمان توانسته در کانون توجه بسیاری از مخاطبان، رسانه‌ها و منتقدان این حوزه قرار بگیرد.

این تمرکز و توجه هم از آنجا آغاز شده که در نشست خبری این پروژه موسیقایی-نمایشی که قرار است توسط سهراب پورناظری با موسیقی تهمورس پورناظری، کارگردانی امیرجدیدی، خوانندگی رضا بهرام، بازی جواد عزتی، مهران غفوریان، دلنیا آرام، ماهور الوند، منوچهر علیپور، عرفان ناصری، نیما سکوت و امیر جدیدی و تهیه‌کنندگی محمدحسین توتونچیان در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد تهران روی صحنه برود، اعلام شد که برای رفاه حال آن دسته از تماشاگرانی که به دلیل شرایط اقتصادی قادر به خرید بلیت با قیمت بالا نیستند، کف قیمت بلیت ۷۰ هزار تومان اعلام شده است.

بلیت ۷۰۰ هزار تومانی کنسرت از کجا آمد؟/ تهیه‌کننده: هدف پول نیست!

قصه قیمت‌ها از کجا آغاز شد؟

اما این تازه آغاز ماجرا بود چرا که فعلاً از سوی دست‌اندرکاران پروژه فقط به کف قیمت بلیت اشاره شد، در حالی که هم در ادامه آن نشست رسانه‌ای (که به واسطه حضور پرتعداد «هماهنگ‌کنندگان غیرموسیقایی» غیر از گروه اجرایی، در بی‌نظم‌ترین شکل ممکن برگزار شد) و هم در سامانه فروش، در کنار کف فروش ۷۰ هزار تومانی از سقف قیمت بلیت ۶۹۵ هزار تومانی هم رونمایی شد! یک رقم نجومی که البته استقبال از آن از ناحیه خریداران هم دربرگیرنده نکات جالبی است!

به نظر می‌رسد بسیاری از مخاطبان هدف این رویداد هنری، حاضر هستند با هر میزان مبلغی، به تماشای برنامه هنرمند مورد علاقه‌شان بنشینند. چرا که در همین سه روز ابتدایی که سامانه فروش بلیت باز شده، بخش قابل توجهی از ردیف‌هایی که بلیت‌های گران قیمت برای آن‌ها ارائه شده است، توسط تماشاگران خریداری شده که این فرآیند هم دربرگیرنده نکات قابل تأمل فراوانی است.

به هر حال تا اینجای کار و طبق پلان فروش بلیت این پروژه (که از فرمول پیچیده‌ای در قیمت گذاری صندلی‌ها برخوردار است)، مشخص شده که صندلی‌های مربوط به بلیت‌های ۷۰، ۱۰۰، ۱۵۰، ۱۷۵، ۲۰۰، ۲۵۰، ۲۷۵، ۳۰۰، ۳۲۵، ۳۵۰، ۳۷۵ هزار تومانی برای اجرا در روزهای ۲۶ تا ۲۸ خرداد به طور کامل فروش رفته و مخاطبان برای تماشای برنامه در این روزها می‌توانند نسبت به خرید بلیت‌های ۴۰۰ الی ۶۹۵ هزار تومانی اقدام می‌کنند. شرایطی که به نظر می‌آید باید عوامل پروژه گزارش آماری دقیقی را درباره آن ارائه دهند.

بر اساس ادعای گروه دست‌اندرکار پروژه جایگاه تماشاگران کنسرت – نمایش «سی صد» که بخش‌های مختلف آن بر اساس یک منطقه یا مکان تاریخی نامیده شده به شکلی است که همه مخاطبان می‌توانند در موقعیت مناسبی به تماشای اثر بنشینند و باید در روزهای برگزاری کنسرت مشاهده کرد که آیا استقرار در جایگاه‌های نام‌گذاری‌شده به نام‌های «شوش» و «پنجشیر»، «خُجند»، «اسپادانا»، «تیسفون»، «مهرستان»، «پارسه»، «اران»، «ارتاویل»، «نخجوان»، «توس»، «هُترا»، «اورامان» آنچنان که دست‌اندرکاران پروژه معتقدند برای تماشاگران نیز راضی کننده خواهد بود یا خیر؟

بلیت ۷۰۰ هزار تومانی کنسرت از کجا آمد؟/ تهیه‌کننده: هدف پول نیست!

تأثیرات منفی یک قیمت عجیب و غریب و مخاطبان کم‌درآمد

به هر حال پروژه موسیقایی – نمایشی «سی صد» قطعاً از جمله پروژه‌های خبرساز حوزه موسیقی در سال جاری است که تمامی آنچه در آن رخ می‌دهد می‌تواند برای کارشناسان حوزه تئاتر، موسیقی و حتی میراث فرهنگی نیز مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. چرا که حضور جمعی از بازیگران شاخص سینما و تئاتر که حضور هرکدام تعیین کننده اقتصاد گیشه در سینماهاست و البته حضور چند اسپانسر مطرح بخش خصوصی در پروژه‌ای که به قول سهراب پورناظری برای «ایران» ساخته شده می‌تواند فارغ از دستاوردهای مثبت و مؤثری که به همراه دارد، دربرگیرنده نکات ریز و درشتی باشد که عوامل پروژه می‌بایست آمادگی پاسخگویی به همه آن‌ها را داشته باشند.

طبیعتاً اولین پرسش مطرح شده در این چارچوب گرانی رکوردشکن قیمت بلیت پروژه است که اگرچه تهیه‌کننده و سایر دست‌اندرکاران این برنامه در نشست خبری توضیحاتی را درباره آن دادند، اما طبیعتاً عنوان کردن قیمت بلیت ۶۹۵ هزار تومانی در این شرایط اقتصادی سخت حتی اگر با اقبال از سوی قشر پردرآمد جامعه همراه شود، اما به لحاظ روانی تأثیرات منفی خود را در حوزه‌های رسانه‌ای کشور برجای می‌گذارد، کما اینکه از شروع مرحله فروش بلیت کنسرت و قیمت اعلام شده این اعتراضات در فضای مجازی آغاز شده و بسیاری از کارشناسان حوزه‌های مختلف درباره نحوه قیمت گذاری بلیت این پروژه موسیقایی – نمایشی مراتب اعتراض خود را اعلام کرده‌اند.

بلیت ۷۰۰ هزار تومانی کنسرت از کجا آمد؟/ تهیه‌کننده: هدف پول نیست!

لطفاً شفاف‌سازی کنید

اعتراضات و انتقاداتی که قطعاً نوک پیکانش به سمت سقف قیمت بلیت کنسرت است که تبدیل به محل مناقشه شده است؛ اگرچه برای این برنامه بلیت‌های ۷۰ هزار تومانی هم تدارک دیده شده اما به طور حتم همه می‌دانیم که این تعداد بلیت ارزان قیمت از محدودیت‌هایی برخوردار است که قطعاً تمام جایگاه برگزاری پروژه را در بر نمی‌گیرد و محدود به موقعیت‌های استقرار نه‌چندان مناسب است. مضاف بر اینکه در حال حاضر جدول فروش بلیت‌های پروژه از مبلغ ۴۷۵ هزار تومان به بالا منتشرشده و آمار مشخصی از روند فروش بلیت‌های ۷۰ الی ۴۰۰ هزار تومانی و اینکه خریداران این بلیت‌ها در کدام جایگاه و با چه موقعیتی مستقر خواهند شد، فعلاً وجود ندارد. مگر اینکه مسئولان برگزاری کنسرت برای جلوگیری از بروز هر گونه شائبه‌ای نسبت به شفاف سازی آنچه توضیح داده شد، اقدامات لازم را انجام دهند.

محمد حسین توتونچیان تهیه‌کننده کنسرت نمایش «سی‌صد» و مدیرعامل شرکت فرهنگی و هنری ققنوس در گفتگو با خبرنگار مهر درباره برخی حاشیه‌های مطرح‌شده درباره نحوه قیمت‌گذاری بلیت‌های کنسرت‌نمایش «سی‌صد» توضیح داد: همان‌طور که بنده در نشست خبری این پروژه اعلام کردم، مدت زیادی است که بعد از مهارشدن پیک‌های کرونا و بنا بر گران شدن اجاره‌بهای بسیاری از سالن‌های کنسرت و همچنین هزینه‌های جاری، قیمت بلیت کنسرت‌های پاپ نیز افزایش پیدا کرده و با رقم‌هایی بین ۲۰۰ تا ۵۵۰ هزار تومان به فروش رسید. اتفاقاً در آن شرایط غیر از یک یا دو رسانه هیچ‌کس سوال نکرد که چرا این اتفاق افتاده و هیچ‌کس هم به این پرسش، جوابی نداد. این برای من بسیار جالب توجه و البته قابل پیش‌بینی بود که برخی از دوستان از زمان شروع فروش بلیت کنسرت‌نمایش «سی‌صد» متوجه گرانی قیمت بلیت کنسرت‌ها شده‌اند!

بلیت ۷۰۰ هزار تومانی کنسرت از کجا آمد؟/ تهیه‌کننده: هدف پول نیست!

انتقادات تند و تیز، قیمت بلیت و چند داستان دیگر

وی افزود: در این چند روز، تمام تلاشم را انجام دادم که با مطالعه دقیق دغدغه‌های همه دوستداران عرصه موسیقی و نمایش که درباره قیمت بلیت کنسرت مسائل خود را مطرح می‌کنند، با نظرات این عزیزان که احترام به عقاید و نظراتشان برای من بسیار ضرورت دارد، آشنایی بیشتری پیدا کنم. اصلاً هم دوست نداشتم که بخواهم با مصاحبه‌های تند رسانه‌ای در واکنش به این انتقادات جواب‌هایی بدهم که مناسب و مؤثر نیستند. اما ای کاش این عزیزان منتقد و تمامی کسانی که به قیمت بلیت کنسرت نمایش «سی‌صد» انتقاد دارند به این نکته هم تسلط کامل داشته باشند که طی این ماه‌ها برگزارکنندگان کنسرت‌ها و آثار نمایشی بدون کمترین حمایتی با وجود هزینه‌های وحشتناکی در برگزاری کنسرت‌ها و نمایش‌ها مواجه شدند که واقعاً کمرشکن بودند. این شرایط را قطعاً آن دسته از تهیه‌کنندگانی که عمده آثارشان را در بخش خصوصی متمرکز کرده‌اند، بیشتر متوجه می‌شوند. بنابراین اینکه چطور برخی از دوستان با افزایش اختلاف ۱۵۰ هزار تومانی این پروژه نسبت به کنسرت‌های عادی موسیقی پاپ که از مدت‌ها پیش با قیمت بلیت ۵۵۰ هزار تومان و بدون این پروداکشن روی صحنه می‌روند، اعتراضات خود را به سمت این پروژه برده‌اند نکته مهمی است که من امیدوارم برخاسته از یک جریان خاص نباشد.

این تهیه‌کننده موسیقی تصریح کرد: بنده به عنوان یک تهیه‌کننده کنسرت‌های بزرگ موسیقی تمام تلاشم را طی این سال‌ها انجام داده‌ام تا با در نظر گرفتن تمام انتقادات و نظرات کارشناسی شده، به سمت و سوی اعتلای موسیقی گام بردارم که هم در موسیقی پاپ و هم در موسیقی ایرانی به جایگاه مخاطب ایرانی احترام می‌گذارد. در این راه توجه به قشر فرهنگی و فرهیخته جامعه و حتی عزیزانی که برای تهیه بلیت‌های گران‌قیمت کنسرت با چالش‌هایی روبه رو هستند از عمده دغدغه‌هایم بوده که همواره دوست داشتم روی پروژه‌هایم پیاده‌سازی کنم. اگرچه شرایط اقتصادی نابسامان و البته نامشخص این سال‌های کشورمان اجازه چنین کاری را به ما کمتر داد اما تمام تمرکز و برنامه‌ریزی‌ام را انجام دادم که حداقل در این پروژه بتوانم در جایگاه‌هایی که قطعاً در نقطه کوری از نگاه مخاطب قرار ندارد، بلیت‌هایی را برای فروش ارائه دهم که از هفتاد هزار تومان تا ۳۰۰ هزار تومان بتواند این قشر از جامعه را هم پوشش دهد. کما اینکه در همین کنسرت‌نمایش «سی‌صد» تقریباً نزدیک به ۳۰ درصد از جایگاه تماشاگران بلیت‌های ۷۰ تا ۳۰۰ هزار تومانی به فروش می‌رسد که در همین سه روز هم به طور کامل فروخته شدند.

توتونچیان با اشاره به هزینه‌های برگزاری کنسرت‌نمایش «سی‌صد» توضیح داد: آنچه برای کنسرت نمایش «سی‌صد» با این حجم پروداکشن پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد، به اعتقاد من یک رکورد است که بعید می‌دانم تا به امروز در موسیقی کشورمان تجربه شده باشد. آنچه در این کنسرت‌نمایش پیش روی مخاطبان و شنوندگان با حضور جمعی از بهترین‌های موسیقی، تئاتر، سینما و حوزه‌های فنی قرار می‌گیرد در برابر قیمت بلیتی که تعیین شده اصلاً در توازن نیست. کما اینکه قیمت ۶۹۵ هزار تومانی برای همه سالن نیست بلکه فقط بخشی از سالن است که جالب است بدانید توسط تماشاگران خریداری شده است. این هم اصلاً دلیل بر بی‌توجهی بنده و همکارانم درباره قشر کم درآمد جامعه نیست. چون همان‌گونه که گفتم ۳۰ درصد جایگاه تماشاگران بلیت‌های بین ۷۰ تا ۳۰۰ هزار تومان فروخته شده است. این را هم بگویم همین بلیت‌های ارزان قیمت در جایگاه بد و یا نامناسبی نیست؛ بلکه تلاش شده به واسطه حضور مهندسان ایرانی و طراحی که انجام گرفته این جایگاه‌ها در بهترین نقطه دید به سن اصلی قرار داشته باشد.

بلیت ۷۰۰ هزار تومانی کنسرت از کجا آمد؟/ تهیه‌کننده: هدف پول نیست!

قیمت واقعی بلیت این کنسرت نمایش بین ۲۰۰ تا یک میلیون تومان بود

وی با تاکید بر این نکته که پروداکشن مربوط به تولید این کنسرت‌نمایش تاکنون در کشورمان تجربه نشده است، گفت: قبل از برگزاری کنسرت نمایش «سی‌صد» بیش از چند مرتبه روی کاغذ محاسباتی را درباره هزینه برگزاری این پروژه انجام دادیم و دقیقاً در پایان همین محاسبات بود که متوجه شدیم که برگزاری این پروژه به دلیل هزینه‌های سنگینی که دارد، شدنی نیست. این را هم در نظر بگیرید که همین محاسبات در زمانی صورت گرفت که قیمت دلار جور دیگری بود و اکنون در قیمت دیگری قرار دارد. قصدی برای توجیه ندارم اما شما فارغ از دستمزدهایی که به عوامل اجرایی برنامه تعلق می‌گیرد به هزینه‌های فنی، نور، صدا، چهره‌پردازی، طراحی و ساخت صحنه، طراحی و ساخت لباس، هزینه‌های رفت و آمد، هزینه‌های مربوط به غذا و بسیاری از موارد دیگر هم نگاهی بیندازید، آن وقت متوجه می‌شوید که آنچه برای این کنسرت به عنوان قیمت بلیت در نظر گرفته شده است، هیچ سود هنگفتی را به جیب تهیه‌کننده وارد نمی‌کند. باور کنید رضا بهرام که طی این سال‌ها خود را به عنوان یک خواننده پرطرفدار معرفی کرده است به راحتی می‌توانست در چند سانس کنسرت‌هایی را برگزار کند و با همان تعداد اندک اعضای کنسرتش درآمدزایی داشته باشد اما او و دیگر هنرمندان پذیرفتند که در قالبی کمتر تجربه شده که به ایران و ایرانی تعلق گیرد، وارد پروژه‌ای شوند که حضور در آن ریسک بالایی داشت.

توتونچیان افزود: باور کنید تهیه و تولید چنین پروژه‌ای کار آسانی نیست. مگر هماهنگی چندین نفر در قالب یک پروژه سنگین آن هم طی چهار ماه کار آسانی است؟ مگر هماهنگ کردن با مجموعه فرهنگی تاریخی سعد آباد به همین راحتی‌هاست؟ شما نمی‌دانید هزینه‌هایی که ما برای ساخت استیج، بیلبوردهای داخل برنامه، هزینه‌های مربوط به امنیت مکان برگزاری کنسرت انجام می‌دهیم چقدر مشکل و سخت است. ما باید در این شرایط مراقب هر اتفاقی باشیم تا خدایی نکرده به واسطه همراهی فرمانداری، نیروی انتظامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت میراث فرهنگی و مجموعه‌های دیگر مشکلی برای کسی پیش نیاید. شک نداشته باشید اگر قرار بود بدون هیچ ملاحظه‌ای این کنسرت نمایش را برگزار کنیم، قیمت فروش بلیت کنسرت از ۲۰۰ تا یک میلیون تومان می‌شد، در حالی که بنده معتقدم با تمام فشارهایی که می‌دانستیم روی ما خواهد آمد، فضایی را طراحی کردیم که این هزینه‌های هنگفت به دوش بکشیم و شرایطی را فراهم کنیم که همه مردم از این پروژه ملی استفاده کنند و خدا می‌داند که اگر هزینه‌های کمرشکن نبود قطعاً بخش بیشتری از جایگاه تماشاگران به بلیت‌های ارزان قیمت اختصاص پیدا می‌کرد.

بلیت ۷۰۰ هزار تومانی کنسرت از کجا آمد؟/ تهیه‌کننده: هدف پول نیست!

«سی صد» یک پروژه تجربه نشده در ایران است

این تهیه‌کننده تصریح کرد: آنچه در این پروژه قرار است پیش روی مخاطبان قرار گیرد، یک پروژه تجربه نشده در ایران است که تمام تلاشش زنده نگه داشتن فرهنگ، زبان و ادبیات فارسی است. این پروژه گامی برای زنده نگه داشتن شاهنامه است بی آنکه از مجموعه‌ای کمکی گرفته باشد. بی آنکه از دولت بودجه‌ای را دریافت کرده باشد. بی آنکه از ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی برای وارد کردن تجهیزات مربوط به نور، صدا و ویدئومپینگ هزینه کرده باشد. این پروژه به اعتقاد من یک پروژه کارآفرین است که فناوری‌های جدیدی را به واسطه حضور مهندسان ایرانی در حوزه جایگاه‌های پرتابل تماشاگران اجرا کرده است. قطعاً هم بی‌عیب و اشکال نیست ولی هرچه هست یک تجربه بسیار سخت اما ارزشمند برای من و سایر همکارانم در پروژه‌ای است که می‌توانم هزینه آن را با تمام اتهامات و تهمت‌هایی که به من می‌زنند بی‌سر و صدا در پروژه‌های اقتصادی هزینه کنم و کمتر هم فحش بخورم.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود ادامه داد: قطعاً قشر کم درآمد جامعه برای من از درجه احترام و اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند؛ به همین جهت هم تمام تلاشم را انجام دادم تا به سهم این پروژه شرایطی را فراهم کنیم که ۳۰ درصد از جایگاه تماشاگران با قیمت بلیت بین ۷۰ تا ۳۰۰ هزار تومان فروخته شود. کما اینکه حتی به این فکر هستیم که اگر شرایط فراهم شود، این پروژه را به صورت رایگان در استادیوم آزادی تهران برگزار کنیم که آن دسته از شهروندان عزیزی که برای تهیه بلیت‌های کنسرت با چالش مواجه هستند، بتوانند از این برنامه ملی بهره‌مند شوند. خلاصه اینکه دوستان عزیزم مطمئن باشید آن چیزی که هزینه شده هرگز باز نمی‌گردد. ما ریسک بزرگی کردیم و این را هم می‌دانستیم که این پروژه بدون حاشیه و بدون دردسر نخواهد بود. اما همه دست به دست دادیم تا با عشق کاری را جمع کنیم که هدف فقط پول نیست، بلکه بدون شعار انجام یک کار فرهنگی است که حتی من باید ۲۵ درصد از درآمدش را هم به دولت برای مالیات بدهم.

به هر ترتیب آنچه که از فروش قیمت بلیت پروژه موسیقایی - نمایشی «سی صد» مطرح شده دربرگیرنده ابعاد مختلفی است که هم از منظر انتقادات وارد شده به مسئولان برگزاری کنسرت مشتمل بر نکات قابل تأملی است و می‌بایست با شرایط آسان‌تر و ارزان قیمت تری به فروش می‌رفت و هم از منظر دیدگاه‌های تهیه کننده می‌تواند مورد دقت بیشتری قرار گیرد. شرایطی که باید دید آیا کیفیت برگزاری این کنسرت نمایش که از همان ابتدا هم معلوم بود از پروژه‌های پر سر و صدای موسیقی و تئاتر کشورمان خواهد بود، به آنچه تاکنون درباره آن حرف زده شده، ارجحیت دارد یا خیر؟

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••