اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۵۵:۴۲
اذان ظهر ۱۲:۰۴:۲۳
اذان مغرب ۱۸:۵۹:۵۶
طلوع آفتاب ۰۵:۲۶:۰۹
غروب آفتاب ۱۸:۴۱:۰۸
نیمه شب ۲۳:۱۸:۵۵
قیمت سکه و ارز
۱۴۰۱/۰۳/۱۰ - ۰۶:۰۰

وقتی فناوران حوزه سلامت تحریم‌ها را به زانو درمی‌آورند

شرکت‌های دانش‌بنیان کشورمان با طراحی و بومی‌سازی برخی تجهیزات پزشکی و دریافت گواهینامه CE (استاندارد اروپا) تحریم‌ها را به زانو درآورده‌اند؛ تجهیزات وارداتی که شرکت‌های خارجی نه تنها از فروش، بلکه از تعمیر و تامین قطعات آنها هم خودداری می‌کنند.

وقتی فناوران حوزه سلامت تحریم‌ها را به زانو درمی‌آورند

به گزارش سراج24؛ شرکت دانش بنیان"آریاطب فیروز" مستقر در پارک فناوری پردیس یک مجموعه نوآور است که در کنار طراحی و ساخت دستگاه تصفیه آب RO مرکزی و دستگاه تصفیه آب RO پرتابل، با دستیابی به دانش فنی و نرم افزار ساخت دستگاه همودیالیز در ایران موفق شد نام خود را به عنوان پنجمین شرکت در زمینه ساخت دستگاه همودیالیز مطرح کند.

این شرکت به عنوان تنها تولیدکننده دستگاه همودیالیز در ایران و غرب آسیا و دریافت گواهینامه CE (استاندارد اروپا) در ادامه، همچنین تخت همودیالیز را نیز بومی سازی کرد.

وقتی فناوران حوزه سلامت، تحریم‌ها را به زانو درمی‌آورند

نوآوری بسیار ارزشمند در شرایط تحریمی که در کنار برخی دیگر از محصولات تجهیزاتی و دارویی تولیدی توسط فناوران حوزه سلامت، علاوه بر خوداتکای کشورمان و جلوگیری از خروج میلیون ها دلار ارز از کشور، خللی در تامین نیازهای تجهیزاتی و دارویی مردم نیز که تاخیر در آن مرگ و میر بسیاری از هموطنان را به دنبال خواهد داشت، ایجاد نکرد.

 

مقابله با تحریم‌ها

حسین چمنی از مدیران صادراتی محصولات دانش بنیان در این خصوص با اشاره به راهبرد سال رهبر معظم انقلاب مبنی بر "تولید، دانش بنیان و اشتغالزایی" گفت: امسال به دلیل اینکه تاکید بر حمایت از شرکت های دانش بنیان است، بسیاری از بخش های مختلف در کشور باید با نتایج و خروجی عملیاتی حرکت های دانش بنیان از نزدیک آشنا شوند.

وی که با خبرنگار ایرنا گفت و گو می کرد، ضمن تاکید بر ضرورت حمایت هرچه بیشتر از فناوران و حوزه دانش بنیان در کشور افزود: این موضوع بسیار مهم است و شعار تعیین شده برای امسال توسط رهبر معظم انقلاب، به معنای حمایت راهبردی از حوزه زیست بوم نوآوری به عنوان یک بستر بسیار قوی برای رفع بسیاری از چالش ها و مسائل مبتلابه کشور است.

وقتی فناوران حوزه سلامت، تحریم‌ها را به زانو درمی‌آورند

این فعال حوزه دانش بنیان با اشاره به اینکه، ایران اسلامی در طول دهه های گذشته تحت شدیدترین تحریم های بین المللی بوده است و در حال حاضر نیز در شرایط ویژه ای به سر می بریم، گفت: حتی کشور روسیه که اخیرا جزو کشورهایی است که تحریم های بسیاری در حوزه بین الملل برای آنها وضع شده است، اذعان دارند که هنوز به اندازه ایران تحریم نشده اند.

وی تنها راهکار بسیار موثر در این فضا را فارغ از مسائل سیاسی، حمایت از نخبگان، فناوران و شرکت های دانش بنیان و توسعه هرچه بیشتر آنها در کشور دانست و گفت: ایران به عنوان مثال در حوزه سلامت به ویژه تولید تجهیزات پزشکی و دارو جزو رتبه های بالای دنیا محسوب می شود.

چمنی ادامه داد: گزارش های بین المللی نیز موید آن است که ایران در حوزه طراحی و تولید نیازمندی های حوزه سلامت علاوه بر توجه به چشم اندازهای کشور، در مقایسه با کشورهای منطقه غرب آسیا نیز بسیار موفق عمل کرده است.

وی تاکید کرد: اگر دانش بنیان های حوزه سلامت در شرایط تحریمی کشور به عنوان مثال در مساله کرونا در تولید تجهیزات و اقلام مورد نیاز تعلل می کردند، هرگونه تاخیر در ارائه این خدمات، کشور را با مشکل و در ادامه مرگ و میرهای فراوانی روبه رو می کرد.

این فعال حوزه دانش بنیان کشورمان افزود: این در حالی است که نه تنها دانش بنیان ها و فناوران حوزه سلامت با بومی سازی بسیاری از تجهیزات و داروهای مورد نیاز این حوزه اجازه ندادند خللی در این زمینه وارد شود، بلکه به همت آنها علاوه بر جلوگیری از خروج مبالغ هنگفت ارز از کشورمان، هزینه سلامت نیز در مقایسه با سایر کشورها به شکل ملموسی کاهش داشته است.

وی با اشاره به اینکه، در حال حاضر حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار بیمار دیالیزی در کشور وجود دارند، دستیابی کشورمان به دانش فنی و نرم افزار ساخت دستگاه همودیالیز را بسیار ارزشمند دانست و افزود: اگر این نوآوری به ثمر نمی نشست، مشکلات حادی را برای بیماران کلیوی به دنبال داشت. در حال حاضر ما دستگاه های بسیار زیادی داریم که با چند ۱۰ ساعت کار از رده خارج شده اند و شرکت های خارجی قطعات آن را به ما نمی دادند.

وقتی فناوران حوزه سلامت، تحریم‌ها را به زانو درمی‌آورند

چمنی با اشاره به مشاهدات خود از کشور ونزوئلا به عنوان یکی از کشورهایی که دچار تحریم های بین المللی است، گفت: از تعداد سه هزار دستگاه همودیالیز که در این کشور وجود دارد، یک سوم آن به دلیل عدم همکاری شرکت های سازنده در سرویس دهی و تامین قطعات مورد نیاز از کار افتاده و خوابیده است. اما در ایران با بومی سازی دستگاه دیالیز از قابلیت جایگزینی دستگاه کیفی ساخت ایران بهره مند هستیم.

وی که کارگزاری صادراتی محصولات ۴۰ شرکت دانش بنیان به عنوان طراح و تولید کننده ۲۵۰ محصول فناورانه را عهده دار است، می گوید: دانش بنیان های ایرانی به دلیل پشتیبانی ها و توانمندی موجود و تولید دانش مناسب و وجود نزدیک به هفت هزار شرکت دانش بنیان که بیش از هزار شرکت در حوزه تجهیزات پزشکی و دارو فعال است، حرف بسیاری برای گفتن دارند و با استفاده از یکسری از روش ها می توان در بازار سایر کشورها نفوذ کرد.

این فعال حوزه صادرات محصولات دانش بنیان می گوید: در طول دو سه سال گذشته که اوج تحریم ها بوده است، ما موفق به صادرات تعدادی از تجهیزات های تک با برخی کشورها شدیم. به عنوان مثال در قرارداد اخیری که با یکی از کشورها داشته ایم، با اینکه شرکت فناور ما تولیدکننده سه قلم تجهیزات پزشکی است، اما ۲۲ قلم تجهیزات پزشکی ایران ساخت مربوط به سایر شرکت های دانش بنیان را صادر می کنیم و این محدود به دستگاه ایران ساخت همودیالیز نمی شود.

وی افزود: برخی از این شرکت های دانش بنیان دارای گواهینامه CE (استاندارد اروپا) هستند و در رتبه بندی جهانی با قاطعیت رده های دوم و سوم دنیا را بدست آورده اند، به عنوان مثال فناوران کشورمان با تولید میکروسکوپ اتمی با کشور سوییس تنها تولید کننده این محصول، رقابت می کند.

چمنی افزود: البته بسیاری از محصولات فناورانه در کشورمان در نتیجه نوآوری و حاصل توان خلاقانه متخصصان داخلی بوده است نه مهندسی معکوس و در دانشگاه های ما و سایر مراکز استفاده می شود محصولاتی که واردات آن چندین برابر برای کشور هزینه داشته است.

وی با اشاره به صادرات فناورانه و تجهیزات پیشرفته (های تک) ایران ساخت به کشورهای اندونزی، عراق، افغانستان و ونزوئلا تصریح کرد: ما در برخی کشورها با وجود قدرت چینی ها در بازار و وجود تجهیزات کیفی کشوری همچون ژاپن به دلیل وجود توانمندی و قدرت رقابت در حال راه اندازی خط مونتاژ هستیم.

این فعال حوزه صادرات محصولات دانش بنیان افزود: به عنوان مثال ما در ساخت دستگاه همودیالیز تمام نیازمندی های این دستگاه ایران ساخت را از جمله تخت، اتوکلاو، الکتروشوک، مانیتور و ساکشن را که همه از جمله وسایل پیشرفته محسوب می شوند، از طریق ۱۰ شرکت دانش بنیان تامین می کنیم و در رنکینگ دنیا رتبه پنجم و ششم را داریم که بسیار افتخارآمیز است.

وی افزود: به دنبال توانمندی در بومی سازی کمی و کیفی برخی از تجهیزات حوزه سلامت شرکت های خارجی به تکاپو افتاده اند که دوباره با شرایط جدیدتر به بازار ایران ورود کنند چراکه این توانمندی در حوزه های مختلف مشاهده می شود و در حال حاضر حتی تمام تجهیزات اتاق عمل در ایران در حال ساخت با کیفیت عالی است.

چمنی افزود: در حال حاضر نیز برخی از کشورها نیازمند تجهیزات حوزه سلامت هنگامی می بینند ایران این قابلیت را دارد که یک مرکز دیالیز کامل را با استفاده از توانمندی های فناوران خود تجهیز و با یک سفارش از طریق یک شرکت می توانند ۲۲ قلم تجهیزات مورد نیاز خود را دریافت کنند، متوجه می شوند دیگر لازم نیست این ملزومات را از ۱۰ کشور مختلف تامین کنند و خدمات پس از فروش آن نیز مطلوب تر است و شرکت های ایرانی نیازمندی های مردم این کشورها در حوزه سلامت را تحریم نمی کنند.

 

خدمات دیالیزی به تمام کشور و حتی همسایه‌ها

یک شرکت فناور نیز به دنبال بومی سازی دستگاه همودیالیز ایران ساخت در اقدامی خلاقانه با تاسیس برخی از مراکز زنجیره ای جامع دیالیزی، کار خدمات درمانی به بیماران کلیوی و بیماری های مرتبط با آن را در ایران و حتی برخی از کشورهای همسایه راه اندازی کرده است.

مهدی سبک دست مدیرعامل این شرکت فناور در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه، این شرکت با سرمایه گذاری و ایجاد مراکز دیالیز ارائه خدمت به بیماران دیالیزی با استفاده از تجهیزات ایران ساخت را پایه گذاری کرده است، افزود: در حال حاضر این خدمات در استان های تهران، البرز، مازندران، قم، مرکزی، خوزستان و سیستان و بلوچستان مشغول به بیماران دیالیزی ارائه می شود.

وقتی فناوران حوزه سلامت، تحریم‌ها را به زانو درمی‌آورند

وی همچنین از راه اندازی مراکز خدمات رسانی به بیماران کلیوی و دیالیزی در شهرهای هرات افغانستان و نجف عراق خبر داد و تاکید کرد: این شرکت در حال حاضر بزرگترین ارائه دهنده خدمات دیالیز به صورت زنجیره ای و حتی می توان گفت تنها شرکت زنجیره ارائه خدمات درمانی در کشور به صورت کاملا خصوصی است.

این فعال حوزه دانش بنیان، هدف اصلی از راه اندازی مراکز خدمات رسانی به بیماران دیالیزی در کشور را مرگ و میر بالای بیماران دیالیزی در برخی مراکز استانی همچون استان سیستان و بلوچستان، لرستان، همدان و مرکزی به دلیل نبود وکمبود دستگاه همودیالیز و نیاز فوری این مناطق عنوان کرد و افزود: به عنوان مثال در حال حاضر ما تجهیز شهر زاهدان را با چهل تخت دیالیزی در دست ساخت و تجهیز داریم.

وی همچنین گفت: به دلیل کمبود تخت و دستگاه دیالیز در برخی مراکز درمانی بیماران کلیوی سه ساعت از دستگاه دیالیز استفاده می کردند در صورتی دیالیز استاندارد چهار ساعته است.

سبک دست با بیان اینکه، خدمات ارائه شده به بیماران کلیوی به خصوص دیالیزی هیچ هزینه ای ندارد و هیچگونه وجهی دریافت نمی شود، گفت: تامین هزینه های ما از طریق پوشش بیمه ای است و در کشورهای عراق و افغانستان نیز بسته به پوشش بیمه ای سیستم درمانی این کشورها خدمات رسانی به صورت رایگان انجام می شود.

وی در توضیح بیشتر شیوه راه اندازی مراکز خدمات رسانی به بیماران دیالیزی در کشور توسط این شرکت فناور اظهار کرد: ما بر اساس اعلام وزارت بهداشت، دانشگاه های علوم پزشکی و انجمن های صنفی و همچنین تحقیقات محلی نسبت به شناسایی نیازها، جانمایی و راه اندازی این مراکز در مناطق کم برخوردار کشور اقدامات لازم را انجام می دهیم.

وقتی فناوران حوزه سلامت، تحریم‌ها را به زانو درمی‌آورند

این فعال حوزه کسب و کارهای نو با بیان اینکه، در حال حاضر ۱۷۰ دستگاه دیالیز و ۱۵۰ تخت دیالیز در کشورمان توسط این شرکت نوآور فعال شده است تصریح کرد: تمام دستگاه دیالیز مورد استفاده نیز کاملا ایرانی و بومی سازی کشورمان است.

وی همچنین اظهار داشت: برنامه آتی ما این است که تا پایان شش ماهه نخست امسال این تعداد تخت های دیالیزی به ۲۰۰ و تا پایان سال نیز به ۲۵۰ تخت فعال دیالیز در کشور افزایش دهیم.

سبک دست همچنین به دریافت برخی پیشنهادات از سوی برخی کشورها از جمله مالزی، هندوستان، کشورهای حوزه قفقاز و حتی روسیه برای راه اندازی مراکز خدمات رسانی به بیماران کلیوی اشاره و تاکید کرد: البته ارائه خدمات زنجیره ای در برخی از کشورهای اروپایی و آمریکا مسبوق به سابقه است اما این خدمات بسیار گران هستند.

وقتی فناوران حوزه سلامت، تحریم‌ها را به زانو درمی‌آورند

وی تاکید کرد: ما به پشتوانه تجهیزات ایران ساخت که دارای رجیستری داخلی و خدمات پس از فروش و همچنین CE (استاندارد اروپا)  هستند، در حال حاضر از توانایی لازم برای راه اندازی یک مرکزخدمات رسان درمانی برای بیماران دیالیزی ظرف حداکثر یک ماه در ایران و خارج از کشور برخورداریم.

این فعال حوزه دانش بنیان در ادامه با اشاره به برگزاری دوره ها و وبینارهای آموزشی برای پزشکان و کادر خدمات رسان خود در مراکز درمانی از جمله بیمارستان شهید هاشمی نژاد، همچنین یکی از برنامه های اصلی این شرکت فناور در آینده نزدیک را راه اندازی کلینیک های پیشگیرانه برای جامعه بیماران کلیوی و دیالیزی عنوان کرد و هدف از اینکار را جلوگیری از ابتلاء بیماران کلیوی به دیالیز مزمن و کنترل دیالیز ذکر کرد.

منبع: ایرنا
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••