اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۲۸:۵۶
اذان ظهر ۱۲:۰۹:۵۹
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۵۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۴:۴۷
غروب آفتاب ۱۸:۲۳:۴۵
نیمه شب ۲۳:۲۶:۵۰
قیمت سکه و ارز
۱۴۰۱/۰۲/۱۳ - ۰۴:۰۰

معلمی؛ مهری که در میان الفبا، درس زندگی را هم مشق کرد

امروز روز معلم است، روزی که با نیت قدردانی از دلسوزی‌ها، فداکاری‌ها و زحمات بی دریغ معلمان به نام آنان نامگذاری شد، تجلیل و تکریم و در واقع یادبود معلمان تنها به یک هفته ختم نمی‌شود، آنها بواسطه نقش آفرینی ماندگار خود جایی را برای همیشه در اذهان افراد برای خود تثبیت کرده‌اند.

معلمی؛ مهری که در میان الفبا، درس زندگی را هم مشق کرد

به گزارش سراج24؛روز افرادی فرارسیده که در میان الفبای فارسی، درس زندگی و اخلاق‌مداری را هم مشق کردند و با نور و علم درون خود، جهل را کنار زده و برای آبادانی آینده کشور تلاش کردند.

روز معلم نه تنها برای دانش‌آموزان بلکه برای تمامی افراد جامعه یادآور عشق و محبت‌های خالصانه و عمیق در کنار علم آموزی است، چرا که معلمان با فداکاری‌های خود، تجلی عشقی بی‌دریغ و بی منت هستند. اخبار فداکاری‌های معلمان هرسال در میان مردم جامعه منتشر می‌شود و مورد توجه قرار می‌گیرد، چرا که با حداقل مزایا با تمام توان برای پرورش فرزندان تلاش می‌کنند.

عشق معلمان از قدیم تا کنون همواره زبانزد بوده است اما در دوسال اخیر پس از شیوع ویروس کرونا، معلمان مجاهدت‌هایی جدی را از خود نشان دادند، از خرید تبلت و موبایل هوشمند گرفته تا تدریس به دانش‌آموزان در حالت بیماری در بیمارستان از جمله اقدامات زیبای آنان است.

همچنین نمی‌توان فداکاری‌های معلمان دانش‌آموزان استثنایی و دانش‌آموزان در روستا و مناطق محروم را نادیده گرفت، آنانی که با پیمودن راه‌هایی طولانی و بدون امکانات و ترس از ابتلا به کرونا شاگردان خود را تنها نگذاشتند و تدریس و یادگیری را اولویت قرار دادند.

تلاش کردم تا دوست دانش‌آموزان باشم

معلمان این چنین از مال و جان گذشتند تا جامعه در مسیر رفاه، پیشرفت، تمدن‌سازی و از همه مهم‌تر مشارکت و اتحاد قرار گیرد، بنابراین به پاسداشت زحمات این عزیزان به مناسبت فرارسیدن روز معلم با رضوانه عباسی معلم کلاس ششم از شهر گرگان به گفت و گو پرداختم.

وی درباره شیوه و هدف از فعالیت معلمی خود توضیح داد: وقتی شغل معلمی را آغاز کردم، در تلاش بودم که دانش‌آموزان با اشتیاق و انرژی بسیار به کلاس درس بیایند و شرایط برای آنها به گونه‌ای مهیا شود که با علاقه وارد مدرسه شوند.

این معلم کلاس ششم ادامه داد: از زمانی که وارد این شغل شدم، می خواستم معلم متفاوتی باشم و تمام تلاشم را به کار گرفتم که به جای معلم، دوست خوبی برای دانش‌آموزانم باشم، چرا که آنها بیش از معلم، از دوستان خود می‌آموزند.

عباسی در ادامه گفت: سعی کرده‌ام ترس از اجبارها و بایدها را از دانش‌آموزان بگیرم و با رفتاری دوستانه معلمی متفاوت برای آنها باشم که با آزمون و خطا در طول سابقه کاری تا حدودی توانستم به اهداف خود برسم.

وی همچنین درباره مطالبات خود به عنوان یک معلم گفت: همه افرادی که شغل معلمی را انتخاب می‌کنند، می دانند که در شرایط مالی متوسط رو به پایین جامعه قرار می‌گیرند، به عبارتی دغدغه مالی در اولویت‌های بعدی برای معلمان قرار دارد.

این معلم کلاس ششمی عنوان کرد: حفظ احترام و حرمت معلمی مهم‌ترین موضوع برای معلمان است که به نظر این روزها کمتر از پیش شده است.

عباسی خاطرنشان کرد: جایگاه معلمی بواسطه آموزش مجازی و برخی از ویدئوهای پخش شده تا حدودی از بین رفته و حفظ حرمت برای ما مهم اهمیت بسیاری دارد.

وی افزود: همکاران توانمند و با وجدانی داریم که بیشتر از وظیفه خود کار می کنند اما آنطور که شایسته است از آنها تقدیر نمی شود، هرچند که ما برای تقدیر و تشکر کار نمی کنیم اما این تقدیر و تشکر باعث می‌شود که با انرژی بیشتری به فعالیت خود ادامه دهیم.

این آموزگار دوره ابتدایی پس از حفظ احترام، بهبود وضعیت مالی را مطالبه فرهنگیان دانست و گفت: ما معلمان در این شرایط جامعه، جایگاه اقتصادی مناسبی نداریم، بنابراین امیدواریم با اجرای طرح رتبه بندی معلمان این موضوع هم بهبود یابد.

روایتی عجیب؛ باید از جان مایه گذاشت 

زهرا قدس معلم کودکان استثنایی استان سمنان از آموزگارانی است که با علاقه در مجتمع نابینایان ایوب شهرستان شاهرود به دانش آموزان خدمت می کند.

وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره دلایل خود برای انتخاب شغل معلمی توضیح داد: روایت معلمان استثنایی روایت عجیبی است، چرا که برای این کودکان معلم بودن به تنهایی کفایت نمی کند، بلکه باید از جان مایه گذاشت، باید فراتر از تعهد، وظیفه و تکلیف لحظه به لحظه با بچه ها زندگی کرد.

این آموزگار ادامه داد: عقیده دارم یک معلم استثنایی با ورود به مدارس ویژه با کودکانی مواجه خواهد شد که هرکدام شرایط و نیاز های خاص خودشان را دارند، به همین دلیل باید فردی متخصص و ماهر باشد تا شرایط خاص پیش رو را به خوبی مدیریت کند.

قدس در ادامه گفت: در شیوه تدریس و آموزش باید تمامی تفاوت های ارتباطی، حسی، رفتاری و جسمانی دانش آموزان با نیاز ویژه را بشناسد و در کنار خلاقیت و توانمندی خود، آن ها را بکار گیرد تا این گروه از دانش آموزان نیز پابه پای همسالان و همکلاسی های خود در مدارس عادی، درس بخوانند و چرخه یادگیری شان به دلیل نقص و محدودیت متوقف نشود.

وی همچنین درباره فعالیت معلمان در دوران کرونا اظهارداشت: کرونا از جمله رویدادهایی که در سال های نخست تدریسم با آن مواجه شدم؛ شیوع بیماری کرونا و زنگ خطر بحران آموزشی بود که در کشور به صدا درآمد. شیوع بیماری کرونا باعث شد که دانش آموزان و معلمان در سراسر جهان و در مقاطع مختلف تحصیلی به یادگیری بصورت مجازی روی آورند و امر تدریس دچار چالش ها و فراز و فرودهایی شد، که تلاش مضاعف و هنرمندی هرچه تمام تر معلمان علی الخصوص معلمان استثنایی را می‌طلبید.

این آموزگار افزود: آموزش این گروه مبتنی بر عینیت گرایی است، یعنی باید موضوع آموزش را بار ها ببینند، لمس کنند و سپس یاد بگیرند، اما آموزش مجازی فاقد این ویژگی مهم بود. برای برطرف کردن این خلاء آموزشی، فعالیت های جانبی نیاز بود صورت گیرد.

قدس اظهارکرد: از جمله فعالیت هایی که من در این راستا در زمینه تسهیل آموزش و متناسب سازی آن برای دانش آموزان و ایجاد فرصت های متنوع یادگیری انجام دادم شامل برگزاری آموزش به صورت انفرادی و حضوری، تولید محتوای تعاملی و ساخت بازی‌های مرتبط درسی، تولید فایل‌های تصویری و انیمیشنی و برگزاری کلاس در قالب لایو به منظور ایجاد تعامل کافی به صورت چهره به چهره بود.

وی همچنین درباره ارتقا توانمندی‌های خود برای تدریس به کودکان استثنایی گفت: تالیف کتاب شهرک نقطه ها (آموزش حروف الفبای بریل به دانش آموزان آسیب دیده بینایی در قالب شعر) را انجام دادم، این کتاب در جهت یادگیری حروف الفبای خط بریل با شیوه های نوآورانه و ابداع شعر های هدفدار و موزون تدوین شد.

این آموزگار کودکان استثنایی خاطرنشان کرد: تالیف کتاب بازی هایی برای توانمندی تو (۵۰بازی بدون اسباب بازی جهت تقویت حواس هشتگانه کودکان آسیب دیده بینایی) هم از دیگر اقداماتی بود که انجام دادم. این کتاب شامل ۵۰بازی برای شناخت و پرورش حواس هشتگانه کودکان آسیب دیده بینایی است که به طرز چشمگیری می تواند محرومیت حسی حاصل از کمبود بینایی را جبران کند و کودک نابینا را به درک و شناخت کاملی از محیط اطراف خود برساند.

رتبه‌بندی، مهم‌ترین مطالبه فرهنگیان

اما پس از گفت و شنود از عشق، فداکاری و وجدان کاری آنها، روز معلم بهانه مناسبی برای بازگو کردن مطالبات آنهاست، مطالباتی که معلمان بواسطه برگزاری تجمعات صنفی در دفعات مختلف عنوان کرده‌اند.

معلمان در این تجمعات اعلام کردند که در سال های اخیر به ویژه در دولت گذشته در راستای معیشت معلمان و ارتقای سطح آموزشی اقداماتی انجام نشد و فقط صحبت ها در حد قول و قرار  بود.

آنها خواستار این هستند که با اجرا شدن طرح رتبه بندی معلمان به مسئله معیشت و ارتقای سطح آموزشی توجه ویژه ای شود.

در این راستا، وزیر آموزش و پرورش روز یازدهم فروردین ماه به مناسبت روز معلم در جمع خبرنگاران اعلام کرد: در آستانه روز معلم پیگیری هایی در حوزه‌های رفاهی انجام شده است، رفاهیاتی در مناسبت‌های مختلف به معلمان تقدیم می‌شود و همچنین در حوزه بیمه کارهایی در حال انجام است که اعلام می‌شود.

وی همچنین درباره بیمه طلایی فرهنگیان اظهارکرد: کارهای مربوط به این موضوع در حال انجام است و بی شک از  بیمه فعلی بهتر است.

نوری همچنین درباره آخرین وضعیت رتبه بندی معلمان افزود: آیین نامه رتبه بندی معلمان نیز در اختیار نهادهای مربوطه از جمله سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری استخدامی قرار گرفته تا درباره مفاد آن اظهار نظر کنند و از همین هفته در جلسات کمیسیون دولت بررسی می‌شود.

همچنین صادق ستاری فرد سخنگوی آموزش و پرورش هم روز دهم اردیبهشت ماه با برگزاری نشستی با عنوان ستاد بزرگداشت هفته مقام معلم در جمع خبرنگاران به دغدغه‌های معلمان پاسخ گفت.

وی در این نشست اعلام کرد: مطالباتی که اخیرا از سوی معلمان شنیده شد به حق است، استخدام یکی از مطالبات آنها بود که بخش عمده آن انجام شد و بخشی دیگر هم در حال انجام است.

وی همچنین افزود: رتبه بندی از دیگر مطالبات فرهنگیان بود که در اسفند سال ۹۹ لایحه‌ای برای مجلس در این خصوص ارسال و مشخص کرد که رتبه‌بندی باید سهمیه بندی شود و ۱۰ درصد معلمان در رتبه ۴ قرار می گرفتند، این لایحه نیاز به بررسی‌های کارشناسی گسترده داشت.

سخنگوی آموزش و پرورش با بیان اینکه این لایحه پیش‌بینی کرده بود رتبه بندی باید سه ساله و با بودجه ۲۰ هزار میلیاردی اجرا شود، ادامه داد: این لایحه بسیاری از نیروها را از دایره شمول خارج کرده بود و معلمان استثنایی و معلمانی که در لایه اداری خدمت می‌کنند هم از دایره شمول خارج شده بودند، این لایحه دارای نقاط ضعف و اشکالات بسیاری بود بنابراین پس از یک سال زمان، در مجلس تصویب شد. اگر لایحه به درستی نوشته شده بود شاهد این نارضایتی ها نبودیم.

ستاری فرد ادامه داد: در لایحه جدید، سهمیه بندی‌های گذشته حذف شد و در راستای توسعه عدالت و توجه به مناطق محروم عشایری و معلمان استثنایی امتیازات ویژه‌ای درنظر گرفته و تعجیل در رتبه پیش‌بینی شد.

وی اظهارکرد: ۱۶ اسفند ماه سال ۱۴۰۰ در بررسی قانون بودجه، لایحه رتبه بندی تصویب و همان روز در جلسه شورای نگهبان به تایید رسید.

سخنگوی آموزش و پرورش گفت: ۳۸ هزار میلیارد تومان بودجه برای رتبه بندی تصویب شد که با لایحه ارائه شده اولیه در دولت قبل قابل مقایسه نیست. آموزش و پرورش در این راستا مکلف بود که  ظرف مدت یک ماه آیین نامه را تدوین و به دولت ارسال کند که در موعد مقرر یعنی روز ۲۳ فروردین ماه این موضوع صورت گرفت.

ستاری فرد با بیان اینکه آیین نامه رتبه بندی ارائه شده به دولت، پیشنهادی است، گفت: در ۲ مرحله کمیسیون و هیات وزیران امکان تغییر در برخی مفاد وجود دارد، این آیین نامه پیشنهادی آموزش و پرورش در کمیسیون امور عمومی هیات وزیران در دستورکار قرار گرفته است و بلافاصله پس از ابلاغ آیین نامه از سوی هیات وزیران به جد اجرای رتبه‌بندی در دستورکار قرار می‌گیرد.

سخنگوی آموزش و پرورش افزود: همچنین همه معلمان از جمله نومعلمان مشمول رتبه بندی می‌شوند، ۲حالت نیروی اداری وجود دارد، گروه نخست ۳۵ هزار معلمان هستند که مشمول این قانون می‌شوند اما آنها که به عنوان نیروی اداری استخدام شده اند، مشمول این قانون نیستند. هرچند در آیین‌نامه پیشنهاد داده‌ایم که این گروه نیزمشمول رتبه بندی شوند.

همچنین روزشمار روز معلم هم از سوی وزارت آموزش و پرورش اعلام شد که بر این اساس روز دوشنبه ۱۲ اردیبهشت با عنوان معلم و اندیشه‌ مطهر، روز سه‌شنبه ۱۳ اردیبهشت با عنوان معلم، پایه‌گذار تمدن نوین اسلامی، روز چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت معلم پیشکسوت، سرمایه نظام تعلیم و تربیت، روز پنجشنبه ۱۵ اردیبهشت با نام معلم؛ پرچمدار فرهنگ ایثار و شهادت، روز جمعه ۱۶ اردیبهشت معلم؛ وحدت‌آفرین هویت‌بخش، روز شنبه ۱۷ اردیبهشت معلم؛ محور تحول و تربیت تمام ساحتی و روز یکشنبه ۱۸ اردیبهشت معلم؛ پیشران جامعه دانش‌بنیان نام‌گذاری شد.

براساس اعلام سخنگوی آموزش و پرورش، در روز ۲۱ اردیبهشت دیدار معلمان با مقام معظم رهبری صورت می‌گیرد، همچنین در روز ۲۰ اردیبهشت معلمان با رییس جمهور دیدار می‌کنند.

هرچند که معلمان در سخت‌ترین شرایط جامعه، با وجدان کاری بسیار پرتوهای عشق درونی خود را به جامعه منتقل کرده‌اند و بدون هیچ چشمداشتی در جهت پرورش دانش‌آموزان و پیشرفت جامعه گام‌های موثری برداشته‌اند اما امیدواریم با بهبود وضعیت معیشت آنها، شاهد نشاط و شادابی بیشتری در مدارس باشیم.

منبع: ایرنا
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••