اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۵۴:۰۹
اذان ظهر ۱۲:۰۴:۱۰
اذان مغرب ۱۹:۰۰:۴۹
طلوع آفتاب ۰۵:۲۴:۵۴
غروب آفتاب ۱۸:۴۱:۵۸
نیمه شب ۲۳:۱۸:۳۳
قیمت سکه و ارز
۱۴۰۱/۰۲/۰۵ - ۰۲:۰۰

در انتظار رحمتت نشسته‌ام / نجوای عاشقانه اسماء الهی در آخرین شب قدر در کشور طنین انداز شد

مردم مومن و روزه دار در سراسر کشور یکشنبه شب و همزمان با آخرین شب از شب‌های پربرکت قدر؛ شب‌هایی که خداوند به انسان فرصت داده است تا با خضوع به درگاهش، راه سعادت را پیدا کرده و در دریای بیکران لطف الهی بخشیده شود با چشمانی بارانی فریاد الهی العفو سردادند و از معبود خویش طلب عفو کردند.

در انتظار رحمتت نشسته‌ام / نجوای عاشقانه اسماء الهی در آخرین شب قدر در کشور طنین انداز شد

به گزارش سراج24؛شب قدر از شب‌های مقدس و متبرک اسلامی است، خداوند در قرآن مجید از آن به بزرگی یاد کرده و سوره‌ای نیز به نام «سوره قدر» نازل فرموده است. در تمام سال، شبی به خوبی و فضیلت شب قدر نمی‌رسد، این شب، شب نزول قرآن، شب فرود آمدن ملائکه و روح نیز نام گرفته است.

عبادت در شب قدر برتر از عبادت هزار ماه است. در این شب، مقدرات یک سال انسان‌ها و روزی‌ها، عمرها و امور دیگر مشخص می‌شود، ملائکه در این شب بر زمین فرود می‌آیند، نزد امام زمان(عج) می‌روند و آنچه را برای بندگان مقدر شده بر ایشان عرضه می‌دارند.

بنا بر روایتی از پیامبر(ص)، شب قدر از موهبت‌های خدا بر مسلمانان است و هیچ یک از امت‌های پیشین از این موهبت برخوردار نبوده‌اند و همچنین در روایتی از امام صادق(ع) آمده است که بهترین ماه‌، رمضان است و قلب ماه رمضان، شب قدر است.

مومنان و عاشقان امشب در سراسر کشور با قرآن‌های بر سر افراشته دست‌های خود را به آسمان بلند کردند و با سردادن ندای «العفو» بندگی و تواضع را به درگاه ابدیت عرضه کردند.

مردم مؤمن و روزه‌دار همچنین با نوای الغوث الغوث دست‌های نیاز خود را بالا بردند و در این شب قدر که از هزار ماه برتر است، از خدای بزرگ طلب مغفرت کردند.

 

آیین احیای سومین شب قدر در بارگاه منور رضوی برگزار شد

 مراسم احیای شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان و آخرین شب قدر در آستان ملک پاسبان رضوی برگزار شد.

زائران و مجاوران امام رضا(ع) یکشنبه شب و در آخرین شب قدر در صحن پیامبراعظم(ص) گرد هم آمدند تا با نوای " الغوث، الغوث خلصنا من النار یا رب و الهی العفو" از چشمه جوشان رحمت الهی بهره‌ای ببرند.

این مراسم با ترتیل خوانی کلام وحی و سوره‌های روم، دخان و عنکبوت توسط قاریان قرآن کریم آغاز شد و با قرائت دعای جوشن کبیر و نیایش و روضه‌خوانی ویژه شهادت حضرت علی (ع) ادامه یافت.

استاد حوزه و سخنران مذهبی نیز در این مراسم اظهار کرد: شب قدر قله ماه رمضان و شب بیست و سوم خاص‌ترین شب بین سه شب قدر است.

حجت‌الاسلام  مسعود عالی افزود: شب قدر برتر از یک عمر بندگی بدون معصیت است، هر عمل خیر در شب قدر معدل مداومت آن عمل در یک عمر است و در هیچ زمان دیگری اعمال مانند شب قدر جهشی بالا نمی‌رود.

وی اضافه کرد: درک شب قدر فقط به شب زنده داری نیست، باید عظمت این شب درک شود، شب قدر متعلق به کسانی است که در محیط ولایت معصوم هستند.

حجت‌الاسلام مسعود عالی ادامه داد: اوج روحی ولی خدا و معصوم نیز در شب قدر اتفاق می‌افتد و در این شب تمام ملائکه به عالم پایین می‌آیند و بر روح و قلب پیامبر اکرم (ص) و امام هر زمانی وارد می‌شوند.

این استاد حوزه اضافه کرد: نزول ملائکه در شب قدر در طول تاریح استمرار دارد و در زمان ما نیز بر ولی و حجت خدا حضرت بقیه‌الله نازل می‌شوند، در شب قدر اگر کسی به قرآن و ولی خدا متصل شود شامل رحمت این شب

می‌شود، هیچ فردی از مراسم شب قدر بی‌نصیب نمی‌ماند اما مهم اتصال به قرآن و عترت است.

مراسم آخرین شب قدر سال ۱۴۰۱، با مراسم قرآن به سرگرفتن و توسل به کلام وحی پایان یافت.

قرائت قرآن کریم، دعای جوشن کبیر و مرثیه سرایی شب شهادت امام علی(ع) از دیگر برنامه‌های دیشب حرم مطهر رضوی بود.

مراسم شب نوزدهم ماه مبارک رمضان، با محوریت صحن پیامبر اعظم (ص) حرم رضوی و مراسم شب بیست و یکم به دلیل هوای بارانی با محوریت رواق امام خمینی (ره) برگزار شده بود.

 

حال و هوای شب سوم قدر در حرم عبدالعظیم ( ع)

شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان امسال در حالی در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) سپری شد که صدای الغوث الغوث روزه داران و نمازگزاران با طلب فرج در ظهور صاحب الزمان (عج) همراه بود.

مراسم احیای شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان همچون شب های دیگر در حرم عبدالعظیم حسنی (ع) در حالی برگزار شد که روزه داران لباس عزای امام اول بر تن و دعای ظهور امام آخر بر لب بودند، شب آخر را با تکرار دعای فرج آغاز کردند و به پایان رساندند.

حرم عبدالعظیم حسنی(ع) در جنوبی ترین نقطه تهران از شب نخست از لیالی قدر میزبان قدوم روزه‌دارانی بود که با اخلاصی پاک، رحمت واسع خداوندی را طلب می‌کردند.

حرم عبدالعظیم حسنی(ع) واقع در قبله تهران، شنبه شب مصادف با شب سوم قدر و بیست و سوم ماه مبارک رمضان میزبان جمع بیشماری از دلدادگان به ذات اقدس الهی و خاندان بزرگ عصمت و طهارت (ع) بود، مهمانانی که با رعایت فاصله گذاری اجتماعی، دل به الغوث الغوث های شب قدر آخر سپرده بودند.

سومین شب از شب های قدر، مراسم احیای شب نوزدهم ماه مبارک رمضان با حضور زائران و مجاوران در آستان مقدس حرم عبدالعظیم حسنی(ع) در حالی برگزار شد که صحن ها و رواق ها مملو از حضور عاشقانی بود که با ذکر الهی العفو و اشک دیده با خدای خویش راز و نیاز می کردند.

امشب(یکشنبه) و از ساعت ۲۲ ویژه برنامه‌های مراسم احیای پرفیض شب‌های قدر همراه با رعایت شیوه‌نامه های بهداشتی در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) آغاز شد.

این مراسم معنوی با تلاوت آیاتی چند از قرآن کریم توسط قاریان ممتاز و بین المللی و دعای فرج آغاز شد و با قرائت دعای جوشن کبیر و قرائت دعای جوشن کبیر حمید رمضانپور و همراهی امیر نعیمی ادامه یافت.

هر کسی به امیدی آمده بود، امیدی که سرچشمه و منتهای همه آنها، پایان انتظار هزاران ساله ظهور امام زمان(عج) بود و هست، دعایی که عزاداران و احیاداران با چشمانی خیس آن را در این شب از صاحب قدر و قرآن طلب می کردند.

سخنران شب سوم از لیالی قدر در حرم عبدالعظیم حسنی(ع) حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی استاد حوزه و دانشگاه بود و این ویژه برنامه از شبکه پنج سیما، رادیو قرآن و رادیو تهران به صورت مستقیم پخش می شد.

ضربت خوردن و شهادت امام علی (ع) در این شب‌ها، بر اهمیت و عظمت آن نزد شیعیان افزوده و با سوگواری و انجام اعمال شب‌های قدر همراه شده است.

 

سومین شب قدر امسال در جوار حرم پیر جماران

روزه داران و عزاداران شب سوم قدر را الغوث گویان در کنار بارگاه ملکوتی پیر جماران به سحر رساندند.

همه آسمان این جهان، گویا امشب نوای الغوث الغوث بر لب گرفته و قصد خواب برچشم بینا نیامده، در این میان حرم پیر جماران و بنیانگیذار کبیر انقلاب نیز، بی نصیب از عطر جوشن کبیر شب قدر سوم نماند.

روزه داران و عزاداران امام عدالت و پاکی علی (ع) جامه سیاه بر تن، قرآن بر دست و الغوث بر لب، شب قدر سوم مصادف با بیست و سوم ماه مبارک رمضان در مرقد امام خمینی(ره) شب را احیا کردند و دست دعا بر آسمان نیاز به سوی خالق بی نیاز بلند کردند.

"الغوث الغوث؛ خلصنا من‌النار یا رب" فریاد، فریاد، ما را از آتش رها کن ای پروردگار، نوایی بود که در این شب قدر آخر، از گوشه و کنار حرم امام خمینی(ره) در شب نخست قدر به گوش می رسید، دعاگویانی که با هر حاجتی به صاحب این ماه پناه آورده اند تا تقدیری به بهترین شکل ممکن برای سرنوشت آنان رقم بزند

جوشن کبیر فقط دعای رهایی از آتش نیست، نوای عشق بازی بنده ای با خدایی است که با تمام جلال و جبروتش، خود تا کنار سفره افطار و سحری روزه داران پایین می آورد و همنشین نان و نمک آنان می شود تا پاسخگوی الغوث های آنان برای وقت های بی قرار باشد.

شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان، لحظات پابانی خود را در حالی سپری کرد که مومنان، عزاداران و روزه داران از هر قشر و سنی حضور داشتند تا نهایت استقاده را از این لحظات نورانی و اجابت برده باشند.

زمان آغاز برنامه حرم امام خمینی (ره) ساعت ۲۳ با حضور گروههای مختلف مردمی و با قرائت قرآن قاری بین المللی حاج قاسم مقدسی آغاز شد و با قرائت دعای جوشن کبیر توسط مداح اهل بیت(ع) حاج اسدالله عرب سرخی و ️مناجات خوانی و مداحی توسط مداح اهل بیت(ع) حاج مهدی منصوری ادامه یافت.

حجت الاسلام سید ابراهیم هاشمیان استاد حوزه و دانشگاه سخنران این مراسم نورانی بود که پس از تمام شدن قرائت دعای جوشن کبیر به ایراد سخن پرداخت.

 

شب سوم قدر در بهشت زهرا (س) و شفاعت شهدا

خانواده‌های معظم شهدا و مومنان خداجو در گلزار بهشت زهرا (س) تهران و کنار مزار شهدای گلگون کفن شب بیست و سوم و آخرین شب قدر ماه مبارک رمصان امسال را احیا گرفتند و از شهدا طلب شفاعت کردند.

در حالی که خانواده های تهرانی نقاط مختلفی را برای احیای شب سوم قدر در نظر گرفته اند، خانواده های بسیاری نیز این شب را در جوار مرقد شهدا در بهشت زهرا (س) سپری کردند.

مزار شهدای برجسته ای مانند شهید پلارک محور بر گزاری شب قدر روزه داران و عزادارن تهرانی بود و به این ترتیب می شد در بهشت زهرا (س) گروه های مختلفی را دید که گرد هم جمع شده اند و این شب را احیا گرفته اند.

قطعات ۲۶ الی ۲۸ و همچنین میدانگاهی قطعه ۴۰ تا قطعه ۲۹ و ۵۰ شاهد حضور بیشترین تعداد عزاداران بودند.

حضور گسترده و پر شور خانواده ها برای احیای شب بیست و سوم رمضان در بهشت زهرا (س) و جوار مزار شهدا، باعث ایجاد ترافیک در مسیرهای منتهی به این نقطه شده بود.

به مناسبت ماه مبارک رمضان قطعه شهدای بهشت زهرا (س) ۲۴ ساعته باز است و چه شب هایی بهتر از لیالی ذی قیمت قدر که مردم در جوار مقبره شهدا، آئین مربوط به این شب ها را برگزار کنند.

براساس این گزارش، اهدا خط توسط خوشنویسان به عزداران و مومنان در شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان و شب قدر کنار گلزار شهدا از برنامه های جنبی این مراسم بود که جلوه خاصی داشت.

سعید غضنفری مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: ویژه برنامه های این شب های عزیز تا ساعت ۳ بامداد در قطعات شهدای بهشت زهرا (س) ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: بهشت حضرت زهرا (س) امسال نیز مانند سنوات گذشته مراسم‌ شب‌های قدر در قطعات شهدا با حضور خانواده‌های معظم شهدا و شهروندان برگزار می کند و ۱۲ ایستگاه صلواتی و فرهنگی نیز در این شب‌ها طبق سنوات گذشته مراسم ویژه خواهند داشت.

به گفته غضنفری، قرائت دعای جوشن کبیر توسط آقایان آذرسرا و عابدی، و همچنین سخنرانی روحانیت برجسته آیت الله نوری همدانی، آیت الله ابوترابی امام جمعه تهران و حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی از جمله برنامه‌های شب‌های احیا است.

 

آرامگاه شهدای گمنام پردیس، مامن همراهان قافله رمضان در شبهای قدر

در سومین شب از لیالی قدر آوای محزون خلصنا من النار از گوشه و کنار نورالشهدای پردیس به گوش می رسد پیرو جوان، زن ومرد، کودک و جوان همه و همه قرآن بر سر گذاشتند و دعای جوشن کبیر را جوار مزار سه شهید گمنام آرمیده در نورالشهدای پردیس زمزمه می کنند.

به گزارش ایرنا، آنها آمدند تا با توسل به شهدا در شب مقدر قدر با شفاعت  شهدای معزز از درگاه خداوند طلب بخشش و مغفرت کنند، شهدایی که نزد پروردگارشان روزی می خورند و ناظربر دلها و رفتار و حرکات ما هستند.

شهدایی که جان خود را خالصانه در طبق اخلاص گذاشتند و امنیت و آرامش امروز را به ما بخشیدند ، اخلاص را به بهترین شکل در مقابل چشمان ما به تصویر کشیدند، باشد که با پیروی از منش آنها، لایق فداکاری و اخلاص تک تک آن فرشتگان آسمانی شده باشیم.

بک یا الله ، بک یا الله، بک یا الله، اشک توبه و انابه ،غم و غصه، درخواست و انتظار، شفا و درمان برای بیمار بر چهره خداجویان حاضر در نور الشهدا جاری است.

حیاط سنگفرش محوطه نورالشهدا پر از زیر اندازهایی در اندازه خانواده های داغدار شهادت مولی الموحدین علی بن ابیطالب (ع) است ، برخی قرآن بر سر شمعی در محفل خانوداه داغدار خود روشن کردند ، مادران چادر بر روی کشیدند و با هق هق گریه شانه های شان می لرزد و دست دعا به درگاه احدیت یکتا بلند کردند با گریه های خود دل را صیقل می دهند.

نزدیک نیمه های شب زمزمه های آوردند، شهدا را آوردند  از بین جمعیت به گوش می رسد که در پی آن جمعیت موج می خورد و برگرد تابوت ۲ شهید وطن مزین به پرچم ایران اسلامی همچون نگینی جمع می شود، تابوت شهدا بر روی دست ها که به بر دلها سوار و به سمت ضریح شهدای گمنام می آید.

تابوت شهدا بر روی موج جمعیتی که هر یک دست خود را به سختی برای تبرک به تابوت می رساند در حرکت است و طوافی بر دلهای حاضران و شهدای گمنام خفته در خاک دارد.

در شب قدر امسال هم بنا بر سنت هر سال ۲ شهید گمنام در شبهای قدر میزبان احیا کنندگان  هستند و انور الشهدای پردیس امسال به عطر وجود  ۲شهید ۲۵ ساله و ۱۹ ساله  عطر آگین شده است.

 

لیالی قدر معراج دل‌های ویران و ذهن‌های پریشان

لیالی قدر فرصتی برای یافتن خود واقعی و صیقل روح است و مردم استان سمنان در بیست و سومین شب ماه مبارک رمضان از درگاه خداوند مهربان برای جلای روح و عاقبت‌بخیری حاجت‌خواهی کردند.

به گزارش ایرنا، سومین شب قدر برابر بیست و سومین شب ماه مبارک رمضان از شب‌های سرنوشت‌ساز در ماه مهمانی خداوند است که مردم استان سمنان با وجود کرونا با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به مسجدها، تکایا و حسینیه‌ها آمدند تا برای حاجت‌روایی دل خود با قلبی شکسته و اندوهگین با معبود خویش راز و نیاز کنند.

ماه مبارک رمضان ماه خداست و هر شب و روز آن با روز ها و شب هایی که در طول سال می گذرانیم تفاوت دارد اما شب های قدر با همه شب هایی که در زندگی می گذرانیم فرق دارد چون نگاه و دلمان به معبود نزدیک تر می شود تا برای چند ساعت هم که شده روحمان به خداوند مهربان و بخشنده نزدیک تر شود.

شب قدر، شبی است که قرآن به یک‌باره بر پیامبر اسلام نازل شده و در آن تقدیر خلایق تعیین می‌شود و در این شب فاصله زمین و آسمان به حداقل رسیده و دعای بندگان مستجاب می‌ شود، این  شب چنان سنگین و با فضیلت است که هر قطره اشکی که در این شب با تضرع و دلی شکسته  از گوشه چشم می‌چکد و هر ذکری که بر لب جاری می‌شود کوله‌باری سنگینی از غفلت‌ها را از روح می‌زداید.

شب قدر مهلتی برای همه آنان است که عمر خود را به بی راهه رفته‌اند، تا لحظه‌ای به خود آیند و اندیشه کنند؛ اگر انسان می‌خواهد خدا چیزی به او عطا کند قطعاً بدون تلاش و کوشش و بی‌جهت به آن دست نخواهد یافت و باید در این زمینه و برای رسیدن به آن تلاش کند.

در رابطه با عظمت شب قدر همین‌ مقدار بس که خداوند متعال برای این شب یک سوره در قرآن کریم با نام سوره قدر نازل کرده؛ ضمن اینکه در آموزه‌های دینی و سفارش‌های بزرگان دینی به بهره‌برداری از شب قدر بسیار توصیه شده است.

انجام اعمال مختلفی همچون غسل شب احیا، خواندن دو رکعت نماز این شب، قرآن به سر گرفتن، خواندن دعای جوشن کبیر، دعای افتتاح، دعای ابوحمزه ثمالی و استغفار و توبه در این شب توصیه شده است.

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۵
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••