اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۲۸:۵۶
اذان ظهر ۱۲:۰۹:۵۹
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۵۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۴:۴۷
غروب آفتاب ۱۸:۲۳:۴۵
نیمه شب ۲۳:۲۶:۵۰
قیمت سکه و ارز
۱۴۰۰/۱۲/۰۹ - ۱۷:۲۰
حجت‌الاسلام بی‌آزار شیرازی روایت کرد:

مسلمان شدن روژه گارودی از زبان مرحوم خسروشاهی/ نماز ظهر عجیبی که امام موسی صدر خواند

حجت‌الاسلام عبدالکریم بی‌آزار شیرازی ضمن تشریح فعالیت‌های آیت‌الله سیدهادی خسروشاهی، گفت: مرحوم خسروشاهی روحیه تقریبی خود را تا اواخر عمر حفظ کرد و کوشید که کتاب قصه تقریب را بنویسد.

مسلمان شدن روژه گارودی از زبان مرحوم خسروشاهی/ نماز ظهر عجیبی که امام موسی صدر خواند

به گزارش سراج24؛ حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بی‌آزار شیرازی، عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب، شامگاه ۸ اسفندماه در مراسم بزرگداشت دومین سال ارتحال آیت‌الله سیدهادی خسروشاهی با عنوان «مردم میدان تقریب»، گفت: در دوره آیت‌الله بروجردی، حوزه علمیه قم تحول عظیمی پیدا کرد که یکی از تحولات مهم تقریبی بین مذاهب اسلامی بود؛  آیت‌الله بروجردی واقعا از صمیم قلب و با اخلاص تمام به تقریب ایمان داشت تا جایی که در آخرین لحظات حیات، نخستین چیزی که بیان کردند سخنانی در مورد تقریب بود.

وی با بیان اینکه ایشان تقریب را بسیار مهم می‌دانست، اظهار کرد: در آخرین لحظات عمرش به اطرافیان فرمود من درصدد بودم تا توسط دبیر کل دارالتقریب مصر، نامه‌ای برای شیخ شلتوت، شیخ الازهر بنویسم تا مقدمات تقریب فراهم شود؛ در این ایام بود که حوزه قم بیش از پیش پی به عظمت تقریب بردند و وقتی فتوای تاریخی شلتوت مبنی بر اینکه مسلمین جهان می‌توانند از فقه شیعه استفاده کنند، صادر شد، نشاطی در بین حوزویان ایجاد شد و کسانی از شاگردان آیت‌الله بروجردی، مجله مکتب اسلام را پدید آوردند و مقالات خوبی ارائه کردند.

بی‌آزار شیرازی افزود: یکی از کسانی که در این عرصه پیشگام بود آقای خسروشاهی بود؛ آن مرحوم کتب فراوانی که مصری‌ها و هندی‌ها نوشته بودند ترجمه کرده و به صورت جزوه در حوزه منتشر می‌کرد و حوزه کم‌کم با دنیای خارج ارتباط خوبی برقرار کرد؛ البته استعمار شایع کرده بود که وقتی می‌گوییم اهل سنت یعنی دشمنان اهل بیت(ع) ولی آیت‌الله خسروشاهی این مسئله را تبیین کرد که اینچنین نیست.

عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب بیان کرد: در گذشته خوارج و ناصبی‌ها دشمن اهل بیت(ع) بودند ولی الان اکثر مسلمین علاقه‌مند به اهل بیت(ع) و در صدد تقریب با شیعه هستند. آیت‌الله خسروشاهی وقتی در مصر رئیس نمایندگی کشور در قاهره بود مستندات علاقه‌مندی مصریان به اهل بیت(ع) را جمع‌آوری کرد و آثاری همراه با تصویر منتشر ساخت و نشان داد که اگر علاقه مصریان نسبت به اهل بیت(ع) از مردم ایران بیشتر نباشد کمتر هم نیست.

تلاش تقریبی خسروشاهی

وی افزود: بنده در سفر به لبنان می‌دیدم که با ذوق و شوق به کتاب‌فروشی‌های لبنان می‌رفت و آثاری جمع می‌کرد که بیانگر این مطلب بود؛ نگاه وی به کتاب جرج جرداق افتاد و بلافاصله آن را خریداری کرد و به کشور آورد و ترجمه کرد تا نشان دهد حتی برخی اندیشمندان ادیان دیگر هم به اهل بیت(ع) علاقه‌ دارند. در ابتدای انتقال امام به نجف، مرحوم خسروشاهی هم سفری به نجف داشت و ایشان مسئله تقریب را به خوبی مطرح کرد و البته کسانی بودند که موافق نبودند ولی با سخنان ایشان تغییر رویه دادند.  

بی‌آزار شیرازی بیان کرد: ما در جنوب لبنان سفری با امام موسی صدر به برخی مناطق فلسطینی داشتیم و دیدارهایی با شخصیت‌های لبنانی و فلسطینی و بازدید از برخی بناها را داشتیم و آقای خسروشاهی هم همراه ما بودند؛ ظهر روز جمعه بود و امام موسی صدر، نماز را برای مردم اقامه کردند ولی به جای نماز جمعه، نماز ظهر خواندند و آن هم حمد و سوره را با صدای بلند قرائت کردند که مایه تعجب ما شد ولی وقتی به رساله امام مراجعه کردیم دیدیم که فرموده‌اند کسانی که نماز ظهر را در روز جمعه می‌خوانند مستحب است حمد و سوره را با صدای بلند بخوانند.

ماجرای اسلام‌آوردن گارودی

این استاد دانشگاه تصریح کرد: من روزی از ایشان درباره ملاقات با پرفسور روژه گارودی و نحوه مسلمان شدن او پرسیدم؛ توضیح داد در ملاقاتی که با ایشان داشتم تعریف کرد که من جزء سربازان فرانسوی بودم که به الجزایر اعزام شدم، در اینجا همراه برخی سربازان دیگر دستگیر شدیم و ما را پیش مجاهدان الجزایری بردند و قرار اعدام برای ما صادر شد و مرا هم به یک سرباز الجزایری سپردند تا بالای کوه مرا اعدام کند، او در مسیر از من پرسید پس اسلحه تو کو؟ گفتم من اسلحه نداشتم و در پشت جبهه کار می‌کردم، این سرباز الجزایری گفت از نظر دین من تو چون اسلحه نداری و اسیر هستی من حق کشتن تو را ندارم و آزاد هستی و برای اینکه دوباره دستگیر نشوم مرا به جای امنی رساند و برگشت. من خیلی تحت تاثیر اسلام قرار گرفتم که حتی نسبت به اسرای جنگی قانون عادلانه دارد بنابراین شروع به مطالعه در مورد اسلام کردم و آن را دین انسانیت یافتم و مسلمان شدم.

بی‌آزار شیرازی بیان کرد: بنده در مصر دنبال کتاب تقریبی شیخ شلتوت بودم زیرا سالها فقه مقارن تدریس می‌کرد؛ این کتاب در بازار وجود نداشت و به واسطه آیت‌الله خسروشاهی این مسئله را به رئیس دانشکده الشریعه الازهر منعکس کردم و او هم نسخه‌ای از آن را از طریق آقای خسروشاهی برای من فرستاد و بنده هم آن را با اصلاحات و ویرایشی که کردم با عنوان «مقارنة المذاهب فی الفقه» چاپ کردم. همچنین ترجمه کتاب عروه سیدجمال الدین اسدآبادی از دیگر کارهای ایشان بود که قبل از انقلاب چاپ و منتشر شد و اواخر هم کار مهمی در جهت تقریب انجام دادند که نگارش کتاب «قصة التقریب» بود.

این نویسنده کتاب‌های مذهبی در ادامه گفت: برخی می‌گویند آقای خسروشاهی در اواخر عمر، تقریب را دنبال نمی‌کرد ولی برعکس زحمات فراوانی تا آخر عمر در این مسیر متحمل شد و از جمله نگارش همین کتاب است؛ این کتاب را قرار بود علامه قمی، دبیرکل دارالتقریب مصر به تحریر در بیاورد و سرنوشت تقریب از ابتدا تاکنون را بنویسد، این مسئله را با شیخ شلتوت در میان گذاشت و او هم مقدمه این کتاب را نوشت ولی چون نوشته نشد من با همکاری آقای خسروشاهی کتاب قصة التقریب را نوشتیم و این کتاب جایگزین خوبی برای کتابی شد که دارالتقریب مصر قصد داشت بنویسد. این کتاب همراه با تصاویر خیلی خوبی در زمینه تقریب است و هم به عربی و هم فارسی است.

بی‌آزار شیرازی گفت: تقریب بین مذاهب اسلامی، خواست خداوند و اهل بیت(ع) است و انشاءالله روز به روز بیشتر گسترش بیشتری در جهان اسلام پیدا کند.

منبع: ایکنا
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••