اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۲۸:۵۶
اذان ظهر ۱۲:۰۹:۵۹
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۵۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۴:۴۷
غروب آفتاب ۱۸:۲۳:۴۵
نیمه شب ۲۳:۲۶:۵۰
قیمت سکه و ارز
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۱۱:۰۰

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه خود درباره اوکراین را وتو کرد

اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد عصر جمعه به وقت محلی دور هم گرد آمدند تا پس از بحث و گفت‌وهای خصوصی و علنی چند روزه درباره پیش نویس قطعنامه‌ای علیه روسیه، تصمیم‌گیری کنند که مسکو قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه خود را وتو کرد و تلاش‌های واشنگتن و متحدانش را به شکست کشاند.

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه خود درباره اوکراین را وتو کرد

به گزارش سراج24؛ این سومین نشست اضطراری شورای امنیت در هفته جاری است که درباره قطعنامه‌ای علیه روسیه که خود ریاست شورای امنیت را در ماه جاری میلادی (فوریه) برعهده دارد و یکی از اعضای دارای حق وتو است، تشکیل شده است.

در رای گیری انجام شده، ۱۱عضو از ۱۵ عضو دائم و غیر دائم شورای امنیت رای موافق، یک کشور (روسیه) رای مخالف و ۳ کشور شامل چین، هند و امارات رای ممتنع دادند. این قطعنامه به دلیل رای مخالف روسیه که عضو دائم شورای امنیت و دارای حق وتو است، به تصویب نرسید.

 لیندا توماس گرینفیلد سفیر و نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل در سخنانی در این نشست اضطراری گفت: ما بخاطر جنگ بی دلیل، غیر موجه و بی رحمانه روسیه علیه اوکراین اینجا هستیم.

این مقام دولت جو بایدن افزود: این یک جنگ انتخابی است، روسیه این گزینه را انتخاب کرده است. این کشور انتخاب کرده تا به همسایه خود حمله کند.

سفیر و نماینده آمریکا در سازمان ملل که این روزها برای تصویب قطعنامه علیه روسیه بسیار در تقلاست، اضافه کرد روسیه تصمیم گرفت تا حاکمیت اوکراین، قوانین بین المللی و منشور سازمان ملل را نقض کند. اکنون در سراسر اوکراین مردم برای نجات جان خود در حال فرار هستند.

سفیر آمریکا در سازمان ملل پس از این رای گیری گفت: جای تعجب نیست که امروز روسیه از حق وتوی خود استفاده کرد تا از جنگ از پیش برنامه ریزی شده،  بدون دلیل و بدون توجیه در اوکراین محافظت کند.

گرینفیلد تصریح کرد اما باید واضح بگویم، روسیه می تواند این قطعنامه را وتو کند اما نمی تواند صدای ما ، حقیقت، اصول ما و مردم اوکراین و همچنین منشور سازمان ملل  را وتو کند.

نماینده آمریکا اضافه کرد اعضای مسوول پذیر این شورا امروز در مقابل تهاجم روسیه ایستادند و ما به هر روش ممکن به حمایت های خود از اوکراین ادامه خواهیم داد.

سفیر آمریکا در سازمان ملل گفت: ما این مساله را در مجمع عمومی که وتوی روسیه در آن اعتبار ندارد، دنبال خواهیم کرد. کشورهای جهان باید روسیه را مسوولیت پذیر کنند.

باربارا وودوارد سفیر و نماینده دائم انگلیس در سازمان ملل که پا به پای همتای آمریکایی اش این روزها در جنب و جوش است، در این نشست گفت، ما مصمم به حفظ نسل های آینده از بلای جنگ هستیم.

وی تصریح کرد: رای گیری امروز پیامی به مردم اوکراین مبنی بر حمایت جهان از آنها است. این پیامی به جهان است مبنی بر اینکه قوانینی که با هم ساخته ایم باید دفاع شوند.

این مقام دولت بوریس جانسون افزود: این قطعنامه خواهان پایان این جنگ است. پوتین یک حمله گسترده علیه اوکراین آغاز کرده است و هدف آن تغییر دولت و مطیع کردن مردم این کشور است.

نماینده انگلیس در سازمان ملل ادامه داد این یک دفاع از خود نیست بلکه یک تهاجم آشکار است. این یک جنگ بدون دلیل و توجیه است، این شورا باید آن را محکوم کند.

وودوارد پس از رای گیری درباره این قطعنامه و تصویب نشدن آن گفت: این قطعنامه تنها با رای وتوی یک عضو دائم که عامل این درگیری است، به تصویب نرسیده است.

نماینده انگلیس تصریح کرد روسیه ادعا می کند که حمله آن به اوکراین دفاع از خود است. این مضحک است. تنها دفاع از خود روسیه، رای مخالف آن به این قطعنامه است.

سفیر انگلیس در سازمان ملل ادامه داد: روسیه در انزوا است و هیچ حمایتی برای حمله به اوکراین ندارد. این رای گیری ما در تاریخ ثبت خواهد شد. انگلیس مصمم به دفاع از مردم اوکراین و مسولیت پذیر کردن روسیه است.

سفیر  و نماینده دائم مکزیک در سازمان ملل نیز در سخنانی گفت:  مکزیک از این قطعنامه حمایت خواهد کرد زیرا ما شاهد حمله یک کشور به یک کشور مستقل دیگر هستیم. این نقض آشکار بند ۴ منشور سازمان ملل است و همچنین بر اساس قطعنامه ۳۳۱۴ یک تهاجم محسوب می شود.

وی افزود: مکزیک در طول تاریخ خود به عنوان یک کشور مستقل ۴ تهاجم به خود را تجربه کرده است. این تهاجم ها دو بار از سوی فرانسه و دوبار از سوی آمریکا انجام شده است. اولین مداخله آمریکا در مکزیک در سال ۱۸۴۶ منجر به از دست رفتن بیش از نیمی از سرزمین مکزیک در آن زمان شد.

سفیر مکزیک در سازمان ملل ادامه داد: سیاست خارجی مکزیک از صلح حمایت می کند. مکزیک تهاجم از سوی روسیه به اوکراین را محکوم می کند. ما از طرف ها می خواهیم تا هرچه زودتر خشونت ها را متوقف کنند.

سفیر و نماینده آلبانی در سازمان ملل در سخنانی در این نشست گفت: ما از تصمیم روسیه برای وتو کردن قطعنامه بسیار متاسفیم. شورای امنیت یک فرصت بسیار با ارزش را برای نشان دادن اتحاد، قدرت و تاثیر خود به جهان را از دست داد اما این شورا به گروگان گرفته شد. این پایان تلاش ما نیست و  به همکاری با اعضای سازمان ملل ادامه خواهیم داد.

سفیر و نماینده هند در سازمان ملل نیز در سخنانی در این نشست اظهار داشت: هند بسیار نگران تحولات اخیر در اوکراین است. ما از همه طرف ها می خواهیم فورا خشونت ها را متوقف کنند.

دیپلمات دولت هند تصریح کرد نظم جهانی بر اساس منشور سازمان ملل، قوانین بین المللی و احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها بنا شده است. گفتگو تنها راه  حل اختلافات است. به این دلیل هند تصمیم گرفته است تا از رای دادن به این قطعنامه امتناع ورزد.

نیکولا دوریویه سفیر و نماینده نماینده فرانسه در سازمان ملل  نیز در سخنانی گفت: درحال حاضر موشک های روسیه درحال کشتن مردم و نابودی زیرساخت ها در اوکراین است.

نماینده دولت امانوئل مکرون در نشست شورای امنیت افزود: این اقدامات تنها با هدف احیای مجدد امپراطوری روسیه انجام می شود. اوکراین قربانی یک تهاجم از سوی رییس جمهوری روسیه است. هیچ چیز نمی تواند این اقدام را توجیه کند. هیچ عضوی از شورا از آن حمایت نمی کند.

سفیر و نماینده دائم فرانسه در سازمان ملل متحد ادامه داد نتیجه رای گیری مشخص است. روسیه تنها است. ما استفاده روسیه از وتو را محکوم می کنیم.

سفیر و نماینده امارات متحده عربی در سازمان ملل نیز در سخنانی گفت: تحولات جدی در اوکراین صلح و امنیت در منطقه را تضعیف می کند و در طول این بحران امارات خواهان گفتگو و کاهش تنش بوده است.

این دیپلمات امارات متحده عربی تصریح کرد ما از همه طرف ها می خواهیم به قوانین حقوق بشر احترام بگذارند. هر عضو سازمان ملل حق داشتن آزادی، استقلال حاکمیت و تمامیت ارضی را دارد.

وی ادامه داد ما از تاکید قطعنامه بر اصول قوانین بین المللی و منشور سازمان ملل حمایت می کنیم. ما از همه طرف ها می خواهیم هرچه زودتر تنش ها را کاهش دهند و به گفتگو بازگردند.

ژانگ جون سفیر و نماینده دائم چین در سازمان ملل متحد نیز در این نشست گفت: چین عمیقا نگران تحولات اخیر در اوکراین است این تحولات به نقطه ای رسیده است که ما نمی خواهیم شاهد آنها باشیم. ما معتقدیم حاکمیت و تمامیت ارضی تمام کشورها باید مورد احترام قرار گیرد.

وی تصریح کرد ما همیشه از همه طرفها خواسته ایم تا راه حل های منطقی از طریق روش های مسالمت آمیز یا بر اساس برابری برای رسیدگی به نگرانی های خود را دنبال کنند. ما از همه اقدامات برای یک راه حل دیپلماتیک استقبال می کنیم.

نماینده دولت چین گفت: ما باید از تجارب دردناک گذشته درس بگیریم. چین از رای دادن به این قطعنامه امتناع ورزید. من می خواهم تاکید کنم که وضعیت اوکراین چیزی نیست که امروز بوجود آمده، این نتیجه عوامل مختلف در یک دوره طولانی است.

واسیلی نبنزیا سفیر و نماینده دائم روسیه در سازمان ملل نیز که کشورش ریاست دوره ای شورای امنیت را در ماه جاری میلادی برعهده دارد، در این  نشست شورای امنیت پس از رای مخالف به قطعنامه پیشنهادی آمریکا و آلبانی درباره بحران اوکراین اظهار داشت که علیه قطعنامه متخاصم با روسیه و اوکراین رای دادیم. پیش نویس این قطعنامه با منافع اوکراین هم در تضاد است. از کشورهایی که به آن رأی مثبت ندادند، قدردانی می‌کنم.

نماینده دولت پوتین افزود به کسانی که روسیه را به سوء استفاده از حق وتو متهم می‌کنند، حتی پاسخ نمی‌دهم. پیش نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا، غیرمتعادل بود و مسایل بسیار مهمی را نادیده گرفته بود. در این پیش نویس، تحولاتی که در شرق اوکراین اتفاق می‌افتد ذکر نشده بود. پیش نویس این قطعنامه تلاش می‌کند دولت اوکراین که این کشور را به این وضع رسانده است، ابقا کند.

سفیر روسیه در سازمان ملل اضافه کرد: نیروهای اوکراینی از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند و نیروهای روسیه شهرهای اوکراین را بمباران نمی‌کنند.

وی در پاسخ به اظهارات نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز گفت: ما نمی‌توانیم با آمریکا در تعداد حملات به کشورهای همسایه رقابت کنیم.

سرگئی کیسلیتسیا سفیر و نماینده اوکراین در سازمان ملل نیز در این نشست گفت که امشب باید پایداری کنیم. سرنوشت اوکراین اکنون در حال رقم خوردن است.

نماینده دولت ولودیمیر زلنسکی در این نشست افزود، متن شیطانی روسیه را که در واقع یک نامه به جهنم است، ارزش گذاری نمی کنم.

وی با اشاره به پیش نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا که تصویب نشد و روسیه آن را وتو کرد، گفت، این پیش نویس از روسیه خواست تا حملات خود به اوکراین را متوقف کند. شب گذشته وحشتناک ترین زمان برای کی یف از سال ۱۹۴۱ تاکنون بود که توسط نازی ها مورد حمله قرار گرفت.

نماینده اوکراین در سازمان ملل ادامه داد حال کی یف از سوی کسی مورد حمله قرار گرفته است که ادعا می کند با نئو نازی ها در جنگ است.

وی افزود:ما به یاد داریم که روسیه چند بار به این شورا گفته بود هیچ حمله ای به اوکراین صورت نخواهد گرفت.روسیه مصمم به ادامه مسیر خود به شکل نازی ها است.

سپس نماینده اوکراین از حاضران در نشست شورای امنیت خواست برای قربانیان جنگ اوکراین یک دقیقه سکوت کنند که نماینده روسیه نیز در پاسخ به او گفت باید یک دقیقه هم برای قربانیان بمباران های دونباس سکوت کرد.

پس از این اقدام، نماینده اوکراین از اعضای شورای تشکر کرد و دیپلمات های حاضر نیز کف زدند که دیپلمات های روسیه آنها را همراهی نکردند.

پیش نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا  از همه طرف ها می خواست که کاملا به تعهدات خود در توافقنامه های مینسک پایبند باشند.

پیش نویس قطعنامه پیشنهادی همچنین وظیفه و مسولیت منشور سازمان ملل برای حفظ صلح و امنیت بین المللی را خاطر نشان می کرد و تقاضای آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل از روسیه برای توقف عملیات نظامی در اوکراین را تایید می کرد.

در این بیانیه همچنین تصمیم ۲۳ فوریه سال ۲۰۲۲ از سوی ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه برای انجام "عملیات ویژه نظامی" در اوکراین را محکوم کرده بود و از گزارش های منتشر شده در مورد تلفات غیر نظامی ابراز نگرانی می کرد.

این متن پیش نویس همچنین  وضعیت در اوکراین را نقض صلح و امنیت بین المللی دانسته و اعلام کرده بود روسیه  به اوکراین تجاوز کرده است.

این پیش نویس به شدیدترین شکل ممکن حمله روسیه به اوکراین را محکوم می کرد و می گفت این حمله  بند ۴ ماده ۲ منشور ملل متحد را نقض می کند.
 
این متن پیشنهادی  همچنین از روسیه می خواست  فوری استفاده از زور علیه اوکراین را متوقف کند و از هرگونه تهدید غیرقانونی یا استفاده از زور علیه هر کشور عضو سازمان ملل خودداری کند.

پیش از این، یک مقام ارشد آمریکایی اعلام کرد که انتظار می رود شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه در مورد قطعنامه ای که حمله روسیه به اوکراین را به شدیدترین شکل ممکن محکوم می کند و از روسیه می خواهد نیروهای خود را فورا عقب بکشد، رای گیری کند.

خبرگزاری آسوشتیدپرس روز پنجشنبه به وقت محلی به نقل از این مقام آمریکایی که نامش را بیان نکرد، افزود روسیه این قطعنامه را که در صورت تصویب الزام قانونی دارد، وتو خواهد کرد اما آمریکا معتقد است رای گیری در مورد این قطعنامه برای نشان دادن انزوای جهانی روسیه اهمیت دارد.

این مقام آمریکایی ادامه داد پس از آنکه روسیه قطعنامه شورای امنیت را وتو کرد، بلافاصله یک قطعنامه در مجمع عمومی ۱۹۳ عضوی سازمان ملل معرفی خواهد شد که در آن وتو وجود ندارد.

این مقام آمریکایی تاکید کرد که این قطعنامه شورای امنیت بر اساس بند ۷ منشور سازمان ملل درحال آماده سازی است که برای اجرای آن می توان از نیروی نظامی استفاده کرد.

پیش از این، منابع دیپلماتیک و خبری اعلام کردند شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه به وقت محلی درباره پیش نویس قطعنامه ای در محکومیت عملیات نظامی روسیه در اوکراین تشکیل جلسه می‌دهد.

به گزارش ایرنا، منابع دیپلماتیک و خبری نیز اعلام کرده بودند که رای گیری شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد پیش نویس قطعنامه در محکومیت عملیات نظامی روسیه در اوکراین احتمالا روز جمعه خواهد بود.

 مذاکرات بر سر متن این قطعنامه پس از نشست اضطراری چهارشنبه شب شورای امنیت آغاز شده بود.

معاون نمایندگی انگلیس در سازمان ملل متحد اعلام کرده بود که کشورها بصورت خصوصی در حال بررسی پیش نویس قطعنامه ای در محکومیت عملیات نظامی روسیه در اوکراین هستند و زمان گفتگوهای رسمی هنوز مشخص نیست.

جیمز کاروکی معاون نماینده دایم انگلیس در سازمان ملل روز پنجشنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفته بود که درحالی که نمایندگان به صورت خصوصی درحال بررسی این قطعنامه هستند، زمان گفتگوهای رسمی مشخص نیست.

به گفته دیپلمات ها، قطعنامه شورای امنیت در مورد حمله روسیه به اوکراین به طور خصوصی در میان کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل مورد بحث قرار گرفته بود.

شورای امنیت سازمان ملل چهارشنبه شب به وقت محلی برای دومین بار در هفته جاری در پی بحران اوکراین و به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های دونتسک و لوگانسک از سوی روسیه،عرصه نبردی دیپلماتیک با حضور دبیرکل سازمان ملل بود که همزمان ولادیمیر پوتین فرمان "عملیات نظامی ویژه" در دونباس را صادر کرد که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا بلافاصله با انتشار بیانیه ای اعلام کرد پوتین یک جنگ از پیش برنامه ریزی شده را انتخاب کرده است که تلفات فاجعه بار  و رنج انسانی را به همراه خواهد داشت و جهان روسیه را مسئول خواهد دانست.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین پس از رایزنی با اعضای گروه هفت در سخنانی با بیان اینکه ارتش روسیه یک حمله بی رحمانه را علیه مردم اوکراین آغاز کرده است، این حمله را بدون دلیل، غیر ضروری و از پیش برنامه ریزی شده و ولادیمیر پوتین را متجاوز خواند و اعلام کرد تحریم‌های جدیدی علیه مسکو اعمال می‌کنیم.

آمریکا تاکنون تحریم‌هایی علیه بانک ها و موسسات مالی آمریکا و نیز شرکت روسی خط لوله گاز نورد استریم ۲ اعمال کرده است . واشنگتن همچنین ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری، سرگئی لاوروف وزیر خارجه ، سرگئی شایگو وزیر دفاع و والری گراسیموف رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه را تحریم کرده است.

وزارت خزانه داری آمریکا در بیانیه ای اعلام کرده است پوتین و لاوروف مسئول مستقیم حمله غیرقانونی و بی دلیل روسیه به اوکراین که یک کشور مستقل و دموکراتیک است، هستند.

آمریکا پیش از این ۱۱ عضو شورای امنیت روسیه را تحریم کرده بود.

جاستین ترودو نخست وزیر کانادا نیز اعلام کرد که مجموعه‌ای از تحریم‌ها علیه روسیه را وضع می‌کند که شامل پوتین، لاوروف و رئیس ستاد مشترک روسیه می‌شود.

نخست وزیر کانادا گفت: اتاوا سومین مجموعه تحریم‌های شدید و هماهنگ شده را اعلام می‌کند. اول ما علیه ولادیمیر پوتین و معماران جنگ بی‌رحمانه علیه اوکراین، رئیس ستاد مشترک و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه تحریم وضع می‌کنیم. 

او ادامه داد: علاوه بر این، من حمایت کانادا از مسدود کردن دسترسی روسیه به سیستم پرداختی سوئیفت که بخش مهم سیستم بانکی جهانی است را اعلام می‌کنم.

جوسپ بورل نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی هم پس از نشست روز جمعه شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا در بروکسل به خبرنگاران گفت: اتحادیه اروپا ولادیمیر پوتین رئیس جمهور و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرده است.

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••