اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۵۷:۱۵
اذان ظهر ۱۲:۰۴:۳۶
اذان مغرب ۱۸:۵۹:۰۴
طلوع آفتاب ۰۵:۲۷:۲۵
غروب آفتاب ۱۸:۴۰:۱۸
نیمه شب ۲۳:۱۹:۱۶
قیمت سکه و ارز
۱۴۰۰/۱۱/۲۰ - ۰۳:۰۰
نصرالله :

ایران اکنون قدرت بزرگ منطقه ای است

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان با بیان این که روزهای بازگشت امام خمینی (ره) از تبعید به ایران از مصادیق ایام الله بود؛ گفت: ایران یک قدرت بزرگ منطقه ای است و تهدید اسرائیلی ها فقط برای ارعاب است و می دانند که پاسخ جمهوری اسلامی شدید بوده و پیامدهای سنگینی برای آنان خواهد داشت.

ایران اکنون قدرت بزرگ منطقه ای است

به گزارش سراج24؛دبیر کل حزب الله که در گفت وگو با شبکه خبری العالم سخن می‌گفت، تصریح کرد: شادی مردم هنگام رسیدن امام خمینی از تبعیدگاه پاریس به فرودگاه تهران که ۴۳ سال قبل صورت گرفت، یکی از زیباترین مصداق های ایام الله دهه فجر است.
وی با بیان این که "پیروزی انقلاب اسلامی یکی از مصادیق ایام الله است"، خاطر نشان کرد: انسان در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی دچار شادی بی‌نظیری می شود.

سید نصرالله درپاسخ به سؤال خبرنگار که از او پرسید که شرایط ایران را چگونه می بینید درحالی که ۴۳ سال با انواع تحریم‌ها روبرو بوده است، گفت: ایران امروز از منظر این که استقلال و حاکمیت واقعی دارد، در جهان الگو است.

استقلال و حاکمیت واقعی 

وی ادامه داد: ایران امروز، کشوری دارای استقلال حقیقی و آزادی کامل است که ملت در آن به صورت حقیقی آن را نمایندگی آن هستند.

سید نصرالله تصریح کرد: ایران امروز تلاش دارد که اسلام را پیاده کند و یک الگویی از یک کشور اسلامی حقیقی را ارائه دهد.

دبیرکل حزب الله لبنان جمهوری اسلامی ایران را امروز یک کشور بزرگ منطقه‌ای دانست که نه تنها در رویدادهای منطقه‌ای تأثیر دارد، بلکه تأثیر آن در کل جهان است.

وی با تمجید از رهبری کشورمان گفت: رهبری فرزانه ایران، این کشور را در تمام جهات توسعه داده‌اند.

سید نصرالله با اشاره به این که حاکمیت و استقلال برخی کشورها حقیقی نیست، تصریح کرد: بسیاری [از کشورها] در منطقه که از استقلال و حاکمیت صحبت می کنند، مزدور و پیرو سفارتخانه‌های خارجی در کشورشان هستند.

وی افزود: ایران در زمان پهلوی توسط آمریکایی‌ها اداره می‌شد، اما انقلاب اسلامی به سرنگونی شاه و اخراج کامل ایالات متحده از ایران انجامید، همان‌گونه که اسرائیل را نیز از ایران بیرون کرد.

وی بار دیگر تأکید کرد: ایران یک کشور قوی منطقه است و هرگونه جنگ با ایران منجر به انفجار کامل کل منطقه خواهد شد.

سید نصرالله با بیان این که البته اولویت امروز آمریکا جنگ با ایران نیست  گفت که اولویت واشنگتن در جای دیگر و مقابله با روسیه و چین است.

وی در بخش دیگری از سخنانش به علت اصلی دشمنی کنونی آمریکا با ایران اشاره کرد و گفت:یکی از مهمترین دلایل دشمنی آمریکا با ایران این است که حکومت در ایران، حکومت یک سید آزاده و مستقل است که برده آمریکایی ها نیست و اجازه غارت منابع کشورش را نمی‌دهد.

ماجراجویی‌های کشورهای خارجی 

آنچه اسرائیلی ها در مورد تهدید به جنگ علیه ایران می گویند ارعاب است، زیرا اکثر سطوح نظامی مخالف حمله نظامی هستند، چرا که این حمله برای آنان هیچ سودی نخواهد داشت.

سید نصرالله نسبت به هرگونه ماجراجویی خارجی نسبت به ایران و حمله به کشورمان هشدار داد و تأکید کرد: ایران شوخی ندارد و اعلام کرده است که اگر توسط اسرائیل هدف قرار گیرد، مستقیم به این رژیم پاسخ می‌دهد.

وی بار دیگر تأکید کرد: پاسخ جمهوری اسلامی شدید و سخت خواهد بود و حمله احمقانه اسرائیلی‌ها نیز، پیامدهای بسیار بزرگی به دنبال خواهد داشت.

دبیرکل حزب الله لبنان افزود: امارات متحده عربی در نخستین رویارویی با یمن و برای حفاظت از خود(در برابر حملات موشکی نیروهای مردمی یمن) به قدرت‌های غربی و اسرائیل متوسل شد.

وی بار دیگر به کشور امارات اشاره کرد و گفت که این کشور از بدو تأسیس تا به امروز ده ها میلیارد دلار موشک، هواپیما و فناوری نظامی خریداری کرده است، اما در مقابله با نخستین رویارویی [با موشک‌ها و پهپادهای یمنی] فریادشان بلند شد.

نصرالله گفت: «انصارالله» اعلام کرد که در نتیجه بازگشت امارات برای مداخله در جنگ علیه یمن، به آنان جواب دادیم.

وی افزود: مانند سال‌های گذشته، حل موضوع [حمله موشکی و پهپادی انصارالله] به امارات آسان است و همانگونه که یمنی‌ها می گویند راه حل در خروج "امارات از جنگ یمن" استوار است.

سید نصرالله ادامه داد: صحبت آمریکا از اعزام نیروهای کمکی برای حمایت امارات بیانگر ترسی است که این کشور در آن به سر می‌برد.

توان موشکی حزب الله 

نصرالله گفت: ما تهدیدات اسرائیل را جدی می گیریم، اما آیا اسرائیل زمانی که می گوید که به دنبال نابودی موشک‌های حزب الله است، مگر تعداد آنها را می داند؟

دبیرکل حزب الله لبنان خاطرنشان کرد: حجم استقرار توان موشکی مقاومت به دشمن اجازه نمی دهد که به اقدامی علیه لبنان دست بزند.

وی با هشدار به رژیم صهیونیستی گفت: ما قبلا در مورد بمباران گذشته سکوت نکردیم، چگونه امروز اگر اسرائیل اهداف واقعی را مورد حمله قرار دهد، سکوت خواهیم کرد.

سید نصرالله ادامه داد: ما جنگ را دوست نداریم و به دنبال آن نیستیم، اما از آن نمی هراسیم و کشورمان و منافع آن را را رها نمی کنیم.

دبیرکل حزب الله لبنان  در بخش دیگری از سخنانش به قدرت نیروهای هوایی مقاومت در لبنان اشاره و اظهار کرد: ما اعلام کردیم که پهپادهای [دشمن] را سرنگون خواهیم کرد، و از همه مهمتر خطر و تهدید آنها را برطرف می کنیم و ما به وسیله نیروی پدافند هوایی [مقاومت] نیز این کار را انجام دادیم.

سید نصرالله اضافه کرد: از زمان فعال شدن نیروی پدافند هوایی [مقاومت] حرکت پهپادهای دشمن بسیار کم شده است.

وی در تشریح این مساله گفت: در برخی مناطق مانند بقاع سه ماه است که هیچ پهپاد دشمن عبور نکرده است، در مناطق جنوبی نیز حرکت پهپادها به شدت کاهش یافته است و مسیر این پهپادها نیز تغییر کرده است.

ظرفیت های تاریخی لبنان 

نصرالله ادامه داد: حجم توانمندی های کمی و کیفی و ظرفیت های انسانی موجود در تاریخ لبنان و در تاریخ مقاومت در برابر دشمن، بی سابقه است، آنها را قادر نخواهد کرد که در هیچ جنگی بتوانند، مقاومت را از میان بردارند.

وی کنش و واکنش‌های مقاومت در  جنگ احتمالی را برای دشمن صهیونیستی غیرقابل پیش بینی دانست و اظهار کرد: مطمئناً مسائلی برای غافلگیری دشمن در جنگ‌های آینده وجود دارد.

سید نصرالله درباره ترسیم مرزهای آبی با دشمن صهیونیست نیز گفت: ما محدودیت‌هایی داریم، مبنی بر این که مخالف هرگونه شبهه عادی سازی یا هماهنگی با دشمن صهیونیستی هستیم و تصمیم دولت لبنان نیز عادی سازی با دشمن نیست.

 حزب الله لبنانی بوده و خواهد ماند 
نصرالله برخی ادعاها مبنی بر این که حزب الله خود را لبنانی نمی‌دانند، نیز پاسخ داد و افزود که این گروه از رهبر آن گرفته تا اعضا، هواداران و مردم طرفدار آن، لبنانی هستند و به این کشور، تاریخ و طبقه اجتماعی آن تعلق دارند.

وی در پاسخ به افراد و گروه های منتقد  حزب الله  گفت، آنها بگویند که از سال ۲۰۰۵ تا به امروز، جز درگیری و قرار دادن کشور در آستانه جنگ داخلی برای لبنان چه کار کرده‌اند؟

وی این افراد را فاقد هرگونه برنامه برای نجات لبنان دانست و گفت که آنها جز حمله به مقاومت و ایران چیزی برای ارائه به مردم ندارند.

نصرالله البته گفت که از این گونه افراد و گروه‌ها انتظار شعارها و سخنرانی‌های غرّا، اتهامات و توهین های بیشتری داریم، اما [آنان] خیلی وقت هست که در آزمون حاکمیت، آزادی و استقلال مردود شده اند.

وی خطاب به این گروه‌ها افزود: چیزی که ما باید بحث کنیم این است که آیا این [احزاب] یک حزب لبنانی است یا خیر. برخی از آنان با خط گرفتن از سفارتخانه‌های خارجی توطئه می کنند و همچنان که دست به توطئه علیه مقاومت می زند که حامی لبنان است.

وی بار دیگر تأکید کرد: مقاومت در لبنان [همان] منافع ملی بزرگ، منافعی جهت کسب امنیت، عزت و آزادی است

نصرالله ادامه داد: تصمیم حزب الله، یک تصمیمی برگرفته در جهت منافع لبنان و منافع ملت آن است و ممکن است با ایران دوست و متحد باشد و این مسأله همسو و در جهت تامین منافع لبنان و ملت ما است.


نفوذ آمریکا در لبنان 

وی به نفوذ آمریکا در لبنان اشاره کرد و البته گفت که ایالات متحده لبنان را اشغال نکرده است، بلکه در آن دارای نفوذ مالی، سیاسی و نظامی است.

نصرالله به دخالت ایالات متحده در امور داخلی لبنان اشاره کرد و گفت که سفیر آمریکا در انتخابات مجلس دخالت می‌کند و هیأت‌هایی از سفارت آمریکا در حال سفر به کشور و دخالت در انتخابات هستند.

دبیرکل حزب الله لبنان در ادامه به مشکلات مالی کشورش اشاره کرد و گفت: کل نظام بانکی لبنان تابع تصمیمات خزانه داری آمریکا است.

وی همچنین سفارت آمریکا را ابزار اطلاعاتی این کشور و ساختمان جدید آن را مرکزی برای جاسوسی از چند کشور در خاورمیانه دانست.

نصرالله خاطرنشان کرد: سفارت آمریکا در لبنان در حال جذب مزدوران در راستای منافع رژیم صهیونیستی است.

دبیرکل حزب الله لبنان افزود: آمریکا در لبنان هیچ پایگاه نظامی ندارد، اما آنها در نهادهای نظامی حضور دارند و افسران آمریکایی در مرکز دفاع ملی واقع در الیزره حضور دارند و سفیر آمریکا نیز دست بسته نیست و همیشه با ارتش لبنان است.

نصرالله به تحریم‌های آمریکا علیه اشخاص لبنانی اشاره کرد و گفت که تحریم افراد موجب ضرر می شود.

وی افزود: آمریکایی‌ها از کانال‌های متعدد، بارها در طول سالهای گذشته و چه قبل و چه بعد از سال ۲۰۰۰ میلادی تلاش کرده با حزب‌الله مذاکره کند و در برهه اخیر نیز تلاش هایی برای باز کردن کانال های ارتباطی وجود داشته است.
نصرالله اظهار کرد: از طریق میانجی‌ها [میان حزب الله و آمریکایی‌ها] بحث‌هایی صورت گرفت و ما اعلام کردیم، نیازی به این مذاکره نیست و آمریکا دشمن است.

دبیرکل حزب الله لبنان به تلاش آمریکایی‌ها برای مذاکره با این گروه مقاومت اشاره کرد و گفت: آنها قبلا یک هیأت را از طرف دیک چنی نزد ما فرستادند تا برای توقف موضع خود در حمایت از فلسطین و عدم حمله به اسرائیل مذاکره کنند، آنها در مقابل گفتند که میلیاردها دلار به ما پرداخت خواهند کرد و حتی اجازه می دهند که سلاحمان در اختیارمان باشد که طبیعتا با آن مخالفت کردیم.


ابتکار عمل کویت 
دبیرکل حزب الله لبنان به سفر اخیر وزیر امورخارجه کویت و ابتکار عمل این کشور برای حل بحران لبنان و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس اشاره کرد و گفت: نظر من در مورد این موضوع این است که دولت لبنان باید پاسخ دهد و البته نباید دولت بیروت را مجبور کرد که در یک زمان محدود به آن پاسخ دهد.

وی ادامه داد: بهتر بود، مسائل به سمت گفت و گو میان لبنان و کشورهای عربی پیش می رفت و این موضوع مطلوبی است که ما نیز از آن حمایت می کنیم.

نصرالله خطاب به کشورهای عربی گفت: اگر کشورهای عربی فکر می کنند که ما به خاطر موضوع یمن در امور داخلی آنها مداخله می کنیم، آنها نیز نباید در امور داخلی لبنان دخالت کنند.

وی تأکید کرد: این کشورها در امور کشورهای عربی در سوریه مداخله و جنگ را در آن کشور شعله ور کردند، آنها همچنین در در عراق، لیبی و دیگر کشورهای عربی نیز دخالت می کنند.

نصرالله خطاب به کشورهای شورای همکاری خلیج فارس افزود: وقتی آنها از مقاومت صحبت می کنند، جایگزین مقاومت برای محافظت از لبنان در برابر خطر چیست؟  نباید لبنان به سمتی برود که به آن دیکته شود

وی گفت: تصمیم حزب المستقبل [به رهبری سعد الحریری] برای عدم مشارکت در انتخابات پارلمانی، تأسف‌انگیز است. غیبت حزبی مثل المستقبل، خیلی در انتخابات تأثیر دارد.

نصرالله افزود: ما به الحریری گفتیم که امیدواریم در تصمیم خود برای عدم حضور در انتخابات صرف نظر کند و این تصمیم مایه تاسف بود و ارتباط و همکاری با حزب "التیار المستقبل" ادامه خواهد داشت.

وی اظهار کرد: برای ما مهم است که دوستان مقاومت در پارلمان زیاد باشند تا از آن حمایت کنند.

نصرالله همچنین به برنامه ریزی ایالات متحده برای دخالت در انتخابات پارلمانی کشورش اشاره کرد و گفت: اطلاعاتی داریم درباره اینکه اخیرا در سفارت آمریکا جلساتی برای انتخابات پارلمانی لبنان برگزار شد و سازمان های مردم نهادی تشکیل شده است.

شهادت سه نوجوان فلسطینی 
وی ضمن تسلیت به شهدای فلسطینی که امروز در نتیجه شلیک گلوله صهیونیست‌ها در نابلس به درجه شهادت نائل شده بودند، گفت: اشغالگران صهیونیست از تشکیلات خودگردان فلسطین می خواهد که به ادامه هماهنگی امنیتی برای مقابله با مقاومت ادامه دهند.
وی ادامه داد: این جنایت علیه مردم فلسطین تعدی آشکار اسرائیل است و من شاهد شیوه کشتار بودم و بسیار دردناک بود.

وی گفت: معادله " ضربه زدن به قدس به معنای ضربه زدن به کل محور مقاومت است، " همچنان پابرجاست.

وی هدف از روند عادی سازی روابط اعراب با رژیم صهیونیستی را یأس، ناامیدی و دست کشیدن فلسطینی‌ها از حقوق‌شان دانست و افزود: عملیات شمشیر قدس ثابت کرد که مقاومت همچنان در پیشگاه مردم فلسطین زنده است.


تقدیر از الجزایر 


نصرالله از موضع گیری الجزایر در قبال آرمان ملت فلسطین و مخالفت آن با عضویت ناظر رژیم صهیونیستی در اتحادیه آفریقا قدردانی کرد و  گفت که الجزایر تلاش زیادی برای گردآوری تمام رهبران گروه‌های فلسطینی داشته است و ما شاهدیم که یک کشور مهم دیگر در جهان عرب به نام الجزایر بار دیگر به موضوع [حمایت از] فلسطین بازگشته است.

اعلام قدردانی دبیرکل حزب الله لبنان از موضع الجزایر پس از آن روی می دهد که اتحادیه آفریقا روز یکشنبه ‌عضویت ناظر رژیم صهیونیستی در این اتحادیه را رد کرد.


جنگ سوریه
دبیرکل حزب الله لبنان افزود: جنگ جهانی که علیه سوریه شکل گرفت، بدون نتیجه پایان یافت.

وی از حضور حزب الله در سوریه اشاره کرد و گفت که شرایط همچنان نیازمند قدری توجه و احتیاط است.

نصرالله اضافه کرد: شرایط در سوریه به گونه ای است که باید در کنار یکدیگر باشیم و ما در چارچوب نیاز [در آنجا] حضور داریم.

وی به طرح احیای دوباره داعش در سوریه و عراق اشاره کرد و گفت: سوریه همچنان به صورت میدانی باز باقی خواهد ماند و آمریکایی‌ها درحال سرقت نفت و گاز از مناطق شرق فرات هستند.

نصرالله تصریح کرد: پدافند هوایی در سوریه بسیار در مقابله با تجاوزات اسرائیل مؤثر عمل کرده است.

وی به نقش حزب الله در عراق اشاره کرد و گفت که در این کشور زمانی که از ما درخواست می شود، نقشی برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها بازی می‌کنیم.

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••