اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۵۴:۰۹
اذان ظهر ۱۲:۰۴:۱۰
اذان مغرب ۱۹:۰۰:۴۹
طلوع آفتاب ۰۵:۲۴:۵۴
غروب آفتاب ۱۸:۴۱:۵۸
نیمه شب ۲۳:۱۸:۳۳
قیمت سکه و ارز
۱۴۰۰/۱۰/۲۰ - ۲۲:۳۰

امیکرون نزدیک تر از آنچه که می پنداریم

سویه جدید امیکرون که نسبت به سویه‌های قبلی قدرت انتشار بیشتری دارد، موجب افزایش نگرانی در کارشناسان بهداشتی کشور شده و موجب گشت که متخصصان این حوزه به هشدار نسبت به ادامه رعایت پروتکل بهداشتی و تزریق دز سوم واکسن کرونا، تاکید ورزند.

امیکرون نزدیک تر از آنچه که می پنداریم

به گزارش سراج24؛رسانه‌های کشور بیستم دی ۱۴۰۰ خورشیدی به موضوع امیکرون پرداختند و اصولگرایان، اعتدالگرایان و اصلاح‌طلبان هر کدام گزارش، یادداشت و مصاحبه‌هایی در این خصوص منتشر کرده‌اند که در ادامه بخشی از آنها رصد می‌شود.

 

رسانه‌های اصول گرا

پیش‌بینی می‌شود در چند هفته آینده شاهد پیک کرونا با اُمیکرون باشیم

به گزارش روزنامه کیهان سخنان حمید رضا جماعتی دبیر کمیته علمی کشوری کرونا، با اشاره به پیش‌بینی وقوع پیک کرونا با اُمیکرون در کشور طی چند هفته آینده گفت: توصیه تمامی اعضای کمیته علمی این است که حتما تزریق دُز سوم انجام شود.

این جلسه کمیته علمی با محوریت تقویت واکسیناسیون و تست‌های تشخیصی برگزار و آخرین اطلاعات و وضعیت شیوع اُمیکرون در جهان و ایران بررسی شد. باتوجه به شیوع این سویه جدید در اکثر کشورهای جهان و همسایه ایران از جمله بحرین و کویت، به نظر می‌رسد که در چند هفته آینده شاهد پیک کرونا با اُمیکرون در کشور باشیم. جماعتی افزود: انجام واکسیناسیون در افراد ۱۲ تا ۱۸ سال در این جلسه مورد تاکید قرار گرفت و بحث بر این بود که این افراد دُز سوم را تزریق کنند چراکه شیوع اُمیکرون در افراد جوانتر، بیشتر است و بنابراین واکسیناسیون این گروه سنی، اهمیت بسیار زیادی دارد، تا کنون حدود ۱۰ میلیون نفر دُز سوم را تزریق کرده‌اند و نیاز است ۴۰ تا ۵۰ میلیون نفر دیگر، نوبت سوم را تزریق کنند. وی یادآور شد: همچنین در این جلسه بر لزوم واکسیناسیون گروه سنی ۵ تا ۱۱ سال نیز تاکید شد. در جلسه کمیته علمی، لزوم واکسیناسیون این گروه سنی به چند دلیل مورد تاکید قرار گرفت؛ یکی اینکه تمام دنیا واکسیناسیون این گروه سنی را انجام داده یا در حال انجام هستند و بر اساس مطالعات انجام شده، کارایی واکسیناسیون در این گروه سنی به اثبات رسیده و عوارض بسیار کمی هم داشته است.

 

بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها به تعویق افتاد

روزنامه وطن امروز در گزارشی با اشاره به احتمال شیوع گسترده ویروس جهش‌یافته طی هفته‌های آتی در کشور، نوشت: رعایت پروتکل‌ها و تزریق دوز سوم ضروری است. آمار مرگ‌ومیر ناشی از بیماری «کووید-۱۹» در کشور روند نزولی دارد اما در مقابل شمار مبتلایان به ویروس جهش‌یافته کرونا موسوم به «اُمیکرون» سیر صعودی را طی می‌کند، به طوری که کارشناسان وزارت بهداشت پیش‌بینی می‌کنند در صورت بی‌توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و عدم تزریق دوز سوم واکسن، بی‌تردید پیک جدید کرونا این بار در قالب ویروس «اُمیکرون» کشور را فرا خواهد گرفت؛ ویروسی که تشخیص آن به دلیل کمبود کیت‌های آزمایشی، سخت است و از طرفی چون علائم این بیمار شباهت بسیار زیادی به سرماخوردگی و آنفلوآنزا دارد، در صورت انتشار، شیوع آن در کشور گسترده خواهد بود.

بیم ابتلا به اُمیکرون به دلیل قدرت بالای سرایت‌پذیری آن -که تهدیدکننده سلامت جامعه است- تا جایی است که ستاد ملی مقابله با کرونا برای مقابله با این بیماری علاوه بر جلوگیری از بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، تاکید دارد در نخستین فرصت دوز سوم واکسن تزریق و پروتکل‌های بهداشتی نیز بیش از پیش رعایت شود. از طرفی مشاهدات عینی از مراکز درمانی بیانگر آن است که بیش از ۷۰ درصد بیمارانی که به این مراکز رجوع می‌کنند علائمی شبیه به هم دارند و معلوم نیست آیا همان ویروس اُمیکرون است یا خیر؟ در چنین شرایطی طبق گزارش وزارت بهداشت، رعایت پروتکل‌های بهداشتی به زیر۵۰ درصد رسیده است که این خود می‌تواند زنگ خطری برای شیوع گسترده اُمیکرون باشد.

 

چند هفته فاصله تا پیک ششم با امیکرون

روزنامه جوان در گزارشی آورده است: هر چند آمار ابتلا، بستری و فوتی‌های روزانه کرونا به کمترین میزان خود در ماه‌های گذشته رسیده‌است، اما با شناسایی نخستین موارد ابتلا به اومیکرون در کشور خطر رشد انفجاری ابتلاها چندان دور نیست. به خصوص اینکه با بازگشایی‌ها و کاهش آمارهای کرونایی رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی هم به کمترین میزان خود رسیده‌است. طبق گزارش‌ها بر اساس آزمایش‌های انجام شده حدود ۵۰۰ بیمار به اومیکرون مبتلا شدند و تقریباً ۲۷ درصد از کل تست‌هایی که در هفته گذشته انجام شده مربوط به اومیکرون بوده و هشدار می‌دهد وقتی در عرض یک هفته تعداد مبتلایان به این ویروس اینقدر افزایش یافته، می‌تواند در چند هفته دیگر به پیک خودش برسد. بر این اساس دبیر کمیته علمی کشوری کووید۱۹ معتقد است باتوجه به شیوع اومیکرون در کشورهای جهان و در کشورهای اطراف از جمله در بحرین و کویت، به نظر می‌رسد که در چند هفته آینده شاهد پیکی از اومیکرون در کشور باشیم.

روزشمار ورود ویروس کووید ۱۹ به کشورمان به دو سال نزدیک می‌شود. دو سالی که طی آن پنج پیک از کرونا را تجربه کردیم و چیزی نزدیک به ۱۳۲ هزار نفر از هموطنانمان را از دست دادیم. حالا در حالی که در بازوی نزولی پیک پنجم قرار گرفته‌ایم و با کاهش آمارهای کرونایی و رخت بر بستن رنگ قرمز از نقشه کرونایی کشور مواجهیم با پیدا شدن سر و کله سویه جدید اومیکرون که نسبت به سویه‌های قبلی قدرت انتشار بسیار بیشتری دارد، موجب نگرانی جدی کارشناسان و متخصصان بهداشتی کشورمان شده‌است به گونه‌ای که پیش‌بینی می‌شود در هفته‌های آینده با پیک جدیدی از کرونا با سویه اومیکرون مواجه باشیم.

 

رسانه‌های اعتدال گرا

گردش پنهانی سویه امیکرون در جامعه به دلیل مراجعه نکردن افراد دارای علایم

به گزارش روزنامه جمهوری اسلامی، دکتر «سید وحید حسینی» سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز در چهارصد و هفتادمین نشست ستاد مدیریت بیماری کووید ۱۹ در دانشگاه نسبت به گردش پنهانی سویه امیکرون در جامعه به دلیل مراجعه نکردن افراد دارای علایم به مراکز ۱۶ ساعته ابراز نگرانی کرد و آن را مهم‌ترین عامل تهدید کنونی سلامت جامعه برشمرد. دکتر «سید وحید حسینی» با اشاره به افزایش خطر انتشار بیماری در فصل سرما گفت: تاکنون یازده مورد ابتلا به سویه امیکرون در فارس شناسایی شده و به تایید رسیده که به دلیل قدرت انتشار بالای این سویه، خطر ابتلا به صورت جدی‌تری جامعه را تهدید می‌کند و این موضوع ضرورت پایبندی تمامی افراد به رعایت بهداشت را افزایش داده است.

او از عموم مردم استان خواست تا در صورت بروز هر گونه علایم بیماری، پیش از اقدام به خوددرمانی، به پزشک خانواده و یا مراکز ۱۶ ساعته استان مراجعه کنند. این مقام مسئول در دانشگاه با بیان اینکه کاهش آمارهای کنونی در سطح کشور حاصل حدود دو سال تلاش شبانه روزی مدافعان سلامت در جبهه‌های بهداشت، درمان و پشتیبانی است، افزود: این تلاش با آغاز واکسیناسیون عمومی در جامعه تا حد بسیاری به ثمر رسید و در شرایط کنونی نیز افزایش جمعیت واکسینه می‌تواند به میزان زیادی ایمنی عمومی جامعه را ارتقا بخشد.

 

پیش‌بینی وقوع پیک امیکرون در کشور

روزنامه حمایت نیز در گزارشی به پیش‌بینی‌های برخی از مسوولان ستاد ملی مقابله با کرونا درباره وقوع پیک جدید با سویه امیکرون پرداخت و نوشت: افزایش تصاعدی تعداد مبتلایان به سویه جدید اومیکرون موجب شده تا برخی از مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا پیش‌بینی‌هایی درباره وقوع پیک جدید کرونا با سویه اومیکرون در هفته‌های آینده داشته باشند و درباره آن هشدار دهند.  

به ‌گفته پیام طبرسی، عضو کمیته علمی کرونا این روزها خطر اومیکرون بیخ گوش ایرانیان بوده، زیرا بررسی‌ها نشان می‌دهد در کشورهای امریکای جنوبی، بحرین، کویت و... میزان موارد ابتلا به این سویه جدید به بیش از ۹۰ درصد ابتلا افزایش یافته است. این در حالی بوده که طبق اظهارات دیگر متولیان امر در زمینه مقابله با کرونا تعداد مبتلایان به این سویه جهش یافته و جدید در کشورمان رو به افزایش است و  در صورتی که ویروس مذکور بتواند چرخش داشته و شروع به بیماری‌زایی کند، تعداد مبتلایان به آن به صورت تصاعدی افزایش خواهد یافت.

 

خطای تست سریع در تشخیص امیکرون

روزنامه همشهری در گزارشی نوشت: در شرایطی که انجام تست تشخیصی PCR زمان بر و پرهزینه است، بسیاری از افراد به تست های خانگی سریع آنتی ژن روی آورده اند که به گفته متخصصان، جواب آن با نمونه گیری از بینی، چندان قابل اعتماد نیست.

 

رسانه‌های اصلاح طلب

فلورونا؛ عفونت همزمان کرونا و آنفلوآنزا

به گزارش ایسنا، رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن تشریح ویژگی‌های ابتلای همزمان به کرونا و آنفلوآنزا که «فلورونا» نام گرفته است، گفت: واکسن نزده‌ها که بنا بر آمار، حدود هشت میلیون نفر در کشور را شامل می‌شوند، می‌توانند برای بروز یک پیک دیگر در کشور مشکل‌ساز شوند.

علیرضا ناجی درباره ابتلای همزمان به کرونا و آنفلوآنزا که فلورونا نام‌گذاری شده است، گفت: فلورونا یک عنوان جدید است، اما ابتلای همزمان به دو عفونت تنفسی پدیده جدیدی نیست. سابقه این موضوع از قبل هم وجود داشته و در دوران کووید هم امکان بروز این پدیده وجود دارد. معمولا ممکن است که درصدی از افراد، به صورت توامان به عفونت‌های ویروس‌های تنفسی مبتلا شوند. به عنوان مثال از گذشته ممکن بود ویروس‌هایی مانند آنفلوآنزا یا ویروس‌های تنفسی دیگری به صورت همزمان در یک فرد ایجاد عفونت کنند که البته درصد کمی است.

وی با بیان اینکه در دوران پاندمی هم بسته به فعالیت ویروس‌های مختلف این موضوع را شاهد بودیم، گفت: بنابراین ایجاد عفونت همزمان دو بیماری تنفسی در یک فرد، موضوع جدیدی نیست. بر این اساس فلورونا، ترکیب آنفلوآنزا و کووید نیست، بلکه ایجاد عفونت همزمان این دو بیماری در فرد است. به طوری که یک فرد هم به کرونا مبتلا شده است هم به آنفلوآنزا و نام جدیدی مانند فلورونا بر آن گذاشتند. بنابراین به این معنا نیست که ویروس‌های عامل کووید و ویروس‌های عامل آنفلوآنزا از نظر ژنتیکی باهم ترکیب شده باشند.

 

خبر بد درباره امیکرون در ایران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بهداشت نیوز، حمیدرضا جماعتی گفت: با افزایش سریع بیماری در طول هفته گذشته، ٢ تا سه هفته آینده به احتمال زیاد به پیک امیکرون برسیم.

این سویه جدید ٢٨ آذر در ایران شناسایی شد و تاکنون حدود ۵٠٠ بیمار مبتلا به امیکرون در کشور شناسایی شده است.

در جلسه امروز کمیته علمی کرونا بر لزوم تزریق دز سوم واکسن آنفلوانزا تاکید شد. اعضا کمیته تزریق دز سوم به نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ سال و تزریق واکسن به کودکان ۵ تا ١١ سال را توصیه کردند.

بنابر آخرین اعلام وزارت بهداشت تاکنون حدود۱۰ میلیون نفر در کشور دوز سوم واکسن را تزریق کرده‌اند و ۴٢ میلیون نفر هم برای دوز سوم اقدام نکرده‌اند.

طبق آمارهای جهانی حدود ۳۰ درصد کودکان گرفتار امیکرون و یک‌سوم آنها در بیمارستان‌ها بستری شدند، برخی کشورها تزریق واکسن در کودکان را با شیوع امیکرون آغاز کرده‌اند.

 پیشنهاد کمیته علمی کرونا، تعویق بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها بود.

 

جمع بندی

رسانه‌های اصول گرا در مطالب خود به اهمیت رعایت پروتکل های بهداشتی، تزریق دز سوم واکسن کرونا و به تعویق افتادن مدارس و دانشگاه ها، تاکید کرده اند. رسانه‌های اعتدال گرا نیز در مطالب خود مراجعه نکردن افراد دارای علایم به مراکز را علت گردش پنهانی سویه امیکرون در جامعه عنوان کرده و از افزایش تصاعدی تعداد مبتلایان به این سویه جهش یافته، خبر داده اند. در رسانه‌های اصلاح طلب از واکسن نزده‌ها به عنوان عامل خطر شکل گیری سویه امیکرون در کشور یاد شده است.

منبع: ایرنا
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••