اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۴۹:۳۴
اذان ظهر ۱۲:۰۳:۳۵
اذان مغرب ۱۹:۰۳:۲۸
طلوع آفتاب ۰۵:۲۱:۱۲
غروب آفتاب ۱۸:۴۴:۲۹
نیمه شب ۲۳:۱۷:۳۱
قیمت سکه و ارز
۱۴۰۰/۰۹/۲۵ - ۱۲:۱۶

راه حل مدیریت شهری برای رفع زباله گردی/ماجرای بوی نامطبوع مسیر فرودگاه

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهر تهران در خصوص آخرین وضعیت جمع آوری زباله، کارخانه MRF، تفکیک زباله از مبدا، زباله گردی، بوی نامطبوع مسیر فرودگاه،دفن زباله و ... توضیحاتی ارائه کرد.

راه حل مدیریت شهری برای رفع زباله گردی/ماجرای بوی نامطبوع مسیر فرودگاه

به گزارش سراج24، یکی از مشکلات تهران در چند سال گذشته بحث جمع آوری زباله  است. انتقادات زیادی به این موضوع وجود دارد. مدیران جدید شهری وعده رفع مشکل  را داده اند.

سالهاست که بخشی از زباله تهرانی ها در آراد کوه دفن می شود اما قرار است که این کار دیگر صورت نگیرد و زباله ها از مبدا تفکیک شود.

طرح جامع مدیریت پسماند در دوره قبل مدیریت شهری به تصویب رسید و در خصوص تفکیک زباله از مبدا بحث‌های مطرح شده است.

 در خصوص آخرین وضعیت جمع آوری زباله در تهران، تفکیک زباله از مبدا، بوی نامطبوع مسیر فرودگاه، بوی نامطبوعی که در تهران در فصل سرد سال منتشر می شود، دفن زباله و ... با محمد مهدی عزیزی سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران به گفت و گو نشستیم.

جمع آوری زباله در سطح شهر تهران به خوبی انجام نمی شود و مشکلاتی در این زمینه وجود دارد اعضای شورای شهر تهران بارها در این زمینه تذکر داده و خواستار رفع این مشکل شدند.  چه برنامه‌ای برای رفع این مشکل دارید؟

*تغییر اولویت ها با نظر مشاوران/تغییر در شیوه جمع آوری پسماند
طرح جامع مدیریت پسماند شهر تهران توسط شورای اسلامی شهر تهران تصویب و فرمانداری تهران هم آن را تایید کرده است. اقدامات ما بر اساس طرح جامع پسماند انجام می شود شود البته با تاکید شهردار تهران و شورای اسلامی شهر تهران اولویت ها در حال بررسی است و البته مشاورانی در این زمینه در حال فعالیت هستند تا اولویت ها را جابجا کنیم. تغییر در شیوه جمع آوری پسماند، تغییر درسبک زندگی و پررنگ کردن مسئولیت های اجتماعی از جمله اقدامات خواهد بود.

در طرح جامع مدیریت پسماند شهر تهران برنامه های میان مدت و بلندمدت نوشته شده است و ما هم بر اساس این طرح حرکت خواهیم کرد.

ساخت مراکز تخصصی بازیافت پسماند  یا همان ام آر اف ها به کجا رسید؟ قرار بود یکی از این مراکز بزودی آماده بهره برداری شود.

در خصوص شیوه جمع آوری زباله در تهران باید بگویم  که ما کارخانه ام  آر اف را در چهار پهنه شهر تهران در ۷ الی ۸ ماه آینده افتتاح خواهیم کرد .البته این کارخانه ها دربرگیرنده ۱۲ منطقه تهران هستند که آنها را به صورت کامل پوشش می‌دهند.

در خصوص نحوه عملکرد  این کارخانه ها  باید بگویم  مرکز تخصصی بازیافت  یا همان MRF ، یک مرکز پیشرفته است که نسبت به بازیافت زباله‌های‌تفکیک شده از مبدأ اقدام می‌کند. همچنین در طرح "ام ار آف" ضمن تفکیک حداکثری زباله‌ها، شیرابه ناشی از آن نیز بازیافت می‌شود.
 

 شیوه فعلی جمع آوری زباله مورد تایید ما نیست/باید به سمتی حرکت کنیم که زباله کمتری به سمت آرادکوه برود

باید تفکیک زباله از مبدا صورت گیرد و همچنین مشوق هایی در این زمینه ایجاد کنیم و اگر در داخل  مخزن ها هم  زباله ها  تفکیک نشده باشند در کوتاه ترین زمان ممکن در کارخانه های ام آر اف جدا می شوند. شیوه فعلی جمع آوری زباله مورد تایید ما نیست و باید این شیوه تکمیل شود ما باید به سمتی حرکت کنیم که زباله کمتری به سمت آرادکوه برود.

تمام تجهیزات ایستگاه های ام ار اف داخلی است/ افتتاح یک ایستگاه تا 3 هفته آینده

ظرف 2 تا 3 هفته آینده یکی از ایستگاه های ام آر اف افتتاح خواهد شد تاکید می کنم که این ایستگاه ها تولید داخل است است و ظرف چند هفته آینده از این ایستگاه رونمایی خواهد شد و تمام تجهیزات آن داخلی است.
 

سال هاست که بخشی از زباله ها در آراد کوه دفن می شوند و کوه های از زباله را در این محل شاهد هستیم چه برنامه ای برای  جلوگیری از دفن زباله ها دارید؟

تلاش و سعی ما این است که زباله ای به سمت آرادکوه نرود. باید مراحل پردازش انجام شود و یکی از این مراحل هم بحث ایستگاه های ام آر اف هستند. برنامه های برای کم شدن دفن پسماند داریم.

خرید دستگاه زباله سوز برای تهرانی ها به کجا رسید؟ سالهاست که وعده خرید این دستگاه داده شده است اما به نتیجه نرسیده است چه برنامه‌ای در این زمینه دارید؟

دفن زباله های ریجکتی/ اگر بخواهیم یک خط هزار تنی (زباله سوز) ایجاد کنیم نیازمند ۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری است

بخشی از زباله‌های  شهر تهران ریجکتی است که در حال حاضر دفن می شود.می توان این زباله های ریجکتی را سوزاند و تبدیل به مواد اولیه پایه سوختگی کرد. البته وارد مذاکره هم در این زمینه شده ایم اگر بخواهیم یک خط هزار تنی ایجاد کنیم نیازمند ۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری است. البته در حال انجام کارهای پژوهشی در این زمینه هستیم و باید ببینیم خروجی مشاوران چه خواهد شد و اگر این اقدام صورت گیرد می توان کارهای خوبی انجام داد.

تغییر الگوی مصرف/ در طرح جامع مدیریت  پسماند  شهر تهران موضوع زباله سوز دیده نشده است

همین اینجا باید بگویم که در طرح جامع مدیریت  پسماند  شهر تهران موضوع زباله سوز دیده نشده است .اگر تغییر الگوی مصرف داشته باشیم اصلاً نیاز به زباله سوز نیست. بخشی از زباله ها  تبدیل به کمپوست شده ،۳۰ درصد زباله ها قابل بازیافت است و درصد کمی از زباله ها ریجکتی است اگر بتوانیم الگوی مصرف را تغییر دهیم می توانیم کارهای خوبی انجام دهیم.

بخشی از زباله های کلان شهر تهران  حجیم هستند مثل سرشاخه ها، لاستیک و ... در حال حاضر مرکزی در منطقه ۱۸  شهرداری تهران برای بازیافت زباله های حجیم در نظر گرفته شده بود. آیا برنامه‌ای برای توسعه این مراکز دارید؟

راه اندازی 3 سایت دیگر بازیافت زباله های حجیم در تهران

۲ تا ۳ سایت دیگر اضافه خواهد شد و ما زباله های حجیم را در این بخش بازیافت می کنیم. هدف اصلی ما این است که زباله ای به کهریزک نرود و در مبدا تفکیک شود بزودی سایت های جدید  راه اندازی می شود. از این سایت ها در مجموعه آبعلی، جهشی و منطقه ۵ خواهد بود. در حال انجام اقدامات هستیم ما تمام تلاش خود را می کنیم که بازیافت به خوبی صورت گیرد.

سال است که وعده تفکیک زباله از مبدا داده می شود اما این اقدام به درستی انجام نشده است چه برنامه ای در این دوره مدیریت شهری برای تفکیک درست زباله از مبدأ دارید در این باره توضیح دهید.

نیازمند مشارکت شهروندان برای تفکیک زباله از مبدا هستیم/چشم انداز 20 ساله در طرح جامع مدیریت پسماند برای تفکیک از مبدا

بحث  تفکیک زباله از مبدا در طرح جامع مدیریت پسماند شهر تهران به صورت چشم‌انداز ۲۰ ساله دیده شده است. باید گام به گام در این زمینه اقدام کرد و آموزش‌های لازم را داده و در این راه حرکت کنیم. بخشی از زیرساخت های مثل غرفه های بازیافت و اپلیکیشن ها ایجاد شده است. ما نیازمند مشارکت شهروندان برای تفکیک زباله از مبدا هستیم

بارها اعلام شده که قرار است سطل های زباله جمع آوری شود و یا تغییر شکل دهند چه برنامه‌ای در این زمینه دارید؟

53 هزار مخزن زباله در تهران

از دو میلیون مخزن زباله در پایتخت به ۵۳ هزار مخزن رسیده‌ایم. البته مشاوره در این زمینه در حال مطالعه است. در تمام کشور ها مخازن زباله یا در زیر زیمن یا روی زمین و... قرار دارند اینطور نیست که مخازن زباله اصلاً نباشد البته مشاور در حال مطالعه است تا خروجی کار مشخص شود.

طرح کاپ یا کاهش پسماند، بخشی از طرح جامع مدیریت پسماند شهرداری تهران است  که در دوره قبل مدیریت شهری بخشی انجام شد. یکی از اهداف این طرح کاهش تولید پسماند، تغییر فرمت مخازن، بهره گیری از ظرفیت استارآپ ها و فناوری های نوین تا آموزش فرهنگی به شهروندان است.کاپ از رویکردهای سه گانه جهانی مدیریت پسماند یعنی بازیافت، دوباره استفاده کردن، بازیابی است اقداماتی در زمینه طرح کاپ صورت گرفت اما لازم و کافی نبود چه برنامه ای در این زمینه دارید؟

روزانه حدود 5 هزار تن زباله در تهران تولید می شود/تلاش می‌کنیم که در آرادکوه دفن زباله کمتر از ۱۰ درصد باشد

همان طور که گفتید طرح کاپ یعنی طرح کاهش پسماند است. در دوره قبل تلاش هایی در این زمینه صورت گرفت و البته آن تلاش ها باعث شد که میزان تولید زباله کمتر شود و در حال حاضر روزانه حدود ۵ هزار تومان زباله داریم.  الگوی مصرف هم قدری تغییر کرد. برنامه های هم در این زمینه داریم.ما هم تلاش می‌کنیم که در آرادکوه دفن زباله کمتر از ۱۰ درصد باشد.

برخی از مسئولین دولتی اعلام کردند که بهتر است مرکز آرادکوه جابجا شود و در این زمینه موضوعات متعددی مطرح شده است. البته مسئولین وقت شهرداری هم اعلام کردند که آمادگی لازم را در این زمینه دارند اما این کار هزینه‌بر است و ضروری نیست. مدیران گفتند در صورتی که دولت تاکید داشته باشد آنها هم موافق این امر هستند. آیا در این دوره مدیریت شهری مکان آرادکوه تغییر خواهد کرد؟

 این طور نیست که بتوانیم به راحتی مرکز دفن زباله را جا به جا کنیم/ ما هم آمادگی جابجایی آراد کوه را داریم اما این راه حل نیست

موضوع جابجایی  آرادکو بارها مطرح شده است البته این موضوع راه حل نیست و ما نباید زباله ها را به سمت آرادکوه حرکت دهیم. البته شرکت های مشاور در این زمینه در حال فعالیت هستند تا جای جدید را معرفی کند. زیرساخت هایی که در حال حاضر در مرکز آراکوه ایجاد شده هزینه زیادی داشته است و این طور نیست که بتوانیم به راحتی مرکز دفن زباله را جا به جا کنیم.

باید به صورت نرم‌افزاری کار کنیم و جوری برنامه ریزی کنیم که میزان زباله کم شود اگر زیرساختها فراهم شود ما هم آمادگی جابجایی آراد کوه را داریم اما این راه حل نیست و مشکل با جابجایی حل نمی شود

یکی از متهمین اساسی بوی نامطبوع  مسیر فرودگاه مرکز دفن زباله در آراد کوه است البته این در حالی است که مراکز دیگری هم در تولید این بو نقش دارند. گزارشاتی هم در این زمینه تهیه شده است اما یکی از مقصرین اصلی آرادکوه است. در این باره توضیح دهید که چه برنامه‌ای برای رفع این بو دارید؟

موضوع بوی نامطبوع ۴ تا ۵ سال است که مطرح شده است. ما قبلا هم دفن زباله داشتیم اما این بو نبود

مرکز آراد کوه ۱۲ کیلومتر از جاده فاصله دارد. حال سوال من این است، فرودگاه امام خمینی سال های زیادی است که در حال فعالیت است اما موضوع بوی نامطبوع ۴ تا ۵ سال است که مطرح شده است. ما قبلا هم دفن زباله داشتیم اما این بو نبود چرا در چند سال گذشته ایجاد شده است؟

این بو می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشند و دستگاه‌های دیگر هم دخیل هستند البته بررسی هایی در این زمینه صورت گرفته است. اما به ما هم بگویند که چرا پنج سال قبل این بو نبوده است.

هر ساله در فصل سرد سال بوی نامطبوعی در تهران منتشر می شود و هنوز علت آن به صورت دقیق مشخص نیست برخی مقصر را گاز مرکاپتان می دانند اما دقیق معلوم نیست که علت انتشار این بو چیست؟ آیا برنامه‌ای برای شناسایی این بو دارید؟

نصب دستگاه برای شناسایی بوی نامطبوع تهران/مسئولیت های اجتماعی داریم که باید به آن عمل کنیم

دستگاه هایی در این زمینه نصب شده است و در حال تکمیل فرایند هستیم تا مشخص شود که علت بو چیست. البته بازهم سوالم را تکرار می کنند که چند سال است این بو منتشر می شود  اما سالیان سال است که دفن زباله را داشتیم. من نمی خواهم کسی را محکوم کنم ما مسئولیت های اجتماعی داریم که باید به آن عمل کنیم. برای بهسازی کارهایی انجام می دهیم و در حوزه پسماند هم به دنبال تفکیک بیشتر از مبدا خواهیم بود و به دنبال کاهش تولید زباله خواهیم رفت.

معضل زباله گردها  سال هاست که در تهران وجود دارد. چه برنامه ای برای جمع آوری زباله گردها دارید؟

تا وقتی زباله های قابل تفکیک باشد زباله گردها هم به کار خود ادامه خواهند داد

برای رفع این مشکل باید تفکیک از مبدا درست انجام شود اگر زباله قابل بازیافت نباشد دیگر کتفی هم وجود ندارد. تمام مشکلات از جایی شروع می شود که زباله ها مخلوط می شوند. ما از مردم می‌خواهیم که در بحث تفکیک از مبدا مشارکت کنند تا بتوانیم این کار را به درستی انجام دهیم. مشوق هایی هم در این زمینه گذاشته ایم تا مردم ترغیب به تفکیک زباله از مبدا شوند اگر زباله ها به درستی تفکیک شوند قطعاً زباله گردی هم نخواهد بود. این را هم بگویم که زباله گردها افراد کم بضاعت نیستند و بیشتر به صورت شبکه ای کار می کنند تا وقتی زباله های قابل تفکیک باشد زباله گردها هم به کار خود ادامه خواهند داد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۵
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••