اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۵۵:۴۲
اذان ظهر ۱۲:۰۴:۲۳
اذان مغرب ۱۸:۵۹:۵۶
طلوع آفتاب ۰۵:۲۶:۰۹
غروب آفتاب ۱۸:۴۱:۰۸
نیمه شب ۲۳:۱۸:۵۵
قیمت سکه و ارز
۱۴۰۰/۰۸/۲۴ - ۱۱:۰۰
نماینده مردم تهران در مجلس:

مذاکره‌کنندگان مراقب «زنجیره تحریم‌ها» باشند

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود نبویان گفت: با توجه به اینکه تحریم‌ها یک زنجیره بهم پیوسته است، باید هم تحریم فروش نفت، هم تحریم کشتیرانی و هم تحریم‌ بانک‌هایی که برای بازگشت پول نفت اقدام می‌کنند، یکجا برداشته شود و مذاکره‌کنندگان ما باید نسبت به این مسأله توجه کافی داشته باشند.

مذاکره‌کنندگان مراقب «زنجیره تحریم‌ها» باشند

به گزارش سراج24؛ حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود نبویان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی با اشاره به آغاز دوره جدید مذاکرات هسته‌ای از 8 آذرماه و در واکنش به جریان‌سازی خبری و تبلیغی اصلاح‌طلبان و حامیان دولت سابق مبنی بر لزوم مذاکره و توافق مستقیم با دولت آمریکا به بهانه تأمین منافع ملی، اظهار داشت: این تفکر جریان غرب‌گرا بدین معناست که ملت ایران به هیچ عنوان قادر به حل مشکلات خود نیست و فقط یک راه در دنیا وجود دارد و آن هم بستن با آمریکا است.

وی با بیان اینکه این ادعای غرب‌گرایان و «آمریکایی‌های داخلی» توهین به اراده و شعور ملت ایران است، ادامه داد: ملت ایران بارها اثبات کرده که با تدبیر می‌تواند مشکلاتش را حل کند؛ نمونه‌های متعددی از بن‌بست‌شکنی جوانان خودمان در موضوعات مختلف را سراغ داریم که متأسفانه دولت قبل به بهانه‌های مختلف و با گسترش واردات‌، جلوی آن را می‌گرفت.

* گزارش یک نهاد اطلاعاتی درباره رتبه 10 تحریم‌ها در مشکلات/ فرصت 30 میلیارد دلاری اوراسیا

نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس اظهار داشت‌: بر اساس گزارشی که یکی از مراجع نظارتی و اطلاعاتی به ما ارائه کرده، در حوزه مشکلات اقتصادی دهمین عامل به تحریم‌ها برمی‌گردد، اما سوء تدبیرها و مفاسد ناشی از آن نخستین عامل است؛ یعنی آنچه باعث تشدید مشکلات مردم می‌شود در داخل قرار دارد و متأسفانه بسیاری از مدیران ارشد گذشته نیز هنوز عوض نشده‌اند و هزینه رفتارهای آنها به پای دولت جدید نوشته می‌شود.

نبویان با اشاره به ظرفیت‌های موجود برای گسترش روابط تجاری و بهبود اقتصاد کشور گفت: کشورهای حوزه اوراسیا سالانه 30 میلیارد دلار و کشورهای همسایه ما نیز سالانه 15 میلیارد دلار واردات دارند؛‌ حالا سوال اینجاست که سهم ما از بازار این کشورها چقدر است و چرا از این ظرفیت عظیم صادراتی استفاده نمی‌کنیم و دائماً چشم‌انتظار غربی‌ها و آمریکایی‌ها هستیم؟!

* دموکرات‌ها کدام تحریم‌ها را برداشتند که دوباره به آنها امید بسته‌اید؟!

وی افزود: به فرض اینکه ادعای غربگرایان داخلی درست باشد که ما از حل مشکلات خود ناتوان هستیم و باید با خارجی‌ها ببندیم، سوال این است که آیا در ژنو لوزان و وین با آمریکا نبستید؟ مگر آمریکا از برجام خارج نشد و زیر تعهداتش نزد؟‌! حالا چه تضمینی است که با اعتماد دوباره به آنها، دوباره گرفتار بدعهدی آمریکا نشویم؟!

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد:‌در سال 94 با آمریکا توافق کردید اما ترامپ کمتر از سه سال بعد و در اوایل 97 از برجام خارج شد، اما از سال 94 تا زمان خروج آمریکا از برجام هم تمام تحریم‌ها از جمله تحریم‌های بانکی سر جایش بود؛ سؤال اینجاست کدام تحریم‌ها را دموکرات‌ها برداشتند که دوباره به آنها امید بسته‌اید؟! کدام شرکت‌ها به ایران آمدند و قرارداد جدی و محکمی بستند و تا آخر پای آن ماندند؟!

نبویان با تاکید بر اینکه آمریکا قابل اعتماد نیست و تضمین محکمی هم برای عمل به وعده‌هایش نمی‌دهد، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین هدف از برجام، لغو تحریم‌ها بود تا در نتیجه آن، روابط تجاری ما به راحتی انجام شود و در روابط بانکی بین‌المللی نیز گشایش ایجاد شود؛ حالا کسانی که مُبلغ توافق دوباره با آمریکایی‌ها هستند، فقط اسامی بانک‌های طرف‌ همکاری را که در این مدت با ایران همکاری داشته‌اند، بگویند.

وی اظهار داشت: آقایان اینقدر ذلیلانه برخورد می‌کردند که وقتی در سال گذشته حدود 6 دور مذاکره برگزار کردند،‌ عنوان آن را مذاکرات «احیای برجام» گذاشتند؛ سؤال اینجاست که چرا عنوان این گفت و گوها و رایزنی‌ها را «مذاکرات لغو تحریم‌ها» نگذاشتند؟ چراکه هدف از برجام لغو تحریم‌ها بوده است، اما مسأله این آقایان لغو تحریم‌ها نیست و حتی در تعیین عنوان و راهبرد مذاکرات هم می‌ترسند و نظر آمریکایی‌ها را تامین می‌کنند، آن هم رژیمی که همین الان داروی مورد نیاز بیماران را تحریم کرده است!

* با نظارت‌های پادمانی آژانس مشکلی نداریم/ برجام، یک نظارت فراپادمانی و بی‌سابقه است

نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس خاطرنشان کرد: ممکن است جریان غرب‌گرا بگوید که اگر با آمریکا مذاکره نکنیم، ممکن است آژانس به ما گیر بدهد؛ واقعیت این است که رابطه کشورهای صاحب فناوری هسته‌ای با آژانس، فقط در چارچوب پادمان است و ما هم رابطه پادمانی‌مان با آژانس را از بین نمی‌بریم، اما برجام یک نظارت فراپادمانی اختصاصی و تحمیل‌شده به ایران است و برای هیچ کشور دیگری اعمال نشده است.

نبویان افزود: برجام فقط توافقی بین ایران و 1+5 بود که آژانس در آن ناظر بوده است؛ بنابراین وقتی توافق بهم خورده، موضوع هیچ ارتباط حقوقی با آژانس پیدا نمی‌کند و ما هم با نظارت‌های آژانس در چارچوب پادمان هیچ مشکلی نداریم.

* تجربه نامه روحانی به البرادعی در مرداد 1384

وی با یادآوری مذاکرات دولت اصلاحات با سه کشور اروپایی در سال‌های 82 تا 84 گفت: در آن سال‌ها آقایان ظریف و روحانی با سه کشور اروپایی توافق کردند و تقریبا تمام صنعت هسته‌ای ما را تعلیق کردند. در کتاب «امنیت ملی و دیپلماسی هسته‌ای» آقای روحانی آمده است که 14 روز قبل از تحویل پرونده هسته‌ای به آقای لاریجانی در 10 مرداد 84، آقای روحانی نامه‌ای به البرادعی (مدیرکل وقت آژانش بین‌المللی انرژی اتمی) می‌نویسد و در آنجا می‌گوید که گسترده‌ترین بازرسی‌های طول تاریخ علیه ایران انجام شده و اگر نگویم هیچ دستاوردی برای ما نداشته، اما دستاوردهای آن برای ما اندک بوده است.

نبویان ادامه داد: وقتی از آقای روحانی سؤال می‌شود مقصر این وضع چه کسی بوده، به طور ضمنی پاسخ می‌دهد که تقصیر نظام بوده است! چون نمی‌گذارد با آمریکا مذاکره کنیم و سه کشور اروپایی هم عرضه‌ای ندارد، آمریکا مثل بنز است و سه کشور اروپایی مثل پیکان هستند!

* بالاخره آمریکا مزاحم برجام بود یا عضویت آن در برجام مهم است؟!

نماینده مردم تهران در مجلس اظهار داشت: در سال 92 که این آقایان با وعده لغو تحریم‌ها بر سر کار آمدند، اصرار داشتند که با آمریکا مسأله را حل کنند و با آمریکا نیز بستند؛ وقتی ترامپ به راحتی از برجام خارج شد، اینها حداکثر گفتند که یک مزاحم از برجام کم شده، حالا که دولت دیگری در آمریکا بر سر کار آمده و می‌خواهد دوباره وارد برجام شود، این آقایان می‌گویند؛ بهتر است با آمریکا توافق کنیم؟ این تناقض نشان می‌دهد که منافع فردی و حزبی این افراد با آمریکا و رفتن و آمدن‌های آن تنظیم شده است و سؤال این است که بالاخره آمریکا مزاحم برجام بود یا عضویت آن در برجام مهم است؟

* حداقل 4 تا 6 ماه برای «راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها» زمان لازم است/ لزوم لغو «زنجیره» تحریم‌ها

وی همچنین در خصوص مسأله لغو تحریم‌ها و راستی‌آزمایی آن نیز تأکید کرد: بر اساس گزارش‌های کارشناسی مرکز پژوهش مجلس حداقل 4 تا 6 ماه برای راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها زمان لازم است؛ چراکه به عنوان مثال اگر کالایی بخواهد ثبت سفارش شده و وارد شود حداقل 3 تا 4 ماه یا بیشتر طول می‌کشد.

نبوی افزود: نشانه راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها این است که تجار ما به راحتی بتوانند کالاها را ببرند و بیاورند، بانک‌های دو طرف پول را به راحتی جابجا کنند و پول ما بلوکه نشود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توقف اجرای تحریم‌ها کافی نیست و باید با لغو تحریم‌ها، قوانین و زیرساخت‌های آن برداشته شود، تأکید کرد: در نتیجه لغو تحریم‌ها باید نفت و فرآورده‌های نفتی ما به راحتی فروخته شده و پول آن نیز به راحتی برگردد؛ درواقع با توجه به اینکه تحریم‌ها یک زنجیره بهم پیوسته است، باید هم تحریم فروش نفت، هم تحریم کشتیرانی که نفت را منتقل می‌کند و هم تحریم‌ بانک‌هایی که برای بازگشت پول نفت اقدام می‌کنند یکجا برداشته شود و مذاکره‌کنندگان ما باید نسبت به این مسأله توجه کافی داشته باشند.

نبویان در پایان با تاکید بر اینکه ملت ایران و فعالان اقتصادی به برداشتن تحریم‌ها دل نبندند، تصریح کرد: راهبرد آمریکا در قبال ما یا جنگ است و یا تحریم؛ الان که جرأت جنگ ندارند، به تحریم روی آورده‌اند، لذا باید با هوشمندی و با استفاده از ظرفیت‌های درونی و فرصت تجاری کشورهای منطقه، تحریم‌ها را خنثی کنیم تا اگر تحریم‌ها لغو نشد، آسیب نبینیم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••