اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۳۰:۳۰
اذان ظهر ۱۲:۱۰:۱۷
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۰۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۶:۱۳
غروب آفتاب ۱۸:۲۲:۵۵
نیمه شب ۲۳:۲۷:۱۳
قیمت سکه و ارز
۱۴۰۰/۰۷/۲۰ - ۲۱:۰۰
اختتامیه جایزه سردار شهیدحاج حسین همدانی؛

قالیباف: جنگ رسانه‌ای مؤثرتر از جنگ اقتصادی است

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: امروز درگیر دو جنگ اقتصادی و رسانه‌ای هستیم که خط مقدم ما را تشکیل داده‌ است و جنگ رسانه‌ای مؤثرتر از جنگ اقتصادی است. در پیروزی در جنگ اقتصادی باید ابتدا پیروز جنگ رسانه‌ای باشیم. جنگ نابرابر و سختی وجود دارد. تحریف، دروغ، به ظاهر حرف درست زدن و در باطن ظلم در آن وجود دارد. به تعبیر دیگر ما در دو جنگ تحریف و تحریم میان حزب‌الله و حزب شیطان قرار داریم.

قالیباف: جنگ رسانه‌ای مؤثرتر از جنگ اقتصادی است

به گزارش سراج24؛ اختتامیه دومین دوره دوسالانه انتخاب کتاب جبهه مقاومت و دفاع از حرم اهل‌ بیت (ع) «جایزه سردار سرلشکر پاسدار شهید حاج حسین همدانی»  امروز سه‌شنبه ۲۰ مهرماه با حضور شخصیت‌‌های لشکری و کشوری در باغ موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم اختتامیه جایزه سردار سرلشکر حاج حسین همدانی بیان کرد: جا دارد از کسانی که با قلم و فعالیت‌ فرهنگی یاد شهدا را زنده نگه می‌دارند تشکر کنم. آنها میراث‌داران شهدا هستند. بی‌شک این هم ادامه راه شهداست. اهل قلم و اهل هنر مجاهدینی هستند که در این عرصه مجاهدت می‌کنند و اجر آنها کمتر از شهدا نیست.

* قالیباف: جنگ رسانه‌ای مؤثرتر از جنگ اقتصادی است

وی ادامه داد: در طول این ۴۰ سال فشارها و تهدیدهای متعدد را شاهد بودیم و دشمنی دشمنان را در زمینه‌های مختلف در اوج خودش دیدیم. همه به دنبال براندازی جمهوری اسلامی ایران بودند. با فرهنگ خداباوری، خودباوری و مردم‌باوری که در بین مردم ما و نظام وجود دارد، دشمنان به طرق مختلف شکست خورده است. حزب الله و حزب شیطان هیچ وقت با یکدیگر کنار نمی‌آیند.

قالیباف ادامه داد: امروز درگیر دو جنگ اقتصادی و رسانه‌ای هستیم که خط مقدم ما را تشکیل داده‌ است و جنگ رسانه‌ای مؤثرتر از جنگ اقتصادی است. در پیروزی در جنگ اقتصادی باید ابتدا پیروز جنگ رسانه‌ای باشیم. جنگ نابرابر و سختی وجود دارد. تحریف، دروغ، به ظاهر حرف درست زدن و در باطن ظلم در آن وجود دارد. به تعبیر دیگر ما در دو جنگ تحریف و تحریم میان حزب‌الله و حزب شیطان قرار داریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بقای انقلاب و نظام را از ۱۵ خرداد سال ۴۲ تاکنون می‌بینیم، بیان کرد: جهاد تبیین یک اصل مهم است. باید از موضوعات با رابطه علت و معلولی دفاع کنیم. نویسندگان و هنرمندان ما در این راه در حال مجاهدت هستند و ما باید این روش و منش را زنده نگه داریم.

وی افزود: شاهدیم که مدافعان حرم چه کارهایی کرده‌اند؛ جوان‌ها آمدند. یک زمان در بین خودمان که از بچه‌های جنگ بودیم می‌گفتیم اگر جنگ شود آیا باز هم جوانان می‌آیند؟ عده‌ای می‌گفتند خیر اما دو مرتبه شاهد بودیم جوانان از شهر و روستا همه چیز خود را رها کردند و آمدند. انسجامی که در جهان اسلام دیدیم و همدلی بین تشیع و اهل سنت هم در این بین مشاهده کردیم. هر دوره‌ای که باشد سنت‌های الهی برقرار است.

* باید بپذیریم در اداره کشور دچار ضعف‌هایی هستیم

این فرمانده دوران دفاع مقدس یادآور شد: جبهه تحریف یک دوگانگی ساختگی ایرانی و غیرایرانی در حال شکل‌گیری بود اما دیدیم که در این مورد هم شکست خوردند. دیدیم که شهید سلیمانی و شهید ابومهندس‌ المهدی چگونه عزیز شدند و چطور از آنها استقبال شد. اینها برکات خون شهداست که باید از آنها دفاع کنیم.

وی تصریح کرد: دشمنان دنبال این بودند که جمهوری اسلامی نباشد اما امروز می‌بینیم نه تنها جمهوری اسلامی بقای خود را حفظ کرده بلکه قدرت منطقه‌ای هم شده و هژمونی آمریکا در منطقه را بهم ریخته است و اکنون در پی بازتعریف خود در منطقه است که این هم به برکت خون شهداست. در جهاد تبیین افراد اهل قلم و اهل نظر باید مجاهدت کنند.

قالیباف با اشاره به اینکه چرا عمق استراتژیک ایران در کابل و پنجشیر نیست؟ بیان کرد: تبیین این موضوع برای جامعه بسیار مهم است که جمهوری اسلامی ایران با چه منطقی و تحلیلی پیش می‌رود. جامعه مدرن امروز مملو از کثرت است و افراد متفاوت و مشابه در یک دیدگاه و نظر وجود دارد و این نگاه‌ها را دارند. ما باید دیدگاه‌ را به درستی تحلیل کنیم و از آن غفلت نکنیم و اجازه ندهیم که شک و تردید در اصل مسیر به وجود بیاید. البته نقد و بررسی در هر موضوعی یک اصل است ولی اگر باورها تغییر پیدا کرد باید در برابرش ایستاد. باید در برابر تحریف انقلاب ایستاد.

قالیباف مطرح کرد: باید بپذیریم در اداره جمهوری اسلامی دچار ضعف‌ها و اشکالاتی هستیم که این بخش آن قابل قبول نیست. من با صراحت می‌گویم که علت این اتفاق آن است که ما از آن خداباوری، مردم‌باوری و خودباوری که باعث ضمانت جمهوری اسلامی است فاصله گرفتیم و در اداره کشور مبانی دیگری را در عمل انتخاب کردیم. هم در اقتصاد، سیاست، فرهنگ و مسائل اجتماعی مبانی دیگری را برگزیدیم.

رئیس خانه ملت تأکید کرد: اگر در جامعه‌ای ربا و ریا باشد آن جامعه موفق نخواهد شد. اساس انقلاب اسلامی مردم است. انقلاب اسلامی اساس آن بر مردم است و ما مردم را از فرهنگ و اقتصاد دور کردیم. دیدیم گروه‌های مردمی و مدافعان حرم چطور در برابر ارتش داعش ایستاد و همینطور حضور مردم در جنگ باعث پیروزی ما شد.

* سیستم بروکراسی در کشور اجازه تحول به ما نمی‌دهد

وی تأکید کرد: مدافعان حرم یعنی مردم‌داری. آیا این اعتماد به مردم در بخش‌های مختلف اقتصاد و مدیریت نقش دارند؟ به نظر شما اگر با همان فرهنگ دولتی می‌خواستیم جنگ کنیم به پیروزی در دفاع مقدس می‌رسیدیم؟ ما از ظرفیت مردم در اداره کشور استفاده نمی‌کنیم.

قالیباف خاطرنشان کرد: علت اینکه ما در اداره کشور ضعیف هستیم فاصله با مبانی انقلاب است. سیستم بروکراسی و اداری که در کشور وجود دارد اجازه تحولی را به ما نمی‌دهد. از عزل بنی صدر تا شکست حصر آبادان حدود ۳۰ یا ۴۰ روز گذشت این مدت چه اتفاقی افتاد که به پیروزی دست یافتیم؟ علت آن است که باورها تقویت شد.

رئیس مجلس بیان کرد: اگر همین نگاه در حوزه اقتصاد باشد و توجه عدالت‌محوری باشد، شایسته‌سالاری، شایسته‌گزینی و شایسته‌پروری در اصل تصمیم‌های ما قرار گرفت، اداره کشور هم درست خواهد شد. باورهای غلط و مدیران ناکارآمد دو مشکل اساسی ما در کشورداری است. مشکل کشور ما پول و نبود امکانات نیست. علت آن است که یک باورهای غلط و دو مدیریت ناکارآمد داریم. ما زمانی که تحریم نبودیم و پول هم داشتیم همین مشکلات و تورم را داشتیم امروز هم که مشکلات و تحریم است باز هم همین مشکلات را داریم. پس مشکل پول نیست.

وی افزود: برای این اصول باید وقت و انرژی بگذاریم و خدا هم کمک خواهد کرد. شاهد بودیم روزی در کشور شعار نه غزه نه لبنان سر دادند اما چند سال بعد چه جمعیتی برای تشییع پیکر حاج قاسم به میدان آمد. در اوج شهادت برنامه‌ریزی و عقلانیت است. در جبهه اقتصادی هم این موارد اگر باشد یقیناً اقتصاد هم درست خواهد شد.

* سردار نائینی: فاصله گرفتن از روایت حوادث، دچار دو آفت فراموشی و تحریف می‌شود

در این مراسم سردار علی‌محمد نائینی، رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس ضمن خوش‌آمدگویی به حاضران جلسه گفت: گرامی باد یاد و خاطره بنیان‌گذار انقلاب اسلامی، شهیدان دفاع مقدس، جبهه مقاومت و مدافعان سلامت به‌ویژه یاد و نام سردار دل‌ها، سیدالشهدا جبهه مقاومت و دفاع از حریم اهل‌ بیت (ع) سردار سپهبد پاسدار شهید حاج قاسم سلیمانی و رحمت خدا بر شهید بزرگوار سرلشکر پاسدار حاج حسین همدانی حبیب حرم، فرمانده صمیمی، پرتلاش و مردمی در دفاع مقدس و جبهه مقاومت.

وی با تأکید بر اینکه دفاع مقدس و جبهه مقاومت و دفاع از حریم اهل‌ بیت(ع) ترجمان عملی آیات الهی است، بیان کرد: هر روز اهمیت آن آشکارتر، پیام‌ها و درس‌های آن الهام‌بخش‌تر می‌شود. به تعبیر مقام معظم رهبری قرن‌ها امکان استخراج معارف این مجاهدت‌ها و جای سرمایه‌گذاری وجود دارد.

مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران اظهار کرد: شهادت در غربت، غیرت و تعصب دفاع از حریم اهل‌ بیت (ع)، بصیرت، کمک به مظلومان مسلمان، مقابله با جریانات تکفیری و بدترین جنایتکاران تاریخ مهم‌ترین ویژگی رزمندگان و شهیدان جبهه مقاومت و مدافعان حریم اهل‌بیت علیهم‌السلام از منظر مقام معظم رهبری است.

وی با اشاره به‌ضرورت نگارش در حوزه مقاومت و پایداری بیان کرد: امروز هرچند از اینکه، جمعی از فرماندهان دفاع مقدس با خاطرات خودشان از میان ما رفتند، متأسف می‌شویم، نباید در مورد جبهه مقاومت شاهد این اتفاق باشیم و با فاصله گرفتن از حوادث تاریخی و میدان‌های مجاهدت، روایت حوادث، دچار دو آفت فراموشی و تحریف شود.

سردار نائینی با بیان اینکه خوشبختانه در چند سال اخیر ادبیات مقاومت اهمیت و رشد قابل‌ توجه‌ای پیدا کرده است و در دوسالانه دوم آثار دو برابر شده است، گفت: توصیه‌ای که رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد کار نهضتی و سرعت بخشیدن به تولید ادبیات و تحقیقات دفاع مقدس داشتند در مورد توسعه ادبیات و تحقیقات مقاومت هم مصداق دارد، که فرمودند «اگر شما به جمع‌آوری و افزودن سرمایه خاطرات جنگ رو نیاورید، دشمن میدان را از شما خواهد گرفت، من به شما می‌گویم، جنگ را شما روایت کنید که خودتان در جنگ بوده‌اید.»

وی با اظهار به اینکه نویسندگان و ناشرین دفاع مقدس و جبهه مقاومت در واقع از منظر مقام معظم رهبری واسطه‌های رزق معنوی هستند و انتقال خاطرات شهیدان و رزمندگان، یک صدقه، حسنه و انفاق است، بیان کرد: مقاومت اسلامی با بهره‌گیری از منظومه فکری امامین انقلاب اسلامی، موجب شکل‌گیری جبهه مقاومت در غرب آسیا شد. شهید سلیمانی اسم و رمز مقاومت بود و توانست در عمل، نظریه مقاومت را به دکترین عملیاتی کارآمد، تبدیل و با جوان های منطقه، جبهه مقاومت را محقق سازد.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با اشاره به اینکه دوسالانه انتخاب آثار برتر جبهه مقاومت و دفاع از حرم «جایزه شهید همدانی» ابتکار تعدادی از علاقه‌مندان فعال به گسترش ادبیات مقاومت بود که اجرای دوسالانه اول مورد تائید و تداوم آن مورد تأکید شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی قرار گرفت، عنوان کرد: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با تجربه‌ای قریب به ۴۰ سال در جمع‌آوری، سازمان‌دهی، گویا سازی اسناد دفاع مقدس و ایجاد گنجینه منحصربه‌فرد از اسناد و تجربه انجام پژوهش‌های تاریخی و تاریخ شفاهی فرماندهان با بهره‌گیری از منابع دست‌اول، توفیق و افتخار دارد در ششمین سالگرد شهادت سردار سرلشکر پاسدار حاج حسین همدانی، دوسالانه آثار برتر مقاومت و دفاع از حرم اهل‌ بیت(ع) را که مکمل دوسالانه انتخاب پژوهش‌های برتر دفاع مقدس و جبهه مقاومت «جایزه شهید سلیمانی» است، را با تدبیر فرمانده محترم کل سپاه و با کمک علاقه‌مندان به گسترش ادبیات مقاومت اجرا نماید.

وی افزود: تدبیر فرمانده کل سپاه در گسترش مأموریت‌های مرکز به سایر میدان‌های مجاهدت ازجمله جبهه مقاومت و ضرورت پشتیبانی از مأموریت‌های نیروی قدس سپاه در ستاد فرماندهی کل سپاه، انگیزه دیگری برای انجام این جشنواره توسط مرکز بود.

سردار نائینی به اهداف برگزاری دوسالانه «جایزه سردار سرلشکر پاسدار شهید حاج حسین همدانی» اشاره و بیان کرد: هدف اصلی از دوسالانه انتخاب آثار برتر جبهه مقاومت و دفاع از حرم اهل‌ بیت(ع)، بررسی دستاوردهای حوزه ادبیات مقاومت، کمک به افزودن سرمایه معنوی این جبهه، نیازسنجی و بررسی آثار و داشته‌های موجود، گسترش و تعمیق پژوهش‌های علمی در مورد چرایی، چیستی، آثار و پیامدهای جبهه مقاومت و تجلیل از پژوهشگران، نویسندگان، ناشرین و در نهایت ارزیابی و انتخاب بهترین آثار می‌باشد.

وی اظهار کرد: در این جشنواره ۴۳۰ اثر که در دو سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ به چاپ رسیده است، توسط دبیرخانه دریافت و در ۶ گروه ارزیابی و در نهایت آثار برگزیده و قابل‌ تقدیر مشخص شده است.

سردار نائینی در خاتمه گفت: در پایان صمیمانه از خانواده شهید والامقام حاج حسین همدانی، مراکز و نهادهایی که در برگزاری این جشنواره کمک کردند، معاونت فرهنگی نیروی قدس سپاه، سردار حسن‌زاده فرمانده سپاه تهران، نشر ۲۷ بعثت، سازمان حفظ آثار همدان، اعضای محترم شورای راهبردی دوسالانه، دبیران علمی و اجرایی و روسای گروه‌های شش‌گانه داوری و داوران آثار، نویسندگان و ناشرانی که همکاری کردند و آثار خودشان را فرستادند، همچنان از مدیران، کارکنان مرکز، مدیران رسانه و سازمان موزه که در اجرا کمک کردند، صمیمانه تشکر می‌کنم.

همچنین در این مراسم گلعلی بابایی نویسنده و فعال فرهنگی به‌عنوان دبیر علمی «جایزه سردار سرلشکر پاسدار شهید حاج حسین همدانی» بیانیه هیئت داوری دومین دوسالانه انتخاب کتاب جبهه مقاومت و دفاع از حرم اهل‌بیت (ع) «جایزه سردار سرلشکر پاسدار شهید حاج حسین همدانی» را قرائت کرد. در این بیانیه آمده است:

«ن والقلم و ما یسطرون»

عرض سلام، ارادت و خیرمقدم دارم به محضر تمامی حضار محترم؛ به‌ویژه خانواده‌های محترم شهیدان، اهالی فهیم فرهنگ و ادب این خاک پرگهر و مقامات بزرگوار لشکری و کشوری. هرچند من کمترین، به دلیل ابتلا به بیماری کرونا نتوانستم، آن‌چنان‌که وظیفه‌ام بود در خدمت مدیریت محترم جشنواره، به‌ویژه گروه‌های زحمتکش داوری باشم، اما به‌رسم معمول قرائت بیانیه هیئت داوری دومین دوسالانه انتخاب کتاب جبهه مقاومت و دفاع از حرم اهل‌بیت (ع) «جایزه سردار سرلشکر پاسدار شهید حاج حسین همدانی» به بنده در جایگاه دبیر علمی این جشنواره محول شد که به سمع و نظر مبارکتان می‌رسانم. به سمع شما بزرگوارانی که در این محفل فرهنگی گرد هم آمده‌اید تا دین خود را به شهید همدانی و دیگر قهرمانان بی‌نام‌ونشان عرصه پرخطر دفاع از حرم ادا نمایید.

 آری، بار دیگر گرد نام مبارکشان جمع شده‌ایم؛ «شهید» نامی که به احترامش نفس‌ها در سینه حبس و چشمه‌ها در کوهساران ترانه‌خوان غربتشان می‌شوند. غربتی که حقشان نیست. پس عهد کرده‌ایم تا هر دو سال یک‌بار به زیارت نواحی مقدس یادشان بیاییم و دل و روحمان را با خاطراتشان جلا بدهیم.

حاج حسین عزیز!

در این جشنواره نام تو و همرزمان دریادلت، رزق روح ما شده است. امیدواریم، تا زنده‌ایم هوادار قلم‌های غیوری باشیم که با نور چراغ شهیدان و رزمندگان می‌نویسند. این را هم می‌دانیم اکنون با آمدن حاج قاسم، جمع آسمانی‌تان از همیشه کامل‌تر شده است، اما خوب است شما هم بدانید که به برکت حماسه‌های بی‌بدیلتان، کم نبودند و نیستند نویسندگانی که به‌رغم گم‌شدن در پیچ‌وخم‌های ناهموار معاش، همچنان در وصف شما یاران آخرالزمانی حضرت ولی‌عصر (عج) و رهبر فرزانه انقلاب، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای عزیز، می‌نویسند و آثار متنوعی در گونه‌های مختلف ادبی و هنری خلق می‌کنند. در این مسیر سخت، عزیزان هنرمند و نویسنده، همه دلگرمی‌شان به این است که شما خوبان امت، در یوم الحسرت دستشان را می‌گیرید. ان‌شاء‌الله

 وی درباره آثار ارسالی به جشنواره بیان کرد:  پس از اتمام مهلت ارسال کتاب‌ها، تعداد ۴۲۷ اثر به دبیرخانه جشنواره رسید و بلافاصله در اختیار داوران قرار گرفت. در دو بخش تأثیرگذار و اساسی در حوزه ادبیات مدافعین حرم، داوران هیچ اثری را برگزیده تشخیص ندادند. یکی بخش مستند و دیگری داستان کودک و نوجوان.

همچنین در این جشنواره علاوه بر نویسندگان برگزیده و شایسته تقدیر، به پیشنهاد اعضای شورای راهبردی جشنواره، در این مراسم از هفده خانواده شهید مدافع حرم، چهار نویسنده فعال در حوزه جبهه مقاومت و چهار ناشر فعال این حوزه نیز تقدیر به عمل آمد.

همچنین، این مراسم با حضور محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، دریادار فدوی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران، حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حاجی صادقی، نماینده ولی‌فقیه در سپاه، سردار علی فضلی، جانشین معاون هماهنگ‌کننده سپاه، سردار علی‌محمد نائینی، مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران و رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس و جمعی از مسئولان کشوری و لشکری و همچنین نویسندگان و ناشران فعال در عرصه جبهه مقاومت و مدافعان حرم برگزار شد.

منبع: ایکنا
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••