اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۳۰:۳۰
اذان ظهر ۱۲:۱۰:۱۷
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۰۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۶:۱۳
غروب آفتاب ۱۸:۲۲:۵۵
نیمه شب ۲۳:۲۷:۱۳
قیمت سکه و ارز
۱۴۰۰/۰۷/۱۱ - ۲۱:۰۰

نقدهای صریح نماینده مجلس به نبود شفافیت در حوزه حفظ قرآن

رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس با ابراز گلایه از نبود وضعیتی مشخص از تعداد حافظان قرآن و برنامه‌ای مدون برای این امر مهم، خواستار شد تا گزارشی شفاف از هزینه‌کرد‌های قبلی اعتبارات قرآنی به مجلس ارائه شود تا توان بیشتری برای دفاع از افزایش اعتبارات برای نمایندگان حاصل شود.

نقدهای صریح نماینده مجلس به نبود شفافیت در حوزه حفظ قرآن

به گزارش سراج24؛ برنامه زنده مصباح شبکه قرآن و معارف سیما شب گذشته، ۱۰ مهرماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین نصرالله پژمانفر، رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی و مهدی صفری، مجری‌کارشناس، به روی آنتن این شبکه تلویزیونی رفت.

پژمانفر در ابتدای این برنامه و در پاسخ به سوالی در مورد موضوع حفظ قرآن کریم و مشکلات این حوزه گفت: مهم‌ترین مشکل، نداشتن متولی در این مسئله است. وقتی قصد اجرای فعالیتی را داریم برای آن هدفی تعیین می‌کنیم و در ادامه سازمان، مجموعه یا اشخاص حقیقی و حقوقی متولی این کار می‌شوند تا آن را به نحو احسن انجام دهند، طبیعتاً آن افراد برای رسیدن به هدف برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت دارند و بر اساس آن برنامه‌ها باید پاسخگو باشند. ما امروز در مسئله حفظ قرآن کریم که مسئله مهمی است و مقام معظم رهبری نسبت به آن یک هدفی را نقطه‌گذاری کرده‌اند،‌ یک متولی خاص نداریم، حتی در ارتباط با چرایی اینکه باید ۱۰ میلیون حافظ قرآن داشته باشیم نیز فرهنگ‌سازی و زمینه‌سازی نکرده‌ایم.

وی با طرح این سوال که آموزش و پرورش به عنوان یک دستگاه مهم چه فرهنگ‌سازی در این زمینه انجام داده تا ضرورت حفظ قرآن را به دانش‌آموزان منتقل کند؟ افزود: چرایی و چگونگی حفظ قرآن و برنامه داشتن در این موضوع یک امر مهم است. طبیعتاً دستگاه‌هایی که متولی هستند، باید سیاست‌ها را تبدیل به برنامه کرده و در ادامه هم برنامه‌ها را اجرا کنند. ما به غیر از سیاستگذاری مقام معظم رهبری مبنی بر داشتن ۱۰ میلیون حافظ قرآن، برنامه‌ای برای اجرا نداریم.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در مجلس نهم، کاری را آغاز کردیم، اما دستگاه‌ها ادامه ندادند. تأکید شد اگر هر سال یک میلیون حافظ قرآن تربیت شود،‌ چه برنامه‌هایی طراحی شود تا بر اساس آن بتوانیم اعتباراتی داشته باشیم. در آن زمان عمده بحث‌ها بر روی اعتبارات تمرکز داشت. در بیش از ۱۰ سالی که در مجلس حضور داشته‌ام، تمام تلاشم را انجام دادم تا بودجه اندک فعالیت‌های قرآنی قطع نشود، اما در قبال این قضیه باید یک متولی باشد و باید پاسخ رئیس فراکسیون قرآن و عترت را بدهد و بگوید در قبال اعتباراتی که دریافت شده، چند حافظ قرآن کریم تربیت شده است؟ اعتبارات در کجا مصرف شده و نتیجه و خروجی این اعتبارات چه بوده است؟

*گزارشی از شورای توسعه فرهنگ قرآنی نداشتیم

پژمانفر با تأکید بر اینکه اگر همین الان تعریف حافظ قرآن را مشخص کنید و بگوید چند حافظ قرآن داریم، دستگاه‌هایی که در این موضوع باید پاسخگو باشند، وجود ندارد، گفت: کسی که باید پاسخگو باشد، شورای توسعه فرهنگ قرآنی است و انگشت اصلی پاسخگویی را باید به سمت این شورا برد. اگر اعتباراتی در مسائل قرآنی ایجاد می‌کنیم به شورای توسعه می‌رود، اما این شورا حتی به ما نیز گزارش نمی‌دهد. این دوستان، یک صفحه کاغذ به عنوان گزارش هزینه‌کرد بودجه نداده‌اند. وقتی بحث بودجه پیش می‌آید تماس و پیگیری و ... دارند، اما گزارشی نمی‌دهند تا ما نیز بتوانیم مجلس را برای اعتبارات بیشتر متقاعد کنیم.

رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه امروز در مجلس نسبت به محل هزینه‌کرد اعتبارات قرآنی سوال وجود دارد، گفت: در حوزه فعالیت‌های قرآنی هر چقدر عدد ناچیز باشد، خروجی باید مشخص باشد تا بتوانیم اعلام کنیم این کارها صورت گرفته است و بتوانیم برای سال‌های بعد مبالغ را افزایش دهیم. در حوزه امور قرآنی، ترک فعل بسیاری داشته‌ایم و اقدامات بسیاری بوده که باید انجام می‌دادیم، بر همین اساس است که اعتقاد داریم باید تغییرات اساسی در شورای توسعه فرهنگ قرآنی شکل گیرد. نیروهایی که تمام وقت آنجا نیستند، کارهای دیگری انجام می‌دهند، تعارض منافع دارند و خودشان موسساتی دارند و از اعتبارات قرآنی برای موسسات برداشت می‌کنند. شما اگر نگاهی به ترکیب جلسات کمیسیون‌های شورای توسعه و سایر جلسات داشته باشید به یک ترکیب و اعضای مشخص می‌رسید، کجا به نیروی جوان اجازه دادند، ورود کنند؟ اگر تحولات اساسی صورت گیرد آن موقع است که می‌توان با ظرفیت بیشتری اعتبارات را پای این موضوع آورد.

وی با تأکید بر اینکه باید در شورای توسعه فرهنگ قرآنی پوست‌اندازی شود، افزود: این نیروها هر چقدر توان و فکر و برنامه‌ریزی داشته‌اند رو کرده و خروجی همین است، که قابل دفاع هم نیست. طبیعتاً این نیرو نمی‌تواند حرف جدیدی داشته باشد چون همه حرف‌های خود را زده است. قطعاً شورای عالی انقلاب فرهنگی باید نسبت به این قضیه تجدید نظر داشته باشد. اگر این تحولات باشد می‌توان برای بودجه قرآنی هم پیگیری‌های بیشتری انجام داد، زمانی در دولت فعالیت‌های قرآنی اولویت نبود، اما در حال حاضر دولت تغییر کرده و حتماً رویکرد مثبتی در رابطه با فعالیت‌های دینی و قرآنی خواهد داشت.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که اگر نهادی کم‌کاری کرد قانون چه برخوردی در برابر آن خواهد داشت؟ گفت: گاهی بوده است به این نتیجه رسیده‌ایم که دیگر شورای عالی انقلاب فرهنگی توان پرداختن به موضوع خاصی را ندارد، ممکن است به این نتیجه برسیم از شورای توسعه هم عبور کنیم و کارها را به جریان دیگری واگذار کنیم البته به این معنا نیست که در حال حاضر چنین نظر و برنامه‌ای در دستور کار است.

پژمانفر با اشاره به کمیسیون‌های ذیل شورای توسعه فرهنگ قرآنی و اقداماتی که انجام داده‌اند، بیان کرد: کمیسیون آموزش عمومی یا آموزش عالی بیاید با عدد و رقم گزارش بدهد و بگوید خروجی آنها طی این سال‌ها چه بوده است. وقتی بحث اعتبارات می‌شود به عنوان مثال در حوزه راه و شهرسازی همه چیز بر اساس عدد و رقم صورت می‌گیرد، آنها می‌گویند اگر این مقدار اعتبار در اختیار ما قرار گیرد تا پایان سال چه تعداد کیلومتر راه‌سازی می‌کنیم. ما در نیز در حوزه قرآن باید اینگونه باشیم و دستگاه‌ها بگویند اگر این مقدار بودجه داشته باشند تا پایان سال این تعداد حافظ قرآن و ... خواهیم داشت. وقتی بحث شفافیت و اطلاع‌رسانی هزینه‌ها می‌شود موضوع اندک بودن اعتبارات را پیش می‌کشند در حالی که باید در مقابل یک ریال پرداختی از بیت‌المال پاسخ داده شود. بنده رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس، بیشترین پیگیری را برای افزایش بودجه فعالیت‌های قرآنی داشته‌ام و این موضوع افتخار می‌کنم.

*دلایل رشد نکردن اعتبارات امور قرآنی 

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی در مورد دلایل رشد نکردن اعتبارات قرآنی نیز گفت: یکی از عوامل این است که تصمیمات در حیاط خلوت اتخاذ شده است، به این معنا که یک سری افراد معدود از این تصمیم‌گیری‌ها مطلع می‌شوند. مثلا ما در مجلس دهم، کاری را شروع کردیم و در این دوره نیز ادامه داده‌ایم و آن هم این بود که برای هر استان یک نماینده قرآنی از سوی مجمع نمایندگان استان‌ها معین شده است. مشکلی که وجود دارد این است که همین نماینده‌ها وقتی نیازهای فعالیت‌های قرآنی را در استان احصاء می‌کنند، هیچ جایی در استان نیست تا خواسته‌ها را منتقل و پاسخی دریافت کنند. در این زمینه نیز شورای توسعه فرهنگ قرآنی باید پاسخگو باشد، شورای توسعه مرکز تصمیم‌گیری است و وقتی نقطه ثقل تصمیمات در آنجاست باید پاسخگو باشند.

رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی در مورد وظایف دولت در قبال فعالیت‌های قرآنی و مطالبات نمایندگان مجلس در این زمینه نیز بیان کرد: اساساً دولت وظیفه دارد در ارتباط با فعالیت‌های قرآنی و فرهنگ قرآن و عترت ورود پیدا کند. وزارت ارشاد یک معاونت دارد که مستقیم به حوزه قرآن و عترت می‌پردازد و در کنار آن سایر دستگاه‌ها از آموزش و پرورش و وزارت علوم تا وزارت تعاون و مسکن و شهرسازی هر کدام در ارتباط با این موضوع تکالیفی دارند. یعنی همانطور که در این دستگاه‌ها به مسائل فرهنگی پرداخته می‌شود بخشی از آن هم مختص فعالیت‌های قرآنی است. موضوعی که وجود دارد این است که باید این فعالیت‌ها مانند یک شبکه به هم متصل شوند.

وی به تذکرات نمایندگان مجلس و اعضای فراکسیون قرآن و عترت به وزرا اشاره و اظهار کرد: قبلاً بحثی با وزیر آموزش و پرورش داشتم و قول‌هایی دادند که قطعاً پیگیری خواهیم کرد، یکی از بحث‌های ما در فراکسیون دعوت از وزرا و پاسخگویی به سوالات است، اگر لازم باشد تذکراتی هم به وزرا در زمینه فعالیت‌های قرآنی می‌دهیم.

پژمانفر با اشاره به اینکه کسی باید باشد تحرک را در وزرا و وزارتخانه‌ها ایجاد کند، ‌گفت: باید مشخص شود محور کار در این قضیه چه شخصی یا چه نهادی است، قانون می‌گوید شورای توسعه فرهنگ قرآنی محور است، این شورا باید در ارتباط با توسعه فعالیت‌های قرآنی از روخوانی تا سایر موارد پاسخگو باشد.

وی در پایان بیان کرد: از آقای میرکاظمی، ریاست محترم سازمان برنامه و بودجه درخواست می‌کنم به بودجه‌های قرآنی توجه جدی داشته باشند و برای این اعتبارات ارقام خوبی را پیش‌بینی کنند و تشکل‌ها و شورای توسعه نیز در قبال این موضوع پاسخگو باشند.

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••