اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۵۷:۱۵
اذان ظهر ۱۲:۰۴:۳۶
اذان مغرب ۱۸:۵۹:۰۴
طلوع آفتاب ۰۵:۲۷:۲۵
غروب آفتاب ۱۸:۴۰:۱۸
نیمه شب ۲۳:۱۹:۱۶
قیمت سکه و ارز
۱۴۰۰/۰۷/۰۳ - ۱۷:۰۰

روحیه مقاومت در دانش آموزان تقویت شود

امام جمعه کرج با بیان اینکه برخی رسانه ‌‌ها با بیان یک مطلب درست در کنار یک مطلب غلط، شبهه ایجاد می‌کنند، گفت: باید معلمان با تقویت روحیه معنویت، بندگی، عبودیت و مقاومت این شبهات را بی‌اثر کنند. «علی لندی» نشان داد راه حسین فهمیده ادامه دارد.

روحیه مقاومت در دانش آموزان تقویت شود

به گزارش سراج24، آیت الله سید مهدی حسینی همدانی، امام جمعه کرج، در مراسم بازگشایی مدارس شهرستان فردیس که همزمان با سراسر کشور در دبیرستان شهید سمیعی شهرک ناز  برگزار شد، تقارن اربعین حسینی با بازگشایی مدارس و هفته دفاع مقدس را مغتنم شمرد و گفت: این سه مناسبت برای همه ما درس آموز است و ما اگر خودمان را دانش آموز مکتب امام حسین بدانیم از هر سه مناسبت نکات بسیاری نصیبمان می‌شود. مکتب امام حسین(ع) نجات بخش بشریت از جهل و ظلمت است و  اگر کسی دست در دست امام حسین(ع) بگذارد از گمراه شدن در فکر و عقیده، منش و رفتار و جهل و نادانی نجات می یابد  و به سرمنزل مقصود می‌رسد.

وی در بخش دیگری از سخنانش بر اهمیت نقش معلمان در پرورش و هدایت فکری  دانش آموزان تاکید کرد و افزود: پرورش مهمتر از آموزش است و به معنی آن است که معلم  روح بندگی، عبادت و خدا پرستی را در وجود دانش آموز زنده کند و انگیزه  علم آموزی در دل مخاطبش ایجاد شود. معلمی که به کارش عشق و علاقه داشته باشد، کلامش برای دانش آموزان حجت و اثر گذار  است و باید از این ظرفیت اثرگذاری در ایجاد انگیزه برای علم آموزی  دانش آموزان و عاقبت به خیری آنها استفاده کند. آینده متعلق به دانش آموزان و جوانان این کشور است و معلم می‌تواند روحیه خودباوری، بالندگی، دشمن شناسی، ایثارگری، جوانمردی و مفید بودن برای خود و خانواده را در وجود دانش آموزان پرورش دهد. 

نماینده ولی فقیه در استان البرز، ادامه داد: پاگذاشتن روی امیال نفسانی و کنترل نفس اولین درسی است که باید معلم به دانش آموزان آموزش دهد، تا سعادت دنیا و آخرت آنها تامین شود. معلم می‌تواند دانش آموزان را خردمند،‌ متفکر و عاقل تربیت کند. دانش آموزی که خوب تربیت شد جنگ را مدیریت کرد و برخی از آنها  مراکز علمی، آموزشی در کشور را اداره می‌کنند. میانگین سنی دانشمندان ما با آن همه نبوغ در کشور ۲۵ تا ۳۵ سال است که ریشه در دوران تحصیل آنها و تربیت خوب توسط معلمان دارد.
  
لزوم ترویج فرهنگ و تفکر بسیجی در جامعه

وی افزود: روش کارآمد دوران دفاع مقدس و یکی از درس‌هایی که در دوران پس از انقلاب در مدرسه و مکتب امام راحل(ره) یادگرفتیم، تفکر بسیجی بود. این تفکر به عضویت در بسیج و داشتن کارت بسیج مربوط  نیست بلکه باید این تفکر در وجود یک فرد باشد و منظور فرهنگ و تفکری در وجود یک فرد است که برای خدا، جهادی و با انگیزه نسبت به موضوعی که برای خداست، اقدام می‌کند. زیباترین حماسه‌ها در تاریخ از همین تفکر بسیجی برای ایران رقم خورده است. ایثارگری جوانمردی شهادت طلبی نباید مصرف سیاسی پیدا کند که برخی اوقات  شاهد آن هستیم.

آیت الله حسینی همدانی خاطر نشان کرد: تکریم شهدا و خانواده‌های شهدا از مواردی است که باید به دانش آموزان یاد بدهیم. باید یکی از برنامه‌های آموزش و پرورش این باشد که تمام دانش آموزان فردیس با همه خانواده‌های شهدا دیداری داشته باشند؛ چراکه این دیدارها در روحیه فرد، پیداکردن مسیر ، ادامه راه و انگیزه دادن به دانش آموزان  بسیار اثرگذار است. تکریم شهدا یعنی ما هنوز در این راه در حال حرکت  هستیم. البته دشمنان می‌خواهند این راه کم رنگ شودو  آن بخشی که مربوط به رفتن نواب صفوی به سمت چوبه دار و موضوع شهید فهمیده را به بهانه اینکه خشونت القا می‌کند، از کتاب‌ها حذف کردند و با حرف‌های شیرین و خوشرنگ می‌خواهند  یک مسیر فکری و یک فرهنگ را از بین ببرند. آنها دشمنی می‌کنند و ما باید با برنامه‌ریزی کار خود را انجام دهیم و دشمنی آنها را خنثی کنیم. 

وی ادامه داد: برخی رسانه‌ها شبهات عجیب ایجاد می‌کنند و با بیان  یک مطلب درست در کنار یک مطلب غلط، شبهه ایجاد می‌کنند و  اولیای مدرسه، معلمان و مربیان باید در شبهه زدایی از تفکر دانش آموزان دقت لازم را داشته باشند. آینده کشور در اختیار دانش آموزان است و باید معلمان برای تربیت درست دانش آموزان تلاش کنند. اگر بتوانیم روح معنویت، بندگی و عبودیت را در دانش‌آموزان تقویت کنیم شبهات بی‌اثر می شود اثرگذار است.

امام‌جمعه کرج گفت: برخی می‌خواهند روحیه استقامت مقاومت و امیدواری به آینده را از دانش‌آموزان و جامعه بگیرند و ما باید طوری برنامه‌ریزی کنیم که روحیه مقاومت در وجود دانش آموزان تقویت شود. اینکه چرا با فرهنگ مقاومت مخالفت می‌کنند وچرا از توسعه مقاومت جلوگیری می‌کنند و چرا نمی‌خواهند  آحاد مردم در این مسیر قدم بردارند؟! برای اینکه چنین تفکری واداده استکبار است و در  تفکر او ارتباط با غرب مشکلی ندارد. کشور چندسال با این تفکر که با مبانی و  ارزش‌های انقلاب اسلامی  مخالفت داشت، زمین گیر شد.

معلمان نخبه‌ها را شناسایی و زمینه شکوفایی استعدادشان را فراهم شود

وی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش استان توجه و نگاه ویژه به نخبه‌ها داشته باشد، گفت: در استان البرز نخبه‌های بسیاری داریم و این را بنده لمس کردم و با آنها از نزدیک ارتباط گرفتم. دانش آموزان ۱۳ و یا ۱۵ساله کارهای بزرگی انجام دادند وسایل عجیب و دقیقی را طراحی و اختراع کردند و این نشان دهنده ظرفیت بالای نخبه‌ها در استان است که باید به آن توجه شود. اولیای اموزش و پرورش باید دانش آموزان نخبه با توانمندی‌های خاص را شناسایی و زمینه لازم برای رشد استعدادهای آنها را  فراهم کنند و این ارزش افزوده و بهره‌وری است که باید از این قابلیت بالای استان استفاده شود.  

وی بر لزوم توجه آموزش و پرورش به بیانیه گام دوم انقلاب برای تربیت دانش آموزان تاکید و بیان کرد: ۷ بند در بیانیه گام دوم انقلاب به آموزش و پرورش مربوط می‌شود و تمام بندها باید توسط  اولیای مدارس متناسب با وضعیت مرکز آموزشی اقدام و جوانان طراز اول انقلاب اسلامی تربیت شوند. 

علی لندی نشان داد منش و روش تفکر بسیجی و حماسه سازی زنده است

امام جمعه کرج با بیان اینکه بعد ازگذشت ۴۰ سال هنوز زنده‌ایم و هنوز تفکر بسیجی، حماسه سازی‌ها و انجام وظیفه ها در جامعه نشاهده می‌شود، افزود: زمانی شهید فهمیده، شهید بهنام محمدی و سایر نوجوانان به وظیفه خود عمل کردند و قهرمان ملی شدند و حالا  وجود علی لندی که اخیرا از دنیا رفت و اقدام ایثارگرانه اش نشان می‌دهد؛ این منش و روش بعد از ۴۰ سال هنوز هست و  این سلسله و تفکر هنوز ادامه دارد و از بین نرفته است.  

وی در پایان بیان کرد: خانواده آموزش و پرورش استان با جمعیت دانش آموزی حدود ۴۶۰ تا ۴۷۰ هزار دانش آموز و بیش از ۳۰ هزار معلم و نیروی فرهنگی، خانواده بزدگ فرهنگی با جمعیتی بالغ بر ۵۰۰ هزار نفر را تشکیل می‌دهد که جمعیتی برابر یا بیشتر از برخی استان‌های کشور است و باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••