روش‌های شاد بودن در ایام کرونا

روش‌های شاد بودن در ایام کرونا

تجربه ناتمام و ادامه دار شیوع ویروس کرونا در کشور و دنیا ، قرنطینه خانگی، تعطیلات مداوم به خاطر بیماری ، قربانیانی که ممکن است هر دم از اقوام و اطرافیان ما باشند، رعایت فاصله اجتماعی و نزدیک نشدن به خانواده و دوستانمان، ضدعفونی کردن های مداوم  و فرساینده، نرفتن به سفر و تفریح و ... همه باعث شده که شاید اگر این روزها از شادی صحبت کنیم، سوژه خنده داری به نظر برسد اما هر چند خنده دار اما لازم و ضروری است تا خودمان را بتوانیم سرپا نگه داریم.

شاد بودن و ترشح هورمون های شادی در بدن باعث سلامت جسمی و روانی ما می شود و ناگزیر هستیم که به آن تن دهیم هر چند که برایمان این روزها سخت باشد اما باید برای سلامتی مان انگیزه آن را داشته باشیم. درست است که امن ترین کاری که این روزها می توانیم انجام دهیم در خانه ماندن است و این در خانه ماندن زیاد روح و جسم ما را فرسوده می کند اما می توانیم فرصت های دیگری برای سرگرمی و شاد بودن برای خود داشته باشیم.

خیلی از مردم این روزها در دورکاری هستند و خیلی ها هم هنوز سرکار می روند اما بهرحال زمان بیکاری همه ما بیشتر شده است و این علاوه بر اینکه تاثیر مثبت می تواند برای انجام برخی کارها برایمان داشته باشد اما اثرات منفی چون نشخوارهای فکری و افسردگی نیز می تواند برایمان به بار بیاورد.

تحقیقات نشان داده است افرادی که به فعالیت های مختلف مشغول هستند، احساسات مثبت تر دارند، تنهایی و افسردگی آنها کمتر و رفتارهای سالم آنها بیشتر است اگر از آن دسته افرادی هستید که در این مدت دچار بیماری یا مرگ و میر اطرافیان و عزیرانشان شده اند که با طی یک دوره سوگ می بایست به شرایط عادی باز گردید اما عده ای هم هستند که علی رغم سلامتی باز هم ناراحت و پراسترس اند اینها می بایست برای هر نفس سالمی که می کشند و می توانند زندگی عادی در این وضعیتداشته باشند، خداوند را شاکر باشند چرا که در این همین روزها خیلی از پزشکان، پرستاران، بیماران و افراد دیگر در مشاغلی که مرتبط با کرونا هستند، با  مرگ دست و پنجه نرم می کنند اما تسلیم نمی شوند.

حال به چند نکته اشاره می کنیم که از طریق آنها می توانیم سلامتی و شادمانی مان را در زندگی روزمره و این شرایط سخت حفظ کنیم.

۱- گل‌کاری یا باغبانی کنید

در ارتباط بودن با فضای سبز و گل ها می تواند روحیه هر فردی را بهبود ببخشد زمانی را هر روز برای اب دادن یا ترمیم گل ها در منزل ، حیاط خانه یا فضای کاری تان اختصاص دهید.

۲-سرمایه خود را خرج دلخوشی های کوچک و زیاد کنید

مدام به دنبال آرزوهای گران و دست نیافتنی نباشید، در این شرایط که هر نفسی می تواند بازنگردد و به ویروس ختم شود، می بایست قدرلحظه های کوچکمان را بدانیم و برای خود دلخوشی های ساده خلق کنیم این دلخوشی می تواند دم کردن یک چای و خوردن آن با اعضای خانواده یا یک آشپزی ساده و همینطور یک پیاده روی کوچک به همراه عزیزانمان باشد.

۳- در یک مهارت جدید، متخصص شوید.

تشخیص اینکه چه مهارتی باشد به سلیقه و توانایی خودتان بستگی دارد. مثلا اینکه سال ها دوست داشتید زبان دیگری بیاموزید اما فرصت آن را نداشتید یا اینکه فیلم های آرشیوتان را تماشا کنید و حال فرصت پیدا کرده اید بدون افکار مزاحم به آن بپردازید.

۴- نگرانی هایتان درباره آینده را روی یک کاغذ بنویسید

در یک پاکت نامه نگرانی هایتان را بگذارید و به معنای واقعی مهر و مومش کنید! همین باعث خارج شدن آن از ذهن شما شده و سالها بعد ممکن است به آنها بخندید و الان اما کمکتان می کند تا رها شوید.

۵- اطرافتان را با افراد شاد پر کنید

حال که این روزها نمی توان خیلی شرایط شلوغی داشت اما همان دایره کوچک خانواده یا یک ـ دو دوستتان که مطمئن از آنها هستید خوب است که از افراد شاد باشند نه اینکه مدام نق بزنند و انرژی منفی بدهند. حتی گاهی در جمع خانواده تان جوک بگویید و شوخ طبع باشید.

 

۶- مقایسه خود با دیگران را متوقف کنید.

مهم نیست که این مقایسه در زمینه مالی باشد یا تحصیلی یا هر چیز دیگری این روزها دیگر خیلی تفاوت ها به چشم نمی آید و هر کسی می بایست در آن زمینه ای که مستعد آن است پیشرفت کند پس چه فایده که خودتان را با این کار عذاب دهید؟ بهتر است استعدادهای خود را کشف کنید.

۷- از هر فرصتی برای ورزش استفاده کنید

ورزش کنید در هر شرایطی ، به دنبال باشگاه و زمین فلان طور و دستگاه ان چنانی نباشید، چراکه ورزش در افزایش روحیه و اعتماد به نفس، تاثیر قابل توجهی دارد.

یادتان باشد که دوستان خوب و پر انرژی، طبیعت به خصوص  گل و گیاه و خندیدن مدام هر سه مجانی هستند و شما را شاد می کنند پس بهتر است از آنها لذت ببرید.

**برای شاد بودن این باورها را کنار بگذارید

این باورها باعث افسردگی می شوند پس بهتر است آنها را اگر در ذهنتان پرسه می زنند، کنار بگذارید:

- برای اینکه خوشبخت باشم باید در هر کاری که به عهده می گیرم، موفق شوم.

- برای اینکه خوشبخت باشم، باید در همه حال مورد قبول همه افراد قرار گیرم.

- من بدون تو نمی توانم، زندگی کنم.

- اگر یک اشتباه کنم، یعنی من ناکارآمد هستم.

- اگر کسی با من مخالفت کند، یعنی مرا دوست ندارد.

- ارزش اجتماعی من بستگی به این دارد که دیگران درباره ام چه فکر می کنند.

- پس آگاه باشید چنانچه شما نیز از این باورهای غلط و باورهایی شبیه اینها تبعیت می کنید، ممکن است مستعد ابتلا به افسرگی باشید!


**چه باورهایی خلق و خو را مثبت می کند؟

روان شناسی مثبت گرا معتقد است که برخی باورها باعث بهبود خلق و خو می شود. بهتر است هر روز و هر هفته از خود بپرسید که امروز اگر چه کاری انجام دهم، باعث لذتم می شود؟ چه تحسین و بازخوردی دریافت کنم؟ لحظه های خوشحالی من چیست؟ دستاوردهای من چه بوده است؟ از چه چیزهایی باید شکرگذاری کنم؟ چگونه مهربانی خود را ابراز کنم؟

اگر یک دفترچه یادداشت روزانه داشته باشید و هر روز به اینها پاسخ دهید، به شما یادآوری میکند که چه چیزهایی برای شاد بودن و شکرگذاری دارید و متوجه آنها می شوید. برخی افراد ممکن است این روزها بگویند که قدر دوستان و خانواده  با هم بودنشان را بهتر می دانند، اینکه از چه چیزهایی محروم شده اند و حال به خود یادآوری می کنند که به امید چه روزهایی هستند.

اخبار مرتبط

برنامه هلال احمر برای واردات ۶۰ میلیون دُز واکسن کرونا طی یک ماه / آغاز برنامه از ۱۰ مهر

جزئیاتی از«قرنطینه هوشمند»اعلام شد

ماجرای خرید و فروش کارت جعلی واکسیناسیون

0 نظر

ارسال نظر

capcha