اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۵۵:۴۲
اذان ظهر ۱۲:۰۴:۲۳
اذان مغرب ۱۸:۵۹:۵۶
طلوع آفتاب ۰۵:۲۶:۰۹
غروب آفتاب ۱۸:۴۱:۰۸
نیمه شب ۲۳:۱۸:۵۵
قیمت سکه و ارز
۱۴۰۰/۰۴/۰۶ - ۱۸:۰۰

مسجد مقدس ترین سنگر حکمرانی محلی با مدیریت برتر مدل امامت

حریزاوی مدل امامت را ارتقاء یافته ترین و برترین مدل مدیریتی دانست که مورد غفلت اساتید این حوزه قرار گرفته است و مسجد را مقدس‌ترین پایگاه برای حکمرانی محلی عنوان کرد.

مسجد مقدس ترین سنگر حکمرانی محلی با مدیریت برتر مدل امامت

به گزارش سراج24، حجت الاسلام روح الله حریزاوری قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی امروز در جلسه‌ای مشترک با مدیران بنیاد هدایت دیدار و گفت‌وگو کرد.

حجت الاسلام حریزاوی نظریه امامت شیعه بسیار ارزشمند و متعالی دانست و اظهار داشت: فعالیت‌های مختلفی که امامان در مساجد و محله‌ها انجام می‌دهند یکی از ابعاد ولایت تکوینی است؛ بنابراین هرچقدر در این حوزه کار کنیم باز کم است.

وی با تأکید بر تحفظ مباحث عالی مسئله امامت، گفت: این میراث بزرگ را نباید ارزان خرج کرد. اینکه ما برای تعالی شبکه امامت سراغ مبانی اصلی رفته ایم، کار بسیار خوبی است؛ وقتی چنین مدل قوی و نظریه سترگی را در دست داریم باید به اعضای این شبکه توجه بدهیم که تو امام هستی و نسبت به این جایگاه تحفظ داشته باشیم.

غفلت اساتید مدیریت از مدل مدیریتی امامت

قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی به سه مدل مدیریتی که در دانشگاه‌ها بر اساس مبانی علوم انسانی غربی تدریس می‌شود اشاره کرد و بیان داشت: یک مدل مدیریت کاریزماتیک است؛ می‌گویند مدیریت امام خمینی (ره) کاریزماتیک مقدس بود مثل پاپ، بعد خودشان پاسخ می‌دهند که پاپ که کاری انجام نداد اما امام انقلاب با این عظمت را بنیان گذاری کرد.

حجت الاسلام حریزاوی مدل امامت را چهارمین مدل مدیریت دانست که مغفول مانده است و تأکید کرد: مدل امامت جامع همه فضیلت‌های مدیریت‌های قبلی و فاقد خلاءها و مشکلات آن مدل‌ها است؛ عقل کامل آن را تکمیل و ترسیم کرده است.

وی به روایتی منقول از امام صادق (ع) اشاره کرد و گفت: حضرت فرزند خود اسماعیل را در یکی از سال‌ها سبه عنوان سرپرست کاروان حجاج انتخاب کردند و به او تأکید فرمودند «أنت امام هذالاقوم» در حالی که به تعبیر امروزی او صرفاً یک روحانی کاروان بود که بنا داشت به صورت مقطعی مسئولیت حجاج را برعهده بگیرد اما با این حال حضرت اینگونه او را خطاب قرار می‌دهد و متوجه جایگاهش می‌کند.

مسجد مقدس ترین سنگر حکمرانی محلی با مدیریت برتر مدل امامت

«امام»؛ واژه توقیفی برای امام معصوم نیست

قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی افزود: حضرت آیت الله سبحانی با استناد به همین روایت توقیفی بودن لفظ «امام» را ابطال می‌کند و می‌فرماید اگر این لفظ برای امام معصوم بود حضرت به فرزند خودشان این خطاب را نمی‌کردند. بنابراین ما در شبکه امامت نیز باید کاری کنیم که امامان نسبت به جایگاه خود تفخیم و تشرف پیدا کنند و احساس کنند که به مقامی نائل شده اند.

حجت الاسلام حریزاوی در بخش دیگر سخنان خود با توجه به فعالیت‌های بنیاد هدایت، گفت: تجربه نگاری دانش گسترده ای است و دشمنان نیز برای این کار بسیار هزینه می‌کنند. به عنوان مثال برای تدوین کتاب «شدن» میشل اوباما ۳۰ میلیون دلار هزینه کردند و خانواده اوباما را در یک جای خوش آب و هوا مستقر کردند تا سه ماه شبانه روز ثبت خاطره کنند؛ در نهایت همزمان این کتاب را به ۳۰ زبان چاپ و منتشر کردند.

وی با اشاره به کار مشترک بنیاد هدایت با حوزه هنری در زمینه ثبت خاطرات امامان موفق، ابراز داشت: اگر حوزه هنری بتواند این کار را پیش ببرد، خیلی خوب است، چون این کار ثبت یک تاریخ و تمدن است. موضوع مستندسازی می‌تواند به این موضوع گره بخورد که همزمان با ثبت خاطرات یک گروه فیلم بردار نیز همراه شود.

قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی استفاده از ظرفیت خود امامان را برای این پروژه، مغتنم شمرد و گفت: برخی از امامان خودشان بخشی از این خاطرات را ثبت کرده اند؛ یک طلبه‌ای می‌گفت من خاطرات سیل پل دختر را نوشته ام و از ما می‌خواست که آن را چاپ کنیم. یک دوره تجربه نگاری و تاریخ شفاهی تنظیم کنیم که امامان خودشان این کار را انجام دهند و با قلم زیبا روایت کنند.

حجت الاسلام حریزاوی نقش بنیاد هدایت برای برنامه‌های ماه محرم را محوری عنوان کرد و اظهار داشت: در عملیات محرم کل بنیاد بیاید و بخشی از کار را برعهده بگیرد چراکه بار اصلی مراسم محرم بر روی دوش مساجد کشور است. بسیاری از شهرها به آن شکل هیئت ندارند و مراسمات خود را با محوریت مساجد برگزار می‌کنند.

وی با توجه به قداست ویژه مسجد و اهمیت توسعه حکمرانی محلی در این سنگر، گفت: اگر شرایطی به وجود آید که علما بخواهند بین مسجد و هیئت، یکی را انتخاب کنند، قطعاً مسجد را انتخاب خواهند کرد. حضرت آقا فرمود امام جماعت مسجد رئیس طبیعی مسجد است؛ مردم خود به خود مایل هستند که فعالیت‌های مختلف خود را با طلبه‌ها و امامان هماهنگ کنند. طرح‌هایی ملی می‌شود در حوزه مسجد ارائه کرد.

مسجد مقدس ترین سنگر حکمرانی محلی با مدیریت برتر مدل امامت

سلسله مراتب امامت میانی

حجت الاسلام سیدناصر میرمحمدیان مدیرعامل بنیاد هدایت در بخش دیگر این جلسه به تبیین بحث ولایت طولی و عرضی پرداخت و ابراز داشت: حرف‌های موازی در این حوزه زیاد و از سوی دیگر حرف دقیق عملیاتی بسیار کم است. ما در این حوزه سعی کردیم بر مبنای فرمایش اساتید مبرز حوزه علمیه مبانی خود تنظیم کنیم. حلقه‌های میانی یکی از کلیدواژه‌هایی است که جسورانه وارد آن شدیم.

وی ضمن بیان اینکه امامت میانی سلسله مراتبی دارد، تصریح کرد: باور ما این است که جایگاه امام به صورت تعینی شکل می‌گیرد. یک شبهه جدی در زمینه ولایت عام وجود دارد و آن کشفی یا نصبی بودن این جایگاه است؛ ما معتقدیم که این امر کشفی است.

حجت الاسلام میرمحمدیان، نمازخانه، مسجد فعال، مسجد محله، مسجد جامعه پرداز و مسجد تمدن ساز را سطوح پنج گانه برای رتبه بندی مساجد عنوان کرد و بیان داشت: هر امام باید مدیریت راهبری محله اش را آرام آرام برعهده بگیرد. لازمه فعالیت‌های حکمرانی محلی این است که امام ابتدا مردم را پای کار بیاورد.

وی به اهداف بلند بنیاد هدایت برای تعالی شبکه امامت امت، اشاره کرد و گفت: الگوسازی و گفتمان سازی دو گام اصلی ما برای رسیدن به این هدف است. ما به دنبال این هستیم که مشخص کنیم نرم افزار مدیرتی امام با چه ابزار و روش‌هایی در محله منجز می‌شود؛ در این زمینه به صورت میدانی مشغول ارزیابی هستیم.

برنامه‌های بنیاد هدایت در افق ۱۴۰۰ و ۱۴۰۵

حجت الاسلام رضا غلامی قائم مقام بنیاد هدایت در ادامه به ارائه گزارشی از فعالیت‌های این مجموعه پرداخت و اظهار داشت: گام‌های کلان ما برای سال ۱۴۰۵ این است که ۵ هزار مسجد را الگوسازی کرده ،۲۰ هزار مسجد را گفتمان سازی کنیم و در ۸۰ هزار مسجد جریان سازی اتفاق بیفتد. تعداد امامان در شهرستان‌های محروم به ۲ هزار ۲۵۰، در روستاهای بالای ۱۰ خانوار به ۴ هزار و ۶۰۰ امام، در پایگاه‌های فرهنگی اجتماعی ۲ هزار و ۸۶۰ و در محلات شهری و سایر روستاها نیز به یک هزار و ۸۲۵ امام دست پیدا کنیم.

وی در تشریح برنامه‌های این بنیاد در افق ۱۴۰۰، گفت: برنامه ویژه و عملیاتی ما در این سال با طراحی نقشه راه تحول محله است؛ یعنی دنبال این هستیم که امام محله بتواند نقشه تحول را بر اساس نیازها و ظرفیت‌های محله خود طراحی کند. تقویت شبکه راهیاران شهرستانی، راه اندازی مدل توانمندسازی و شبکه سازی گعده، استقرار دبیرخانه مساجد کشور در بنیاد، طراحی، راه اندازی و تقویت شبکه شریکة الامام، نیز از دیگر برنامه‌های بنیاد هدایت در سال جاری است.

قائم مقام بنیاد هدایت در شرح فعالیت‌های معاونت راهبری، ابراز داشت: این معاونت بازوی عملیاتی بنیاد در کشور است که ۱۵۸ سفر ملی و منطقه‌ای، ۶۹۳ سفر استانی، ۷ هزار و ۴۸۱ سفر شهرستانی و ۲۰۰ تجربه نگاری از امامان برتر داشته اند. راه اندازی شبکه راهیاری یکی از ایده‌ها و الگوهایی بود که در بنیاد هدایت شکل گرفت. ۴۰ شبکه راهیاری، ۸ جلسه و نشست ملی، ۱۵۳ جلسه منطقه‌ای و استانی، ۲ هزار و ۲۹ جلسه شهرستانی تا کنون توسط این معاونت برگزار شده است.

حجت الاسلام غلامی عملیات حاج قاسم را به عنوان نمونه‌ای از فعالیت‌های مختلف بنیاد هدایت در شبکه امامت مطرح کرد و گفت: این عملیات به صورت داوطلبانه طراحی شد؛ ۲۰۵ مدیر شهرستان اعلام آمادگی کردند، ۶۰۵ امام محله، ۹۹ امام پایگاه فرهنگی اجتماعی، ۷۷۲ امام روستا، ۱۲۴ طلبه جهادی، ۱۰۶ روحانی طرح هجرت، ۲۹۱ امام جماعت و ۱۲۰ نفر از سایر فعالان فرهنگی در این عملیات مشارکت داشتند.

وی مهرواره محله همدل یکی از فعالیت‌های شاخص بنیاد هدایت در ماه مبارک رمضان برشمرد و خاطرنشان کرد: این پویش ملی با الگوی به میدان آوردن مردم پای صحنه حل مسائل محله اتفاق افتاد. بیشترین مسائلی که مردم به آن پرداختند، مسئله اقتصادی بود. بیش از ۴۳ هزار محله و بیش از ۵۷ هزار مسئله ثبت شده است. پویش دعوت نیز در زمینه مشارکت حداکثری مردم در ایام انتخابات برگزار شد که ۸۷۵ نفر ساعت جلسه در این زمینه گرفته شد و در نهایت ۵ اقدام میدانی برای این کار طراحی و اجرا شد.

مسجد مقدس ترین سنگر حکمرانی محلی با مدیریت برتر مدل امامت

قائم مقام بنیاد هدایت رسالت معاونت برنامه ریزی و توسعه را معاضدت و مواظبت از اهداف بنیاد عنوان کرد و گفت: کتاب‌های مختلفی در این بخش طراحی و منتشر شده است. منظومه سوالات بنیاد هدایت و سند ملی مسجد نمونه‌های برجسته ای از محصولات این معاونت است که جمعاً یک هزار و ۸۰۰ صفحه محتوای آموزشی و پژوهشی تدوین شده است.

حجت الاسلام غلامی افزود: در حوزه فناوری اطلاعات و زیرساخت، سامانه اطلاعات شبکه امامت (سجیر)، بانک اطلاعاتی اندیشه محراب (در حوزه مسجد)، سایت مهرواره محله همدل، راه اندازی شده است. معاونت پشتیبانی نیز مسئولیت تدوین آئین نامه‌های مالی و مالیاتی، تنخواه گردانی و رفاهی و تفاهم نامه طرح ۳۱۳ با کمیته امداد امام خمینی (ره) را بر عهده داشته است.

وی با بیان اینکه در مرکز توانمندسازی مجموعه‌ای از اتفاقات با همکاری نهادهای مختلف صورت گرفته است، به ارائه فهرست فعالیت‌های این مجموعه پرداخت و گفت: طراحی مدل آموزش امامان سفیر احیا و ارتقا کشاورزی، برگزاری دوره توانمندسازی راهیاران ویژه بنیاد علوی، طراحی مدل عملیاتی ترویج زکات، طراحی روند راه اندازی مراکز تخصصی نیکوکاری زکات، طراحی دوره منتوری کسب و کار برای ۱۱۰ امام برتر کشور، راه اندازی مرکز داوری بنیاد هدایت با همکاری قوه قضائیه، راه اندازی صندوق کارآفرینی روستایی، برگزاری امامان برتر ثقة الاسلام، طراحی مدل منتوری کسب و کار کارگزاران وزارت کار از جمله این فعالیت‌ها بود. همچنین مرکز تماس در روز ۱۸ ساعت خدمات در سه شیف کاری ارائه می‌دهد و به ویژه در مهرواره محله همدل فعالیت گسترده ای داشته است.

قائم مقام بنیاد هدایت در شرح فعالیت‌های متنوع مرکز گفتمان سازی و رسانه، اظهار داشت: تا کنون ۲ هزار و ۱۰۰ محتوا در شبکه‌های اجتماعی، ۵۱۵ خبر، ۲۱۵ محتوای آموزشی، ۳۰ کتاب تجربه نگاری، ۶۰ مستند از امامان فعال و برتر در این مرکز تهیه، تولید و منتشر شده است.

حجت الاسلام غلامی فعالیت‌های دفتر بانوان بنیاد هدایت را مورد توجه قرار داد و گفت: مسئولان این دفتر ۵ هزار کیلومتر سفر برای شناسایی و رصد برای ظرفیت‌های همسران امامان داشته اند؛ معرفی ۱۲۵ بانوی فعال مسجد، انجام ۳۲ مصاحبه و تجربه نگاری و برگزاری ۱۰ نشست هم اندیشی از جمله کارهایی است که به همت دفتر بانوان بنیاد صورت گرفته است؛ محصول مجموعه این فعالیت‌ها ارائه مدل شریکة الامام است که همسران امامان در این طرح امام را در امور مختص به بانوان همراهی می‌کند.

وی در پایان به فعالیت‌های دفتر ارتباطات نیز اشاره کرد و گفت: طراحی نقشه نظام ارتباطات بنیاد هدایت، برگزاری ۲۱ جلسه با دستگاه‌های حاکمیتی و دولتی، برگزاری ۱۹ جلسه با شخصیت‌های دینی و حوزوی از جمله فعالیت‌هایی است که در این دفتر پیگیری و اجرا شده است.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••