اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۲۸:۵۶
اذان ظهر ۱۲:۰۹:۵۹
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۵۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۴:۴۷
غروب آفتاب ۱۸:۲۳:۴۵
نیمه شب ۲۳:۲۶:۵۰
قیمت سکه و ارز
۱۴۰۰/۰۳/۱۱ - ۱۱:۳۰

محسن رضایی: یارانه۴۵۰ هزارتومانی اثری بر قیمت‌ها ندارد

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: مبلغ ۴۵۰ هزار تومان برای ۴۰ میلیون نفر در نظر گرفته شده است که در واقع اثری در افزایش قیمت‌ها ندارد بلکه برای آرامش مردم است.

محسن رضایی: یارانه۴۵۰ هزارتومانی اثری بر قیمت‌ها ندارد

به گزارش سراج24؛ محسن رضایی نامزد انتخابات ریاست جمهوری امشب در گفتگوی ویژه خبری به تشریح دیدگاه‌ها و برنامه‌های اقتصادی خود در انتخابات پرداخت و گفت: من باید یک تشکر و یک اظهار تاسف بکنم. تشکر برای اینکه من به دوستان معاونت سیاسی عرض کردم که این موتورها را به خاطر تشریفات بردارند. واقعا وضعیت کشور طوری نیست که ما به تشریفات و تجملات بپردازیم و اظهار تاسف برای اینکه انتظار داشتم در انتخابات، بسیاری از دوستانی که ثبت نام کرده بودند، حضور داشته باشند تا ما یک رقابت جدی و انتخاباتی پرشور داشته باشیم.

وی بابیان اینکه لاریجانی، پزشکیان، سعیدمحمد، رستم قاسمی، ضرغامی افرادی بودند که می‌توانستند شور و هیجان بیشتری در انتخابات ایجاد کنند، افزود: البته من با این عزیزان تماس گرفتم و به آن‌ها دلداری دادم. الحمدلله صحبت های خوب مقام معظم رهبری هم نشان داد که توجه نظام به همه افراد وجود دارد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: البته من از نیروهای انقلابی تقاضا می‌کنم متانت خود را حفظ کنند. امیدوار هستم که با متانت این انتخابات را پشت سر بگذاریم، هیجانات درست نشود و مردم تهدید نشوند، ما بخوبی داریم کار را پیش می‌بریم.

رضایی پیرامون برنامه های دولت وی برای پرداخت یارانه ها، افزود: در برنامه ما این یارانه از طریق صرفه جویی و همچنین خدمات و محصولاتی که به ثروتمندان داده شده از آن‌ها گرفته و به ۴۰ میلیون نفر عرضه می‌شود.

وی افزود: مبلغ ۴۵۰ هزار تومان برای ۴۰ میلیون نفر در نظر گرفته شده است که در واقع اثری در افزایش قیمت‌ها ندارد بلکه برای آرامش مردم است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: یارانه پنهان کل کشور در سال ۱۳۹۹ صد و ۳۸ میلیارد دلار بود که مبلغ بسیار زیادی است، اما به صورت ناعادلانه توزیع می‌شود.

وی خطاب به «عبدالناصر همتی»، افزود: سوال من از او این است که آیا جمهوری اسلامی درست شده است که منافع مردم به سمت ثروتمندان برود و زباله گردی و فقر و کوله بری نصیب بقیه ملت شود.

رضایی گفت: گرفتن پول نیازمندان و دادن آن به ثروتمندان اشتباه است و ما به شعارهایی که می‌دهم عمل خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: ما در همان ماه‌های اول باید کاری کنیم که یک آرامش ایجاد شود و طرح ما به شکلی است که آرامش را در جامعه ایجاد می‌کند، گفت: بر اساس محاسبات، پرداخت یارانه ۴۵۰ هزار تومانی، سه ماه بعد از شروع به کار دولت آغاز می‌شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: مسئله مالیات و مشکلات آن به فرار مالیاتی برمی‌گردد، در کشور ما کل مالیات ۶ درصد است در حالی که در سطح دنیا به ۱۲ درصد می رسد. ما باید مالیات را افزایش بدهیم اما نه در شرایطی که تولید در رکود است. ما باید جلوی فرار مالیاتی را بگیریم و این کار را به عنوان اولین اقدام دولت انجام می دهیم.

رضایی فرار مالیاتی را یک امر بسیار جدی دانست و گفت پولی که باید خرج مردم بشود و از ثروتمندان گرفته شود، متاسفانه با فرار مالیاتی از بین می‌رود. ما در ماه‌های اولیه با برنامه‌هایی که داریم این فرار مالیاتی را کاهش خواهیم داد.

وی درخصوص اتفاقات رخ داده بعد از تخصیص ارز۴۲۰۰ تومانی، گفت: بخش مهمی از این مسئله به عدم نظارت دقیق دولت بر می‌گردد، در حقیقت بیش از ۱۸ الی ۱۹ میلیارد دلار دولت به واردکنندگان نهاده‌های اصلی و دامی دادند، اما هیچگاه نظارت نشد که این کالای وارد شده چه مقدار آن به همان ارز ۴۲۰۰ تومانی آمده و چه مقدارش دورخورده و با ارز ۲۰ هزار تومانی آمده و عملا ول بوده.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه سال ۹۷، ۹۸ و ۹۹ ما با دو پدیده مقاومت و ایستادگی بی سابقه ملت ایران پای ارزش‌ها و انقلاب و یکی اشتباه در مدیریت کنونی که همه چیز را رها کرده مواجه بودیم، افزود: مردم الان می‌گویند یک دستی در کار است و وقتی دولت صحبت می‌کند فردایش یک اتفاقی می‌افتد.

رضایی گفت: به دلیل آنکه نظارت نشد، متاسفانه این ارز ۴۲۰۰ تومانی از خزانه خارج و به جیب دلالان و واسطه‌ها رفت.

وی همچنین درباره ادامه روند خصوصی‌سازی در دولت او، گفت: در بحث خصوصی سازی مشکل بزرگی که ایجاد شده این است که دولت اهلیت را کنار گذاشته و هر کسی که پول آورده به او کارخانه را واگذار کرده اند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوی با بیان اینکه وقتی اهلیت در نظر گرفته نشود فردی که کارخانه را می‌گیرد و مالک آن می‌شود اقدام به فروش تجهیزات، زمین و کارخانه می‌کند، تاکید کرد: ما تصمیم داریم اهلیت را در نظر بگیریم و تا زمانی که کسی را شناسایی نکرده ایم و مشخص نشود که او این کاره است به او چیزی را واگذار نخواهیم کرد.

رضایی اظهار داشت: برای این کار ضابطه‌هایی را تعیین می‌کنیم که اگر تولید و اشتغال را ادامه ندادند، بتوانیم براساس مقررات از او پس بگیریم.

وی همچنین درباره تخصیص ارز دولتی، گفت: از هشت میلیارد دلاری که برای امسال تصویب شده ما این رقم را به دو قسمت ۴ میلیارد دلاری تقسیم می‌کنیم که قسمت اول را همان ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی اختصاص خواهیم داد، اما تمام کالاهایی که از این طریق وارد می‌شود کنترل خواهیم کرد و اجازه نمی‌دهیم اجناس با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی وارد شوند و با ارز و ۲۰ هزار تومانی به فروش برسند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: ۴ هزار میلیارد تومان دیگر را در سیستم دیگری وارد خواهیم کرد و بخشی از آن صرف افزایش یارانه‌ها می شود.

رضایی در ادامه این گفتگو که از شبکه دوم سیما پخش می شد، پیرامون برنامه‌های او برای ساماندهی بازار سرمایه، خطاب به مجری برنامه، خاطرنشان کرد: شما در خصوص در بورس شنیده اید من در آن زمان ۶ توصیه به آقای روحانی کردم و گفتم اگر به آنها عمل نکند، بورس به سرنوشت بدی کشیده می‌شود.

وی با اعلام اینکه من برای بورس صندوق جبران زیان مالباختگان ایجاد می کنم، اظهار داشت: اکثر مالباختگان امروزی در تیر و خرداد ۱۳۹۹ وارد بورس شدند و آنها بیشترین آسیب را دیدند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: اغلب آن‌ها کمتر از ۵۵ میلیون تومان سهام خریده اند و ما آن‌ها را شناسایی کرده ایم و مشخص است که چقدر زیان کرده اند؛ آن‌ها را به صندوق جبران زیان معرفی می‌کنیم.

رضایی با بیان اینکه ما سهام را به سمت تولید هدایت می‌کنیم و ارزش سهام را تا پایان سال حداقل به یک میلیون و ۵۰۰ هزار خواهیم رساند تا زیان دیده‌ها از این طریق هم سود کنند، گفت: همچنین کانونی از سهامداران خرد تشکیل می‌دهیم تا آن‌ها هم نماینده داشته باشند و بیمه برای بورس ایجاد می‌کنیم.

وی همچنین درباره کنترل تورم در دولت او، گفت: اگر تفکر دولت فعلی ادامه یابد تورم تا پایان سال به ۵۰ درصد خواهد رسید و اثبات ادعای من قبلا هم در سال ۹۲ مشخص شده بود چرا که آن سال در تبلیغات گفتم آقای روحانی یک کلید نشان می‌دهد و من هم یک هزار تومانی به مردم نشان دادم و گفتم سیاست‌های روحانی باعث آسیب به پول ملی می‌شود و امروز همه ما به این وضع معترف هستیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری، افزود: ‌برای کنترل نقدینگی و تورم ابتدا تولید را پُرجاذبه و سپس محیط کسب و کار را تسهیل می‌کنیم و از سوی دیگر نرخ سود بانکی را نیز به کنترل درخواهیم آورد.

رضایی باردیگر یکی از رقبای انتخاباتی خود را خطاب قرار داد و ضمن انتقاد از مواضع و عملکرد او، تصریح کرد: من از آقای همتی که رئیس کل بانک مرکزی بود تعجب می‌کنم که آمده است در تلویزیون درباره وضع تورم و کنترل آن شعبده بازی می‌کند در حالی که خود وی سال‌ها در این زمینه در کانون مسئولیت بوده است در حالی که در سه سال اخیر نقدینگی به سرعت در کشور رشد کرد و رها شد و با تفکر دولت فعلی به صورت سیلی ویرانگر درآمده است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری همچنین با بیان این که حجم عظیمی از طلا در کشور وجود دارد، گفت:‌ با توجه به این حجم می‌توان یک بانک طلا در کشور تاسیس کرد و آن را پشتوانه پول ملی آن هم بدون دخالت دولت قرار داد.

رضایی در ادامه درخصوص نگاه او در زمینه مبارزه با فساد، تاکید کرد: من معتقدم پیشگیری از فساد باید جدی گرفته شود و ما برای این کار در دولت خود یک سازمان بازرسی دولتی تشکیل می دهیم و به همه مدیران، وزراء و استانداران ابلاغ خواهم کرد که با تمام توان خود با فساد مبارزه کنند.

وی با بیان اینکه مبارزه با فساد یک اشکال اساسی دارد، افزود: می‌شود فساد این قدر توسعه پیدا کرده باشد و پاسداران مبارزه با فساد خودشان دچار فساد نشده باشند؟

نامزد انتخابات ریاست جمهوی با اشاره به اینکه همان روز اولی که رئیسی، رئیس قوه قضائیه شد به او گفتم که شما پیشگیری از فساد را از قوه قضائیه شروع کنید چون اگر قوه قضائیه قوی عمل می‌کرد نباید این قدر فساد بوجود می‌آمد، تاکید کرد: نه تنها قوه قضائیه، بلکه بسیاری از این حراستی‌ها که در وزارتخانه‌ها مشغول به کار هستند باید درباره آنها یک پالایش جدی صورت بگیرد.

رضایی با تاکید براینکه اگر پاسداران سلامتی اقتصادی کشور کارشان را درست انجام دهند، فساد از گلوگاه‌ها عبور نمی‌کند که بعد بخش عظیمی از جامعه را درگیر کند، گفت: من حتی در اطراف خودم اگر کوچکترین گزارشی داشته باشم با شدت تمام با آن برخورد می‌کنم.

وی درباره صنعت خودرو و برنامه هایی که دولت او در این حوزه دارد، افزود: مسئله خودروی ملی ما یک درد تاریخی است. از قبل از انقلاب، صنعت مونتاژکاری وارد ایران شد و تاکنون ادامه دارد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه خودروسازی ما در ایران همزمان با خودروسازی کره جنوبی آغاز شد، چرا کره این قدر پیشرفت داشت اما خودروسازی ما عقب افتاده!؟ تاکید کرد: این برمی گردد به آن فرمولی که در موشک سازی به کار بردیم، ولی متأسفانه در خودروسازی به کار گرفته نشد.

رضایی خاطرنشان کرد: یک روزی ما به خاطر موشکباران کشورمان رفتیم از کره شمالی موشک آوردیم و من همان موقع به شهید طهرانی مقدم گفتم که کمتر از سه ـ چهار سال آینده باید خودمان تولید کننده موشک باشیم و همین اتفاق افتاد به طوری که بعد از چهار ـ پنج سال کشور کره شمالی درخواست داشت فناوری جدید را در اختیار آنان قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر مپنا مهندسی معکوس را به درستی انجام داده است، افزود: این شرکت با حضور مدیران جهادی بهترین ژنراتورها را تولید و به روسیه صادر می‌کند، در حال حاضر ۶۰ میلیون دلار ژنراتور و توربین فروخته شده است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: سومین تولید کننده توربین‌ها بعد امریکا و آلمان، ایران است چطور نمی‌توان خودرو تولید کرد؛ مشکل اساسی ما در تولید خودروی ملی این است که مدیریت باید عوض شود. اعتماد به نفس و خلاقیت و نوآوری باید شکل بگیرد.

رضایی در پاسخ به سوالی پیرامون نحوه ساماندهی بازارچه‌های مرزی و در مجموع معیشت مرزنشینان، گفت: نه‌تنها برای بازارچه‌های مرزی بلکه حتی برخی از مناطق آزاد و برخی مرزهای دیگر وقتی مدیریت وجود نداشته باشد حتی اگر بهترین وضعیت را ایجاد کنید مشکل به وجود می‌آید.

وی افزود: خوشبختانه اکنون در قوانینی که مجلس در حال تصویب آن برای مناطق آزاد است، نکات خوبی وجود دارد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه ما در دولتمان سعی خواهیم کرد بازارچه‌های مرزی و مناطق آزاد از یک چارچوب قانونی با نظارت مناسب برخوردار باشند تا بتوانند کار کنند، تاکید کرد: مرزنشینان ما واقعا محروم هستند در حالی‌که ما می توانیم از طریق مرزهایمان میلیاردها دلار صادرات داشته باشیم.

رضایی اعلام کرد: بر اساس برنامه‌ای که داریم هر استان مرزی طبق یک برنامه‌ریزی و تقسیم‌بندی مشخص مامور به ارتباط گرفتن با یک بخشی از کشور همسایه می‌شود که بتواند صادرات داشته باشد. برای این کار اختیار لازم را در چارچوب قوانین هم درنظر خواهیم گرفت.

وی همچنین به مشکل نظام بانکی پرداخت و با بیان اینکه مشکل اصلی در نظام بانکی است، اظهار داشت: نظام بانکی ایران یک سیستم سنتی و قدیمی است و من با تاسف باید بگویم که حتی نظام بانکی یمن از نظام بانکی ما جلوتر است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه به جرأت می‌گویم همین الان اگر FATF تصویب شود هم بانک‌های بین‌المللی با بانک‌های ما کار نخواهند کرد، گفت: در دولت ما یک تحول اساسی در سیستم بانکی ایجاد کرده و آن‌ها را مدرن می‌کنیم و این رقابتی که بین بانک‌های خصوصی و دولتی ایجاد شده و دولت را بی اختیار کرده را مهار خواهیم کرد.

رضایی در بخش دیگر این گفتگو با بیان اینکه من یک بحث جدی با دوستان قوه قضائیه دارم ، تصریح کرد: اخیراً دادستان تهران به یک طریقی آمده نامزدهای انتخاباتی را تهدید کرده است، من می‌گویم آقای دادستان آیا آقای رئیسی هم مدنظر شما است؟ توجه داشته باشید ما نباید کاری کنیم که ذهنیت نادرستی در جامعه ایجاد شود.

وی با طرح این پرسش که اگر خطایی در ستاد آقای رئیسی بروز کند، می‌توانند با او برخورد کنند؟، گفت:برخی دارند مردم را می‌ترسانند. چرا این کار را می‌کنید؟ مردم ما آگاه و در چارچوب نظام هستند. حتی دیدید که کسانی که رد صلاحیت شدند رهبری خیلی با احترام از آنها دفاع کردند، ما که نباید از رهبر انقلاب، انقلابی‌تر باشیم، ان شاء الله همه کمک کنند که یک انتخابات خوب و باشکوه داشته باشیم.

رضایی با بیان اینکه حقیقتاً باید به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد عمل کنیم، گفت: دولت آینده باید دولت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی باشد. من سیاست را می‌فهمم چون از ۱۸ سالگی وارد سیاست شدم و از سوی دیگر دفاع و امنیت را می فهمم و با توجه به اینکه اقتصاد می دانم و استاد تمام اقتصاد هستم می‌توانم مشکلات اقتصادی را حل کنم.

وی با اشاره به اینکه اگر این ویژگی ها نبود، جلو نمی آمدم، گفت: آنچه از صندوق بیرون می‌آید نشان خواهد داد که مردم سالاری دینی، برخلاف آنچه برخی می‌گویند زنده است و مردم اقتدار خودشان را در پای صندوق‌های رای نشان خواهند داد.

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••