اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۵۵:۴۲
اذان ظهر ۱۲:۰۴:۲۳
اذان مغرب ۱۸:۵۹:۵۶
طلوع آفتاب ۰۵:۲۶:۰۹
غروب آفتاب ۱۸:۴۱:۰۸
نیمه شب ۲۳:۱۸:۵۵
قیمت سکه و ارز
۱۴۰۰/۰۳/۰۹ - ۱۴:۰۰

اصول هلال احمر مبنای شخصیت‌پردازی برای ترویج و فرهنگ‌سازی امداد

نشست تخصصی هماهنگی رویداد فرنو شخصیت‌پردازی در سالن جلسات سازمان جوانان جمعیت هلال احمر برگزار شد.

اصول هلال احمر مبنای شخصیت‌پردازی برای ترویج و فرهنگ‌سازی امداد

به گزارش سراج24، این جلسه با حضور سیدامیر آقایی، دبیر جشنواره «بازارپردازی تهران» از بنیاد سپهر انقلاب اسلامی وابسته سازمان تبلیغات اسلامی، نواب شمس‌پور مدیرکل آموزش های همگانی، امیرالدین روحنواز معاون پیش دبستانی و دانش آموزی سازمان جوانان، سید علی منیری معاون دانشجویی و جوانان، محمدرضا فکور، مدیرکل تشریفات و ارتباطات بین الملل، سمیه شیخ محمدی رییس اداره دانش آموزی برگزار شد.

سیدامیر آقایی: جمعیت هلال احمر، یکی از نهادهای تاثیرگذار در عرصه ترویج و فرهنگ‌سازی در جامعه است

بنابر این گزارش، سیدامیر آقایی دبیر جشنواره بازار پردازی تهران در خصوص هدف از برگزاری این جشنواره گفت: رویداد فرهنگی فرنو، زمینه لازم برای توسعه زنجیره ای از محصولات بهم پیوسته فرهنگی را ایجاد کرده که در آن، یک محتوا، یک مفهوم ویا یک پیام فرهنگی در این زنجیره محصولات فرهنگی قابل ظهور است و مخاطبان جامعه در زوایای مختلف زندگی خود، پیام مورد نظر را دریافت می‌کنند.

آقایی افزود: سالهاست که کار فرهنگی انجام می شود ولی یکی از مغفولات، عدم پیوستگی محصولات فرهنگی است، به طور مثال در صدا و سیما سالانه کاراکترهای بسیاری ساخته می شوند، اما آن ها در حوزه های دیگر نمودی ندارند و از بین می روند. بنابراین بنیاد سپهر انقلاب اسلامی که وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی است، علاقمندی خود را برایجاد ساز و کاری اعلام کرد تا بتوانیم از ظرفیت های سازمان تبلیغات استفاده کنیم یعنی تصور کنیم که سازمان تبلیغات به عنوان یک نهاد فرهنگی که در خیلی از حوزه های تولید، توزیع وترویج فرهنگی دستی بر آتش دارد و اثر گذار است، بتواند این ظرفیت ها را با یکدیگر همگرا کرده و زنجیره محصولات فرهنگی محقق گردد.

دبیر جشنواره فرنو گفت: برای تحقق این موضوع، سعی شده تا با ایجاد سازوکاری بهم‌رسانی مابین فعالان فرهنگی و بخش‌های سرمایه‌گذاری در حوزه فرهنگ، از طریق برگزاری سلسله رویدادهای فرنو و جشنواره بازارپردازی تهران تسهیل گردد.

او افزود: ما در داستان اقتصاد فرهنگ و تجاری سازی فضای فرهنگ، به سه المان جدی نیاز داریم، اول فعال فرهنگی یعنی کسی که کار فرهنگی تولید می کند مثلا کتاب، بازی و انیمیشن و... و بخش دیگر به اسم مخاطب تخصصی فرهنگ شناخته می شود یعنی کسی که از حوزه فرهنگ بهره برداری می کند که این بهره برداری می تواند اقتصادی، آموزشی و یا ترویجی باشد، بین این دو بخش نهادی داریم به اسم تهیه کنندگان ارشد فرهنگی یعنی مجموعه‌هایی که هم مسائل فرهنگی را می فهمند و هم مخاطب تخصصی را می شناسند و سعی می‌کنند با ارائه بسته‌ای از محصولات فرهنگی، نیازهای مخاطبان تخصصی را مترفع نمایند.

آقایی گفت: رویداد فرنو عملا ارتباط بین فعال فرهنگی و تهیه کنندگان ارشد را فراهم می کند که فعالان فرهنگی موضوعات خود را ارائه کرده و تهیه کنندگان ارشد با همان فهم فرهنگی سعی می کنند بین آنها، بهم پیوستگی ایجاد نمایند و در نهایت در جشنواره بازارپردازی تهران، تهیه کنندگان ارشد با مخاطبان تخصصی فرهنگی جهت جلب مشارکت اقتصادی آنها بر روی یک بسته فرهنگی مذاکره می‌نمایند تا در نهایت قراردادهای تجاری بین تهیه کنندگان ارشد و مخاطبان تخصصی فرهنگی منعقد گردد.

او در خصوص لزوم مشارکت هلال احمر در این فضا به عنوان یکی از نهادهای موثر در فرهنگ‌سازی در جامعه گفت: بخشی از مخاطبین تخصصی فرهنگی، کسانی هستند به اسم بهره برداران فرهنگی، که برای فرهنگ سازی موضوعات اولویت‌دارشان از محصولاتی مانند انیمیشن، کتاب و سایر موارد مشابه، استفاده می کند تا رفتار مورد نظر خود را در جامعه توسعه دهند. جمعیت هلال احمر هم در این حوزه می تواند با توجه به مفاهیم نوع دوستی، امداد و نجات، وفاداری و توجه به زیست و مشکلات همدیگر (خانواده، همسایگان، دوستان و همسالان و...) این مفاهیم را از سنین کودکی با استفاده از ابزارهای مختلف از جمله انیمیشن ، اسباب بازی و ... ترویج داده و وقتی این اتفاق تکرار می شود در افراد نهادینه شده و تبدیل به رفتار فرهنگی می شود. بنابراین جمعیت هلال احمر عملا از بسته محصولات فرهنگی برای رفتارسازی فرهنگی استفاده می‌نماید.

همچنین آقایی با تأکید بر اینکه ما در این رویداد ظرفیت های سازمان ها را هم در نظر می گیریم گفت: هلال احمر مربیانی دارد که در مدارس، مهدهای کودک ومحیط‌های آموزشی و تربیتی، با استفاده از ابزارهای فرهنگی، مفاهیم مورد توجه جمعیت را آموزش می دهند و در این حالت، فرهنگ سازی و ارائه پیام به صورت غیرمستقیم به مخاطبان است.

نواب شمسی‌پور: دغدغه اصلی در آموزش‌های همگانی، آموزش غیر مستقیم در قالب کارهای هنری و فرهنگی است

نواب شمس پور مدیرکل آموزش های همگانی در خصوص رویداد فرنو شخصیت‌پردازی گفت: از چندوقت پیش با مجموعه جشنواره بازارپردازی تهران و رویداد فرنو شخصیت‌پردازی، تعاملاتی را شروع کردیم، چرا که ما دغدغه داشتیم کارهای آموزشی در قالب کارهای هنری و فرهنگی به جامعه ارائه شود. در حال حاضر، این رویداد وارد فاز عملیاتی شده است.

شمس پور گفت: باید با نگاهی پنهان بتوانیم در کلیه کارها نفوذی داشته باشیم و ما هم می توانیم با استفاده از ظرفیت های فیزیکی و مادی و معنوی که در درون جمعیت وجود دارد، خدماتی را به گروه‌های فرهنگی که محصولات فرهنگی را تولید می‌کنند، ارائه کنیم.

سیدعلی منیری: جامعه میلیونی هلال احمر بستر بازارآفرینی محصولات فرهنگی بازارپردازی شده را فراهم می‌آورد

سید علی منیری معاون دانشجویی و جوانان سازمان جوانان جمعیت هلال احمر با اشاره به بازارپردازی (merchandising) و بازارپسند نمودن محصولات فرهنگی گفت: بدیهی است که وقتی شما سخن از بازارپردازی (merchandising) می گویید که یک سری محصول داشته باشید و به دنبال بیشتر فروختن آن ها باشید. تجلی اصلی این مفهوم در فروشگاه های هایپرمارکت بزرگ طراحی می شود. با وجود این خلاء این موضوع در نظام فرهنگی جمهوری اسلامی، سال های سال مشهود است. ما 56 سازمان داریم که به طور مستقیم در حوزه فرهنگ کار می کنند، اما تولیداتی دارند که فقط در دایره مربوط به خود می چرخند و توده جامعه از این موضوع بی خبرند. بنابر این این مسأله از واجب‌ترین کارهای فرهنگی است.

او گفت: بازارپردازی فرهنگی، سه رکن دارد که اولین و مهمترین آن تنوع است. بعد وارد طراحی ساختار ارائه و محتوای جذاب می شود که سازمان جوانان جمعیت هلال احمر از سال ها پیش در جهت کسب و کار جوانان دانشجو این کار را شروع کرده و طرح هایی را اجرا نموده است. اتفاقی که می افتند این است که ما یک بازار میلیونی در جمعیت هلال احمر داریم که شایدخیلی از دستگاه ها چنین مجموعه ای را در اختیار ندارند. جمعیت هلال احمر مخاطبین فراگیری دارد که در سختگیرانه ترین حالت 500 هزار عضو فعال را برای امداد و نجات و جوانان و داوطلبان آن می توان متصور شد.

منیری در مورد ضرورت کاراکتر پردازی گفت: ما در سازمان جوان دو کاراکتر به نام های مدد و مهربان داریم و این دو به فعالیت های امدادی و بشردوستانه وارد می شوند. همانطور که هلال احمر دو رکن برای سازمان جوانان ترسیم کرده است؛ یکی فعالیت های امدادی پایه و دیگری فعالیت های عام المنفعه است.

او افزود: یکی از خلاء هایی که بر اساس آسیب شناسی کارهای سازمان جوانان در حوزه کسب و کار با پیوست صنایع فرهنگی و رویکرد فرهنگی انجام شد، این بود که ما بازارآفرینی صورت نمی دادیم. یعنی یک مجموعه می آمد، دوره هایی برگزار می شد و نهایتا محصولاتی تولید می‌شد که ما به بازارآفرینی آن توجه نکردیم.

منیری با تأکید بر توجه به شئون مختلف زندگی جوانان گفت: ما باید در کارهای فرهنگی تعادل را برقرار کنیم. بنا بر این خطی که گذاشته ایم از مخاطب شناسی شروع می شود و در نهایت به وفاداری ختم می شود. یعنی ما از رضایت یک گام جلوتر می رویم تا به وفاداری برسیم.

او با اشاره به ظرفیت های هلال احمر گفت: جمعیت هلال احمر در 1316 دانشگاه، بیش از 300 مدرسه علمیه و 800 نقطه کشور کانون جوانان و قریب 5 هزار کانون در روستا و خانه های هلال ظرفیت سازی کرده است و رویکرد آن کارهای خدمات اجتماعی است که سعی می کند، فرهنگ مسئولیت اجتماعی در وجود یک جوان را نهادینه کرده و بعد از آنکه این فرهنگ در او شکل گرفت، به خدمات اجتماعی و طرح های اجتماع محور که برخاسته از روحیه مسئولیت اجتماعی است همانند اهدای خون و کاشت نهال و حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی تا کمک کردن به افراد نیازمند و اردوهای جهادی در مناطق نیازمند و عدالت آموزشی و سایر فعالیت‌های مشابه بپردازد.

امیرالدین روحنواز: شخصیت‌های مدد و مهربان، حامل پیام‌های غیر مستقیم در 4 محور آموزش‌های جمعیت هستند

امیرالدین روحنواز معاون پیش دبستانی و دانش آموزی سازمان جوانان، نگاه سازمان جوانان را برخاسته از اساس نامه جمعیت هلال احمر دانست و گفت: این سازمان صراحتا به تربیت امور جوانان و افزایش مشارکت در تصمیم گیری ها و توسعه مشارکت در فعالیت های عام المنفعه و امدادی می پردازد.

او افزود: ما 4 محور آموزشی داریم که این 4 محور آموزشی منجر به خلق دو شخصیت مدد و مهربان شده است. اول آشنایی با نهادهای اجتماعی مانند NGO ها است که در اصل به آشنایی با جمعیت هلال احمر منتهی می شود و بخودی خود کسی که مفاهیم این حوزه را به صورت های مدون دریافت می کند در پایان نحوه مشارکت با این نهادها ی مدنی و اجتماعی را به طور صحیح پیدا می کند و ما آن را تقویت می کنیم.

روحنواز دومین موضوع را رفتارهای اجتماعی و کار تشکیلاتی برشمرد و گفت: به دنبال این هستیم تا افراد کارهای تشکیلاتی و گروهی را یادبگیرند. در شروع و در سنین پایین به صورت دوست یابی و در سنین بالاتر عملا در انتخابات های جمعیت هلال احمر و به دنبال آن در انتخابات کشور شرکت می کنند و اساسا مشارکت کردن در امور تشکیلاتی را خوب یاد می گیرند. همچنین محور سوم آموزش ها، بحث آشنایی با مخاطرات است و جامعه آماده در مخاطرات که یک بچه در همان 4 سالگی با مفاهیم امدادی و نحوه مقابله با آن آشنا می شود و در دوران ابتدایی با انواع مخاطرات، در دوره اول متوسطه آموزش های کمک های اولیه و در دوره متوسطه دوم، نحوه پاسخگویی به سوانح را یاد می گیرد و در نهایت با درجه امدادگری 3 وارد سازمان امداد نجات می شود که عرصه حضورشان همین پایگاه های امداد و نجات جاده و دریا و کوهستان است.

او در خصوص افرادی که در جمعیت هلال احمر پرورش می یابند گفت: آن ها صرفا یک دریافت کننده خدمات نیستند بلکه به شعوری می رسند که می توانند جامعه مخاطب و خانواده شان را تحت تأثیر قرار بدهند تا بتوانند در هنگام مخاطرات آماده باشند، هرچه جامعه در زمان مخاطرات آماده تر باشد، امداد ونجات ما کمتر درگیر می شود، چون این خانواده خود امدادرسانی را انجام می دهد.

معاون پیش دبستانی و دانش آموزی سازمان جوانان گفت: آخرین اقدامات ما بحث های عام المنفعه، بشر دوستی و کار خیر است که بچه ها از همان ابتدا کار خیر را در قالب بازی و سرود و ..شروع و تمرین می کند، این چهار محور از شخصیت هایی که مثال زدم شخصیتی را به وجود می آورد که به آن مسئولیت پذیر اجتماعی می گویند.

روحنواز با تأکید بر سرمایه گذاری بر مسئولیت اجتماعی گفت: کاری که جمعیت هلال احمر انجام می دهد، این است که افراد را از همان دوران کودکی به عنوان یک مسئولیت پذیر اجتماعی تربیت می کند. ما برای تأمین و تولید محتوا تا حمایت از محصولات فرهنگی در کنار این رویداد فرهنگی هستیم، منتهی برای محصولاتی که به آن رسیده ایم، نه خلق شخصیت های جدید و این اتفاق را با ادبیات جمعیت هلال احمر می توان انجام داد.

او گفت: ما به دنبال تأمین منابع و ایجاد منابع درآمدی نبوده ایم و در عین حال منابع ما از مشارکت مردی تا کنون تأمین شده است و اگرچه جمعیت هلال احمر 8 هزار پرسنل بیشتر در کل کشور ندارد، اما در هر جایی چه جاده، کف دریا و یا نوک قله، هلال احمری ها را می بینید. اینها داوطلبان ما هستند. این دوشخصیت مدد و مهربان، نشانگر اوج فرهنگ داوطلبی هستند. ما به دنبال توسعه فرهنگ بشردوستی هستیم . بنابر این تأکید ما بر شخصیت های هست که باید مسئولیت پذیر اجتماعی شوند و دوم اینکه در شخصیت پردازی ها از دو شخصیت مدد و مهربان که مورد تأیید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است، استفاده کنیم.

سمیه شیخ محمدی: محصولات فرهنگی بازارپردازی شده، ابزار کارآمد برای مربیان جمعیت هلال احمر است

سمیه شیخ محمدی رییس اداره دانش آموزی، یکی از مهمترین مواردی که جمعیت هلال احمر می تواند به غنای این جشنوراه کمک کند، ظرفیت هایی که در جمعیت وجود دارد، است و گفت: هلال احمر از ظرفیت بسیار خوبی برخوردار است و آن نگاهی است که در اجتماع به جمعیت هلال احمر وجود دارد و محبوبیتی که در جامعه دارد، کمک می کند به اینکه مخاطبین کارهای فرهنگی این رویداد بیشتر شده و افراد خاص تری جذب آن می شوند.

شیخ محمدی گفت: موضوع و اهدافی که در جمعیت پیگیری می شود، جذابیت ویژه ای دارد و با توجه به اینکه جنس کار جمعیت هلال احمر بین المللی و اهداف و برنامه های آن منطبق با ذات و فطرت انسانهاست، گرایش خوبی نسبت به آن وجود دارد و با توجه به اینها می توانیم برنامه های پیش بینی شده را خیلی بیشتر نشر دهیم .

او افزود: ما به صورت دو طرفه می توانیم همکاری داشته باشیم هم محتوایی داریم، ارائه کنیم و هم از محصولات و محتوایی که ارائه می شود، مخاطبین ما بهره مند شوند. همچنین مربیانی داریم که هم در مدارس تدریس می کنند و هم مفاهیم هلال احمری را پیگیری می کنند، بنابر این ما مربیان را در دو بعد در اختیار داریم که این ظرفیت بسیار خوبی است.

محمدرضا فکور: توجه به اصول هفت‌گانه در شخصیت‌پردازی و زبان بین‌المللی برای محصولات فرهنگی

محمدرضا فکور، مدیرکل تشریفات و ارتباطات بین الملل با اشاره به نیاز جمعیت هلال احمر به شخصیت پردازی گفت: جمعیت هلال احمر بسیار منحصر به فرد است، زیرا ما وقتی از سازمان های بشردوستانه صحبت می کنیم، شاید بتوانید چندین تعداد را نام ببریم ولی جمعیت ملی، اسم آن رویش است و در واقع برای همه آحاد مردم است و لازم است که با توجه به اهداف و وظایف جمعیت هلا ل احمر و منحصر به فرد بودن آن برروی شخصیت پردازی آن بیشتر کار شود.

فکور گفت: نکته دوم اینکه یکی از همان وجوهی که جمعیت هلال احمر را متفاوت می کند، این است که جمعیت هلال احمر بر پایه اصول هفتگانه فعالیت می کند و بایستی در این شخصیت پردازی به آن توجه کرد.

او با تأکید بر امکان سنجی گفت، اول باید امکان سنجی کنیم و ببینیم که چه محصولات فرهنگی بهتر و بیشتر در جمعیت هلال احمر توسعه پیدا می کند.

همچنین سید امیر آقایی دبیر جشنواره بازارپردازی تهران در پایان جلسه پیشنهاد کرد: در حال حاضر که یک نیاز فرهنگی از سمت هلال احمر در حوزه توسعه شخصیت در مفاهیم امداد ونجات اعلام شده است، به این نیاز دو جور می شود پاسخ داد؛ اول بست و توسعه دو شخصیتی که قبلا داشته اید توسط گروه های مرتبط و دوم، گروه های فرهنگی که کاراکترهایی نزدیک به مفاهیم امداد ونجات دارند به جمعیت هلال احمر متصل شوند و با مربی‌گری متخصصان این جمعیت، محصولات فرهنگی مورد نیاز جمعیت را توسعه دهند.

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••