اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۳۰:۳۰
اذان ظهر ۱۲:۱۰:۱۷
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۰۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۶:۱۳
غروب آفتاب ۱۸:۲۲:۵۵
نیمه شب ۲۳:۲۷:۱۳
قیمت سکه و ارز
۱۴۰۰/۰۳/۰۱ - ۱۸:۲۱
در نشست ملی مطالبه گران آموزش و پرورش مطرح شد- بخش چهارم؛

مجید حسینی: خصوصی‌سازی آموزش فقط حجم ‏زیادی رانت ایجاد کرده است

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در نشستی میان معلمان کشور، از ‏وجود تبعیض در آموزش و پرورش، لزوم ملی‌سازی این وزارتخانه، حذف خصوصی‌سازی آموزشی ‏و مقابله با مافیای کنکور گفت.‏

مجید حسینی: خصوصی‌سازی آموزش فقط حجم ‏زیادی رانت ایجاد کرده است

به گزارش سراج24؛ مجید حسینی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و منتقد نظام آموزشی در نشست ملی ‏مطالبه‌گران آموزش و پرورش با بیان اینکه دولت و آموزش و پرورش تبدیل به یک ماشین ‏تبعیض شده، گفت: مشکل معلم فقر نیست، بلکه فرق است. مدارس مختلف و حقوق متفاوت در ‏این سیستم وجود دارد که همیشه یک عده خاصی برنده‌اند و عده دیگری چیزی عایدشان ‏نمی‌شود و کارشان قانونی هم هست.‏

وی افزود: سالانه ۱۵ میلیون کتاب چاپ می‌شود، شرکتی به نام افست چرا خصوصی است و ۵۰ ‏درصد هزینه ‏این موضوع به حساب مدیران قدیمی آموزش و پرورش و ۵۰ درصد دیگر آن به ‏حساب دولت ‏می‌رود؟ صندوق ذخیره فرهنگیان چرا خصوصی است؟ چرا منابع اصلی آموزش و ‏پرورش را به مدیران ‏بازنشسته می‌دهند؟

حسینی با اشاره به اینکه تمام منابع موجود در آموزش و پرورش در جیب یک عده‌ای که مرتبط ‏با سیستم هستند واریز ‏می‌شود، اظهار کرد: ‏کار این طبقه مشخص، قانونی بوده و مسلط به ‏آموزش و پرورش‌اند، در این بین یک عده دیگری دنبال ‏رتبه‌بندی هستند.‏

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و منتقد نظام آموزشی ادامه داد: ‏200 هزار معلم غیرانتفاعی ‏داریم که از هرچیزی مانند بیمه محروم‌اند، یک عده حق‌التحریر هستند، ‏بعضی حکم صندلی ‏سفید دارند، هزار مدل قانون وجود دارد که ۸۰ درصد معلمان را دچار تبعیض ‏می‌کند.‏

وی با بیان ‏۲۰ درصد طبقه بالا که مافیای آموزش و پرورش هستند، طبقه برنده به شمار ‏می‌روند، گفت: دوسال پیش بودجه آموزش و پرورش ۵۰ هزار میلیارد بوده، این طبقه مسلط به ‏سیستم، همین ‏مقدار درآمد داشتند.‏ شما وزیری می‌شناسید که فرزندش در غیرانتفاعی نباشد؟ ‏وامی نگرفته باشد برای مدرسه ‏غیرانتفاعی‌اش؟ یک تعارض منافع عظیم بین این ۲۰ درصد طبقه ‏مسلط بر سیستم و ۸۰ درصد معلم است.‏

حسینی خاطرنشان کرد: در جلسه‌ای یکی از معاون‌های آموزش و پرورش میگفت بیشترین حجم ‏افزایش حقوق در دولت ‏برای معلمان بوده، حقوقی را که سه تومان بوده به چهار تومان ‏رسانده‌اند، به این می‌گویند افزایش ‏حقوق.‏

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران همچنین افزود: با آموزش و پرورش بلوچستان که صحبت ‏می‌کردم، پرسیدم چرا در فلان منطقه محرومی، مدرسه ‏نیست؟ گفت خیر پیدا نکردیم. انگار ‏وظیفه دولت نیست.‏ حرف من این است که در آموزش و پرورش فساد نیست، اما طبقه ۲۰ ‏درصدی مسلط بر سیستم برای تبعیض هست.‏

وی با اشاره به اولین زمانی که قانون مدارس غیرانتفاعی را به مجلس بردند، ابراز کرد: در آن ‏زمان، شورای نگهبان ۱۴ ایراد قانون اساسی از ‏این طرح گرفت، اگر آقای هاشمی رفسنجانی در ‏مجمع تشخیص مصلحت نظام نبودند، این قانون ‏تصویب نمی‌شد.‏

حسینی همچنین یادآور شد: استدلال آقای هاشمی هم این بود که ثروتمندان برای کودکان‌شان ‏معلم خصوصی می‌گیرند، چرا ما برایشان ‏مدرسه نزنیم؟ استدلال دیگر هم این بود که از بودجه ‏آموزش و پرورش کم می‌کنند، اما نکردند.‏ طی این سال‌ها که قانون خصوصی کردن آموزش‌ها را ‏گذاشتند، نه از بودجه آموزش و پرورش کم ‏شده، نه به کیفیت آموزشی افزوده شده است.‏

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و منتقد نظام آموزشی تاکید کرد: رنکینگ موسسه بین‌المللی ‏تیمز که آموزش و پرورش ایران رسما عضو آن است را ببینید، بین ۴۹ ‏کشور ۳۹ام شده‌ایم، این ‏کیفیت آموزشی ماست.‏ طی ده سال اخیر دانش آموزان در کنکور ۷۰ برابر بیشتر تست منفی ‏زده‌اند.‏ این روند خصوصی کردن آموزش نه از بار دولت کم کرده، نه کیفیت آموزشی را بالا برده، ‏در عوض ‏حجم زیادی رانت ایجاد کرده است.‏

وی با ارجاعی دوباره به تاریخ گفت: یکی از معاون‌های آموزش و پرورش می‌گفت که سال‌ها ‏پیش آقای نجفی دستور دادند همه ‏معاون‌های‌شان مدرسه غیرانتفاعی تاسیس کنند با زمین ‏رایگان و وام لازم.‏ اولین مدرسه غیرانتفاعی را برادر رئیس جمهور وقت، آقای محمد هاشمی، با ‌‏۱۴ هزار متر زمین به ‏نام ۱۴ معصوم در سعادت‌آباد تهران تأسیس کردند.‏

حسینی با ذکر اینکه خصوصی‌سازی حجم زیادی رانت ایجاد کرده و تبدیل به یک ماشین ‏تبعیض علیه معلم و دانش ‏آموز شده، تصریح کرد: ‏مسئله اصلا فقر نیست، همین تبعیض است.‏ ‌‏۲۰۰ هزار معلم غیرانتفاعی را بیمه نمی‌کنند، اصلا به آنها معلم هم نمی‌گویند؛ طبق قانون، معلم ‌‏غیرانتفاعی نه کارگر است نه کارمند وزارت آموزش و پرورش، یعنی اگر حقوق‌شان را ندهند، نه ‏در ‏قانون کار می‌توانند شکایت کند و نه در وزارتخانه، مانند یک برده در این سیستم هستند.‏

این منتقد نظام آموزشی خاطرنشان کرد: در قانون مدارس غیرانتفاعی آمده که تراز مدارس در ‏دولت بصورت سالانه باید چک شود، آیا یک ‏گزارش می‌توانید از تراز مدارس در دولت پیدا کنید ‏که بگوید چقدر از مردم پول گرفته‌اند؟ خیر ‏حتی یک گزارش هم پیدا نمی‌شود.‏

وی با تاکید بر اینکه امروزه مشکل اصلی آموزش و پرورش ایران تبعیض است، گفت: بین ۲۳ ‏مدل مدرسه موجود، بین بچه‌ای ‏که در بلوچستان به سختی درس می‌خواند و بچه‌ای که در ‏بالاشهر تهران ۱۲۰ میلیون خرج ‏تحصیلش می‌شود، بین معلمان متعددی که با نام‌های مختلف ‏استخدام کرده‌اند.‏ حتی بین تغییر کاربری‌های صورت گرفته، یک میلیون و پانصد هزار متر مربع ‏تغییر کاربری تجاری ‏در مدارس رخ داده که این رسما کاسبی است.‏

حسینی با بیان اینکه بودجه آموزش و پروش دوسال پیش 50 هزار میلیارد تومان بوده، ابراز کرد: ‏در همین زمان، ۲۰ هزار میلیارد تومان مدارس غیرانتفاعی صرفا برای ۱۱ درصد ‏دانش آموز از ‏مردم پول گرفته‌اند، اما آیا این مقدار خرج دانش آموز شده؟ خیر، بیش از دو سوم سود کرده‌اند.‏ ‏مدارس دولتی هم بیش از ۱۰ هزار میلیارد از مردم هزینه گرفته‌اند.‏

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و منتقد نظام آموزشی همچنین افزود: ‏۸ تا ۱۰ هزار میلیارد ‏تومان موسسه‌های کنکور از مردم پول می‌گرفتند، باز همین ‏مقدار را ‏موسسه‌های زبان طلب ‏می‌کردند. یعنی تقریبا ۵۰ هزار میلیارد تومان دوسال پیش، قبل از ‏تورم از ‏مردم بابت آموزش ‏پول گرفتند. حالا امسال با تورم حساب کنید چقدر شده است.‏

وی ضمن اشاره به اینکه وزارتخانه هر مدلی که توانسته‌ درآمدزایی کرده‌، اما موقع پرداخت ‏حقوق معلمان، بودجه ندارد، اظهار کرد: مسئله آموزش امروزه ناعدالتی و نابرابری به نفع یک عده ‏مسلط است و قانونی هم هست، اگر بخواهید مطالبه کنید من می‌گویم آن فقر و فساد نباشد، فرق ‏باشد.‏

حسینی ادامه داد: در منطقه محرومی که رفته بودم،مدرسه‌ای را دیدم که کودکان بدون کفش ‏بودند، اما آموزش و ‏پرورش از آن‌ها هم پول می‌گرفت، گفته بودند کاغذ ‏A4‌‏ بیاورید تا کارنامه ‏شما را تحویل دهیم.‏

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ضمن بیان اینکه یک مطالبه روشن بیشتر وجود ندارد گفت: این ‏مطالبه، کیفیت، عدالت و منابع را ارتقا می‌دهد، تبعیض را هم از بین می‌برد، آن هم ملی‌سازی ‏آموزش و پرورش است. هیچ راه دیگری وجود ندارد. مقام معظم رهبری گفتند که آموزش و ‏پرورش زیر نظر اصل ۴۴ است نه ۴۳، یعنی هرکه بحث خصوصی‌سازی را بیان می‌کند، خائن ‏است.‏

وی همچنین تصریح کرد: می‌گویند از بودجه برای مدارس غیرانتفاعی کم شده، به کیفیت افزوده ‏شده، رنکینگ بین‌المللی افزایش پیدا کرده، سند تحول اجرا شده، همه‌اش دروغ است. همه این ‏موارد را با عدد و سند می‌توانم اثبات کنم که دروغ است.‏

حسینی با تاکید بر اینکه خصوصی‌سازی در آموزش باعث شده کیفیت، عدالت، شان معلم، ‏وضعیت آموزشی ازبین برود و یک باند سرمایه‌دار را به سیستم مسلط گرداند، گفت: روزی به ‏وزیر آموزش و پرورش، آقای بطحایی گفتم مافیای کنکور را چرا جمع نمی‌کنید؟ گفت زورم ‏نمی‌رسد. چرا وزیری زورش نمی‌رسد که مافیای کنکور را جمع کند؟

این منتقد نظام آموزشی در ادامه ‏بیان کرد: در سیستم آموزشی ایران، از کتاب درسی و مجله ‏رشد هم پول درمی‌آورند، کجای دنیا پیشاپیش پول مجله توزیع نشده را دریافت می‌کنند؟ این ‏ساختار تبعیضی اگر تغییر نکند، بچه کارگر، کارگر می‌شود و بچه پزشک، پزشک.‏

وی با ذکر مثالی ادامه داد: نفر اول کنکور پارسال کسی بوده که پدرش پزشک جراح بوده، ‏مدرسه علامه طباطبایی رفته و ۸۰ میلیون هزینه کلاس‌های کنکوری کرده، اگر این فرد هوشش ‏کم بود، هزینه کلاس‌ها بالای ۲۰۰ میلیون تومان می‌شد.‏

حسینی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش تبدیل به ماشین بزرگ تقسیم آدم‌ها به برنده و ‏بازنده، فقیر و غنی یا تقسیم معلم‌ها به خوب و بد، باسابقه و بی سابقه شده است، گفت: آموزش ‏باید ملی شود، دسترسی باکیفیت و برابر برای همه ملت ایران فراهم شود و این خلاف خواسته ‏کسانی است که در آموزش و پرورش مسلط شده‌اند. بخاطر دارم در اوایل دهه هفتاد می‌توانستیم ‏کتاب‌های خود را بخوانیم و براحتی کنکور را صد درصد بزنیم، اما ‏اکنون نه.‏

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ‏همچنین افزود: در بخش ساختار ملی‌سازی آموزش و پرورش، ‏ابتدا باید معلم و خانواده در تصمیم‌گیری‌های سیستم، حضور و تاثیر داشته باشند، یعنی اینکه ‏بگویند بچه چه چیزهای بیاموزد و این نیاز به تشکل‌های درست معلمی و دانش آموزی دارد.‏

وی با بیان معنای دیگر ملی‌سازی ساختاری که برچیده شدن خصوصی‌سازی است، اظهار کرد: ‏در سال ۱۳۳۰، خصوصی‌سازی در دوران پهلوی شروع شد، اما در سال ۱۳۵۳، محمدرضا ‏پهلوی به نتیجه رسید که این ساختار غلطی است و آموزش و پرورش درحال از بین رفتن است؛ ‏پس خصوصی‌سازی را جمع کرد.‏

حسینی تصریح کرد: مدرسه نباید ۲۳ مدل باشد، مدرسه یک مدل است برای همه، آن هم ‏اسمش مدرسه است. معلم‌های خوب اول به مدارس سمپاد می‌روند، اگر نشود به شاهد یا بازهم ‏نشود به نمونه‌مردمی می‌روند تا برسد به مدارس روستایی، درواقع یک نظام طبقاتی درونی وجود ‏دارد.‏

این منتقد نظام آموزشی ‏ ضمن اشاره به اینکه دولت منابع خصوصی‌سازی آموزش را باید تامین ‏کند، خاطرنشان کرد: دولت باید حداقل در سال آینده ۲۰ هزار میلیارد بودجه بگذارد، با این کار ‏می‌تواند کل خصوصی‌سازی را جمع کند.‏

وی افزود: ملی‌سازی آموزشی در بخش محتوا هم باید صورت بگیرد، یعنی ابتدا باید به معلم ‏آموزش با کیفیت داده شود نه با این دانشگاه فرهنگیان. سپس تغییر محتوای آموزشی تستی و ‏ریاضی موجود به چیزی که آموزش زندگی دهد.‏

حسینی ضمن بیان اینکه در کانادا به بچه کلاس چهارم، اهمیت شنیده شدن صدای مردم در ‏دولت را آموزش می‌دهند، آن‌وقت دغدغه آموزشی در ایران در این سن، اعداد اعشاری است، ‏گفت: در ایران به بچه‌ها از اهمیت کنکور می‌گوییم، ارزش‌های رقابتی را یاد می‌دهیم، شکست ‏خوردن همکلاسی‌ها برای پیروزی خودشان را آموزش می‌دهیم که غلط است.‏

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ‏ادامه داد: آموزش عمومی در دبستان باید درخدمت ادبستان ‏باشد، زندگی، مشارکت جمعی و سیاست آموزش دهد. همینطور آموزش عمومی در دبیرستان ‏باید در خدمت اشتغال باشد.‏

وی با مهم خواندن این اصل که ساینس(علم) و ریسرچ(تحقیق) برای دانشگاه است، مدرسه برای ‏زندگی و اشتغال است.، یادآور شد: چطور ۸۰ درصد مردم در آلمان به دانشگاه نمیروند، با اینکه ‏صنعتی ترین کشور جهان است؟ چون در مدرسه به مقدار لازم مهارت اموزش میدهند نه ‏انتگرالی که به کارشان نمی اید.‏

حسینی تاکید کرد: آموزش با کیفیت معلمان بسیار مهم است، من به بیش از ۲۰ دانشگاه ‏فرهنگیان سر زدم، رسما دبیرستان است نه دانشگاه، مانند یک دبیرستان اداره می‌شود، دختر و ‏پسر را هم جدا کرده‌اند تا مبادا به همدیگر نگاهی کنند، این چه اعتمادی به معلم است؟ معلمی ‏که بعد از این همه تحقیر در این دانشگاه، فارغ‌التحصیل می‌شود، چطور می‌خواهد برای ساختن ‏دانش آموزی با اعتماد به نفس تلاش کند؟

این منتقد نظام آموزشی، مسائل درمان، مسکن و آموزش در ایران را دچار تبعیض خواند و بیان ‏کرد: همین موارد کشور را بی‌قاعده کرده، تا زمانی که این طبقه مسلط حذف نشوند، حل ‏مشکلات کشور غیرممکن است.‏

وی افزود: شعارهای پوپولیستی می‌دهند که حقوق‌ها و یارانه‌ها را زیاد می‌کنیم، این‌ها را ‏نمی‌خواهیم، بحث تبعیض باید حل شود. تا زمانی که سیاست لیبرال سرمایه‌داری در کشور ‏هست، وضعیت همین است. من حتی با شخص ارشد هر کدام از کاندیداهای انتخاباتی حرف زدم ‏در مورد بحث آموزش، گفتم اگر عرضه مبارزه با مافیا در سیستم شما هست که بیایید، اگر نه که ‏وعده بیخود ندهید.‏

حسینی در انتها با توجه به اینکه معلمان باید در وسط هیاهوهای سیاسی باشند، گفت: باید از ‏کاندیداهای انتخاباتی پرسید که برنامه‌شان برای آموزش و پرورش چیست؟ همین افراد قرار است ‏آینده کشور ما را بسازند.‏

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••