به گزارش سراج24؛ دکتر پناهی، معاون هماهنگی هیئتهای رسیدگی به تخلفات اداری آموزش و پرورش صبح امروز 30 اردیبهشت ماه 1400 در بخش دوم نشست ملی مطالبهگران آموزش و پرورش، در خصوص نحوه تشکیل اعضا هیئتها، در سالن اجلاس مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی گفت: این اعضا به موجب قانون در وزارتخانهها و استانها از سه نفر عضو اصلی و دو نفر عضو علل بدل تشکیل میشوند.
وی افزود: ابلاغهای هیئتهای تجدید نظر توسط وزیر ارسال میشود. افراد پایینتر نمیتوانند در انتخاب اعضا دخالتی داشته باشند.
معاون هماهنگی هیئتهای رسیدگی به تخلفات اداری آموزش و پرورش با اشاره به اینکه این ابلاغ وزیر به مدت سه سال است، اظهار کرد: کسی نمیتواند این افراد را جابه جا یا برکنار کند. این اتفاق باید به پیشنهاد وزیر و تصویب هیئتهای عالی نهاد ریاست جمهوری برسد.
پناهی ادامه داد: باید بدانیم که صلاحیت ذاتی هیئتها چیست، شرط اول طبق تبصره ۱ ماده ۱ آییننامه اجرایی قانون رسیدگی به تخلفات اداری، هیئتها فقط برای رسیدگی به تخلفهای کارمندان میتوانند اقدام کنند و شرط دوم این است که فردی از یک کارمند شکایت کند.
وی با بیان اینکه بین شاکی و اعلام کننده تفاوت است، گفت: در ماده ۱۵ آمده که اعلام کننده میتواند هر فرد حقیقی یا حقوقی باشد که حتما باید نام و نام خانوادگی خویش را به حوزه مدیریت، بازرسی یا هیئتها اعلام کند.
معاون هماهنگی هیئتهای رسیدگی به تخلفات اداری آموزش و پرورش با اشاره به تعریف فرد شاکی، خاطرنشان کرد: شاکی کسی است که نفع یا ضرر شخصیاش در آن تخلف یا جرم متصور، وجود دارد؛ پس بین اعلام کننده و شاکی تفکیک قائل شده است.
پناهی همچنین افزود:در تعریف تخلف و جرم نیز تفاوت وجود دارد، تخلف هرگونه تخطی کارمند از آییننامهها و ابلاغیههایی است که وضع شده و میتواند قصور (غیر عمدی) یا تقصیر(عمدی) باشد. جرم نیز به هر فعل یا ترک فعلی که در قانون مجازات اسلامی بر فرد تکلیف شده است، گفته میشود.
وی با اشاره به یک اصلی در قانون مجازات اسلامی گفت: آن اصل، قانونی بودن جرایم و مجازات است. یعنی تا وقتی که تکلیفی قانونی نشده و به کسی محول نشده، نمیشود فردی را بازخواست کرد.
معاون هماهنگی هیئتهای رسیدگی به تخلفات اداری آموزش و پرورش یادآور شد: به احصا تخلفاتی که یک کارمند میتواند انجام دهد در ماده ۸ تخلفات، ۳۸ بند تخلف وجود دارد. آیا میشود به غیر از ۳۸ بند موجود، تخلف دیگری برای کارمند در نظر گرفت؟ خیر. این موارد اصل هستند.
وی ضمن ذکر مثالی تاکید کرد: یک فرهنگی نباید کاری به دور از شان انجام دهد، مانند سیگار کشیدن در اداره. یا بعضی از موارد تخلفی هم هستند که حتی در بیرون از اداره نیز قابل پیگیری است.
پناهی همچنین افزود: درخواست میکنم از معلمان که قانون رسیدگی به تخلفات اداری و آییننامه اجرایی مدارس را حتما مشاهده کنند.
معاون هماهنگی هیئتهای رسیدگی به تخلفات اداری آموزش و پرورش با بیان ماده ۹ قانون رسیدگی به تخلفات گفت: این ماده در مقام تنبیهات و مجازات است یعنی از اخطار کتبی بدون درج در پرونده تا شدیدترین آن، انفصال دائم از خدمات دولتی به عنوان مجازات موجود است.
وی با بیان اینکه در قانون مجازات اسلامی، دست قاضی بسته است، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال شرب خمر، مجازاتش معلوم است. اما در تخلفات اداری مجازاتها شناور هستند.
دکتر پناهی در ادامه تصریح کرد: ماده ۲۱ آییننامه در قانون میگوید اگر کارمندی سابقه خوبی دارد و تا به حال ضرر و زیانی برای اداره و کارمندان دیگر نداشته، این در هیئتها لحاظ شده و موجب تخفیف در مجازات میشود. برعکس نیز اگر اختلاس و جعلی در سابقه کسی باشد، موجب شدت گرفتن مجازات خواهد شد.
معاون هماهنگی هیئتهای رسیدگی به تخلفات اداری آموزش و پرورش، ضمن اشاره به اینکه بعضی از تخلفات میتوانند جنبه جرم هم داشته باشند گفت: به عنوان مثال تهمت و افترا میتواند عنوان کیفری هم داشته باشد. اگر تخلفی جنبه جرم داشته باشد هیئتها مکلفند موضوع را به مراجع قضایی اطلاع دهند چون جنبه عمومی دارد و دادستان پیگیری خواهد کرد.
وی همچنین افزود: مصادیق تخلف و جرم بسیار گسترده است، مثلا نقض قوانین و مقررات کلی هم میتواند جنبه جرم داشته باشد.
پناهی، دیوان عدالت اداری را یک مرجع قضایی خواند و اظهار کرد: اگر کارمندی هرگونه تخطی و تخلفی انجام دهد، علاوه بر درون دستگاه، در خارج از دستگاه هم در سازمان بازرسی کل پیگیری میشود.