اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۵۵:۴۲
اذان ظهر ۱۲:۰۴:۲۳
اذان مغرب ۱۸:۵۹:۵۶
طلوع آفتاب ۰۵:۲۶:۰۹
غروب آفتاب ۱۸:۴۱:۰۸
نیمه شب ۲۳:۱۸:۵۵
قیمت سکه و ارز
۱۴۰۰/۰۲/۳۰ - ۱۳:۰۸
در نشست ملی مطالبه گران آموزش و پرورش مطرح شد- بخش اول؛

رتبه بندی ها باید ضابطه مند باشد/طی 10 سال گذشته هیچ اقدامی برای نظام رتبه بندی انجام نشده است

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در نشستی میان معلمان کشور، از لایحه رتبه‌بندی و اشکالات وارده به آن گفت.

رتبه بندی ها باید ضابطه مند باشد/طی 10 سال گذشته هیچ اقدامی برای نظام رتبه بندی انجام نشده است

به گزارش سراج24؛ محمدمهدی زاهدی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در نشست ملی مطالبه‌گران آموزش و پرورش که صبح امروز 30 اردیبهشت ماه 1400 در سالن اجلاس مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی برگزار شد، درخصوص رتبه‌بندی و لایحه دولت توضیحاتی را ارائه داد: این لایحه بسیار مهم است زیرا معلمان برای تصویب آن فشار وارد می‌کنند درصورتی که این یک اشتباه فاحش است.

وی افزود: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به صراحت راجع به نظام معیار اسلامی در راهکار ۱۰_۲ و ۱۰_۱ توضیحاتی آمده بیان خواهم کرد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در این ۱۰ سال کار جدی صورت نگرفته و دولت صرفا می‌گوید که حقوق فرهنگیان را اضافه کرده‌ام، اظهار کرد: دولت این را به حساب نظام رتبه‌بندی گذاشته است درصورتی که این نظام باید در مجلس تبدیل به قانون و بودجه‌بندی شود، اضافه کردن حقوق، فریب دادن معلم است نه نظام رتبه‌بندی.

زاهدی ادامه داد: لایحه ای که دولت به مجلس ارسال کرده بر اساس این است که زمانی را بخرد در بازه‌های پنج تا شش ساله و مقداری اضافه حقوق بدهد و ۵ رتبه را در نظر گرفته و ملاک‌هایی را می‌خواهد بگذارد تا رتبه را ارتقا دهد،
اصل شاکله صرفا اضافه کردن حقوق است.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم این لایحه را باز کنیم اشکالات اساسی دارد، گفت: لایحه کنونی دولت اگر تبدیل به قانون نشود و صرفا همین طرح تصویب شود، اتفاق خاصی برای فرهنگیان نخواهد افتاد. از معلمان خواهش دارم فشار برای تصویب این طرح نیاورند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دولت جدید اگر بیاید، تمام لوایحی که تصویب نشده را میتواند پس بگیرد، خاطرنشان کرد: دولت می‌تواند اصلاح کند یا نکند و بعد به مجلس ارسال کند که این هم زمان بسیاری طول می‌کشد. ما اگر برای این لایحه فکری نکنیم ممکن است کلا لایحه برگردد به دولت جدید و شاید دیگر اصلاح شده آن به مجلس نرسد.

زاهدی همچنین افزود: من از فرهنگیان میخواهم که در فضای مجازی هم منتشر کنند که با کلیات لایحه رتبه‌بندی موافق هستند که دولت جدید آن را پس نگیرد.

وی با اشاره به راهکار ۱۰_۱ که اعتلای فرهنگ و امید در تکریم و پاسداشت رتبه معلم است، گقت: در این لایحه هیچ تکریمی از معلم نمی‌شود، جایگاه اجتماعی ندارد و مانند یک کارمند به او نگاه می‌شود؛ چرا که معلمان شغل انبیا دارند، انسان سازند و با یک کارمند فرق می‌کنند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی یادآور شد: معلمان می‌خواهند انسان تحویل جامعه بدهند، رسالت مهمی دارند، پس نیاز به یک جایگاه و منزلت اجتماعی دارند.

وی ضمن اشاره به اینکه اگر بخواهیم به جای رتبه ۱. ۲ برای معلمان، مانند دانشگاهیان استادیار و دانشیار بگذاریم، بهتر است، تاکید کرد: در همین راهکار گفته شده برای پاسداشت معلم باید رسانه پای کار بیاید و مردم نیز احترام خاص بگذراند.

زاهدی همچنین افزود: ما درخصوص افزایش جایگاه اجتماعی معلمان می‌توانیم مثلا برای استخدام هر معلمی شرایط سخت بگذاریم و بعد حقوق و مزایای خوب بدهیم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با ذکر مثالی گفت: کسی که به عنوان مربی یا استادیار وارد دانشگاه می‌شود، به محض ورود، حقوقش حدود ۲ برابر حقوق‌های دولتی است. اگر روزی معلم را نیز همینگونه به کارگیری کنیم، شان و منزلت اجتماعی پیدا می‌کند. در نظام رتبه‌بندی دولت این موارد نیست.

وی با بیان اشکال دومی که به این لایحه وارد است، خاطرنشان کرد: این اشکال درواقع همین فاصله‌های پنج تا شش ساله درصدی از معلمان است برای انتقال از جایگاهی به جایگاه دیگر و سوال اینجاست این انتقال از رتبه ۵ به ۴ چگونه است؟ چه ملاک و معیار و ضابطه‌ای دارد؟ نظام ارزشیابی در این رتبه بندی چیست؟ هیچکدام از این موارد مشخص نیست.

زاهدی در ادامه تصریح کرد: اشکال سوم در این است که برفرض ملاک‌ها هم مشخص شد، حالا چه کسانی این ملاک‌ها را باید تنظیم کنند؟ مثلا دانشگاه هیئت ممیزه دارد، اما اینجا ارزیابی برای معلمان وجود ندارد، در این صورت آموزش و پرورش دچار یک اغتشاش خواهد شد. درواقع زمینه اجرا فراهم نیست.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در بیان اشکال وارده بعدی به لایحه رتبه‌بندی دولت گفت: در این لایحه بازه‌های زمانی را طولانی گرفته‌اند، در دانشگاه ۴ و ۵ ساله است اما در اینجا برای معلمان تا ۶ سال هم می‌رود که زیاد است.

وی همچنین افزود: می‌توان گفت که واقعا مشکل مالی برای اجرای لایحه نداریم، بلکه همین اشکال‌ها بر لایحه وارد است که منتظر اصلاح آن هستیم و اعتراض داریم. امیدوارم بتوانیم در مجلس این را به نتیجه برسانیم.

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••