آنچه در قسمت اول برنامه شب های انقلاب گذشت:

اعدام خوانین و رووسای ایلات عشایر و کشف حجاب از دلایل سقوط رضا خان بود

به گزارش سراج24، به نقل از امید لرستان؛ اولین قسمت برنامه تلویزیونی شب های انقلاب به همت سازمان فضای مجازی سراج و صدا و سیما مرکز لرستان روی آنتن شبکه استانی افلاک رفت؛ در زیر مشروح قسمت اول این برنامه را خواهید خواند.

تردیدی نیست که لرستانی‌‌ها نقش بسزایی در پیروزی شکوهمند انقلامی اسلامی داشتند، مردان و زنان غیوری که در صحنه‌های حساس همواره خوش درخشیده و مدافع ارزش‌های اسلام و انقلاب بوده و هستند.

در جریان شکل‌گیری انقلاب و همچنین در بزنگاه‌های حساس تاریخی قبل از آن، ایلات و عشایر لرستان باره در حفاظت از مرز و بوم ایران جانفشانی کرده و اجازه تعرض به خاک میهن اسلامی را به دشمنان نداده‌اند.

همچنان‌که می‌توان این تاثیرگذاری در پیروزی انقلاب را به زمان‌های قبل و به دوران حکومت پهلوی توسط رضاخان مشاهده کرد، همان دوره‌ای که مردم انقلاب مشروطه را تصویب کردند و آن را به صحن مجلس بردند، اما این رضاخان بود که این پارلمان را به توپ بست و مردم بی‌گناه بسیاری را به خاک و خون کشید.

محمدسیف‌زاده از محققان و پژوهشگران لرستانی در نخستین برنامه از شب‌های انقلاب به نقش مردم لرستان در پیروزی انقلاب اسلامی اشاره می‌کند و می‌گوید: رضاخان با قدرتی که پیدا کرده بود و درجه ماکسیمی که از قزاقخانه گرفته بود از سوی انگلیسی‌هه به عنوان فردی که توان تغییر دولت را دارد به عنوان شاه جدید ایران معرفی کردند.

وی به نقش سید ضیاء طباطبایی در به قدرت رسیدن رضا خان اشاره و ادامه می‌دهد: اگرچه طباطبایی همراه رضاخان در به سلطنت رسیدنش بود، اما شاه ایران در دولت جدید او را کنار زد و از سمت وزارت جنگ عزل کرد.

سیف‌زاده، از میان برداشتن یارانی همچون محمودخان پولادین، اعدام خوانین و رووسای ایلات عشایر از شمال تا جنوب کشور، کشف حجاب و متحدالشکل کردن لباس را از جمله عوامل مهم در سقوط رضاخان و به سلطنت رسیدن پسرش احمدشاه برشمرد.

محقق لرستانی به نقل قولی از خاطرات احمد متین دفتری مبنی بر غیرت و دلاوری مردمان لر اشاره و بیان می‌کند: زمانی که از رضاخان خواسته می‌شود از قدرت کنار بکشد و پسرش به سلطنت برسد این‌چنین توسط دفتری ذکر شده که حاک بر سر مملکتی که شاهش را این‌چنین اخراج می‌کنند و درود بر مردمان لر که برای خان خود راه‌آهن را اشغال کردند.

در ادامه حسن مرادی از خبرنگاران فرهیخته و پیشکسوت لرستان به حضور حماسی و پرشور مردمان استان در تظاهرات علیه شاه اشاره می‌کند و می‌گوید:از همان روزهای ابتدایی شکل‌گیری انقلاب به همراه شهید فخرالدین رحیمی در راهپیمایی شرکت می‌کردم و به ثبت وقایع آن زمان می‌پرداختم.

این فعال انقلابی در عرصه رسانه که ثبت نخستین عکس از تظاهرات مردم خرم‌آباد علیه رژیم شاهنشاهی را در کارنامه کاری خود دارد، به حضور باشکوه مردمان این شهر در صحنه‌های حساس انقلاب اشاره می‌کند.

مرادی با بیان خاطره‌ای از سخنرانی شهید رحیمی در قبرستان خضر خرم‌آباد علیه رژیم پهلوی، ادامه می‌دهد: نیروهای شاه که از این جریان مطلع شده بودند به قصد دستگیری فخرالدین رحیمی به قبرستان هجوم آوردند اما مردم هوشیار قبل از این اقدام ساواک، شهید را فراری داده بودند.

در ادامه این برنامه خورشیدوند به عنوان فعال مسجدی با اشاره به برگزاری برنامه‌های مساجد و محلات خرم‌آباد برای روشنگری مردم، می‌گوید: مردم هر روز با حضور در مسجد از اهداف انقلاب اسلامی اگاه می‌شدند و روزبه‌روز بر کینه آن‌ها علیه رژیم شاهنشاهی اضافه می‌شد.

وی با بیان اینکه امام‌های جماعت مساجد در پیش از پیروزی انقلاب تهدید جانی می‌شدند، می‌افزاید: در یک شبی که اقدام به نقل قول از امام راحل کرده بودم، تعدادی جوان پس از سخنرانی من را تا منزل محافظت کردند و بعدها متوجه شدم ساواک در آن منطقه حضور داشته و قصد دستگیری روحانی مسجد را داشته است.

رضا جعفرزاده جوان امروزی و دهه سوم انقلابی اگرچه از نزدیک روزهای پیروزی انقلاب و راهپیمایی‌ها را درک نکرده، اما همچون جوانی انقلابی در راستای آرمان‌ها و ارزش‌های امام و شهدا گام برداشته و هیات جهادی را در منطقه پشته حسین‌آباد خرم‌آباد جهت محرومیت‌زدایی تشکیل داده است.

این عضو گروه جهادی مکتب حضرت زهرا(س) به برخی اقدامات این مجموعه با شیوع کرونا و حمایت از محرومان اشاره و می‌گوید: در فاز نخست تلاش کردیم با شناسایی نقاط محروم نسبت به ضدعفونی و گندزدایی مناطق اقدام کنیم.

جعفرزاده توزیع مواد بهداشتی همچون الکل و تعمیر خانه‌های محرومان را فاز دیگر کمک به محرومان عنوان می‌کند.

این فعال عرصه جهاد و کمک همچنین به برگزاری دوره‌های آموزشی و اردوهای زیارتی و همچنین بازسازی برخی راه‌های سیل‌زده استان اشاره می‌کند.

اخبار مرتبط

۷۴ سال پیش نفت به ملت رسید

مقصر اصلی در ماجرای درمانگاه قم کیست؟

نوکری و سرسپردگی محمدرضا پهلوی به آمریکاییان/ فرار شاه همراه با ۶۰ هزار نظامی آمریکایی

0 نظر

ارسال نظر

capcha