محمدصادق کوشکی استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی در گفتوگو با سراج24 اظهار کرد: یکی از تأثیرات مهم انقلاب اسلامی تغییر نگاه به علم در جامعه ایرانی بود، قبل از پیروزی انقلاب در یک بحران 400 ساله تمدنی قرار داشتیم؛ بحران تمدنی بیشتر ساحت علم را درگیر کرده بود و در نتیجه تولید علم در کشور اتفاق نمیافتاد و بیشتر آنچه که در فضای دانشگاهها رخ میداد ترجمه بود و تولید علم جدی گرفته نمیشد.
وی ادامه داد: ایرانیان تا پیش از انقلاب سد بلندی را در مقابل خود میدیدند و آن این بود که جامعه علمی فکر میکردند باید ترجمهکننده متون غربی باشند و امکان تولید علم را ندارند ولی انقلاب اسلامی این سد و دیوار بلند را شکست و توانست دانشمندانی را تربیت کند.
استقلال جز با استقلال علمی امکانپذیر نیست
این استاد دانشگاه بیان کرد: جامعه عالمان ایران قبل از انقلاب اسلامی در خود این توانایی را حس نمیکردند که تولیدکننده علم داشته باشند، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی یکی از تأکیدات جدی انقلاب و بنیانگذار انقلاب بحث استقلال بود و امام(ره) این را بدینگونه تبیین کرده بودند که استقلال جز با استقلال علمی امکانپذیر نیست.
وی اشاره کرد: امام (ره) عبارتی دارند و در پیام پذیرش قطعنامه 598 نکتهای را بیان و خطاب به جوانان انقلابی مطرح کردند که «بغض و کینه انقلابیتان را در سینه نگه دارید»؛«به جوانان عزیز کشورمان، به این سرمایهها و ذخیرههای عظیم الهی و به این گلهای معطر و نوشکفته جهان اسلام سفارش میکنم که قدر و قیمت لحظات شیرین زندگی خود را بدانید و خودتان را برای یک مبارزه علمی و عملی بزرگ تا رسیدن به اهداف عالی انقلاب اسلامی آماده کنید».
کوشکی افزود: در ادامه امام(ره) توضیح میدهند که« مبارزه علمی برای جوانان زنده کردن روح جستجو و کشف واقعیتها و حقیقتهاست» که این پیام رمز تولید علم است و این روحیه در دوران مختلف و در وجود دانشمندانی همچون ابن سینا و ابوریحان بیرونی وجود داشته است اما در 400 سال اخیر این روحیه در ایران مرده بود که امام بر زنده شدن این روحیه تأکید داشتند.
وی تشریح کرد: بعد از پیروزی انقلاب بهخاطر فشارها و تحریم ناگزیر بودیم برای حل مشکلات سراغ علم برویم؛ در سالهای دفاع مقدس پاسخ خوبی گرفتیم و توانستیم بسیاری از کمبودها و نیازهایی که امکان تأمین آن از خارج نبود را با فرآیند تولید علم و فناوری در داخل کشور برطرف کنیم بنابراین ابتکارات و دستاوردهای علمی زیادی را در دفاع مقدس بهدست آوردیم که به آن پرداخته نشده است.
به گفته این کارشناس مسائل سیاسی، این روند بعد از دفاع مقدس ادامه پیدا کرد و از حوزه تولید علم و فناوری در عرصه دفاعی و نظامی به عرصههای علوم تجربی، علوم زیستی و بهتدریج به سمت علوم انسانی نیز کشیده شد.
وی در خصوص اقدامات مقام معظم رهبری در این حوزه تصریح کرد: در ادامه مسیری که امام راحل ترسیم کرده بودند رهبر معظم انقلاب تأکیدات مجدد و افزونی بر مقوله تولید علم، نظریهپردازی و آزاداندیشی داشتند و دعوتهایی مکرری که رهبر معظم انقلاب دارند در راستای تکمیل حلقه مفقوده تولید علم تا پیش از انقلاب اسلامی است.
کوشکی با بیان اینکه قبل از انقلاب اسلامی، دانشگاه و حوزه داشتیم ولی تولید علم نداشتیم، اضافه کرد: اکنون تولید علم در ساحت دانشگاه، حوزههای علمیه و مراکز تحقیقاتی در رشتههای مختلف از پزشکی گرفته تا عرصههای نظامی، صنعتی و حتی علوم انسانی شاهد هستیم.
تولید کیت تشخیص کرونا نتیجه روحیه خودباوری است
وی با اشاره به اینکه تولید کیت تشخیص کرونا نتیجه روحیه خودباوری است، توضیح داد: سه ماه بعد از پدید آمدن کرونا گروههای دانش بنیان ایرانی موفق به ساخت کیت ایرانی با کیفیت در تشخیص کرونا شدند و هر کیت را با قیمت 300 دلار به اتحادیه اروپا فروختند، روحیه خودباوری باعث میشود که جوانان دانش بنیان ایرانی به خود جرئت دهند لوازم بهداشتی و پزشکی مورد نیاز آلمان، انگلستان و فرانسه را تولید کرده و به آنان بفروشند و آنان نیز خریدار باشند.
این استاد دانشگاه با اشاره به تلاش دانشمندان ایرانی برای تولید واکسن کرونا خاطرنشان کرد: در سه حرکت موازی تلاش میکنیم واکسن کرونا تولید شود که علاوه بر تولید علم، این روحیه و شجاعت باعث شده است با تولید نظریات علمی و تبدیل آن به فناوری مفید به سمت شکستن مرزهای دانش حرکت کنیم که این روحیه را مدیون انقلاب اسلامی هستیم.
وی تأکید کرد: اگر انقلاب اسلامی نبود شاید ما چنین روحیهای را به دست نمیآوردیم انقلاب در جوهره خود بهدنبال ایجاد استقلال بود که این امر بدون تولید علم امکانپذیر نیست؛ منظور از «علم»، حل مسائل جامعه است دانشمندان ما باید با مسئلهشناسی نیازهای جامعه را شناسایی کرده و برای رفع آن از علمی که خودشان تولید کردند کمک بگیرند.
دانشندان ما را در اذهان ترور میکنند
کوشکی با اشاره به ترور فکری و ذهنی توضیح داد: استقلال، جمهوری اسلامی خوشایند قدرتهای بزرگ نیست و تلاش دارند به شیوههای مختلف جلوی تولید علم را بگیرند، مهمترین حرکتی که برای جلوگیری روند تولید علم در ایران انجام دادند ترور فکری و ذهنی دانشمندان است اینکه چند دانشمند را به شهادت رساندند مشکلی به وجود نمیآورد. اصلیترین مانع، ترور روحیه است و روزها صدها پیام متفاوت در قالب طنز و کلیپ در فضای مجازی توزیع میکنند که از سه منشا ریاض، تلآویو و تیرانا و با پشتیبانی لندن، پاریس و واشنگتن در فضای مجازی کشور توزیع میشود.
وی افزود: آنان در پیامهایشان در قالب طنز و لطیفه تأکید میکنند ایرانیها نمیتوانند و نسبتی با علم ندارند و از ژاپنیها، سوئیسیها، اروپاییها و آمریکاییها عقب ماندهتر و اهل فریب هستند؛ این ترور فکری و ذهنی کشندهتر و سمیتر است.
این کارشناس مسائل سیاسی در پایان سخنانش متذکر شد: با شهادت دانشمندان روند تولید علم متوقف نمیشود بلکه سرعت بیشتری میگیرد چون خون شهید سرعتدهنده است و هیچ دانشمندی بهخاطر شهادت دانشمندان هستهای ترمز کارش را نکشیده است اما ترور شخصیت علمی، نسل کودک و نوجوان را منحرف میکند تا جا پای دانشمندان امروز نگذارند.