اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۲۸:۵۶
اذان ظهر ۱۲:۰۹:۵۹
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۵۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۴:۴۷
غروب آفتاب ۱۸:۲۳:۴۵
نیمه شب ۲۳:۲۶:۵۰
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۹/۱۱/۰۲ - ۱۰:۱۴

وقتی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان مشق عشق می‌کنند

دانشجویان و اساتید دانشگاه فرهنگیان استان قزوین، با همت و همدلی در ایام کرونا به کمک نیازمندان و دانش‌آموزان مناطق محروم آمده و در کنار تحصیل و آموزش، مشق عشق کردند. آن‌ها نه تنها با لغوکلاس‌های حضوری استودیوی رادیویی برای تدریس اساتید ساختند، بلکه در زمینه‌های کمک مؤمنانه هم پای کار آمدند.

وقتی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان مشق عشق می‌کنند

به گزارش سراج24، حمیدرضا مشهدی، رئیس دانشگاه فرهنگیان استان قزوین در رابطه با فعالیت‌های انسان دوستانهٔ دانشجویان و اساتید این دانشگاه می‌گوید: با شیوع ویروس منحوس کرونا در کشور و در پی آن در استان قزوین، با توجه به این‌که زیرساخت‌های لازم جهت آموزش در دانشگاه فرهنگیان وجود نداشت، دانشگاه دچار شوک بزرگی شد. اما با همت دانشجویان پای‌کار و انقلابی، 3 روز پس از تعطیلی دانشگاه یک استودیوی پادکست(رادیو اینترنتی) با ساده‌ترین وسایل از قبیل پتو، شانهٔ تخم‌مرغ و وسایل این‌چنینی تهیه کردند و 3 روز پس از تعطیلی دانشگاه‌ها، ما نحستین فایل‌های صوتی را با کمترین هزینه برای دانشجویان ارسال کردیم که این مسئله مورد تقدیر وزیر محترم آموزش و پرورش قرار گرفت و بازتاب کشوری داشت.

اساتید و دانشجویانی که با جان و مال خود، پای‌کار آمدند

در ایام کرونا گروه‌های جهادی مختلف با راه‌اندازی کارگاه‌های تولید ماسک به میدان آمدند تا کمبود ماسک در کشور جبران شود. استان قزوین نیز از این قاعده مستثنی نبود و با راه‌اندازی کارگاه‌های بزرگ و کوچک و خانگی توسط مردم و خیرین، به میدان مبارزه با کرونا قدم گذاشت. مشهدی در رابطه با این موضوع عنوان می‌کند: پس از شیوع کرونا در استان قزوین، با توجه به این‌که با کمبود ماسک در استان مواجه بودیم، دانشجویان دانشگاه فرهنگیان مانند همیشه احساس وظیفه‌شناسی کرده و تصمیم به تولید ماسک و توزیع آن میان نیازمندان گرفتند. وی ادامه می‌دهد: زمانی که این موضوع مطرح شد تصور نمی‌کردیم انجام این فعالیت در محیط دانشگاه امکان‌پذیر باشد، اما به محض اعلام آن در دانشگاه، بلافاصله نخستین قدم خیر را یکی از اساتید برداشت و چرخ خیاطی جهیزیهٔ همسرش را به دانشگاه آورد تا دانشجویان انگیزه بگیرند و کار را آغاز کنند. دانشجویان نیز با مشاهدهٔ این عمل انسان‌دوستانه از سوی استاد خود، در عرض یک روز 10 چرخ خیاطی مناسب از منازل خود به دانشگاه آوردند. پس از آن نیز یکی دیگر از اساتید محترم، مبلغ 1 میلیون تومان جهت تهیهٔ مواد اولیهٔ تولید ماسک به دانشگاه داد و ما به‌سرعت مواد اولیهٔ موردنیاز را از تهران خریداری کرده و کار را آغاز کردیم.

 

دانشجویانی که لحظهٔ سال تحویل پای چرخ خیاطی برای تولید ماسک بودند

رئیس دانشگاه فرهنگیان استان قزوین در ادامهٔ گفت‌وگو بیان می‌کند: در کارگاه تولید ماسکی که از هفتهٔ پایانی اسفندماه به همت و یاری اساتید و دانشجویان در دانشگاه راه‌اندازی کردیم، تولید ماسک توسط دانشجویان در 2 شیفت صبح توسط آقایان و بعدازظهر توسط بانوان آغاز شد. این کارگاه به مدت 3 هفته در دانشگاه برقرار بود و در طی این مدت بالغ بر 7 هزار ماسک تولید شد. وی اظهار می‌کند: حتی لحظهٔ تحویل سال 99 نیز تعداد 10 تن از دانشجویان ما در کارگاه تولید ماسک مشغول فعالیت بودند و در نهایت ماسک‌های تولید شده میان کارگران ساختمانی که اطراف فلکهٔ مادر و سرداران به دنبال کار می‌ایستند، بانوان سرپرست خانواری که دستفروشی می‌کنند و پاکبان‌ها توزیع شد و بازتاب بسیار خوبی داشت.

کمک 640 میلیون تومانی دانشجویان و اساتید در قالب بسته‌های معیشتی

با فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر رزمایش همدلی، مواسات و کمک‌های مؤمنانه، دستگاه‌ها و بالاخص خیرین و جهادگران به فرمان رهبر خویش لبیک گفته و تلاش کردند اجازه ندهند شرایط اقتصادی فعلی و کرونا باعث شود نیازمندان، محرومین و آسیب‌دیدگان ناشی از کرونا به رنج و مشقت بیفتند و با کمک‌های مؤمنانه، به همدلی معنای دوباره‌ای بخشیدند. رئیس دانشگاه فرهنگیان استان قزوین از کمک 640 میلیوت تومانی دانشجویان و اساتید دانشگاه فرهنگیان در قالب رزمایش کمک‌های مؤمنانه سخن گفته و اظهار می‌کند: زمانی که مقام معظم رهبری بحث رزمایش کمک مؤمنانه را اعلام کردند، دانشجویان و اساتید دانشگاه ما به‌سرعت وارد میدان شده تا سهم خویش را از این کمک‌ها به‌جا آورند. وی اضافه می‌کند: ما از طریق کمک‌های اساتید و دانشجویان طی 4 مرحله و در هر مرحله 400 بستهٔ 400 هزار تومانی شامل برنج، ماکارونی، روغن و گوشت میان نیازمندان مناطق محروم که از قبل شناسایی شده بودند، توزیع کردیم. البته در مواردی نیز با همکاری نهادهایی از قبیل سپاه پاسداران، مواد اولیه‌ای از اقلام غذایی را که این عزیزان آماده کرده بودند، در آشپزخانهٔ دانشگاه و توسط آشپزهای ما به‌صورت رایگان پخت شده و در قالب غذای گرم با همکاری دانشجویان عزیز در میان نیازمندان مناطق محروم توزیع شد.

5 تن از دانشجویان در بوئین‌زهرا انسانیت را معنا کردند

با توجه به غیرحضوری شدن کلاس‌های درس در ایام کرونا و تحصیل دانش‌آموزان از  طریق نرم‌افزار شاد، برای بسیاری از خانواده‌های بی‌بضاعت و نیازمند مقدور نبود برای فرزندان خود ابزار هوشمند جهت ادامه تحصیل تهیه کنند. در این میان اخباری به گوش می‌رسید که برخی از دانش‌آموزان مناطق محروم به‌دلیل عدم دسترسی به گوشی یا تبلت ترک تحصیل کرده‌اند و این بسیار دردناک بود که دانش‌آموزان بااستعداد این سرزمین به‌دلیل مسائل مالی نتوانند ادامه تحصیل دهند. نقطهٔ قوت ماجرا این بود که خیرین و دستگاه‌های گوناگون این بار نیز سنگر خدمت به محرومین و بالاخص دانش‌آموزان را ترک نکرده و تلاش کردند با فراهم کردن دستگاه‌های هوشمند، شرایط را برای ادامه تحصیل این دانش‌آموزان فراهم کنند. مشهدی در رابطه با کمک‌های دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در این زمینه می‌گوید: به گزارش آموزش‌وپرورش، 2 هزار دانش‌آموز در سطح استان قزوین وجود دارند که به ابزارهای هوشمند دسترسی ندارند. به همین دلیل ما در دانشگاه اعلام کردیم دانشجویانی که علاقمند به تدریس به این عزیزان هستند، اعلام آمادگی کنند. تعداد 100 نفر از دانشجویان اعلام آمادگی کرده و به مناطق محروم و روستاهای مختلف استان اعزام شدند و هر گروه با اهداف آموزشی به مدت یک هفته در روستای هدف مستقر شد. وی ادامه می‌دهد: با وجود این‌که مدارس در این ایام تعطیل بودند، دانشجویان ما با استفاده از فضای مسجد و مدرسه و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری به دانش‌آموزان مناطق محروم روستایی تدریس داشتند.

مشهدی عنوان می‌کند: هر یک از دانشجویان ما در هفته یک روز باید به‌صورت کارورز در مدارس برای کسب تجربه حضور داشته باشند. زمانی که ۵ تن از دانشجویان ما در یکی از مدارس شهرستان بوئین‌زهرا جهت گذراندن دورهٔ کارورزی رفتند، در آنجا مشاهده کردند یکی از دانش‌آموزان مستعد این مدرسه فاقد گوشی هوشمند است و همین امر موجب عقب ماندن وی از دروس شده است. این 5 دانشجوی کارورز ما تصمیم می‌گیرند همت کرده و برای این دانش‌آموز گوشی تهیه کنند. این کار طی مدت یک هفته با همکاری دانشجویان انجام شد و گوشی را در اختیار دانش‌آموز قرار دادند. این مسؤول ادامه می‌دهد: این دانشجویان به قدری تواضع و فروتنی داشتند که حتی این موضوع را با ما نیز مطرح نکردند و ما از طریق دانشجویان دیگر متوجهٔ انجام این امر خداپسندانه شدیم. البته نمونهٔ این مسئله در دانشگاه توسط دانشجویان و اساتید کم نیست و مشت نمونهٔ خروار است. همهٔ این‌ها مواردی است که دانشجویان ما تمرین خیر بودن کنند و دانشگاه فرهنگیان به‌دلیل همین فعالیت‌های انسان دوستانه فضای متفاوتی دارد.

حضور فعال در مناطق محروم؛ از رنگ‌آمیزی کلاسها تا ایزوگام مدارس محروم

فعالیت برای روستاها و مناطق محروم همواره جزو اولویت‌های گروه‌های جهادی است و در راستای محرمیت‌زدایی نیز گروه‌های دانشجویی زیادی تاکنون به میدان آمده‌اند تا در قالب اردوهای جهادی، به کمک دانش‌آموزان مناطق محروم بشتابند. مشهدی در این راستا می‌گوید: دانشگاه فرهنگیان همواره درصدد شناسایی روستاهای محروم و برآورده کردن نیازهای آموزشی دانش‌آموزان این مناطق است. یکی از روستاهای هدف ما در ایام کرونا، روستای طزرکش در حوالی کوهین بود که با وجود این‌که از بعد مسافت دور نیست، اما از لحاظ آموزشی و حتی فراتر از بحث آموزشی، دانش‌آموزانی دارد که نیازمند کمک هستند. وی ادامه می‌دهد: 10 نفر از دانشجویان ما با یک مینی‌بوس در قالب اردوی جهادی به روستای طزرکش رفته و با هزینه‌های دانشگاه، به مدت یک هفته در مدرسهٔ این روستا مستقر شدند. این دانشجویان به محض استقرار در این مدرسه، سازمان نوسازی مدارس را جهت آسفالت حیاط مدرسه پای‌کار آوردند، هم‌چنین شهرداری را آوردند که پشت‌بام مدرسه را ایزوگام کرده و سرویس بهداشتی مدرسه را تعمیر کند. خودشان نیز بیکار ننشسته و کلاس‌های مدرسه را رنگ‌آمیزی کردند و در کنار آن، در بعد آموزش به دانش‌آموزان نیز فعال بودند.

این مسؤول در ادامه یادآور می‌شود: مشابه همین اتفاق نیز در چند روستای آوج رخ داد. 4 روستا در کنار یکدیگر که مرز بین قزوین و همدان هستند و از روستاهای محروم به شمار می‌روند و در عین حال روستاهایی با مردمان محترم و با آمار شهدای بالا هستند، تعدادی از دانشجویان ما به مدت 5 روز در این روستاها مستقر شدند و علاوه بر تدریس مفاهیم به دانش‌آموزان، رنگ‌آمیزی مدرسه، ایجاد فضای نشاط و شادی و برگزاری مسابقات طناب‌کشی، کتاب‌خوانی و شعر را در این مدارس اجرا کردند. مشهدی می‌گوید: ما امسال پیش‌بینی کرده بودیم در رازمیان و الموت‌شرقی نیز این دانشجوهای جهادگر را اعزام کنیم که متأسفانه به‌دلیل شیوع کرونا، اردوهای جهادی ما محدود شد و امکان استقرار دانشجویان در این روستاها محقق نشد. البته این برنامه کماکان جزو برنامه‌های آتی ماست که امیدواریم به‌زودی شرایط مناسب جهت تحقق آن فراهم شود. هم‌چنین تفاهم‌نامه‌ای را نیز با قرارگاه سازندگی منعقد کرده‌ایم که این عزیزان جامعهٔ هدف را مشخص کرده و دانشجویان ما مباحث نرم‌افزاری، خدمات آموزشی و ایجاد فضای نشاط در آن مدرسه را انجام دهند.

تمرین و ترویج سنت نیکوکاری در دانشگاه

رئیس دانشگاه فرهنگیان استان قزوین در ادامهٔ گفت‌وگو از ترویج سنت نیکوکاری سخن به میان آورده و تأکید می‌کند: فضای دانشگاه فرهنگیان استان قزوین، موقوفهٔ حاج فتحعلی است که برای خود باقیات صالحات و خیر کثیر بر جای گذاشته‌اند. هم‌چنین خیرین بسیاری با دانشگاه فرهنگیان همکاری می‌کنند و ما افتخار همکاری با این عزیزان را داریم. ما نیز تلاش می‌کنیم سنت نیکوکاری و وقف را در میان دانشجویان و اساتید ترویج و گسترش دهیم. به همین منظور از خیرین دعوت می‌کنیم در دانشگاه حضور داشته باشند تا فلسفهٔ انجام امور خیر را برای دانشجویان بازگو کنند. نکتهٔ حائز اهمیت این‌که ما وقتی از انجام این قیبل امور انسان‌دوستانه و خداپسندانهٔ دانشجویان نزد خیرین سخن می‌گوییم برای آنان نیز جالب است. لازم است از این ظرفیت‌ها استفاده کرد تا بتوانیم در خدمت دانش‌آموزان محروم باشیم و خدمتی هر چند اندک به آن‌ها ارائه کنیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استان قزوین در کنار تحصیل و آموزش، مشق عشق می‌کنند و در ایام کرونا نشان داده‌اند که هنوز آدم‌های خوب فراوانی در این هستی پهناور وجود دارد که قلبشان برای کمک به محرومین و نیازمندان می‌تپد و همواره در تلاشند از هر فرصتی استفاده کنند تا قلب‌های کوچکی را شاد کنند که دستشان خالی ولی دل‌هایشان دریایی است و تکیه‌گاهی جز خدا ندارند.

گزارش از معصومه امینی

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••