به گزارش سراج24، در طول بیش از 40 سال که از عمر انقلاب اسلامی گذشته است، شعار «پرورش مقدم بر آموزش و یا آموزشوپرورش»، اگرچه از آرمانهای انقلاب اسلامی بود اما در حد شعار باقی ماند؛ چرا که سیستم آموزشوپرورش ما برخلاف نام آن، فقط سیستم آموزشی بوده است و اگرچه تلاشهای بسیاری برای پیوند بین آموزشوپرورش صورت گرفت، اما این دو وصله ناجوری بودند که بهسختی جور میشدند؛ زیرا بنیانهای سیستم آموزشی از دنیایی آمده بود و بنیانهای تربیتی و پرورشیمان از دنیایی دیگر! سرانجام بخش پرورشی هم از مقدمه و بعد از دوشادوشی آموزش کنار راندهشده و در حد وصله اضافی و اجباری و در قالب دو واحد درس پرورشی تنزل یافت! آنهم آیا برگزار شود آیا نشود.
اما در این بین، بودند دلسوزانی که از ابتدا متوجه اشکال سیستم آموزشی شدند و سعی کردند در حد توان خود و تا جایی که قوانین اجازه میداد مدارسی تأسیس کنند که لااقل پرورش را تا جایگاه همدوشی آموزش بازگرداند. یکی از این مدارس، صدرا بود. مدارس صدرا در ادامه تلاشهای خود، گام از دوران تحصیل فراتر نهاده و مسئولیت سنگینی به دوش گرفته است تا بعد از دوران تحصیل نیز رسالت پرورشی خود را ادامه دهد. این رسالت در قالب طرحی به همت بخش بانوان مدارس صدرا صورت پذیرفته است. در این گزارش سعی شده تا با معرفی این طرح، بارقه امید را در دل دغدغهمندان فرهنگی کشور روشن نگاه داریم.
از ویژگیهای مهم این طرح آن است که برای فارغالتحصیلان طراحیشده، چراکه شاید نوجوان در این دوره، بهنوعی در مرحله تغییر هویت خود از جنبههای گوناگون باشد. او هویت دانشآموزی خود را از دست داده و این بحران هویت تهدیدی است که میتواند با برنامهریزی تبدیل به فرصت شود. ویژگی مهم بعدی آن شکستن مرزهای ملی و جغرافیایی است. چراکه مبنای طرح پرورش و تربیت اسلامی است. پس میتواند تا هر جا که مرز اسلام است قابلیت اجرا داشته باشد. ویژگی سوم، عملیاتی بودن طرح است که خود بهتنهایی برای مهم بودن یک الگو کافی است تا بتوان ایدئولوژی را در عمل به جوان مسلمان آموخت و در حقیقت پرورش هم چیزی جز این نیست.
طرح به نام سردار سلیمانی، یکی از دغدغهمندترینهای دنیای اسلام نامگذاری شده است تا به برکت نام او، به وسعت عملش در دنیای اسلام پیش برود: «طرح جامع دوره تخصصی دختران حاج قاسم سلیمانی»
اگرچه این طرح بهمقتضای آموزشهای مدارس صدرا و سطح آن نیز در حد و اندازهی صدراییها طراحیشده است اما شیوه عملیاتی قابلیت الگو گیری خوبی دارد.
هدف اصلی طرح تربیت فرماندهان زن فرهنگی است. اگرچه همین هدف اصلی دهها هدف فرعی را نیز برآورده خواهد کرد.
ثبتنام از بین تمام دختران فارغالتحصیل مدارس صدراست؛ اما انتخاب نهایی بر اساس گزینش اطلاعات فرهنگی و مهارتی و نحوه عملکرد آنان خواهد بود. در این زمینه طرح از پیش اطلاعرسانی شده و منابع اطلاعات مدنظر معرفیشده است. مدتزمان طرح، 15 ماه از زمان ثبتنام تا زمان فارغالتحصیلی از دوره است. شاید سؤال شود که چرا باید یک دانشآموز بهجای تلاش برای ورود به دانشگاه بخواهد وقت و انرژی و مطالعات خود را صرف ورود به این دوره نماید؟!
پاسخ سؤال را در آغاز سخن دادیم. چون سیستم آموزشی صدرا فقط در حوزه آموزش فعالیت ندارد، بلکه پرورش و تربیت اسلامی را نیز در برنامههای خود داشته و در نتیجه ورود به این دوره نهتنها دغدغه که حتی بهنوعی جزء آرزوهای دانشآموزان خواهد شد. از طرفی مزایای در نظر گرفتهشده برای فارغالتحصیلان دوره بسیار جذابتر از نتایج حاصل از کسب مدارک دانشگاهی است.
برنامهها و شیوههای اجرایی به سه شکل عمده است، اما با توجه به شرایط فعلی جامعه، برنامه بهگونهای طراحیشده است که بخش آموزش و اجرای مجازی بر بخش حضوری، اردوها، سفرها و دورههای کارورزی غلبه دارد. از طرفی برای عملیاتی شدن طرح در مراحل اولیه (دوره تثبیت 3 ماهه) همه برنامهها از آشپزی گرفته تا تحلیل فیلم و وبینار آموزشی طرح مطالعاتی رهبری اعم از نقش زنان و ارائه مطالعات در خانواده پیاده میشود.
بنابراین یکی دیگر از ویژگیهای طرح، تقویت بنیانهای خانواده در کنار توانمندسازی فردی در عرصههای مختلف است. در مراحل بعدی (دورهی عالی، یکساله) نیز کارها بهصورت گروهی طراحیشده است تا روحیه کار تشکیلاتی در بین مشارکتکنندگان تقویت شود. ارزیابی مراحل مختلف در چهار سطح صورت میگیرد که اولین مرحله آن خودارزیابی است که بنیان آن نیز بر اساس آموزههای اسلامی و حسابرسی به نفس توسط خود انسان است.
به نظر میرسد در امور فرهنگی کار بدانجا رسیده که آتش به اختیاری بیش از هرجای دیگری معنا و مصداق یافته است. طراحانِ «طرح جامع دوره تخصصی دختران حاج قاسم سلیمانی» با اجازه آتش به اختیاری این گام را برداشتهاند و امید آن دارند که در جبهههای فرهنگی دنیای اسلام که عقبنشینی بسیاری کرده است، کمی خاکریز دشمن را به عقب برانند.