اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۲۸:۵۶
اذان ظهر ۱۲:۰۹:۵۹
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۵۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۴:۴۷
غروب آفتاب ۱۸:۲۳:۴۵
نیمه شب ۲۳:۲۶:۵۰
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۹/۰۸/۲۶ - ۲۲:۲۷
گزارش|

آیا آمریکا قابل اعتماد است؟

دوره باراک اوباما را باید سرآمد دوران تحریم‌ها علیه ایران در نظر گرفت و ریشه بسیاری از تحریم‌هایی که امروز در دوره ترامپ علیه کشورمان اعمال می‌شود، به دوره رئیس جمهور دموکرات بازمی‌گردد.

آیا آمریکا قابل اعتماد است؟

سراج24_سیده زهرا حسینی؛ «من خودم و نیروی قدس سپاه حریف شما هستیم. بدانید هیچ شبی نیست که ما به فکر نابودی شما نخوابیم و به آن فکر نکنیم». «آقای ترامپ قمارباز! به شما می‌گویم بدان در آنجایی که فکر نمی‌کنید ما در نزدیک شما هستیم؛ ما ملت شهادتیم، ما ملت امام حسینیم، بهتر است بپرسی، ما حوادث سختی را پشت سر گذاشتیم».

این سخنان به گوش همه مردم ایران آشناست؛ این‌ها سخنان سردار بزرگ شهید حاج قاسم سلیمانی است. پارسال بود که سردار در بین ما نفس می‌کشید و آن‌سوی مرزها در محور مقاومت شبانه‌روز تلاش می‌کرد، ملت ایران هیچ‌گاه فداکاری این سردار بزرگ را فراموش نخواهد کرد.

در نیمه اول دی‌ماه بود که با دستور رئیس‌جمهور وقت آمریکا سردار بزرگ محور مقاومت به شهادت رسید. برخلاف خیلی از افراد که علاقه‌مند به مذاکره بودند سردار در مبارزه با آمریکا و هم‌پیمانانش دست از مبارزه برنداشت و به راه خود ادامه داد.

در آمریکا دیکتاتورهایی حاکم هستند که امروز مرکز اصلی انحطاط انسانی شده‌‎اند و سازمان‌های با عناوین حقوق بشر به راه انداخته‌اند و این در حالی است که هیچ بویی از انسانیت نبرده‌اند و خود را در دنیا برتر و کدخدا می‌دانند.

برای سردار سلیمانی جمهوری‌خواه و دموکرات معنا نداشت و این دو حزب را با حزب بعث مقایسه می‌کرد چون در حزب بعث هیچ‌کس به غیر از بعث نمی‌توانست رئیس‌جمهور بشود و در آمریکا هم هیچ‌کس به غیر از حزب دموکرات و جمهوری‌خواه نمی‌تواند رئیس‌جمهور بشود.

این روزها عده‌ای از مسئولان کشورمان چشم به انتخابات آمریکا دوختند و باز شدن گره مشکلات کشور را در مذاکره با بایدن می‌دانند و همواره به‌مانند چهار سال قبل، ساز مذاکره با این کشور را کوک می‌کنند. «بایدن» با انتشار بیانیه‌ای سخیفانه در روز بعد شهادت سردار سلیمانی مدعی شده بود: «هیچ آمریکایی‌ای در مرگ قاسم سلیمانی عزاداری نمی‌کند. او مستحق بود برای جنایاتش علیه نیروهای آمریکایی و هزاران بیگناه منطقه در برابر قانون بایستد.»

دوره باراک اوباما را هم باید سرآمد دوران تحریم‌ها علیه ایران در نظر گرفت و ریشه بسیاری از تحریم‌هایی که امروز در دوره ترامپ علیه کشورمان اعمال می‌شود، به دوره رئیس جمهور دموکرات بازمی‌گردد.

بر اساس روایات، مؤمن از یک سوراخ دوبار گزیده نمی‌شود، چرا عده‌ای قدرت پوشالی آمریکا را باور دارند ولی توانمندی جوانان این مرزوبوم را باور نمی‌کنند، چرا فکر می‌کنند مرغ آمریکا غاز است درحالی‌که جوانان ایرانی در صنعت هسته‌ای و دفاعی ثابت کردند که می‌توانند ایران را بسازند، اگر در این چهار سال به جوانان اعتماد کرده بودیم قطعاً در این سال‌ها پیشرفت‌های شگرفی را به دست آورده بودیم. مگر ما ایرانی‌ها چه چیزی از چین و ژاپن کمتر داریم که نمی‌توانیم اقتصاد خود را شکوفا کنیم چرا با تصمیمات غلط و از دست دادن زمان، کشور را به قهقرا می‌بریم؟!

*در هیچ دولتی نباید به آمریکا اعتماد کرد

سید مصطفی خوش‌چشم کارشناس مسائل بین‌الملل و سیاست خارجه در گفتگو با خبرنگار سراج24، با بیان اینکه هیچ وقت در هیچ دولتی نباید به آمریکا اعتماد کرد، گفت: استراتژی آمریکا ثابت است و تا اندازه‌ای روش کار متفاوت است؛ در حقیقت خواسته‌های بایدن خواسته‌های ترامپ است.

وی ادامه داد: اگر قاتل شهید سردار سلیمانی را ترامپ بدانیم خطاست چون دولت آمریکا این ترور را انجام داده است و بایدن هم ابراز پشیمانی و ناراحتی نکرده است. اگر بر سر شهادت سردار سلیمانی دعوایی هم بین دموکرات‌ها و ترامپ بوده بر سر این بوده است که چرا ترامپ به نفع خودش این کار را انجام داده است وگرنه بایدن و ترامپ ترور سردار را دنبال می‌کردند.

کارشناس مسائل بین‌الملل و سیاست خارجه تصریح کرد: بایدن و ترامپ با استفاده تحریم و ابزارهای دیگر در حوزه‌های نیمه‌سخت و نرم به دنبال محدود و مهار کردن مولفه‌های قدرت جمهوری اسلامی بودند و هستند حالا ترامپ یکجا به دنبال این بود و بایدن فاز به فاز دنبال اجرایی کردن آن است. بایدن تقاضا کرده است ایران ضمانت کند تا تمامی فازهای سه یا چهارگانه را تا انتها بیاید این یعنی اینکه تفاوتی بین بایدن و ترامپ وجود ندارد. فازها شامل مهار مولفه‌های منطقه‌ای، قدرت موشکی و ادامه هسته‌ای است البته بایدن در پایان نیز درخواست تضمین امنیت اسرائیل را هم کرده است.

*خواسته‌های بایدن همان خواسته‌های ترامپ است

وی اضافه کرد: کاملا مشخص است که خواسته‌های بایدن همان خواسته‌های ترامپ است که ترامپ در یک معامله بزرگ به هدف خود رسید و بایدن درتلاش است گام به گام به هدف خود برسد.

خوش‌چشم با اشاره به اینکه مشکلات اقتصادی کشور باید از داخل حل شود، بیان کرد: بارها بر این موضوع تأکید شده است اما ضعف در اغناسازی جامعه باعث می‌شود مجدداً بازی سال‌های اخیر تکرار شود این ضعف بخاطر هدایت افکار عمومی از طریق رسانه و حوزه نرم است و تا زمانی که این ضعف برطرف نشود و ما اصرار به ادامه رفتار به ماند چهار سال گذشته داشته باشیم قطعاً نتایج چهار سال قبل حاصل خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه هدایت افکار عمومی به شیوه صحیح و تأثیرگذار می‌تواند راه و نتیجه را تغییر دهد، عنوان کرد: تجربه قبلی و درس گرفتن از آن و پرداخت به موضوع می‌تواند راهگشا باشد. اگر بخواهیم دوباره به همان شکل عمل و اقدام کنیم نتیجه به مانند گذشته خواهد بود.

*پرهیز از دوقطبی سازی جامعه در برخورد با آمریکا

این کارشناس مسائل بین‌الملل و سیاست خارجه تأکید کرد: بایستی از دوقطبی سازی جامعه در برخورد با آمریکا پرهیز شود تا در انتخابات ریاست جمهوری تأثیر نگذارد. اگر به مسئله برجام درست پرداخته می‌شد می‌توانستیم یک تجربه درونی‌سازی داشته باشیم؛ درس از برجام در جامعه نهادینه نشده است و همان‌طور که از وضعیت این روزهای بازار پیداست ممکن است دوباره همان اشتباه و مشکلات پیش آید.

وی با اشاره به اینکه دو جناح آمریکا در تقابل با ایران تفاوتی با هم ندارند، تشریح کرد: گروه‌ها و جناح‌های سیاسی برای وزن‌کشی در زمان انتخابات و به‌دست گرفتن قدرت از عنصر تقابل با آمریکا استفاده می‌کنند تا قدرت را به دست بگیرند. چهار سال پیش هم در برجام با دوقطبی‌سازی، دوجناح همدیگر را به سمت مخالف هم هل دادند. با به وجودآمدن افراط و تفریط افکار عمومی دوجبهه و دو شقه خواهد شد. بایستی حتماً در خصوص این مطلب بحث و بررسی و راهکارهای جدیدی اتخاذ شود تا جامعه ندانسته به سمت و سویی هُل داده نشود که دوباره کشور دچار معضلات و توقف چند ساله شود.

*منافع ملی ماورای منافع جناحی است

وی اظهار کرد: پرداخت بد به موضوع باعث تشدید دوقطبی در جامعه شود و ممکن است مولفه‌های مربوط به منافع ملی تحت تأثیر این دوقطبی‌ها قرار گیرد. باید همواره مدنظر داشته باشیم که منافع ملی ماورای منافع جناحی است و برای اینکه دوقطبی ایجاد نشود باید راهکارهای هوشمندانه‌تری اتخاذ شود.

*باید بدانیم آمریکا در دوران افول خود است

خوش‌چشم با تأکید بر اینکه باید بدانیم آمریکا در دوران افول خود است، تأکید کرد: آمریکا توانمندی سابق را ندارد و با موجی از تقابل روبه‌رو است که این موج از بیرون آمریکا نیست بلکه از درون بوده و باعث فرتوت شدن و شکسته شدن آن است. نمونه بارز آن انتخابات آمریکاست.

وی ضمن اشاره به اینکه در کشور ما دریافت درستی از وضعیت جامعه و قدرت آمریکا وجود ندارد، توضیح داد: هر دو طیف سیاسی کشورمان نگاه‌ها واقعی نسبت به آمریکا وجود ندارند یک طیف آمریکا را ابرقدرت می‌داند و طیف دیگر هم گمان می‌کند این روزها آمریکا دچار فروپاشی می‌شود اینگونه نیست آمریکا به شدت در حال افول و ضعیف شدن است اما معنای آن این نیست که آمریکا دیگر ابرقدرت نیست این متلاشی و زوال ممکن است بیش از یک دهه طول بکشد و کسی نمی‌داند این اتفاق چه زمانی اتفاق خواهد افتاد اما باید بدانیم آمریکا نسبت به نیم قرن گذشته بسیار ضعیف‌تر شده است و هیچ وقت اینقدر ضعیف نشده بود و وضعیت فعلی هم همین امر را نشان می‌دهد.

*لزوم روشنگری در جامعه نسبت به واقعیت جامعه آمریکا

کارشناس مسائل بین‌الملل و سیاست خارجه یادآور شد: قطعاً بخشی از ضعف آمریکا به‌خاطر تقابل با ایران در خاورمیانه پدید آمده است چون ایران در خاورمیانه مانع اصلی اجرایی شدن طرح‌های آمریکا شد. به نظر می‎رسد باید بیشتر از این‌ها در جامعه نسبت به واقعیت جامعه آمریکا تصویرسازی و روشنگری کنیم.

بر اساس این گزارش، تمامی کارشناسان سیاسی بر غیرقابل اعتماد بودن آمریکا اتفاق‌نظر دارند و تاریخ نیز همیشه اثبات کرده است که آمریکایی‌ها قابل‌اعتماد نبوده و نیستند و به منطقه خاورمیانه طمع دارند. مشکل آنان با ایران جلوگیری از استقلال یافتن آن است، ایران جلوی حرکت آمریکا را در منطقه گرفته و با آمریکا تقابل داشته و دارد. فراموش نکنیم که دشمنی آمریکا به ایران به پیروزی انقلاب بازنمی‌گردد بلکه به‌پیش از آن بازمی‌گردد و در جریان کودتای 28 مرداد دست داشت و تلاش می‌کرد ایران کشوری وابسته باقی بماند.

*تأثیر لابی صهیونیستی در سیاست‌گذاری کلان ایالات‌متحده

حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار سراج24، با بیان اینکه لابی صهیونیستی در سیاست‌گذاری کلان ایالات متحده تأثیرگذار است و نقش تعیین‌کننده‌ای دارد، اظهار کرد: این لابی در حقیقت چند هدف را در منطقه و ایالات متحده دنبال می‌کند نخست تقابل مستقیم با جمهوری اسلامی در حوزه‌های سیاسی، امنیتی، نظامی و اقتصادی است که هر 2 جریان دموکرات و جمهوری‌خواه هیچ‌گونه اختلاف نظری ندارند و وابستگان هر دو حزب در تقابل با ایران گوی سبقت را از هم می‌ربایند.

وی ادامه داد: حزب دموکرات و جمهوری‌خواه حفظ برتری نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی در منطقه را در اولویت سیاست خارجی خود قرار دادند و امنیت پایدار این رژیم در اولویت سیاست خارجی هر 2 حزب است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با تاکید بر اینکه معاون «جو بایدن» از شیفتگان حزب لیکود اسرائیل است، بیان کرد: کاملاهریس که به عنوان معاون جوبایدن معرفی شده است یکی از وابستگان شدید لابی صهیونیستی و یکی از شیفتگان حزب لیکود اسرائیل است که همواره از برتری نظامی رژیم صهیونیستی در منطقه حمایت کرده است.

هانی‌زاده پیرامون دیدگاه سردار شهید جاج قاسم سلیمانی نسبت به آمریکا گفت: این شهید بزرگوار همواره آمریکا را دشمن ملت‌های مستضعف جهان، ملت ایران و محور مقاومت می‌دانستند. تجربه سیاسی، نظامی و میدانی شهید قاسم سلیمانی به خوبی ثابت کرده است که این شهید دقت و دیدگاه بسیار دقیقی نسبت به شناخت دشمن و دشمن شناسی داشتند و باید صحبت‌ها و سیاست‌های ایشان را همواره مورد توجه دستگاه دیپلماسی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران قرار دهیم.

وی تصریح کرد: ما شاهد بودیم که ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی توسط نیروهای تروریستی و آمریکا در عراق با استقبال رهبران حزب دموکرات مواجه شده و در این خصوص ترامپ و بایدن در خصوص سردار سلیمانی و شهادت ایشان اتفاق نظر دارند بنابراین دیدگاه‌های بایدن با ترامپ تفاوتی ندارد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در پایان سخنانش به شرایط روانی انتخاب بایدن اشاره و اضافه کرد: اگرچه ممکن است شرایط روانی انتخاب بایدن تأثیر فوری و روانی روی بازار کشورمان بگذارد ولی باید توجه داشت که تأثیر بسیار سطحی است و عادی و فوری خواهد بود و وضعیت به روال سابق بازخواهد گشت بنابراین ملت ایران باید با وحدت داخلی، به انتخابات آمریکا توجه زیادی نداشته باشند.

بر اساس این گزارش، از یکجا نشستن و چشم به دست آمریکا و رئیس‌جمهور جدید آن دوختن دردی دوا نمی‌شود و باید خودمان به‌مانند 40 سال گذشته و دوران جنگ تحمیلی با تکیه‌بر جوانان و اعتماد به آنان برای آبادانی ایران عزیز تلاش کنیم تا اقتصاد کشور را از وضعیت بحرانی خارج کنیم. فراموش نکنیم که آمریکا هیچ‌گاه قابل‌اعتماد نبوده و نخواهد بود.

برخی در داخل بر این تصور هستند که با رفتن ترامپ ماجراجو و ورود یک دموکرات به کاخ سفید، دوران تحریم‌ها و سیاست فشار حداکثری علیه ایران پایان میابد، باید گفت که تجربه دموکرات‌ها نشان داده است که آنها ابزار تحریم را به جای جنگ همیشه استفاده کرده و بعید است که از این ابزار در مقابل فشار علیه کشورمان، صرف نظر کنند.

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••