اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۲۸:۵۶
اذان ظهر ۱۲:۰۹:۵۹
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۵۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۴:۴۷
غروب آفتاب ۱۸:۲۳:۴۵
نیمه شب ۲۳:۲۶:۵۰
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۹/۰۸/۱۹ - ۰۷:۰۰

روایت مشق جهادی فرهنگیان از تولید 18 میلیون ماسک

روایت مشق جهادی فرهنگیان بسیجی، روایت خواندنی و جالب است؛ از تولید 18 میلیون ماسک، تا کمک مومنانه و جهاد آموزشی؛ اکنون هم با پویش «لبخند رضایت» قرار است، اتفاق کم‌نظیری را رقم بزنند.

روایت مشق جهادی فرهنگیان از تولید 18 میلیون ماسک

به گزارش سراج24، وقتی پای کرونا به کشور باز شد، یکی از اولین مراکزی که نگرانی از دایر بودن آن به دلیل تراکم جمعیت مطرح شد، مدارس بود و به سرعت درهای مدارس بسته شد اما جای آن را، آموزش‌های تلویزیونی، رادیویی، مجازی و توزیع درسنامه گرفت.  

در این میان تعداد زیادی از فرهنگیان، در کنار آموزش دانش‌آموزان، کلی کار جهادی کردند؛ از دوخت ماسک گرفته، تا کمک‌های مومنانه؛ سراغ سردار عباس مطهری رئیس سازمان بسیج فرهنگیان رفتیم تا درباره اقدامات بسیج فرهنگیان در ایام کرونا صحبت کنیم.

ظرفیت و توان بسیج در مقابله با تهدیدات و بحران‌ها

*درباره ظرفیت و توان بسیج فرهنگیان در شرایط بحران بگویید؟ با ورود کرونا به کشور، چه کردید تا تهدید پیش آمده را به فرصت تبدیل کنید؟

رهبر معظم انقلاب در آذر 98 در جمع بسیجان، فرمودند: «حقیقت و منطق اصلی بسیج، رفع تهدیدها و تبدیل تهدیدها به فرصت است»

بسیج در طول سال های گذشته تاکنون در شرایط جنگ، فتنه های داخلی، تحریم، کرونا و ... این را ثابت کرده است. بسیج فرهنگیان هم در این 8 ماه، تلاش کرد که تهدیدها را به فرصت تبدیل کند. فعالیت های فرهنگیان بسیجی در مقابله با کرونا از ماسک دوزی و غربالگری تا جهاد آموزشی در مناطق  کم  برخوردار است و در این مدت برنامه های متعددی چون جشنواره ایده پردازی تعلیم و تربیت در دوران کرونا و مرحله اول و دوم کمک‌های مومنانه را برگزار کردیم.

** تولید حدود 18 میلیون ماسک

*در این مدت چقدر ماسک تولید شد؟

17 میلیون و 879 هزار و 346 ماسک تولید شد.

* توزیع اقلام بهداشتی هم داشتید؟

بله، 33 میلیون و 152 هزار و 851 بسته توزیع شد البته در این مدت فعالیت های دیگری هم انجام شد مثلا 91 هزار و 918 مکان عمومی ضدعفونی شد و فرهنگیان بسیجی 56 هزار و 838 نفرروز غربالگری مشارکت کردند.

* فرهنگیان در کنار این فعالیت ها، فعالیت آموزشی را هم داشتند، درست است؟

بله، حتی در کنار آن، فعالیت های جهادی آموزشی را داشتیم یعنی معلمان هم به دانش آموزان خود رسیدگی می کردند و هم برای دانش آموزان مناطق محروم برنامه ریزی می کردند که 103 هزار و 239 نفرروز فعالیت درسی و آموزشی انجام شد.

* پس دایره فعالیت فرهنگیان بسیجی گسترده بود؟

بله، ما اهدای خون هم داشتیم و 20 هزار و 959 نفر در طرح اهدای خون شرکت کردند. البته این موارد به جز کمک های نقدی است.

** توزیع بسته معیشتی

* یعنی جمع آوری کمک نقدی هم داشتید؟

بله هم کمک نقدی و هم کمک غیرنقدی داشتیم که 184 میلیارد و 238 میلیون و 908 هزار ریال کمک نقدی، 208 میلیارد و 824 میلیون و 450 هزار و 100 ریال کمک غیرنقدی جمع آوری و یک 1190 میلیارد و 285 میلیون و 900 هزار تومان در قالب بسته معیشتی توزیع شد. 

* فرهنگیان بسیجی چگونه در این طرح ها حضور یافتند؟

گروه های جهادی بسیج فرهنگیان کار می کردند که ما شاهد افزایش 10 برابری گروههای جهادی بسیج فرهنگیان بودیم که از 68 گروه به 672 گروه ثبت شده در سامانه اطلس جهادی در این مدت کرونا رسیده است.

* راهبرد بسیج فرهنگیان در ادامه این شرایط چگونه است؟

بسیج فرهنگیان در ادامه فعالیت‌های خود در شرایط کرونا دو راهبرد اساسی و یک برنامه محوری دارد. راهبرد اساسی اول بسیج فرهنگیان: جمع بین دو منطق یعنی منطق بسیج و منطق آموزش و پرورش در این دوران است. رهبر معظم انقلاب در جمع بسیجیان در آذر 98 فرمودند: «حقیقت و منطق اصلی بسیج، رفع تهدیدها و تبدیل تهدیدها به فرصت است» و همچنین در ارتباط تصویری در جمع مدیران آموزش و پرورش در شهریور 99 فرمودند: « منطق و هدف آموزش و پرورش در همه‌ دنیا «تربیت انسان شایسته» است».

بسیج فرهنگیان به دنبال این است که حتی در شرایط همه گیری کرونا، ضمن رعایت مقررات بهداشتی، به کمک معلّم برود و مقوله مهم و راهبردی پرورش و آموزش کمترین صدمه را ببیند. راهبرد اساسی دوم بسیج فرهنگیان، تسرّی دادن مزیت نظام در حوزه های درمان و کمک مومنانه به حوزه پرورش و آموزش است.

بسیج فرهنگیان به دنبال این است که ظرفیت‌ها و قابلیت‌های فرهنگیان بسیجی و سایر ظرفیت‌ها را سازماندهی کند و 2 خلأ این دوران را پر کند که یکی، غفلت از زحمات و مجاهدت معلمان در دوران کرونا- به نسبت توجه به کادر درمان است و دومی، غفلت از حوزه پرورش – که به مراتب عقب­تر از آموزش است.

** جزئیات پویش لبخند رضایت

* برنامه محوری بسیج فرهنگیان در این شرایط، تا پایان سال تحصیلی چیست؟

پویش «لبخند رضایت» است.

* درباره این پویش توضیح می دهید؟

یکی از آسیب‌های جدی و فراگیر ناشی از بیماری کرونا، اختلال در روند پرورش و آموزش رسمی کشور است که در حال حاضر برای معلمان، کادر مدرسه، دانش آموزان و اولیاء ایجاد شده که در آینده پیامدهای ناخوشایند و جبران ناپذیری خواهد داشت؛ مواردی از قبیل اختلال در زندگی خانوادگی و امور شخصی معلمان به دلیل وقت گذاری چند برابری در آموزش مجازی، مشکلات جسمی و کاهش نشاط و شادابی معلمان در اثر سبک آموزش مجازی و ادامه‌دار بودن آن، حواشی به وجود آمده برای برخی معلمان و خانواده‌ها در فضای مجازی، تنزُّل کیفیت آموزش و پرورش نسل نو،به خاطر قطع ارتباط چهره به چهره میان معلم و دانش آموز در اثر عدم امکان حضور منظم و موثر دانش آموزان در مدرسه و سوء استفاده دشمن، تشدید جنگ نرم و هجمه رسانه ای به آموزش و پرورش با روش‌های عملیات روانی است.

افزایش احتمال آسیب‌های فکری، شخصیتی و اخلاقی کودکان و نوجوانان به خاطر ورود و دسترسی به «فضای بی بند و بار و رهای اینترنت»، اختلالات بدنی کودکان و نوجوانان به دلیل کم تحرکی ناشی از تغییر آموزش به روش مجازی و ماندن طولانی در منزل، فشارهای روانی و عاطفی به والدین خصوصاً مادران به خاطر در خانه ماندن فرزندان و نرفتن به مدرسه، اختلال در امور خانواده و روابط خانوادگی والدین با یکدیگر و با فرزندان، ناتوانی اقتصادی بسیاری از خانواده ها برای تأمین لوازم و ابزار آموزش مجازی، ناکافی بودن مهارت خانواده‌ها برای کار در فضای مجازی(فقر سواد رسانه و فضای مجازی) و نبود مهارت کافی در برخی معلمان برای آموزش مجازی دانش آموزان از جملخ دیگر پیامدهای ناخوشایند است.

با در نظر گرفتن جایگاه آموزش و پرورش در حال و آینده نظام و انقلاب اسلامی، غفلت از این مسائل و معضلات بسیار خطرناک است و ایجاب می‌کند که بخش مهمی از کمکهای مومنانه صرف رفع و رجوع این موارد و کمک به نظام آموزش و پرورش رسمی کشور شود و بر این اساس، به فضل الهی، سازمان بسیج فرهنگیان «پویش لبخند رضایت» را به عنوان مرحله سوم کمک مومنانه با کمک دستگاه آموزش و پرورش و سایر ظرفیت های مردمی و حاکمیتی در  دستور کار قرار داد و به ستاد کمک مومنانه سازمان بسیج مستضعفین هم پیشنهاد تشکیل کمیته آموزش و پرورش را ارائه کرد.

* قرار است چه اتفاقی در این پویش بیفتد؟

مبانی لبخند رضایت از میان بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی تعیین شده است که عین متن فرمایشات مقام معظم رهبری تقدیم می‌شود.

قدردانی و تشکر از معلمان: نباید زحمات آموزش و پرورش در این چند ماه دشواری که گذشت، نادیده بماند؛ .... کارهای بزرگی انجام گرفت که کارهای بی‌سابقه‌ای در آموزش و پرورش بود.

در نظام آموزش و پرورش، (یک لشکر فرهنگی از: دانش‌آموز و معلّم و کارمندان گوناگون و مدیران مختلف) هیچ عنصری به قدر معلّم تأثیر ندارد؛ معلّم تعیین‌کننده است ... در حقیقت معلّمین، افسران سپاه پیشرفت کشورند؛ چون آموزش و پرورش وسیله‌ پیشرفت کشور است، به معنای واقعی کلمه نه به عنوان تعارف.

 ... باید از شأن معلّم و نقش معلّم صیانت کنیم. چه کسی صیانت بکند؟

در درجه‌ اوّل خود معلّمین؛ یعنی معلّم توجّه کند و بداند که آینده کشور متأثّر از همّت او و حکمت او است؛ بداند که کاری که او دارد الان سر کلاس انجام میدهد -مخاطبش هر که میخواهد باشد؛ از کودک خردسال تا یک جوان هفده هجده ساله- در واقع دارد آینده‌ کشور را می‌سازد؛ هر معلّمی بایست این را احساس بکند. این به او اعتماد به نفْس می‌دهد، به او امید می‌دهد و به او انگیزه می‌دهد که بتواند کار خودش را خوب انجام بدهد، شأن خودش را والا بداند. وقتی که خود شما خودت را والا دانستی، مردم هرچه فکر می‌کنند، بکنند. انسان وقتی خودش فهمید، به معنای واقعی کلمه فهمید که چه شأن والایی دارد -که واقعاً هم شأن معلّمی والا است- آن وقت این موجب می‌شود که از این شأن صیانت بشود و حفاظت بشود.

دوّمین عامل، آموزش و پرورش است که باید در عمل، معلّمین را مورد حمایت قرار بدهد.

عامل سوّم، دستگاه‌های تبلیغاتی‌اند که باید فرهنگ‌سازی کنند؛ یعنی معلّمی باید [یک] شأ‌ن باید باشد که عمده‌ این به عهده‌ صدا‌ و‌ سیما است.

ضرورت اهتمام به فعّالیّت‌های پرورشی: نکته‌ بعدی که روی آن تکیه می‌خواهم بکنم، مسأله‌ فعّالیّتهای پرورشی است. الان هم در آموزش و پرورش، «پرورش» عقب است؛ یعنی این را بدون هیچ ملاحظه‌ای آدم قاطعاً می‌تواند بگوید. متأسّفانه مدّتها است که با همه‌ تأکیدی که در این زمینه شده، بحث پرورش، بحث عقب‌مانده است؛ یعنی واقعاً به مسأله‌ پرورش، به بخش پرورش توجّه لازم و اهتمام لازم نشده، که باید بشود. حالا در قضیّه‌ فضای مجازی و ارتباط دور و مانند اینها، این معنا یک مقداری بیشتر مهم خواهد بود؛ باید روش‌ها و قالب‌های جدیدی را پیدا کنید برای اینکه بتوانید ان‌شاءالله آن جنبه‌ی پرورش را در آموزش و پرورش، در بین این میلیون‌ها نوجوانی که در اختیار شما هست، تأمین کنید.

در باب آموزش مجازی، یک نکته‌ دیگر هم وجود دارد و آن، زیانهایی است که احتمالاً در آموزش مجازی وجود دارد. حالا این شبکه‌ شاد که به وجود آمده، بسیار چیز خوبی است منتها بایست مراقبت کنید تا این موجب این نشود که جوانها وارد فضای بی ‌بند و بار و رهای اینترنت بشوند و سرشان گرم بشود به یک چیزهای دیگری که هم از لحاظ اخلاقی، هم از لحاظ اعتقادی خطرهای بزرگی برای اینها دارد؛ این را باید کاملاً مراقبت بکنید، یعنی پیش‌بینی کنید. البتّه دیروز پریروز در زمینه‌ فکری که آموزش و پرورش در این زمینه کرده، به من یک گزارشی دادند، منتها باید کار کنید در این زمینه؛ یعنی کاری است که نمی‌شود رها کرد این را؛ چون بحث به‌اصطلاح اُنس بچّه‌ها با فضای مجازی، محسّناتی دارد، عیوبی هم دارد. یکی از عیوبش این است که گفتم؛ یکی از عیوبش منزوی شدن بچّه‌ها در خانه است؛ وقتی که با این تبلت و مانند اینها آشنا شدند، می‌روند سرگرم آن کار می‌شوند و از محیط خانه و خانواده در واقع به تدریج دور میشوند. باید به اینها توجّه کنید و مراقبت کنید.

* هدف پویش لبخند رضایت چیست؟

ایجاد یک نهضت همگانیِ مستمر برای کمک به جامعه معلمان و دستگاه آموزش و پرورش برای اجرای بهینه برنامه‌ها و فعالیت‌های پرورشی و آموزشی در دوران کرونا و همچنین مقابله و ترمیم زیانهای ایجاد شده است.

دو رویکرد محوری پویش لبخند رضایت برای پر کردن  آن دو خلأ شامل تکریم، تجلیل و تقدیر همگانی از معلمان مجاهد در عرصه پرورش و آموزش در وضعیت کرونا و آغاز «نهضت همگانی معلم­‌یاری» برای ارتقای پرورش و آموزش در دوران کرونا است. البته سایر فعالیت‌های کمک مومنانه که از گذشته شروع شده است در اولویت بعدی استمرار می‌یابد.

* در این پویش از چه ظرفیت‌هایی استفاده می‌شود؟

ظرفیت‌های قابل استفاده در پویش شامل ظرفیت‌های جامعه فرهنگیان(نفوذ معلمان در محله، قابلیت‌های فرهنگیان پیشکسوت، مهارت‌ها و تجارب فرهنگیان و ...)، ظرفیت‌های دستگاه آموزش و پرورش: (ابزار و لوازم، رسانه، مالی، محتوایی، ...) ظرفیت‌های بسیج فرهنگیان: (هیأت های اندیشه ورز-تیم های پیشرفت مدرسه-هسته های تخصصی پیشرفت- گروه های جهادی-حلقه های صالحین فرهنگیان)، ظرفیت‌های اقشار بسیج: (بسیج دانش آموزی-بسیج جامعه زنان- بسیج دانشجویی؛ خصوصاً دانشگاه فرهنگیان-بسیج طلاب-بسیج اساتید-بسیج هنرمندان-بسیج رسانه و ....)، ظرفیتهای مردمی: (خیرین، معتمدین محل، اولیاء دانش آموزان و ....) و ظرفیت‌های حاکمیتی:  (صدا و سیما، رسانه های محلی، دستگاهها و نهادهای حمایتی و ...)

* چه فعالیت های در این پویش انجام می‌شود؟

تبیین و تبلیغ گسترده و مستمر مجاهدت‌های بی وقفه و شبانه روزی معلمان در شرایط کرونا، تقدیر و تشکر عملی از معلمان توسط دانش‌آموزان، اولیاء، مسؤولان به روش‌های ابتکاری، تدابیر خلاقانه بومی-محلی برای شناسایی مشکلات معلمان و کمک به حل آنها با استفاده از ظرفیت‌های محلی، شهرستانی و استانی و انعکاس موارد کلان به کشور، گسترش دوره‌های آموزش سواد رسانه و فضای مجازی برای معلمان و والدین و ایجاد زمینه پاسخ  به سؤالات آنها، تأمین نیازمندی‌های دانش آموزان محروم با سوق دادن کمکهای مومنانه به سمت تهیه ابزار آموزش مجازی، سازماندهی و اعزام گروه‌های جهاد آموزشی از میان فرهنگیان، طلاب و دانشجویان داوطلب، فرآوری و انتشار ایده‌ها و تجارب جمع آوری شده در «جشنواره ایده پردازی تعلیم و تربیت در دوران کرونا»، گفتمان­‌سازی و مطالبه گری برای راه‌­اندازی «شبکه ملّی اطلاعات» و نیز «فراگیر شدن سیمکارت دانش آموزی» و دریافت و انتشار تجارب زیسته موفق معلمان در فضای مجازی از جمله اقدامات است.

* الزامات پویش لبخند رضایت چیست؟

مردم‌­پایه و غیر دستورالعملی، مبتنی بر خلاقیت و ابتکار و نوآوری و  محله محور است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••